زلال بصیرت (۱۲۷) - حب دنیا؛ ریشه همه نابسامانیها و انحرافات ۱۵/ ۰۶/ ۱۳۹۶
زلال بصیرت
حب دنیا؛ ریشه همه نابسامانیها و انحرافات
۱۳۹۶/۰۶/۱۵
بسم الله الرحمن الرحیم
از صدر اسلام تاکنون آنقدر تحولات در عالم اسلام پیش آمده و آنقدر درسهای عبرت در تاریخ وجود دارد که هر قدر انسان دقت کند، بیشتر به اسرار و رموز این حوادث پی میبرد.
خدای متعال بزرگترین و شریفترین مخلوق خودش را برای هدایت این امت مبعوث فرمود و او انسانها را از پلیدیها، پلشتیها، زشتیها، پستیها و ذلتها نجات داد و به اوج عزت رسانید، ولی مردم جز اندکی آنچنانکه باید قدر این نعمت را ندانستند. برخی آشکارا به جنگ با اسلام پرداختند و برخی منافقانه سعی کردند که این نور را خاموش کنند. ولی خدای متعال امت را به این ناسپاسیها اخذ نکرد و برای اتمام و اکمال این نعمت، دوازده نور پاک معصوم را یکی پس از دیگری جانشین پیغمبر صلیاللهعلیهوآله قرار داد.
مطالعه، دقت و تفکر در تاریخ صدر اسلام، بسیاری از مشکلات و معماهای این زمان را برایمان حل میکند. کسانی سالها پای منبر پیغمبر بودند اما سرانجام شمشیر به روی علی کشیدند. کسانی سالها پای منبر و در سپاه علی بودند و در جنگ صفین با معاویه میجنگیدند، اما در کربلا فرزندش سیدالشهدا را به شهادت رساندند!
انسان موجودی بسیار عجیب و قابل تحول است، بنابر این انسان نمیتواند به دوام هیچ یک از احوال و موقعیتهای خودش یا دیگران اطمینان پیدا کند. مطالعه تاریخ به انسان میفهماند که خیلی خطرها در پیش است و این انسان را نگران آینده و عاقبت خود میکند؛ بنابراین باید به خدا پناه برد، به اولیای خدا توسل پیدا کرد و عقل خود را به کار گرفت تا کمتر در دام شیاطین بیفتیم.
محبت دنیا، عامل تمام انحرافات
حب دنیا ریشه این انحرافات و تحولات است. خیلی بعید است کسی فکر کند که این تحولات فقط مربوط به مردم آن زمان بوده و هماکنون هر کس قدم در راه راست گذاشت، تا آخر مستقیم میماند! عاملی که موجب سقوط و انحراف گذشتگان شد ،در یک کلمه حب دنیاست که در من و شما نیز کمابیش وجود دارد.
عشق به ریاست، انسان را به جایی میرساند که علیرغم شناخت مقام اهلبیت، هارون الرشید حاضر میشود سالهای طولانی امام هفتم را در سختترین زندانها حبس کند و سرانجام نیز به شهادت رساند.
جا دارد ما نیز به قلبمان مراجعه کنیم و ببینیم آیا ما حب دنیا نداریم؟ اگر احساس کردیم که حاضریم بهخاطر حب مال و مقام، حق دیگری را تضییع کنیم، بدانیم بهخاطر یک قیراط، آن انسان را سر پل صراط نگه میدارند و اگر یک ریال هم از دیگری غصب کنیم باید حسابش را پس بدهیم.
استفاده از بیتالمال برای پیروزی در انتخابات یعنی دزدیدن میلیاردها تومان از میلیونها انسانی که گرفتاریهای بیشماری دارند، برای رسیدن به مقامی احتمالی.
حب دنیا و مقام ،منحصر در مقامهای دولتی نیست، این زهر کشنده بسیار خطرناکی است که در درون همه وجود دارد و مثلا اگر کسی دوست داشته باشد برای شاگرد اول شدن خود، حق دیگری را تضییع کند، شاخهای از همان حب دنیاست که وقتی رشد کند میرسد به آنجایی که انسان حاضر میشود برای رسیدن به امیالش، امام حسین(ع) را نیز شهید کند، بنابراین باید حواسمان جمع باشد و از ابتدا آن را از پا درآوریم یا تضعیف کنیم.
اخلاص، عامل پیروزی و موفقیت
مهمترین عاملی که امام خمینی(ره) را بر همه قدرتهای جهانی پیروز کرد، اخلاص ایشان بود که شاخ و برگش به دلهای شاگردان و دستپروردگانش سایه انداخت و در آنها نفوذ کرد که توانستند با همه قدرتهای عظیم جهانی مبارزه کنند و رزمندگان هشتسال دفاع مقدس نمونههای عینی آن بودند.
عامل پیروزی، اخلاص در پیشگاه خدا و انجام وظیفه است و عامل شکستها، انحرافها و ناسپاسیها، علاقه به زندگی و زرق و برق دنیا، پست و مقام و سردوشیهاست.
عمل خالصانه دارای مراتب مختلف و متوقف بر شناخت هدف و چگونگی عمل است. هواهای نفسانی بسیار پیچیده است و گاهی بهصورت ناخودآگاه در فکر اثر میگذارد و به همین دلیل باید از مراحل ساده شروع کرد، چرا که وقتی کسی بدون خودسازی بخواهد مسئولیتی را بپذیرد دیگر نمیتواند به راحتی به ندانستن اعتراف کند، یا کاری که به نفع شخصی اوست ولی مورد رضایت خدا نیست یا برای خانواده، اهل شهر، کشور، یا نژادش ضرر دارد را ترک کند.
انسان در هنگام رأی دادن نیز درمعرض این امتحان قرار میگیرد که ببیند با چه ملاکی کسی را انتخاب میکند و به او رأی میدهد. اگر ملاک در ترجیح، این شد که چه کسی برای اسلام و انقلاب بهتر است، آن وقت میتوانیم کارمان را درست و با اخلاص انجام بدهیم.
بیانات آیتالله مصباح یزدی (دام ظله) در دیدار با گروهی از طلاب و دانشجویان استان خوزستان ؛ قم ؛8 /1 / 1392 .
مطالعه، دقت و تفکر در تاریخ صدر اسلام، بسیاری از مشکلات و معماهای این زمان را برایمان حل میکند. کسانی سالها پای منبر پیغمبر بودند اما سرانجام شمشیر به روی علی کشیدند. کسانی سالها پای منبر و در سپاه علی بودند و در جنگ صفین با معاویه میجنگیدند، اما در کربلا فرزندش سیدالشهدا را به شهادت رساندند!
انسان موجودی بسیار عجیب و قابل تحول است، بنابر این انسان نمیتواند به دوام هیچ یک از احوال و موقعیتهای خودش یا دیگران اطمینان پیدا کند. مطالعه تاریخ به انسان میفهماند که خیلی خطرها در پیش است و این انسان را نگران آینده و عاقبت خود میکند؛ بنابراین باید به خدا پناه برد، به اولیای خدا توسل پیدا کرد و عقل خود را به کار گرفت تا کمتر در دام شیاطین بیفتیم.
محبت دنیا، عامل تمام انحرافات
حب دنیا ریشه این انحرافات و تحولات است. خیلی بعید است کسی فکر کند که این تحولات فقط مربوط به مردم آن زمان بوده و هماکنون هر کس قدم در راه راست گذاشت، تا آخر مستقیم میماند! عاملی که موجب سقوط و انحراف گذشتگان شد ،در یک کلمه حب دنیاست که در من و شما نیز کمابیش وجود دارد.
عشق به ریاست، انسان را به جایی میرساند که علیرغم شناخت مقام اهلبیت، هارون الرشید حاضر میشود سالهای طولانی امام هفتم را در سختترین زندانها حبس کند و سرانجام نیز به شهادت رساند.
جا دارد ما نیز به قلبمان مراجعه کنیم و ببینیم آیا ما حب دنیا نداریم؟ اگر احساس کردیم که حاضریم بهخاطر حب مال و مقام، حق دیگری را تضییع کنیم، بدانیم بهخاطر یک قیراط، آن انسان را سر پل صراط نگه میدارند و اگر یک ریال هم از دیگری غصب کنیم باید حسابش را پس بدهیم.
استفاده از بیتالمال برای پیروزی در انتخابات یعنی دزدیدن میلیاردها تومان از میلیونها انسانی که گرفتاریهای بیشماری دارند، برای رسیدن به مقامی احتمالی.
حب دنیا و مقام ،منحصر در مقامهای دولتی نیست، این زهر کشنده بسیار خطرناکی است که در درون همه وجود دارد و مثلا اگر کسی دوست داشته باشد برای شاگرد اول شدن خود، حق دیگری را تضییع کند، شاخهای از همان حب دنیاست که وقتی رشد کند میرسد به آنجایی که انسان حاضر میشود برای رسیدن به امیالش، امام حسین(ع) را نیز شهید کند، بنابراین باید حواسمان جمع باشد و از ابتدا آن را از پا درآوریم یا تضعیف کنیم.
اخلاص، عامل پیروزی و موفقیت
مهمترین عاملی که امام خمینی(ره) را بر همه قدرتهای جهانی پیروز کرد، اخلاص ایشان بود که شاخ و برگش به دلهای شاگردان و دستپروردگانش سایه انداخت و در آنها نفوذ کرد که توانستند با همه قدرتهای عظیم جهانی مبارزه کنند و رزمندگان هشتسال دفاع مقدس نمونههای عینی آن بودند.
عامل پیروزی، اخلاص در پیشگاه خدا و انجام وظیفه است و عامل شکستها، انحرافها و ناسپاسیها، علاقه به زندگی و زرق و برق دنیا، پست و مقام و سردوشیهاست.
عمل خالصانه دارای مراتب مختلف و متوقف بر شناخت هدف و چگونگی عمل است. هواهای نفسانی بسیار پیچیده است و گاهی بهصورت ناخودآگاه در فکر اثر میگذارد و به همین دلیل باید از مراحل ساده شروع کرد، چرا که وقتی کسی بدون خودسازی بخواهد مسئولیتی را بپذیرد دیگر نمیتواند به راحتی به ندانستن اعتراف کند، یا کاری که به نفع شخصی اوست ولی مورد رضایت خدا نیست یا برای خانواده، اهل شهر، کشور، یا نژادش ضرر دارد را ترک کند.
انسان در هنگام رأی دادن نیز درمعرض این امتحان قرار میگیرد که ببیند با چه ملاکی کسی را انتخاب میکند و به او رأی میدهد. اگر ملاک در ترجیح، این شد که چه کسی برای اسلام و انقلاب بهتر است، آن وقت میتوانیم کارمان را درست و با اخلاص انجام بدهیم.
بیانات آیتالله مصباح یزدی (دام ظله) در دیدار با گروهی از طلاب و دانشجویان استان خوزستان ؛ قم ؛8 /1 / 1392 .