به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 21,217
بازدید دیروز: 23,262
بازدید هفته: 59,133
بازدید ماه: 132,048
بازدید کل: 24,832,167
افراد آنلاین: 401
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۲٤ آبان ۱٤۰۳
Thursday , 14 November 2024
الخميس ، ۱۲ جمادى الأول ۱٤٤۶
آبان 1403
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
3029282726
آخرین اخبار
۲۱۳ - شهيد مطهرى : تفاوت محدود و نامحدود ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
تفاوت محدود و نامحدود
  ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
مرتضی مطهری - دانشنامه‌ی اسلامی
.... عقل موجود بر دو قسم است: محدود و نامحدود. وقتي محدود را تعريف کنيم نامحدود هم روشن مي شود. شما که در اينجا نشسته ايد يک نقطه معين و يک مقدار معين از فضا را اشغال کرده ايد و در نقطه ديگر و جاي ديگر نيستيد و اگر بخواهيد در نقطه ديگر در روي صندلي ديگر بنشينيد، ناچار بايد اين نقطه را رها کنيد و با حرکت‌، خود را به نقطه ديگر منتقل نمائيد‌، يعني نمی‌توانيد در عين اينکه در اين نقطه هستيد درآن نقطه باشيد، شما از نظرمکان محدود به مکان خاص هستيد. 
همين‌طور است از لحاظ زمان، ما در اين زمان هستيم و در زمان‌هاي پيش نبوده ايم، همچنان‌که در زمان‌هاي بعد نخواهيم بود. حالا اگر موجودي از نظر مکاني و زماني نامحدود باشد، به معني اين است که هيچ مکاني و هيچ زماني از او خالي نيست و در همه زمان‌ها و همه مکان‌ها هست، بلکه محيط برمکان و زمان است. در اين وقت است که حواس ما از درک چنين موجودي عاجز و ناتوان است. ما به اين دليل يک شيء خاص را مي بينيم که محدود است و درجهت معيني قرار دارد، قابل اشاره است، شکل دارد. اگر نامحدود باشد و شکل و جهت نداشته باشد، قهرا نخواهيم توانست او را ببینیم.
ما يک آواز را به اين دليل مي شنويم که گاهي هست و گاهي نيست، اگر يک آواز ممتد و يکنواخت، هميشه با پرده گوش ما سروکار داشته باشد، هرگز او را نخواهيم شنيد، غزالي مي گويد: ما از آن جهت نور را مي‌شناسيم که گاهي هست و گاهي نيست، در يک جا هست و يک جا نيست، اگر وضع نور چنين مي بود که هميشه جهان روشن بود، به طور يکنواخت هم روشن بود، سايه و تاريکي نبود، افول و غروبي نبود، در اين وقت چيزي را که هرگز نمي‌شناختيم و به وجودش پي نمی‌برديم همين نور بود که ظاهرترين اشياء است وظاهر‌کننده چيزهاي ديگراست. پس ما نور را به کمک خودش که ظلمت است مي شناسيم و وجودش را تصديق مي کنيم.
* استاد مطهری، انسان و سرنوشت،صص 119 و 118
(مقاله امدادهاي غيبي در زندگي بشر)