آثار رضای الهی
(پرسش و پاسخ)
پرسش:از منظر آموزههای وحیانی چه آثار سودمند و ارزندهای برای تحصیل رضای الهی به وجود میآید؟
پاسخ:رضا و تسلیم در برابر اوامر و نواهی الهی یکی از مهمترین شاخصهای اعتقادی و رفتاری یک فرد مسلمان است. زیرا لفظ مسلمان زمانی معنا و مفهوم پیدا میکند که انسان تسلیم محض دستورات و احکام خدای متعال باشد. بنابراین رضا و تسلیم مطلق مسلمان آثار و برکات ارزنده و مفیدی در حیات فردی و اجتماعی او دارد که اهم آنها ذیلا مطرح میشود.
1- بینیازی
راضی بودن به آنچه که خدای متعال برای انسان تقدیر فرموده، روحیه بینیازی و غنا را به انسان میدهد. امام صادق(ع) میفرماید: «ارض بما قسم الله لک تکن غنیاً» اگر به آنچه خداوند قسمت تو کرده است راضی باشی، بینیاز و غنی خواهی بود.(بحارالانوار، ج75، ص192)
2- استجابت دعا
کسی که با حسن ظن و رضا و تسلیم مطلق از خدای متعال درخواستی داشته باشد، حتماً دعای او مستجاب خواهد شد. امام حسن(ع) میفرماید: «من ضامن استجابت دعای کسی هستم که در قلبش غیر از رضا و خشنودی الهی چیز دیگری نباشد.»(همان، ج71، ص159) همچنین در روایتی امام صادق(ع) میفرماید: «هرگاه بنده (مومن) بگوید: «لا حول و لا قوهًْ الّا بالله» خداوند به فرشتگانش میفرماید: بنده مومن من تسلیم امر من شد، حاجت او را برآورده سازید.»(همان، ج93، ص189)
3- دستیابی به پاداش الهی
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «شما نسبت به خداوند (و اوامر و نواهی او) در دل راضی باشید تا در روز فقر و تهیدستی (قیامت) به ثواب و پاداش الهی برسید.»(مستدرک الوسایل، ج1، ص138)
4- رضا و تسلیم به قضا و قدر الهی
در روایتی نقل شده است که حضرت موسی(ع) به درگاه الهی عرض کرد: پروردگارا! مرا به کاری که رضایت تو درآن است راهنمایی فرما. خداوند در جواب فرمود: رضایت من در راضی بودن تو به قضا و قدرم هست.(جامعالسعادات، ج3، ص204) یعنی اگر تو به قضا و قدر من راضی باشی، من هم از تو خشنود خواهم بود.
5- آرامش جسمی
آرامش جسمی از دیگر نتایج زیبا و ارزشمند رضایت از قضا و قدر الهی است. راضی بودن به رضای خدا، ابتدا آرامش روحی میآورد و پس از آن سلامت جسم را به دنبال خواهد داشت. امروزه غالب بیماریهای جسمی را ناشی از فقدان آرامش روحی و وجود فشارهای عصبی میدانند. امام علی(ع) در جملهای کوتاه، درمان همه این ناراحتیها را اینچنین بیان میدارد: «من رضی من الله بما قسم له، استراح بدنه» هرکس به آنچه که خداوند برای او قسمت و تقدیر کرده، راضی باشد، جسمش در آرامش و راحتی است. البته این سخن، تلاش و کوشش برای رفع گرفتاریها و فقر و دیگر مشکلات را نفی نمیکند.
آثار و پیامدهای عدم رضا و تسلیم
با عنایت به آثار ارزنده رضا و تسلیم حال اگر کسی نسبت به اوامر و نواهی و قضا و قدر الهی راضی و تسلیم نباشد، در حقیقت به سپاهیان کفر اجازه داده تا وارد مرزهای ایمان او شوند. چرا که اگر ما خداوند را تنها عامل موثر در عالم وجود دانسته «لاموثر فی الوجود الّا الله» بنایراین اراده او را بر همهچیز و همهکس غالب میدانیم. پس چرا به حکم و اراده او راضی نباشیم؟! امام علی(ع) میفرماید: «من لم یرض بالقضاء دخل الکفر دینه» هرکس به قضا (و قدر الهی) راضی نباشد، کفر در دینش راه پیدا کرده است.(شرح غررالحکم، ج5، ص408)
پس حقیقت دین و ایمان در تسلیم محض فرمان پروردگار بودن و خشنودی به آن چیزی است که از طرف او در جهان هستی به وقوع میپیوندد. در روایتی پیامبر گرامی(ص) از قول خدای متعال نقل میکند که: «من لم یرض بقضایی و قدری، فلیلتمس ربّا غیری» هرکس نسبت به قضا و قدر من راضی نباشد (برای خودش) پروردگاری غیر از من بجوید.(میزانالحکمه، محمدی ریشهری، ج8، ص177)