۱۳۰ - رئیسقوه قضائیه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه تهران: حوزهها برای ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
رئیسقوه قضائیه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه تهران:
حوزهها برای دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی کادرسازی کنند
۱۳۹۹/۰۶/۱۹
رئیسقوه قضائیه گفت: انسان سالک اگر شناخت در حوزههای خداشناسی، دین شناسی، هستی شناسی و آسیبشناسی را پیشه کرد، یک انسان عالم و دانشمند است.
به گزارش خبرگزاری میزان، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در آئین آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه تهران، با تاکید بر اینکه امروز بر این باوریم که همه زوایای زندگی انسان معاصر میتواند بهرهمند از فقه باشد، اظهار داشت: پرچمی که امام بزرگوار برافراشت و امروز هم دست جانشین به حق ایشان، رهبری معظم انقلاب اسلامی است، این است که ما مدعی آن هستیم که در این عالم مدنیتی به نام دین میخواهد شکل گیرد و این تمدن میتواند پاسخگوی نیازهای بشر باشد و مجموعهای است که میتواند همه نیازها را پاسخ دهد.
نقش کاربردی فقها، اساتید و حوزهها در پاسخگویی به سؤالات و شبهات
رئیسی، نقش فقها، اساتید و حوزهها در پاسخگویی به سؤالات و شبهات و ارائه پژوهشها و تحقیقات کاربردی را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه ضرورت این موضوع برای حوزههای مختلف کاملا احساس میشود، گفت: در این حوزهها کار بسیار انجام شده؛ اما بسیار هم باید کار انجام گیرد.
مهمترین ابزار قضا در دستگاه قضایی علم، دانش و فقه است
وی مهمترین ابزار قضا در دستگاه قضایی را علم، دانش و فقه دانست و افزود: لازمه بناکردن دستگاه قضایی بر فقه و حقوق اسلامی این است که نسبت به فقه و دانش قضایی کاملا به روز و به هنگام باشد و مسائل بسیار مهمی را بتواند پاسخ دهد که البته در این زمینه بسیار کار شده است.
رئیسقوه قضائیه ادامه داد: مبانی و منابع پاسخگویی به سؤالات موجود است و باید کار اجتهادی و فقهی انجام شود. امروز ما در دستگاه قضایی هزاران سؤال پیش روی قضات داریم که پاسخ آن را از حوزهها و فقها و مراجع استمداد میکنیم و خدمت آنها میفرستیم. درحال حاضر مجلدات پرسمان حقوقی و فقهی و مدنی بسیاری در حوزههای کیفری وجود دارد؛ بخش قابل توجهی از موضوعات در حوزه استفتاء از مراجع و رهبر معظم انقلاب کار شده و بحثهای استدلالی خیلی خوبی ارائه کردهاند؛ اما بازهم ما مسایل بسیاری پیش رو داریم.
نقش کاربردی فقها، اساتید و حوزهها در پاسخگویی به سؤالات و شبهات
رئیسی، نقش فقها، اساتید و حوزهها در پاسخگویی به سؤالات و شبهات و ارائه پژوهشها و تحقیقات کاربردی را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه ضرورت این موضوع برای حوزههای مختلف کاملا احساس میشود، گفت: در این حوزهها کار بسیار انجام شده؛ اما بسیار هم باید کار انجام گیرد.
مهمترین ابزار قضا در دستگاه قضایی علم، دانش و فقه است
وی مهمترین ابزار قضا در دستگاه قضایی را علم، دانش و فقه دانست و افزود: لازمه بناکردن دستگاه قضایی بر فقه و حقوق اسلامی این است که نسبت به فقه و دانش قضایی کاملا به روز و به هنگام باشد و مسائل بسیار مهمی را بتواند پاسخ دهد که البته در این زمینه بسیار کار شده است.
رئیسقوه قضائیه ادامه داد: مبانی و منابع پاسخگویی به سؤالات موجود است و باید کار اجتهادی و فقهی انجام شود. امروز ما در دستگاه قضایی هزاران سؤال پیش روی قضات داریم که پاسخ آن را از حوزهها و فقها و مراجع استمداد میکنیم و خدمت آنها میفرستیم. درحال حاضر مجلدات پرسمان حقوقی و فقهی و مدنی بسیاری در حوزههای کیفری وجود دارد؛ بخش قابل توجهی از موضوعات در حوزه استفتاء از مراجع و رهبر معظم انقلاب کار شده و بحثهای استدلالی خیلی خوبی ارائه کردهاند؛ اما بازهم ما مسایل بسیاری پیش رو داریم.
فقه غنی ما پاسخگوی همه سؤالات است
رئیسی با بیان اینکه فقه غنی ما پاسخگوی همه سؤالات است و هیچ بنبستی در این رابطه وجود ندارد، گفت: پژوهشهای حوزههای علمیه باید مبتنی بر این گرایش باشد که به سؤالات فقهی مرتبط با موضوعات قضایی، قانونگذاری و اجرایی پاسخ دهند.
وی بااشاره به ضرورت کادرسازی قضایی در حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: یکی از منابع مهم کادرسازی برای قوه قضائیه، حوزههای علمیه و از جمله حوزه علمیه تهران است. ما به قضات عالم و عادل و متخلق به اخلاق نیاز داریم و حوزههای علمیه در این زمینه میتوانند بسیار راهگشا باشند.
اهانت به وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) بیانگر نهایت استیصال اهانت کنندگان است
رئیسقوه قضائیه بااشاره به افزایش توجه مردم دنیا به ویژه جوانان غربی به دین و معنویت و فرهنگ غنی اهلبیت (ع) یادآور شد: اهانت صورت گرفته به برترین شخصیت جهان هستی، وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) بیانگر نهایت استیصال اهانت کنندگان است. همچنین توجیه این اهانت به اسم آزادی بسیار بلاوجه است؛ چراکه آزادی به معنای صیانت از عقلانیت و علم و دانش بشر است؛ حال آنکه اهانت به پیامبر عظیم الشان اسلام، اهانت به همه بشریت و همه انبیاء و تمام کتب آسمانی است. برای بشر مدنیتی جز در پرتو آموزههای پیامبر اسلام وجود ندارد.
رئیسی بااشاره به ضرورت محکومیت اقدام جاهلانه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) از سوی همه صاحبان خرد و اندیشه و حوزهها و دانشگاهها گفت: ما این اقدام صورت گرفته را طراحی شده از سوی یک اتاق فرمان میدانیم که در یک سوی آن اقدامات اهانت آمیز در سوئد و فرانسه است و در سوی دیگر روابط صهیونیستها با برخی کشورهاست که در ظاهر اسم اسلام را پیش میکشند.
رئیسی با بیان اینکه فقه غنی ما پاسخگوی همه سؤالات است و هیچ بنبستی در این رابطه وجود ندارد، گفت: پژوهشهای حوزههای علمیه باید مبتنی بر این گرایش باشد که به سؤالات فقهی مرتبط با موضوعات قضایی، قانونگذاری و اجرایی پاسخ دهند.
وی بااشاره به ضرورت کادرسازی قضایی در حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: یکی از منابع مهم کادرسازی برای قوه قضائیه، حوزههای علمیه و از جمله حوزه علمیه تهران است. ما به قضات عالم و عادل و متخلق به اخلاق نیاز داریم و حوزههای علمیه در این زمینه میتوانند بسیار راهگشا باشند.
اهانت به وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) بیانگر نهایت استیصال اهانت کنندگان است
رئیسقوه قضائیه بااشاره به افزایش توجه مردم دنیا به ویژه جوانان غربی به دین و معنویت و فرهنگ غنی اهلبیت (ع) یادآور شد: اهانت صورت گرفته به برترین شخصیت جهان هستی، وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) بیانگر نهایت استیصال اهانت کنندگان است. همچنین توجیه این اهانت به اسم آزادی بسیار بلاوجه است؛ چراکه آزادی به معنای صیانت از عقلانیت و علم و دانش بشر است؛ حال آنکه اهانت به پیامبر عظیم الشان اسلام، اهانت به همه بشریت و همه انبیاء و تمام کتب آسمانی است. برای بشر مدنیتی جز در پرتو آموزههای پیامبر اسلام وجود ندارد.
رئیسی بااشاره به ضرورت محکومیت اقدام جاهلانه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) از سوی همه صاحبان خرد و اندیشه و حوزهها و دانشگاهها گفت: ما این اقدام صورت گرفته را طراحی شده از سوی یک اتاق فرمان میدانیم که در یک سوی آن اقدامات اهانت آمیز در سوئد و فرانسه است و در سوی دیگر روابط صهیونیستها با برخی کشورهاست که در ظاهر اسم اسلام را پیش میکشند.