استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:
گفتن کار ناپسند دیگران
۱۴۰۳/۰۵/۰۷
گفتن کار ناپسند دیگران
س)گفتن کار مکروه دیگران، آیا غیبت محسوب میشود؟
ج) چنانچه آن مطلب عیب محسوب شده و بیان آن، به قصد کوچک کردن آن شخص باشد یا موجب تحقیر او نزد شنوندگان شود، غیبت محسوب میشود.
معیار تشخیص غیبت
س) غیبت از نظر حضرت آقا چیست؟ آیا فقط گفتن عیبهای پنهان کسی جلوی دیگران غیبت است یا هر چیزی که او کراهت دارد؟
ج) غیبت آن است که پشت سر مسلمان، عیب مستور او (امری که مستور عرفی است) گفته شود، مشروط به اینکه به قصد تنقیص و مذمت او باشد. بنا بر این در فرض سؤال بیان آنچه عیب نیست، اما موجب اذیت و آزار دیگران شود، جایز نیست.
قتل کودک معلول ناعلاج
س)ا ینجانب دارای فرزندی هفت ساله با بیماری cp یا همان بیماری فلج مغزی هستم. همسرم، شش ماه پس از تولد او از دنیا رفت و در طول این سالها، بزرگ کردن فرزند با من بوده است. این کودک راه نمیرود، بلع غذا ندارد و حرف نمیزند، چهار دست و پا راه می رود و دائم پوشک دارد. دیگر قادر به نگهداریاش نیستم و بهزیستی هم او را نمی پذیرد. مراکز خصوصی هم شهریه میخواهند و من هم کارگرم و درآمدی ندارم. از آنجا که کودک، خودش بیشترین زجر و رنج را تحمل می کند، بارها از خدا خواستم که مرگ این کودک را برساند؛ تا اول او راحت شود و بعد هم ما.
کمر درد هم اجازه نمیدهد بتوانم برایش کاری کنم. چند وقتی هست که به این فکر میکنم که خودم راحتش کنم؛ ولی از عذاب وجدان میترسم. راه دیگری هم ندارم. آیا اجازۀ چنین کاری دارم یا راهکار دیگری دارید؟
ج) در هر صورت، قتل او مطلقاً حرام است و گناه کبیره محسوب میشود. به فضل و رحمت خداوند متعال، امیدوار بوده و به دنبال راهحل مناسب برای برطرف کردن مشکل باشید.
حکم ریش پروفسوری
س) بنده ریش خود را به صورت پروفسوری میگذارم و بقیه آن را با تیغ میتراشم. آیا این کار اشکال شرعی دارد؟
ج) به طور کلی تراشیدن ریش و ماشین کردنی که مانند تراشیدن باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست؛ و تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام آن را دارد.
دروغ گفتن از ترس چشم زخم
س) اگر کسی برای دور ماندن از چشم زخم، کار خود و یا موفقیتهای خود را کم جلوه دهد، مثلاً به دوستش بگوید: «برای امتحان هیچ نخواندهام و یا کم خواندم”، در حالی که کامل و خوب خوانده باشد، آیا دروغ محسوب میشود؟
ج) بیان خلاف واقع ولو در فرض سؤال دروغ محسوب شده و جایز نیست؛ در هر حال میتوان توریه کرد؛ یعنی به گونهای صحبت کند که شنونده، معنای ظاهری را بفهمد؛ ولی گوینده، معنای خلاف ظاهر را اراده کند.