به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 21,299
بازدید دیروز: 23,262
بازدید هفته: 59,216
بازدید ماه: 132,131
بازدید کل: 24,832,250
افراد آنلاین: 389
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۲٤ آبان ۱٤۰۳
Thursday , 14 November 2024
الخميس ، ۱۲ جمادى الأول ۱٤٤۶
آبان 1403
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
3029282726
آخرین اخبار
1171 - خبرِ ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۳/۰۸/۱۲

خبرِ ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....

۱۴۰۳/۰۸/۱۲

 

به نام آتش‌بس به کام رژیم صهیونیستی
در حالی که رژیم صهیونیستی ذاتاً نامشروع است و در عمل هم طرح دو دولتی را زیر پا گذاشته، دبیرکل حزب کارگزاران خواستار پیگیری طرح دو دولتی در فلسطین اشغالی شد. معنای این ادعا قبل از هر چیز، مشروعیت بخشیدن به رژیم جنایتکار و اشغالگر صهیونیستی است.
حسین مرعشی در روزنامه سازندگی در سرمقاله‌ای به قلم حسین مرعشی نوشت: «امروز همه باید این واقعیت را بپذیرند که هیچ نیرویی در منطقه حذف‌شدنی نیست. تصوری که اسرائیل به خصوص تندروهای این رژیم دارند این است که اساساً حزب‌الله در لبنان وجود نداشته باشد یا هیچ فلسطینی‌ای در کرانه باختری و غزه زندگی نکند. تصوری که از اساس غیرواقعی است. از طرفی دیگر این تصور هم که برخی در بعضی از سطوح جبهه مقاومت به آن معتقدند که اسرائیل به‌زودی و در دوره زمانی کوتاه‌مدتی دست از خشونت و وحشی‌گری بردارد، تصور درستی نیست. تا آتش‌بس نشود، این جنگ و ویرانی و کشتار ادامه دارد.
به همین دلیل امروز خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک آتش‌بس فراگیر و رفتن به سمت حل‌وفصل مشکلات واقعی برای خاموشی این جنگ خسارتبار است. هر تلاشی برای برقراری آتش‌بس قابل تقدیر و لازم است.
اگر در این زمینه توافقی صورت بگیرد، مهم‌ترین دستاورد آن توقف کشتار و حفظ جان مردم است. بعد از این مرحله، گام دوم باید جبران خسارت‌ها باشد. قدم نهائی نیز این باشد که کشورهای تأثیرگذار و گردانندگان اصلی منطقه، چه در حوزه مقاومت و چه حامیان بدون قید و شرط اسرائیل باید به این جمع‌بندی برسند که نمی‌توان این منطقه را بدون طرحی جامع برای صلح، آرام کرد. تمامی گفت‌وگوهای قبلی از جمله گفت‌وگوهای بین مصر و اسرائیل، مذاکرات بین گروه‌ها و کشورهای دیگر با اسرائیل و قرارداد اسرائیل، بی‌نتیجه مانده است. بالاخره پایان همه جدل‌ها و جدال‌ها باید صلح باشد. امروز در مورد حل مسئله فلسطین و اسرائیل، جامع‌ترین پیشنهاد این است که آوارگان برگردند. سپس با رفراندومی که در آن یهودی‌ها، مسلمان‌ها، مسیحی‌ها و عرب‌ها شرکت داشته باشند، تکلیف این سرزمین و حکومت آن روشن شود. اما به نظر نمی‌رسد که الان در دنیا چنین آمادگی وجود داشته باشد.
بر این باورم كه ایران می‌تواند خواسته‌های خودش را برای پس از آتش‌بس و توافق، صورت‌بندی كند. در كوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت می‌توانیم دودولتی را در سرزمین فلسطین كه هم كشورهای عربی به آن تمایل دارند و هم اروپایی‌ها و آمریكایی‌ها از آن سخن گفته‌اند، مطرح کنیم که البته تنها مخالف این طرح فقط اسرائیلی‌ها هستند. هرچند طرح چنین موضوعی نیز پیچیدگی‌های خاص خود را به لحاظ جغرافیایی دارد اما ایران می‌تواند ابتدا به عنوان یك گام حداقلی با دودولتی موافقت كند تا همه دنیا به یك اجماعی برسند و دولت فلسطین مستقر و منطقه نیز از این تنش خارج شود.
به نظر می‌رسد اگر بخواهیم با واقعیت‌ها زندگی كنیم، واقعیت‌ها به ما می‌گویند كه اسرائیل اگرچه می‌تواند ضربات سنگینی به حزب‌الله و حماس و غزه بزند اما نمی‌تواند و قادر نیست، نیروی مقاومت كه ریشه در جان همه لبنانی‌ها، فلسطینی‌ها و سوری‌ها دارد را از بین ببرد. از این طرف جبهه مقاومت هم قادر نیست در شرایطی كه قدرت‌های بزرگ غربی برای دفاع از كلیت اسرائیل پشت این رژیم ایستاده‌اند و آن را حمایت می‌كنند، اسرائیل را در کوتاه‌مدت وادار به عقب‌نشینی‌ كند. پس بهتر است به سوی آتش‌بس پیش رفت و پس‌ از آن طی جلسات مختلف از این منازعه‌ به راه‌حلی برسیم. در درازمدت نیز با تقویت نیروهای سیاسی میانه‌رو در منطقه باید بتوانیم زمینه‌های زندگی مسالمت‌آمیز و شرافتمندانه را برای همه صاحبان ادیان و اقوام در منطقه در قالب یك دولت پیگیری و اجرائی كنیم».
اظهارات مرعشی در حالی است که رژیم نامشروع صهیونیستی با فشار انگلیس و آمریکا و غرب از ابتدا با ادعای وضعیت دودولتی در فلسطین اشغالی تشکیل شد اما به طور فزاینده و مداوم، به اشغال بیشتر سرزمین فلسطین و تاراندن صاحبان این سرزمین مبادرت ورزید. در این روند، سران رژیم صهیونیستی تنها نبوده‌اند بلکه دولت‌های غربی پشت رژیم صهیونیستی بوده‌اند و مطلقاً از شرارت‌ها و جنایت‌های آن حمایت کرده‌اند. عبرت‌آموز این که یاسر عرفات با وجود عقب‌نشینی از منطق مبارزه و افتادن در تله آمریکایی- صهیونیستی سازش و صلح، از سوی صهیونیست‌ها تحقیر و تحدید و نهایتاً مسموم و ترور شد. انتفاضه فلسطین و تشکیل حماس و جهاد اسلامی، ریشه در این روند فریبکارانه داشته است.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی که از حمایت صددرصدی غرب برخوردار است، نه‌تنها قائل به وضعیت دودولتی نیست بلکه قلمرو نامشروع خود را از نیل (در مصر) تا فرات (در عراق) می‌داند! نکته بعدی این که زمزمه آتش‌بس و صلح برای آمریکا و اروپا و اسرائیل در یک سال اخیر، به سیاق قبل از آن، صرفا عملیات فریب برای ایجاد دودستگی در منطقه و تردید و تزلزل در جبهه مقاومت، و زدن شبیخون بوده؛ چنان‌که در اقدامات تروریستی رژیم در لبنان و سوریه و ترور شهید هنیه دیدیم. با این وصف باید سؤال کرد که امثال مرعشی، نسبتی با عملیات روانی آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند یا صرفاً از سر بی‌سوادی متهورانه سخن می‌گویند و هزینه می‌تراشند؟!
نکته پایانی این که رژیم صهیونیستی هم‌اینک راه‌حل احمقانه دودولتی را با در اختیار گرفتن تشکیلات خودگردان (محمود عباس) و تبدیل آن به یگان امنیتی خود در جهت سرکوب مردم فلسطین پذیرفته و اجرا می‌کند.
 
 
آلمان شرارت کرد اعتماد، پای روسیه نوشت!
 
روزنامه زنجیره‌ای و غربگرای اعتماد برخلاف مشی خصمانه و منفعلانه دولت آلمان در تبعیت از آمریکا و رژیم صهیونیستی، خواستار تنش‌زدایی (یکطرفه) از سوی ایران شد.
اعتماد در تحلیلی با عنوان غلط‌انداز «خويشتنداري متقابل، عنصر مفقوده در ايران و آلمان» و به قلم دیپلماتی بازنشسته به نام نصرت‌الله تاجیک نوشت:
«اتفاقاتي كه بين ايران و آلمان افتاده چندان معقول و سازنده نيست و ضروري است مديريت شود. آلمان موتور توسعه صنعتي اروپا است و مي‌تواند محور همگرايي اروپا نيز باشد كه انگليس و آمریکا چندان با چنين ظرفيتي همراه نيستند. جداي از روابط ديرينه و مباحث نژادي بين ايران و آلمان، جايگاه رو به رشد آلمان از جهت اقتصادي در جهان و از منظر سياسي در اروپا، از اين كشور يك وزنه اروپايي ساخته است كه مي‌تواند كمك‌كننده سياست خارجي ايران باشد.
-كاركرد سياست خارجي و وظيفه دستگاه‌هاي عامل آن در هر كشوري كنترل تنش‌ها و مديريت روابط ديپلماتيك است و نبايد اجازه بدهند اقدامات با و بي‌موقع كشورها در حوزه سرزميني خود عليه يكديگر تلقي شده و تبديل به تنش‌هاي ماندگار و تخريب زيرساخت‌هاي روابط سياسي شوند.
- البته اين اتفاقي كه اين روزها بين ايران و آلمان افتاده بيش از آنكه صرفا دوجانبه باشد، تب و نشانه تخريب روابط ايران و اروپا است. تخريب زمينه‌هاي روابط ايران و اروپا از تابستان 1401 آغاز شد. كار با اروپا در دوران برجام و مخصوصا هنگامي كه ترامپ از برجام خارج شد بسيار سودآور براي ايران، اروپا و جامعه جهاني بود.
با اين فرمان سياست خارجي، كه ديوار بي‌اعتمادي بين ايران و آمریکا روز به روز بلند‌تر و پهن‌تر مي‌شود، روابط با اروپا بايد اولويت ايران باشد. اما تخريب تدريجي روابط و رويكرد دو طرف نسبت به يكديگر كه نمي‌توان نقش روس‌ها يا نزديكي بيش از حد ايران به روسيه را هم ناديده گرفت و شايد جهت‌دهي روس‌ها كه اولين طرفي هستند كه بيشترين سود را از اين تخريب مي‌برند، به گونه‌اي شده كه اروپا را كه در روند برجام در كنار ايران بود و به صورت كاتاليزور بين ايران و غرب به‌ طور عام و ايران و آمریکا به ‌طور خاص قرار داشت، ابتدا طي سه سال گذشته كنار آمریکا قرار گرفت و الان با تحولاتي كه در روابط ايران و آلمان اتفاق افتاده، اروپا را در مقابل ما قرار داده است.
نزديكي آلمان به روسيه در ابتداي جنگ روسيه و اوكراين و تلاش آلمان براي محدود نگه داشتن دامنه اين جنگ و خسارت كمتر خودش و اروپا در اثر قطع انرژي روسيه، در مقابل اهداف آمریکا و انگليس بود كه خواهان توسعه جنگ و زمينگير كردن روسيه در اين باتلاق بودند. آمریکا علاوه‌بر تضعيف روسيه و رفتن سراغ چين، درصدد بود هزينه جنگ را به دوش اروپا بيندازد كه با انفجار لوله گاز روسيه به اروپا و جايگزين كردن فروش انرژي آمریکايي به جاي روسيه درآمد هنگفتي هم از اروپا و جيب آلمان كسب كرد. اما انگليس كه رهبريت اروپايي آلمان را برنمي‌تابد در كنار آمریکا قرار گرفت تا شتاب توسعه آلمان را كم كند و اين زمان فرصت مناسبي بود براي ايران تا در اين مقوله به آلمان نزديك شود اما ايران راه ديگري را انتخاب كرد و به حساسيت‌هاي اروپا نسبت به جنگ روسيه و اوكراين توجه نكرد. 
روند تدريجي تخريب روابط ايران با اروپا تا اين حد سابقه نداشته است. صدور بيانيه مشترك شوراي اروپايي با امارات در مورد جزاير ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و كوچك، قرار دادن نام سپاه در ليست تروريستی و تحريم سه خط هوايي ايران - كه مشكلات فراواني را براي مردم به دنبال دارد‌- به نظر مي‌آيد اتخاذ اين سياست‌ها و تصميمات در شرايط كنوني به‌ويژه بعد از عمليات مذكور از سوي ايران جدي شده است اما عامل و بهانه اصلي اين كار از سوي اتحاديه و كشورهاي اروپايي بيشتر همكاري نظامي ايران و روسيه و تاثير آن بر جنگ اوكراين است.».
روزنامه اعتماد، اصلا به علت تنش اخیر اشاره نکرده و آن، اعتراض وقیحانه دولت آلمان به اعدام رئیس گروهک تروریستی تندر که 14 نفر در اثر اقدامات گروهک تروریستی وی، به شهادت رسیده و بیش از دویست نفر مجروح شده بودند. چرا نویسنده اصلا به این وقاحت دولت آلمان اشاره نمی‌کند (چه رسد به محکومیت) و به جای آن، مدعی تنش‌زدایی می‌شود؟!
ثانیا عجیب است که نویسنده جنایات رژیم آلمان در تجهیز رژیم صدام به تسلیحات شیمیایی، حمایت از گروه‌های تروریستی ضدایرانی، همکاری در تحریم‌های آمریکا و همراهی با عهدشکنی برجامی را فراموش می‌کند، اما روی مباحث نژادي مشترک تاکید می‌کند؟! نویسنده همچنین به تحریف تاریخ می‌پردازد و به جای این که به نقش آلمان در پایمال کردن حقوق برجامی ایران بپردازد، روسیه را علت تخریب روابط ایران با آلمان و اروپا معرفی می‌کند! این در حالی است که دولت آمریکا چند سال قبل از جنگ اوکراین، از برجام خارج شد و اروپایی‌ها و آلمانی‌ها نیز برای تحت فشار گذاشتن ایران، با خدعه آمریکا همراه شدند.
 
 
سامانه پدافندی باور373 ایران فراتر از انتظار عمل کرد
 
یک کانال تحلیلی نظامی می‌گوید: سامانه پدافندی باور373 ایران در مقابل حمله اخیر اسرائیل، فراتر از انتظار عمل کرد.
عصر ایران با اشاره فیلم و تحلیل کانال AITELLY در این‌باره نوشت: این فیلم به تشریح بخشی از سیستم دفاع هوائی ایران می‌پردازد که بر پایه تعامل مداوم و همزمان رادار و مرکز فرماندهی استوار است. این سیستم، به عنوان یک سیستم دفاعی چندلایه، با استفاده از رادارهای پیشرفته و سامانه‌های متحرک، به طور مداوم آسمان کشور را رصد کرده و به محض تشخیص هرگونه تهدید هوایی، به طور خودکار وارد عمل می‌شود. 
یکی از عناصر کلیدی این سیستم، رادارهای پیشرفته‌ای است که قادر به شناسایی و ردیابی انواع مختلف اهداف هوایی، از جمله هواپیماها، موشک‌های کروز، پهپادها و سایر سیستم‌های پروازی دشمن، در فواصل مختلف هستند. اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط رادارها به طور مداوم به مرکز فرماندهی ارسال می‌شود و این مرکز، به عنوان مغز متفکر این سیستم، وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری در مورد نحوه مقابله با تهدیدات را بر عهده دارد. 
در قلب این سیستم، مرکز فرماندهی قرار دارد که نقشی حیاتی در هماهنگی و هدایت عملیات دفاع هوائی ایفا می‌کند. این مرکز، با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده و هوش مصنوعی، اطلاعات دریافتی از رادارها را پردازش کرده و به طور مداوم وضعیت تهدیدات را ارزیابی می‌کند. در صورت تشخیص تهدید، مرکز فرماندهی به طور خودکار و در کمترین زمان ممکن، دستورالعمل‌های لازم را برای انهدام اهداف صادر می‌کند. 
یکی از جنبه‌های مهم این سیستم دفاعی، حضور سامانه متحرک MAST به عنوان آخرین خط دفاعی در برابر تهدیدات هوائی در ارتفاع پایین است. MAST، به عنوان یک سامانه دفاعی مستقل و چابک، قادر به ردیابی و انهدام موشک‌های کروز، پهپادها و سایر سیستم‌های پروازی دشمن در ارتفاع کم است. این سامانه، با قابلیت‌های مانور بالا و سرعت عمل، می‌تواند به سرعت به محل تهدیدات حرکت کرده و با استفاده از سلاح‌های پیشرفته، آنها را از بین ببرد. 
در ادامه، فیلم به نقش مرکز فرماندهی در صدور دستور پرتاب موشک‌های میان‌برد برای انهدام اهداف اشاره می‌کند. این مرکز، بر اساس اطلاعات دریافتی از رادارها و MAST، تصمیم‌گیری در مورد هدف و زمان پرتاب موشک‌ها را انجام می‌دهد. موشک‌های میان‌برد، با برد و سرعت بالا، قادر به انهدام اهداف در فواصل دور هستند و نقش مهمی در دفاع از آسمان کشور در برابر تهدیدات هوائی ایفا می‌کنند.
قابلیت‌های ردیابی و هدف‌گیری این سیستم نیز در متن مورد تاکید قرار گرفته است. به گفته فیلم، این سیستم قادر است همزمان 300 هدف را ردیابی کرده و 60 تا 80 هدف را به طور همزمان مورد حمله قرار دهد. این قابلیت، نشان‌دهنده قدرت و سرعت عمل این سیستم در مقابله با تهدیدات هوائی چندگانه است. نکته قابل‌توجه در این بخش، استفاده از دو موشک برای هر هدف است. این امر نشان می‌دهد که در استراتژی دفاعی این سیستم، اطمینان از انهدام هدف از اهمیت بالایی برخوردار است و استفاده از دو موشک به عنوان یک رویکرد احتیاطی برای تضمین این امر در نظر گرفته شده است.
همچنین، فیلم به نوعی به مقاومت این سیستم در برابر اختلالات الکترونیکی و جنگ الکترونیک اشاره می‌کند. با توجه به پیچیدگی و چندلایه بودن این سیستم، احتمالاً از روش‌های مختلفی برای مقابله با این نوع تهدیدات استفاده شده است. 
در مجموع، فیلم به توصیف یک سیستم دفاع هوائی پیچیده و چندلایه می‌پردازد که بر پایه تعامل بین رادار، مرکز فرماندهی و سامانه MAST استوار است. این سیستم با توانایی ردیابی و هدف‌گیری همزمان تعداد زیادی از اهداف هوایی، به نظر می‌رسد که برای مقابله با تهدیدات هوائی متنوع و پیچیده طراحی شده باشد. استفاده از موشک‌های میان‌برد و استراتژی دو موشک برای هر هدف، نشان‌دهنده تمرکز بر انهدام اهداف و تضمین امنیت آسمان کشور است. 
علاوه‌بر این، این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت ارتقا و تطابق با تهدیدات جدید را دارد. با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در حوزه فناوری‌های نظامی، این سیستم به طور مداوم به‌روزرسانی شده و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود تا بتواند با تهدیدات جدید مقابله کند.
 
روزنامه صهیونیستی:
پدافند هوائی ایران پنجمین قدرت جهان است
روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» در گزارشی از تهاجم هفته گذشته این رژیم به ایران، با ذکر ادعاهای ثابت نشده درخصوص خسارات وارده این حمله، این سؤال را مطرح کرد: «پس از حمله هوايی اسرائيل چه چيزی از سيستم دفاع هوائی ایران باقی مانده است؟».
کالکالیست در پاسخ نوشت: «در یک کلمه می‌توان گفت «بسیار زیاد»؛ سیستم دفاع هوايی ایران پنجمین قدرت بزرگ پدافندی در جهان است که از ده‌ها هزار نیرو و ده‌ها سامانه موشکی تشکیل شده است».
در این گزارش آمده است: «نیروی دفاع هوائی ایران دارای تنوع و قدرت زیادی است. این نیرو تجهیزات متنوعی را در اختیار دارد که در مناطق مختلف استقرار  دارد؛ با این سامانه‌ها نیروی هوائی مهاجم برای حمله به ایران با چالش‌های بسیار زیادی رو‌به‌رو خواهد شد».
کالکالیست افزود: «نیروی پدافندی ایران در دهه 1950 با استفاده از توپ‌های ضد هوائی آمریکایی و انگلیسی ایجاد شد؛ در آن زمان ایران به‌عنوان یک هم‌پیمان مطرح بود و به دلیل نزدیکی به اتحاد جماهير شوروی و ثروت نفتی اهمیت  داشت. ایران نیز به دنبال یک همکاری با آمریکا برای حفاظت از قدرت خود در  برابر نفوذ شوروی بود».
به نوشته این روزنامه، ارتش ایران در زمینه دفاع هوائی آموزش‌های پیشرفته را دریافت کرد زیرا این نگرانی وجود داشت که ایران به عنوان سرپل برای ورود شوروی به خاورميانه استفاده شود و همراه با این دانش، رادارهای جدید، موشک‌های ‌هاوک و نیروهای آموزشی همراه با آمریکایی‌ها برای ده‌ها سال به فعالیت خود در ایران ادامه دادند.
این روزنامه اسرائیلی در بخش دیگری از مقاله خود نوشت: «پس از انقلاب اسلامی و شروع جنگ ایران و عراق، نیروی دفاع هوائی اهميت ويژه‌ای پيدا کرد. عراق نیروی هوائی مهاجم و بسیار قدرتمند و ماهری داشت و ایران نیز دارای جغرافیای بسيار وسیع و اماكن حساس بود. به راحتی نمی‌توان فراموش کرد که ایران بسیار بزرگ و مساحت آن 74 برابر مساحت اسرائيل [فلسطین اشغالی] است».
کالکالیست همچنین نوشت که ایران در سال‌های جنگ با عراق توانست تجربه‌های زیادی را کسب کند و پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه ترکیب سامانه‌های متعدد موشکی و عملیاتی کردن آن‌ها به دست آورد.
این روزنامه همچنین به طور مفصل درباره سامانه‌های موشکی پدافندی جمهوری اسلامی ایران از جمله باور 273 و موشک‌های صیاد، اس‌300، اس200، سوم خرداد و انواع سامانه‌های راداری توضیح داد.
کالکالیست در‌باره سامانه سوم خرداد نوشت: سیستم سوم خرداد با استفاده از سنسورهای نوری و حساس به حرارت قادر است هواپیماهای رادارگریز و پهپاد را از فاصله نامعلومی تشخیص دهد. این سیستم به طور مبتکرانه از دوربین برای تشخیص هدف استفاده می‌کند و نیازی به فعال کردن رادار نیست. این موضوع سوم خرداد را به تهدیدی خطرناک برای هواپیماهای اسرائیلی تبدیل کرده است.
این روزنامه اسرائیلی درباره موشک‌های «صیاد» نیز نوشت: یکی از خطرناک‌ترین موشک‌های دفاع هوائی در اختیار ایران، موشک صیاد است. این موشک که نسخه ارتقا یافته موشک آمریکایی RIM66 است، از سال 1969 در حال توسعه و بهره‌برداری است و از لحاظ عملکرد موشک‌های جدیدتر را به چالش می‌کشد. نسخه‌ای صیاد 3 و صیاد 4 
از رادار و سیستم کنترل رادیویی زمینی برای هدایت استفاده می‌کنند و از فاصله 300 کیلومتری قادر به انجام عملیات هستند. سرعت حداکثر این موشک‌ها نیز بیش از 5 ماخ است».
 
بایدن وضعیت اضطراری ملی درباره ایران را یک سال دیگر تمدید کرد
کاخ سفید جمعه شب به وقت محلی اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در نامه‌ای به رؤسای مجلس نمایندگان و سنا، وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
بایدن در این نامه گفته است: وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران که در فرمان اجرائی ۱۲۱۷۰ مورخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۳ آبان ۱۳۵۸) اعلام شده بود، پس از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.
رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا افزوده است: «‌روابط ما با ایران هنوز عادی نشده است و روند اجرای توافقات با ایران مورخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ ادامه دارد. بنابراین، من تشخیص داده‌ام که ادامه وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرائی ۱۲۱۷۰ در رابطه با ایران ضروری است.»
رئیس‌جمهور وقت آمریکا ۱۵ مارس ۱۹۹۵ به موجب دستور اجرائی شماره ۱۲۹۵۷ با طرح ادعاهایی علیه ایران، اعلام کرد با هدف رسیدگی به تهدیدهای غیرمعمول و فوق‌العاده‌ای که اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران علیه منافع ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کند، وضعیت اضطرار ملی درباره این کشور اعلام می‌شود.
رئیس‌جمهور وقت آمریکا در روز ۶ می‌۱۹۹۵ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۴) با امضای یک دستور اجرائی دیگر به شماره ۱۲۹۵۹، تحریم‌های جامعی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.
وضعیت اضطراری فعلی که به موجب فرمان اجرائی شماره ۱۲۹۵۷ اعمال می‌شود با وضعیت اضطراری دیگری که ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ به موجب فرمان اجرائی ۱۲۱۷۰ اعلام شده، متفاوت است. به گزارش ایرنا، فرمان ۱۲۱۷۰ ریاست جمهوری آمریکا اولین بار ۱۰ روز پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط رئیس‌جمهوری وقت این کشور صادر شد.
جیمی کارتر رئیس‌‌جمهور وقت آمریکا فرمان اجرائی شماره ۱۲۱۷۰ را 
۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ یعنی ۱۰ روز بعد از تسخیر سفارت واشنگتن در تهران صادر کرد که خواستار توقیف دارایی‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران در خاک ایالات متحده آمریکا است و از آن سال تا به امروز همه رؤسای جمهوری آمریکا آن را تمدید کرده‌اند.