۱۰۵- جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب : ویژگی خواستگار و داماد خوب۱۳۹۸/۰۴/۲۱
ویژگی خواستگار و داماد خوب
عن امیرالمؤمنین(ع) عن رسول الله علیهالسلام: اذا اتاکم من ترضون دینه و امانته فزوجوه.(1)
«امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) نقل میکنند که فرمود: هرگاه شخصی به خواستگاری بیاید و از دین او و امانتداری او راضی هستید، پس با او وصلت کنید و خواسته او را اجابت کنید.»
اذا اتاکم من ترضون دینه و امانته فزوجوه؛ ]امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) میفرماید: [ اگر آن کسی که از دین او و از امانت او خرسند و راضی هستید، به خواستگاری آمد، اجابت کنید و آن کسی که مورد خواستگاری است- دخترتان را یا خواهرتان را- به او بدهید؛ معیار این است: «ترضون دینه و امانته». این البته واجب نیست که اگر کسی خلاف این عمل کرد، بگوییم فعل خلاف شرعی انجام داده؛ نه، این دارد یک معیار به دست میدهد؛ یعنی آن چیزی که در مورد ازدواج، در درجه اول اهمیت است که باید ملاک باشد و چیزهای دیگر در جنب او اهمیتی ندارد، عبارت است از دین و امانت؛ ثروت ملاک نیست؛ جاه و موقعیت دنیایی ملاک نیست که این پسر کیست، یا پسر فلانی است، دارای فلان مقام است، فلان اندازه درآمد دارد، مثلاً فرض کنید اتومبیل دارد، خانه دارد، موبایل دارد مثلاً- حالاها این هم اضافه شده- اینها ملاک نیست. ملاک این است که دارای دین باشد و امانت. زندگی هم معمولاً با همین معیار دین و امانت، زندگی سالمی خواهد شد؛ غالباً این جور است. البته بعضی از افراد متدین را هم داریم که دینشان و امانتشان خوب است، ]اما[ خیلی بداخلاقند؛ این هم خیلی بد است. میشنویم گاهی بعضی از آدمهای مؤمن را و حزباللهی را که رفتارشان با همسرانشان و در داخل خانواده رفتار بسیار بدی است. این به حسب معیارهای ظاهری، دین دارد اما به حسب معیارهای واقعی، دینش هم سست است. از قول مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکنند که یک وقتی یک طلبهای یک عمل بدی در همین زمینههای مسائل خانوادگی انجام داده بود؛ مرحوم حاج شیخ اوقاتش تلخ شد؛ به حاج شیخ گفتند آقا! ایشان مرد عادلی است؛ فرمود بله، عادل است اما از شمر هم بدتر است! حالا گاهی اوقات انسان به حسب ظواهر، عادل هم هست اما رفتارش از شمر هم گاهی بدتر است. غرض، معیار، دینداری است؛ اگر دینداری را به معنای اوسع خودش بگیریم، شامل اخلاق و رفتار خانوادگی هم میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نوادر راوندی، ص 112
* شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 1383/11/11 به نقل از کتاب نسیم سحر.
عن امیرالمؤمنین(ع) عن رسول الله علیهالسلام: اذا اتاکم من ترضون دینه و امانته فزوجوه.(1)
«امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) نقل میکنند که فرمود: هرگاه شخصی به خواستگاری بیاید و از دین او و امانتداری او راضی هستید، پس با او وصلت کنید و خواسته او را اجابت کنید.»
اذا اتاکم من ترضون دینه و امانته فزوجوه؛ ]امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) میفرماید: [ اگر آن کسی که از دین او و از امانت او خرسند و راضی هستید، به خواستگاری آمد، اجابت کنید و آن کسی که مورد خواستگاری است- دخترتان را یا خواهرتان را- به او بدهید؛ معیار این است: «ترضون دینه و امانته». این البته واجب نیست که اگر کسی خلاف این عمل کرد، بگوییم فعل خلاف شرعی انجام داده؛ نه، این دارد یک معیار به دست میدهد؛ یعنی آن چیزی که در مورد ازدواج، در درجه اول اهمیت است که باید ملاک باشد و چیزهای دیگر در جنب او اهمیتی ندارد، عبارت است از دین و امانت؛ ثروت ملاک نیست؛ جاه و موقعیت دنیایی ملاک نیست که این پسر کیست، یا پسر فلانی است، دارای فلان مقام است، فلان اندازه درآمد دارد، مثلاً فرض کنید اتومبیل دارد، خانه دارد، موبایل دارد مثلاً- حالاها این هم اضافه شده- اینها ملاک نیست. ملاک این است که دارای دین باشد و امانت. زندگی هم معمولاً با همین معیار دین و امانت، زندگی سالمی خواهد شد؛ غالباً این جور است. البته بعضی از افراد متدین را هم داریم که دینشان و امانتشان خوب است، ]اما[ خیلی بداخلاقند؛ این هم خیلی بد است. میشنویم گاهی بعضی از آدمهای مؤمن را و حزباللهی را که رفتارشان با همسرانشان و در داخل خانواده رفتار بسیار بدی است. این به حسب معیارهای ظاهری، دین دارد اما به حسب معیارهای واقعی، دینش هم سست است. از قول مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکنند که یک وقتی یک طلبهای یک عمل بدی در همین زمینههای مسائل خانوادگی انجام داده بود؛ مرحوم حاج شیخ اوقاتش تلخ شد؛ به حاج شیخ گفتند آقا! ایشان مرد عادلی است؛ فرمود بله، عادل است اما از شمر هم بدتر است! حالا گاهی اوقات انسان به حسب ظواهر، عادل هم هست اما رفتارش از شمر هم گاهی بدتر است. غرض، معیار، دینداری است؛ اگر دینداری را به معنای اوسع خودش بگیریم، شامل اخلاق و رفتار خانوادگی هم میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نوادر راوندی، ص 112
* شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 1383/11/11 به نقل از کتاب نسیم سحر.