به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 10,239
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 117,738
بازدید ماه: 164,925
بازدید کل: 23,653,327
افراد آنلاین: 80
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۴ - ایرج نظافتی : بی تو شمرده‌ایم هزاران سپیده را ۱۳۹۸/۰۱/۳۰

وظایف منتظران ظهور در عصر انقلاب اسلامی

بی تو شمرده‌ایم هزاران سپیده را

Image result for ‫بی تو شمرده‌ایم هزاران سپیده را‬‎Image result for ‫ایرج نظافتی‬‎

 

ایرج نظافتی
فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم.
ما از اوضاع شما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست.
 (بحار، ج ٥٣، ص ١٧٥)
وقتی که در احادیث و روایات منسوب به امام مهدی (عج) سیر می کنیم می بینیم که حضرتشان بر امورات عالم اشراف دارند و بر تمامی اعمال و رفتار ما نظارت کامل و همیشگی دارند، همچنان که روایت معتبر هست که می‌گویند هفته‌ای دوبار نامه عمل شما خدمت امام عصر(عج) برده می شود و ایشان بر تمام کارهای ما نظارت دقیق دارند.
همین امر سبب می گردد تا وظیفه یک شیعه واقعی در نظارت بر اعمال و رفتارش سنگین تر و خطیرتر باشد، چرا که رسالت مهمی بر دوش داریم، از یک طرف باید مراقب رفتار و گفتار و عملکرد خود باشیم تا مبادا از خط اصلی ولایت خارج شویم و از طرف دیگر باید در ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت بکوشیم تا در زمره منتظران حقیقی حضرت به شمار آییم.
نیمه شعبان دیگری فرا رسید و همچنان خیل منتظران حقیقی امام مهدی ارواحنافداه چشم انتظار قدوم مبارک غایت همیشه حاضر نشسته‌اند.
بدون شک در عصر حاضر و با توجه به تکنولوژی‌های پیش رو وظایف یک منتظر واقعی مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر از قبل است و دشمنی های آشکار و نهان استکبار و ایادی آن نقش یک منتظر حقیقی را بهتر نشان می دهد و انتظار از یک فرد منتظر به مراتب بیشتر از افرادی است که چنین داعیه ای را ندارند و اصلا در چنین وادی سیر نمی‌کنند.
در گزارش پیش رو به بحث انتظار و وظایف منتظران ظهور در عصر انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت.
توجه امام زمان(عج)
 به اصحاب و یارانش
به گفته آیت الله  کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران،  حضرت آیت‌الله سید علی قاضی از علمایی بود که امام زمان (عج) به ایشان توجه خاصی داشته اند.
آیت‌الله  کاظم صدیقی در جایی درباره شخصیت آیت الله قاضی می‌گوید: « در باب بزرگی آیت الله قاضی نقل شده که فردی در توسل به امام زمان(عج) از امام می پرسد در مسائل دینی از چه کسی تقلید کنم و ایشان در پاسخ می‌گویند از آقا میرزاعلی قاضی تقلید کنید.»
همین مسئله به خوبی نشان می دهد که امام عصر(عج) به شاگردان و مریدان و افرادی که در وادی دین و اخلاق قدم بر می دارند توجه ویژه دارند و از احوالات آنان کاملا باخبرند و حتی دیگران را راهنمایی می کنند که در احکام شرعی مقلد فلان شخص باشید.  
آیت الله صدیقی تصریح می‌کند: «دیگر شاگردان ایشان از جمله آقای بهجت ذکر کرده اند که آقای قاضی علم کیمیا می دانست. در زیارت عاشورا آمده که خدا هرچه بخواهد بدهد،از دست امام حسین(ع) می دهد، آقای قاضی در این باره می گوید درست است که خدا هرچه بخواهد بکند و هرچه بخواهد بدهد همه از طریق حسین (ع) است اما امام پیشکاری چون اباالفضل دارد و امام حسین(ع)هرچه بخواهد بکند و هرچه بخواهد به کسی بدهد همه را از دست اباالفضل(ع) می دهد لذا بهتر است هرچه را از امام می خواهیم آن را ازحضرت اباالفضل(ع) طلب کنیم.»
این سخنان تصدیق می کند که در زمان حاضر هم حوایج ما تا با مُهر و امضاء و تایید امام عصر نباشد به سرانجام درست نخواهد رسید، از این رو توسل به امام مهدی یکی از وظایف منتظران واقعی به حساب می آید. همچنان که حضرت مهدی (عج) می فرمایند: « اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.»
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٨)
موانع ارتباط با امام حاضر(عج)
قطعا گناه کردن،به هر شکل ممکن مهم‌ترین علت محرومیت از عنایات امام زمان(عج) است.
 امام مهدی(عج) نیز در توقیع شریفشان به شیخ مفید می‌فرماید: «ما را از ایشان(شیعیان) چیزی محبوس نکرده است، مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما می‌رسد و ما آن را ناخوش می‌داریم و از ایشان نمی‌پسندیم.»
مرحوم آیت‌آلله بهجت در پاسخ به یکی از شاگردانشان بیان فرموده‌اند: اگر بفرمایید چرا به آن حضرت دسترسی نداریم، جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نیستند؟ او به همین از ما راضی است؛ زیرا «اورع الناس من تورّع عن المحرمات»؛ پرهیزکارترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد، ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.
بنابراین اگر ما از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم، به مقامی می‌رسیم که غیبت و حضور برایمان فرقی ندارد.
 امام سجاد(ع) به ابوخالد کابلی می‌فرماید: «ای ابوخالد! به درستی که مردم زمان غیبت حضرت مهدی(عج) آنان که معتقد به امامت هستند و در انتظار ظهور او به سر می‌برند، با فضیلت‌ترین مردم همه زمان‌ها هستند؛ به دلیل اینکه خداوند متعالی عقل و فهمی به آنان عنایت کرده که غیبت در نزد آنان به منزله ظهور و مشاهده گشته است.»
از این رو، در حدیث دیگری امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس دوست دارد که از یاران حضرت قائم(عج) شود؛ باید که منتظر باشد و در عین حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو مشغول شود.»
بنابراین اگر کسی ترک گناه کند و منتظر امامش باشد، از یاران واقعی حضرت به شمار می‌آید، آن‌گاه اگر بزرگترین توفیق الهی او را دریابد، غیبت و ظهور حضرت برایش تفاوت نخواهد داشت.
مبارزه با استکبار یعنی انتظار فرج
در زمان حاضر ظلم و ستم سراسر جهان را فرا گرفته و با میدان داری استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایت کار ، این شیطان بزرگ، هر روز ظلمی جدید در گوشه ای از بلاد اسلامی به وجود می آید و جالب تر اینکه جنایت کاران با پرچم فریبنده دفاع از حقوق بشر در حال جنایت علیه بشریت هستند.
از فلسطین و سوریه و لبنان تا یمن و بحرین و افغانستان و پاکستان، همگی به نوعی با تروریسم دست پرورده استکبار دست به گریبانند و با این حال وظیفه یک منتظر امام زمان عج در شرایط کنونی بسیار حساس و مهم است.
حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل قبادی کارشناس امور فرهنگی و مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در این باره به گزارشگر روزنامه کیهان می گوید: «وظیفه یک منتظر واقعی امام زمان (عج) در زمان حاضر این است که امیدوار به آینده و گوش به فرمان ولی امر باشد، یعنی ما مکلف به داشتن امید به آینده ایم و اگر معتقد به منجی هستیم باید بسترهای آن را هم فراهم کنیم.»
قبادی در ادامه تصریح می کند: «ما امروز با یک چالش مهمی به نام جنگ روانی دشمن روبرو هستیم و مهم‌ترین محور این جنگ روانی ناامید کردن مردم به وضع موجود و احساس خطر برای آینده است و اینجا وظیفه یک منتظر واقعی این است که توطئه های دشمن را خنثی و آینده روشن و امیدبخش را برای مردم به خوبی ترسیم کند و اینجاست که باید گوش به فرمان ولی امر باشیم، چرا که ولی فقیه نایب برحق امام زمان(عج) است و راهی که او مشخص می کند بدون شک راه برون رفت از مشکلات و غلبه بر دشمن است.»
وی در ادامه همین بحث می گوید: «در دوران دفاع مقدس حضرت امام راحل یک سخن کلیدی و مهم بیان کرده و فرمودند: «انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است، و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند، و مقدمات ظهور ان‌شاء‌الله تهیه بشود.» همین سخن راهگشای بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی نشان از اهمیت انتظار فرج در عصر حاضر دارد و در واقع باید گفت بدون شک روزی را خواهیم دید که اسلام در برابر کفر پیروز می شود و علایم آن نیز به یاری خداوند متعال در حال تحقق است، چون اگر دقت کرده باشیم می بینیم دنیای کفر با همه ادعای حقوق بشری که دارد یکی پس از دیگری بر توافقاتی که خود متعهد بر اجرای آن شده پشت پا می زند و تداوم همین مسئله بدون شک بی اعتمادی عمومی به آنان را رقم خواهد زد و رفته رفته و به دست خودشان رو به زوال و نیستی خواهند رفت و به جایی خواهند رسید که به هیچ توافقی پایبند نخواهند بود. از طرفی هم انتظار فرج باعث پویایی هر چه بیشتر جبهه اسلام خواهد شد و یکی از مهمترین وظایف ما در عصر حاضر تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی یا همان صدور انقلاب اسلامی به جوامعی است که از کفر و بی دینی به تنگ آمده اند.»
حجت الاسلام قبادی به حدیثی از امام مهدی اشاره می کند و می گوید: « حضرت مهدی(ع) می فرمایند: إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِكُم ولا ناسین لِذِكرِكُم و لَولا ذلِكَ لَنَزلَ بِكُم اللّأْواءُ وَاصطَلَكُمُ الأَعداءُ.
«ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم وگرنه محنت و دشواری ها شما را فرا می‌گرفت و دشمنان شما را از بُن و ریشه قلع و قمع می‌ساختند.» در تفسیر همین حدیث شریف باید گفت خود حضرت مهدی (ع) بسیار به شیعیان و دوستارانشان توجه دارند و در خنثی شدن بسیاری از توطئه های دشمنان علیه مسلمانان نقش مستقیم و مهمی دارند. و یا در حدیث دیگری از دعا برای ظهورشان می فرمایند: اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است.»
امید به ظهور منجی عالم بشریت
مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحب‌الزمان علیه‌السلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)
و امام جعفرصادق علیه‌السلام نیز در حدیثی معتبر چنین می فرمایند: المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَر كَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یدَی رُسولِ الله صلی‌الله علیه و آله یذُبُّ عَنهُ.
کسی که در انتظار امام دوازدهمین خود به سر می‌برد همانند کسی است که در رکاب رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله و سلم) شمشیر کشیده و از آن حضرت دفاع می‌نماید. (کمال‌الدین، ص ٦٤٧)
حجت الاسلام حسینعلی رحمتی، استاد حوزه و دانشگاه می گوید: « مسئله موعودگرایی، مهدویت و انتظار یک سرمایه بزرگ و ارزشمند نه تنها برای فرهنگ شیعی بلکه برای فرهنگ اسلامی و برای همه انسان ها است. هزینه های معنوی و مادی فراوانی شده تا این گنجینه به دست ما برسد و طبیعتا ما نیز باید تلاش کنیم تا حاملان شایسته ای برای آن باشیم و آن را به آیندگان بسپاریم. بر این اساس باید در استفاده بهینه از این سرمایه دقت فراوان داشته باشیم.»
وی تصریح می کند: « در نگرش اسلامی هر کس به سهم خود مسئولیت دارد و به اندازه «وسعی» که دارد مورد مواخذه قرار می گیرد. انتظار مورد دفاع در فرهنگ اسلامی انتظاری است که انسان را مسئول و متعهد و پر تلاش ولی امیدوار تربیت می‌کند. انتظاری است که به شخص اطمینان می دهد جهت کلی حرکت تاریخ در نهایت به سوی خیر و فلاح و رستگاری و شکوفا شدن استعدادهای انسانهاست.»
آتش به اختیار یک منتظر واقعی
یک فعال فرهنگی که نمی‌خواهد نامش عنوان شود به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: « منتظر واقعی امام زمان در شرایط فعلی بایستی یاری گر نظام اسلامی در هر عرصه ای باشد،به عبارت بهتر «منتظر آقا» بایستی حالت آتش به اختیار در دفاع از نظام اسلامی داشته باشد هر جا احساس کرد که می تواند با حرکتی ایجابی در جهت تقویت بنیانهای نظام ولایت فقیه گام بردارد باید بی رودربایستی این حرکت را انجام دهد ولو اینکه منفعت مالی و دنیایی خاصی برایش نداشته باشد و یا حتی از ناحیه این حرکت متضرر شود.»
وی می گوید: «بسیجیان و رزمندگان دفاع مقدس،مدافعان حرم ،امدادگران مخلص در حوادثی نظیر سیل و زلزله و سایر حوادث طبیعی و اساسا هر نیروی جهادی در هر نقطه از عالم که با تلاشی مخلصانه در جهت تحکیم ارزش های الهی و مبارزه با ترفندها و توطئه های دشمنان اسلام گام برمی دارند یقینا در زمره منتظران امام معصوم قرار دارند.»
وی در ادامه تصریح می کند: «نکته دیگر اینکه منتظر واقعی نباید گوشه گیر و منزوی باشد و فقط در انزوا برای ظهور حضرت حجت دعا کند بلکه باید تنبلی و کسالت را وانهد و با پشتکار و عزمی راسخ در راستای تبیین آرمان های جامعه مهدوی و مقابله با افکار انحرافی نظیر انجمن حجتیه که روی دیگر شیعه انگلیسی است تلاش کند.تجربه نشان داده کسانی که صرفا دعای فرج می خوانند و یا مدام نام امام زمان را در مطلع سخنانشان بر زبان می رانند ولی در عمل برخلاف رهنمودهای امام معصوم حرکت می کنند راه به جایی نمی برند. انتظار واقعی حضرت حجت صرفا به خواندن دعای ندبه و چراغانی شب نیمه شعبان خلاصه نمی شود بلکه باید در عمل و رفتار از دشمنان اهل بیت بیزاری جسته و به دوستان ایشان ارادت ورزد.»