به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 289
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 15,541
بازدید ماه: 15,541
بازدید کل: 23,677,367
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰ - ایرج نظافتی:به مناسبت درگذشت آیت‌الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم - در سوگ مردی از تبار انقلاب اسلامی ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
به مناسبت درگذشت آیت‌الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
 
در سوگ مردی از تبار انقلاب اسلامی
 
   ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
 

 
  ایرج نظافتی
  دقایق پایانی روز سه‌شنبه هفته جاری بود که خبر درگذشت عالم ربانی حضرت آیت‌الله شیخ حسن ممدوحی، نماینده سابق خبرگان رهبری کرمانشاه  و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام شد.
درباره شخصیت دینی و مبارزاتی و سیاسی ایشان ذکر نکاتی ضروری است:
1- در ابعاد دینی آیت‌الله ممدوحی صاحب آثار ارزشمندی ازجمله شرح و تفسیر کتاب نهج‌البلاغه امام علی علیه‌السلام در شش جلد، تفسیر صحیفه سجادیه امام سجاد علیه‌السلام در چهار جلد و آثار متعدد دیگری است، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه ایشان از معدود علماهایی بودند که در استان کرمانشاه کلاس‌های درس تفسیر نهج‌البلاغه‌شان در مناسبت‌های مختلف مثل ایام فاطمیه ‌ترک نشد. از آن دسته علمای شیرین گفتاری بود که مردم مشتاقانه پای درس اخلاق‌شان می‌نشستند و فیض می‌بردند و این کلاس‌ها سال‌ها برگزار می‌شد. تا اینکه امسال عدم مساعدت حال عمومی‌ ایشان و نیز موضوع کرونا سبب تعطیلی بسیاری از کلاس‌ها از جمله کلاس تفسیر نهج‌البلاغه ایشان گردید.
 این کلاس‌ها برای مردم آن منطقه فرصت بسیار غنیمتی بود که از آن بهره‌مند می‌شدند و بسیاری افراد در انتظار برگزاری این مراسم بودند و آقای ممدوحی هم با همان روحیه مردمی همیشگی‌اش به سؤالات مختلف پاسخ می‌دادند و حتی پیگیر بسیاری از مشکلات مردم در سطوح مختلف بودند.
2- آیت‌الله ممدوحی تا آخرین دقایق عمر پربرکتشان از مقام ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصل ولایت مطلقه فقیه و شخص امام خامنه‌ای عاشقانه  دفاع می‌کردند و در لحظات حساس و مهم، یار و یاور انقلاب اسلامی و قوت قلبی برای جوانان انقلابی و ولایتمدار در قم و خطه غرب کشور بودند.
آیت‌الله ممدوحی در فتنه 88 سنگ تمام گذاشتند و تمام‌عیار به میدان مبارزه با فتنه‌گران پرداختند و با سخنرانی‌های پی‌در‌پی و مصاحبه و بحث و گفت‌وگو در نبرد با جریان فتنه بودند. از جمله اینکه سخنران یوم‌الله نهم دی‌ماه سال 1388 در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیه بودند. او هیچ‌گاه سنگر مبارزه را ‌ترک نکرد.
آیت‌الله ممدوحی معتقد بود که باید گوش به فرمان نایب برحق امام عصر (عج) بود و امام خامنه‌ای را رکن رکین نظام اسلامی و کشتی‌بانی موفق برای هدایت انقلاب در گذر از پیچ‌های مهم تاریخی در برهه حساس کنونی می‌دانستند و همیشه توصیه می‌کرد که «امام خامنه‌ای نباید تنها بماند» و هر نوع کوتاهی در دفاع از این سید بزرگوار که امروز رهبری امت اسلامی در جهان اسلام را به دوش می‌کشد قطعا شرمساری در محضر امام زمان(عج) را در پی خواهد داشت.
آیت‌الله حسن ممدوحی در دور دوم انتخابات اخیر خبرگان رهبری تهران نامزد شد اما چند روز بعد ناگهان خبر رسید که ایشان انصراف خود را اعلام کرده‌اند!  فورا به ایشان زنگ زده و علت را جویا شدم. پاسخ آن عالم ربانی بسیار تأمل‌برانگیز و درس‌آموز بود. خطاب به بنده حقیر فرمودند: بیماری‌ام مدتی است که شدت گرفته و این احتمال را می‌دهم که حداقل تا پایان امسال در قید حیات نباشم، لذا چون احتمال کوچ من به دیار باقی تقریبا قطعی است انصراف دادم تا مدیون رای مردم نباشم!
ایشان هیچ‌گاه در بُعد سیاسی بی‌تفاوت به مسایل روز جامعه نبودند. گاهی شخصا به بنده حقیر زنگ می‌زدند و سوژه‌های مهم سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی را گوشزد می‌کردند و از نقشه دشمن و اهمیت آن موضوع سخن می‌گفتند و از ما می‌خواستند سنگر دفاع از انقلاب را با تمام وجود حفظ کنیم، چرا که معتقد بودند باقیات‌الصالحات در همین ایستادگی در دفاع از خط ولایت و مبارزه علیه دشمنان تابلودار نظام مقدس جمهوری اسلامی نهفته است.
آیت‌الله ممدوحی در مردم داری و مردمی بودن شخصیتی ویژه و نمونه بود. هر لحظه که لازم بود خود پاسخگوی تلفن‌ها بود و کمتر پیش می‌آمد گوشی ایشان توسط مسئول دفترشان پاسخ داده شود و از همین رو خبرنگاران راحت‌تر به ایشان دسترسی داشتند و با رسانه‌هایی که در خط ولایت بود بدون تشریفات به گفت‌وگو می‌پرداختند.
کوچ ملکوتی و عارفانه این عالم ربانی بدون شک ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای مردم کرمانشاه و جوانانی خواهد بود که پای درس اخلاق نظری و عملی ایشان حاضر بودند. جای آیت‌الله ممدوحی برای همیشه خالی است و توصیه‌ها و نصایح پدرانه این مرد بزرگ در راه مبارزه با دشمنان انقلاب و دفاع از خط ولایت مطلقه فقیه همواره در گوش دوستداران و ارادتمندان ایشان همیشه طنین‌انداز خواهد بود. روحش شاد و یادش گرامی.