۲۱۹ - شهيد مطهرى : شأن امامت رسول اکرم(ص) ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
شأن امامت رسول اکرم(ص)
۱۴۰۳/۰۸/۰۹
پيغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، شئون و مناصب مختلفي از جانب خدا دارد، او نبي و رسول است، يعني پيام خدا را مي رساند و پيغمبر از آن نظر که پيام خدا را مي رساند، جز يک پيام رسان چيز ديگري نيست. آيه قرآن بر قلب مبارکش نازل مي شود، بر مردم تلاوت ميکند. (جمعه، آيه 2) يک شأن پيامبر،شأن يک مبلغ و شأن يک معلم است. دستورات خدا را به مردم ابلاغ مي کند و به آنها آنچه را که نمیدانند، تعليم مي کند. فقها و مبلغان امت، وارث اين شأن پيغمبرند. يعني فقيه اگر خودش را جانشين پيغمبرمي داند، فقط در اين يک خصلت است. او ميگويد، پيغمبر احکامي از ناحيه خدا آورده و من مي خواهم ببينم آنها چيست تا براي مردم که هيچ نمیدانند، بيان کنم.
شآن ديگر پيامبر که آن هم شأن الهي است و خدا بايد معين کند، اين است: مردم در مسائل حقوقي با يکديگر اختلاف پيدا ميکنند، يا درمسائل جزايي و جنايي ميان مردم، مشاجره واقع مي شود و کار به داوري ميکشد. بايد علاوهبر قانون، افرادي باشند که در ميان مردم، داوري کنند، يعني خصومات را قطع و فصل کنند؛ اين شأن را ميگويند قضاء که ما معمولا ميگوئيم قضاوت. شأن قضا، يعني قاضي بودن، يکي از مقدسترين شئون است. از نظر اسلام، قاضي بايد فقيه و مجتهد و نيزعادل مسلم العداله باشد. يکي از حرامترين کارها اين است که انسان شغل قضاء را داشته باشد، در حالي که صلاحيت شرعي ندارد.
پيغمبر يا امام فرمود: قضاء مقامي است که در آن نمینشيند مگر وصي يعني امام يا کسي که امام او را معين کرده است. اين هم از شئون پيغمبر است. پيامبر تنها پيام رسان خدا نبود، بلکه کسي که خدا به او حق داده بود که در اختلافات و مشاجرات، براساس اصول قضايي ميان مردم قضاوت کند، پيامبر بود....
شأن سوم پيغمبر، رهبري امت است. پيغمبر در همان حال که پيغمبر است، امام هست. امام، پيغمبر نيست، ولي پيغمبر، امام هست. بسياري خيال ميکنند که پيغمبري هميشه از امامت جداست، امامت، يعني رهبري و امام يعني رهبر. پيامبران، وقتي که درجهشان خيلي بالا مي رود، هم پيغمبرند وهم امام. در زمان پيغمبر، علي هم بود.چه کسي امت را رهبري ميکرد، امامت ميکرد؟ خود پيغمبر اکرم.
* شهید مطهری، حماسه حسيني(جلد دوم)
صص 236- 234