به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 8,070
بازدید دیروز: 7,600
بازدید هفته: 40,148
بازدید ماه: 40,148
بازدید کل: 25,027,281
افراد آنلاین: 191
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۰٤ دی ۱٤۰۳
Tuesday , 24 December 2024
الثلاثاء ، ۲۲ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
۳۱۰ - استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی: فریب افراد یا افکار عمومی ۱۴۰۳/۰۸/۱۸

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:

فریب افراد یا افکار عمومی  

۱۴۰۳/۰۸/۱۸

فریب افراد یا افکار عمومی
س) در فعالیتهای رسانه‌ای فریب افراد یا افکار عمومی چه حکمی دارد؟ 
ج) در فعالیتهای رسانه‌ای هر گونه فریب نسبت به افکار عمومی و جامعه ممنوع است؛ در صورتی که فریب رسانه‌ای سبب ضرر رساندن به دیگران شود موجب ضمان است و باید خسارت وارد شده جبران گردد.

ترجمه غیر واقعی از سخنان دشمن
س) آیا مجاز هستیم سخنان دشمن را به نوعی ترجمه کنیم که منظور او نبوده اما نشان‌دهنده عناد او باشد؟ 
ج) ترجمه غیر واقعی از سخنان دشمن در صورتی كه تحریف سخن وی باشد جایز نیست. 

انتشار اخبار مربوط به اعمال غیر اخلاقی
س)آیا می‌توان اخبار موثق درخصوص اعمال غیر اخلاقی در روابط جنسی را منتشر کرد؟ 
ج) نشر اخبار اعمال غیر اخلاقی در روابط جنسی چون مصداق اشاعه فحشا است؛ جایز نیست. 

لایک مطالب ضد انقلاب و دشمن
س)لایک مطالب ضد انقلاب و دشمن چه حکمی دارد؟
ج) لایک یا تأیید مطالب ضد انقلاب و دشمن در صورتی که موجب اشاعه فحشا یا از مصادیق مطالب مضله باشد یا سبب تقویت جبهه دشمن وضد انقلاب و تأیید آنها یا تضعیف نظام اسلامی بشود، جایز نیست.
انتشار خبر سایر رسانه‌ها به نام خود
س) آیا خبرنگار مجاز است متن خبر را از سایر رسانه‌ها دریافت کند و با تنظیم مجدد به نام خود انتشار دهد؟
ج)بدون مراعات حقوق معنوی آنان بنابر احتیاط جایز نیست مگر آنکه مطلب خبرنگار دارای نکات ویژه‌ای و نوآوری نسبت به سایر رسانه‌ها باشد یا با قالب جدید و ظرافت بیشتری همراه باشد، به گونه‌ای که بتوان آن را محصول کار خبرنگار قلمداد کرد؛ همچنین اگر میان دو خبرنگار توافقی در این باره باشد و یا با رضایت نویسنده اصلی خبر کپی صورت گیرد اشکال ندارد.

ایجاد حریم در اطراف قبر میّت
س)در برخی مناطق، خانواده متوفی اطراف قبر را حصارکشی کرده و در تصرف خود در می‌آورند. آیا چنین کاری جایز است؟
ج)اگر قبرستان وقف باشد و یا دفن میّت برای هر فردی در آن مباح باشد، کسی حق ندارد حریمی در اطراف قبر میّت خود در قبرستان عمومی ایجاد کند و از دفن اموات مؤمنین در آن جلوگیری نماید.

حق تعیین و تغییر متولی
س)آیا واقف می‌تواند در وقف نامه قید کند که حق تعیین و تغییر متولی تا زنده است با خود اوست و هر وقت صلاح بداند بتواند متولی را تغییر دهد؟
ج)اشکال ندارد.

فروش منزل مسکونی وقف شده
س)پیرزنی منزل مسکونی خود را وقف مسجد کرده و شرط نموده که تا زنده است از آن استفاده کند. اکنون بشدت مریض شده و هزینه دارو و درمان ندارد. آیا می‌توان منزلش را فروخت تا هزینه درمان وی شود؟
ج)اگر این منزل بدون انشاء صیغه وقف بوده و به متولی شرعی (اگر از طرف واقف تعیین شده باشد) و یا حاکم شرع تحویل داده نشده است یا به نمازگزاران جهت اقامه نماز تحویل نگردیده است، وقف محقق نشده و می‌توان آن را فروخت.

 
استفاده از فرش وقف‌شده در خارج از محدوده مسجد
س) اگر فرشی وقف مسجد گردد، آیا می‌توان در جایی از مسجد استفاده شود که صیغه مسجد خوانده نشده است؟ مثلاً آیا می‌توان در چایخانه، کفشداری، غذاخوری و... مسجد استفاده کرد؟
ج)بستگی به نیّت واقف دارد؛ اگر برای داخل مسجد وقف شده باشد، استفاده از آن در خارج از آن محدوده جایز نیست.
نقد گفتار و کردار دیگران به صورت ناقص
س) آیا برای نقد لفظ‌، تصمیم‌، عملکرد یا باورهای یک مسئول يا مجموعه حكومتى الزامی به استفاده از نظرات کارشناسان هست یا رسانه می‌تواند به منظور سرعت بخشی به انتشار، نقد خود را هر چند به کامل نبودن آن آگاه باشد منتشر کند؟
ج)نقد باید منصفانه و کارشناسی و دقیق باشد، از این رو بیان نقد ناقص که از انصاف و دقت به دور است، جایز نیست.
انتشار تصویر پذیرنده احسان 
س) اگر پذیرنده احسان نابالغ باشد و یا بر آثار انتشار عمومی تصاویرش اطلاع نداشته باشد، آیا توجیه وی یا اجازه از ولی قانونی وی لازم است؟
ج) برای حفظ آبروی پذیرنده احسان، انتشار تصویر وی جایز نیست و در این زمینه اجازه ولی قانونی و شرعی وی نقشی ندارد.
افشای تخلفات 
س) افشای تخلفات توسط خبرنگاران، چه حکمی دارد؟
ج) افشای تخلفات غیر دادگاهی با نیت اصلاح جامعه و با رعایت حدود شرعی اشکال ندارد اما با نیت تخریب آبروی افراد جایز نیست ولی افشای تخلفات دادگاهی نیازمند حکم قطعی دادگاه است.
خارج کردن قرآن از مسجد
س) من یک قرآن از خانه در مسجد جهت خواندن گذاشته‌ام تا ثوابش به اموات برسد. اگر یک نفر این قرآن را از مسجد بیرون ببرد و برگرداند و من چون او را می‌شناختم به او اجازه دهم تا ببرد و بخواند، آیا اشکالی دارد؟ آیا چون از مسجد خارج شده است من گناه کرده‌ام؟ تکلیف من چیست؟
ج) در فرض سؤال، اگر وقف مسجد نکرده باشید اشکال ندارد.
باطل کردن صیغه وقف مسجد
س) آیا امکان باطل کردن صیغه وقف مسجد بعد از خراب کردن مسجد قدیمی وجود دارد؟
ج) به طور کلی اگر وقف، محقّق شده باشد، تغییر و تبدیل آن جائز نیست و خراب کردن مسجد، آن را از مسجد بودن خارج نمی‌کند.
بیان داستان فیلم با هدف نقد آن
س) بیان داستان فیلم(اسپویل کردن) با هدف نقد آنچه حکمی دارد؟
ج) بیان داستان فیلم (اسپویل کردن) با هدف نقد آن در صورتی که سبب ضرر در فروش فیلم و عوامل سازنده آن باشد، جایز نیست.
دفن اموات جدید در قبرستان متروکه
س) قبرستانی که مدت مدیدی از آن گذشته و مندرس شده، آیا در آن قبور می‌توان میت جدیدی دفن کرد یا در موارد دیگر استفاده کرد؟
ج) در صورتی که اجساد به طور کامل خاک شده باشند، دفن میت جدید در آن فی نفسه اشکال ندارد؛ اما استفاده دیگر غیر از دفن میت در صورتی که آن زمین وقف برای قبرستان باشد، جایز نیست.
 
 
 تأخیر در پرداخت بهای معامله 
س) جنسی را به شخصی به قیمت نقدی مشخص فروخته ایم؛ شخص بعد از دو ماه جهت پرداخت مراجعه می‌کند، با توجه به اینکه شرط پرداخت نقدی بوده و جنس گران شده، می‌توان به قیمت روز از او تقاضای وجه کرد؟
ج) در صورتی که سه روز یا بیشتر از تاریخ معامله بگذرد و خریدار ثمن را نپردازد و فروشنده هم کالا را در اختیار وی نگذاشته باشد، فروشنده حق خواهد داشت معامله را فسخ کند. ولی اگر کالا تحویل داده شده و علاوه ‌بر بنای معامله به صورت نقد، شرط زمان خاصی برای پرداخت مبلغ در ضمن معامله شده باشد با تخلف از این شرط حق فسخ محقق می‌شود و فروشنده می‌تواند معامله قبلی را فسخ کند و کالا را به قیمت روز در قالب قرارداد جدید به طرف مقابل واگذار کند و در غیر این صورت فروشنده فقط حق گرفتن کاهش ارزش پولش را دارد.
ورود بچه به مسجد با پوشک نجس
س) اگر بچه را همراه با پوشک نجس وارد مسجد کنیم، چه حکمی دارد؟
ج) اگر نجاست به مسجد سرایت کند و یا هتک حرمت مسجد باشد، حرام است و الّا اشکالی ندارد.
تبدیل محل موقوفه به موزه
س) روستای تاریخی ما دارای آب انبار و حمام موقوفه‌ای است که به لحاظ تاریخی، قدمت بسیار زیادی دارد و از سوی ادارۀ میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و هم اکنون نه قابل فروش و تبدیل بوده و نه قابل بهره‌برداری. آیا جایز است این دو مکان را به صورت موزه درآورده و از محل عوائد آن نسبت به اجرای نیت واقف در اقرب به غرض یا در امور عام المنفعه اقدام کرد؟
ج) مانعی ندارد و باید عوائد آن صرف مواردی شود که به نیت واقف نزدیک‌تر باشد.
وقف زمین با وجود بدهکاری
س) من مبلغ زیادی بدهکارم. آیا با داشتن بدهی و پرداخت نکردن دیون، می‌توانم زمین و مِلک مجاور خانه خودم را وقف مسجد کنم؟
ج) اگر دیون شما منجر به ورشکستگی و محجور شدن در اموالتان توسط حاکم شرع نشده باشد، وقف اموال مذکور، اشکال ندارد. اما اگر برای فرار از پرداخت دَین باشد، صحت وقف، محل اشکال است.
دفن اموات در قبرهای چند صد میلیونی
س) دفن اموات در قبرستان امامزاده که گاهی مستلزم پرداخت مبالغ چند صد میلیونی است، چه حکمی دارد؟
ج) اگر برخلاف جهت وقف نباشد، به خودی خود، اشکال ندارد. توجه داشته باشید کسی حق مطالبه چیزی در برابر دفن اموات در قبرستان عمومی موقوفه را ندارد ولی اگر خدمات دیگری را به قبرستان یا صاحبان اموات برای دفن مرده‌های خود ارائه می‌کنند، گرفتن مبلغی به عنوان اجرت در برابر آن خدمات اشکال ندارد.
خرید و فروش زمین موقوفه
س) یک مجتمع مسکونی صد واحدی با مالکیت شهرداری وجود دارد که زمین آن را از سازمان اوقاف گرفته‌اند و پس از ساخت مجتمع مسکونی، واحدهای آن را به فروش رسانده‌اند؛ (به اصطلاح زمین وقفی است) آیا این خرید و فروش جایز است و به صِرف اینکه شهرداری با اوقاف طرف حساب بوده است، آیا دیگر نیازی به حصول اطمینان از شرعی بودن تغییر کاربری زمین وقفی از طرف ما وجود ندارد؟
ج) در فرض سؤال اگر زمین موقوفه بوده، خرید و فروش آن جایز نیست؛ ولی با صلاح‌دید متولی وقف، اگر زمین‌ها وقف منفعت بوده باشد، می‌توان زمین را اجاره داد و مبلغ اجاره را در مورد وقف هزینه کرد؛ در این صورت خرید و فروش واحدهای ساختمانی که موقوفه نیست، اشکالی ندارد.

 

وقف پول
س)
۱. شخصی می‌خواهد مبلغ معتنابهی پول به یک صندوق قرض‌الحسنۀ خانوادگی بدهد، تا اصل آن متعلق به صندوق باشد و اعضا بتوانند از این مبلغ، وام قرض الحسنه بگیرند. نگرانی این فرد این است که اصل پول باقی بماند و به هیچ عنوان خرج نشود. لذا آیا می‌تواند اصل پول را وقف صندوق نماید؟
۲. در صورت عدم جواز وقف، چه راه جایگزینی برای این کار وجود دارد؟
ج۱و۲) وقف پول اشکال ندارد.
تخریب مسجد برای احداث خیابان و معبر
س)حکم شرعی تخریب مسجد با هدف احداث خیابان یا معبر و تعریض یا تغییر آن چیست؟
ج)خراب کردن تمام مسجد یا قسمتی از آن جایز نیست؛ مگر در صورت وجود مصلحتی که اهمیت ندادن و بی‌ توجهی به آن، ممکن نباشد.

ذخیرۀ درآمد موقوفه
س) اینجانب متولّی موقوفه هستم. آیا می‌شود چند سال از درآمد ملک را که وقف بر سیدالشهداء‌(ع) است، ذخیره کرده و با آن، بر عین ملک اضافه کنم؟
ج) ذخیرۀ درآمد جائز نیست. بنا بر این درآمد موقوفه باید در همان جهت وقف که اقامه عزاداری و مصارف متعارف مستمعین و اجرت قاری و... است؛ هزینه شود.

استفاده اختصاصی ازکتاب دعا‌، قرآن یا مهر
س) بعضی از نمازگزاران، در مسجد کتابچه دعا یا قرآن یا مهر را در جایی می‌گذارند که از دسترس دیگران خارج است و فقط خود فرد جهت اینکه برای خودش، سالم بماند یا مثلاً خطش را می‌تواند بخواند، از آن استفاده می‌کند؛ آیا این کار جایز است؟
ج) چنانچه کتب ادعیه و قرآن و...، وقف برای مسجد شده باشد، در فرض سؤال جایز نیست؛ ولی اگر متعلق به خود شخص باشد و با امور مسجد و نمازگزاران منافات نداشته باشد، به خودی خود اشکال ندارد.

ورود گردشگر خارجی به مسجد
س) برخی از دوستان ما در یک مدرسه علمیه که در ضلع شرقی مسجد امام اصفهان واقع شده، مدتی است که مشغول تبلیغ دین مبین اسلام و آشنا کردن گردشگران خارجی با معارف اسلامی و حقایق دین عزیزمان هستند. بدین سبب سؤالاتی پیش آمده که خواهشمند است پاسخ آنها را مرقوم فرمایید.
۱. اصل حضور گردشگران خارجی که مطمئناً تعداد زیادی از آنها هم بی‌دین و کافر هستند، در این مسجد تاریخی (مسجد امام) چه حکمی دارد و نیازمند رعایت چه شرایطی است؟ آیا در صورت استثنا شدن این مسجد، سایر موارد مشابه هم بدین حکم است؟ همچنین در احکام بین صفه (سکو)‌هایی که صیغه مسجد خوانده شده و سایر اماکنی که ظاهراً صیغه خوانده نشده، تفاوت می‌کند؟
۲. با توجه به اینکه این مسجد و مدرسۀ آن موقوفاتی دارد و در برخی از موارد از جمله مصارف مدرسه، مورد وقف تغییر کرده و مثلاً دیگر تحصیلی در مدرسه نمی‌شود، تکلیف نیت واقف و مال وقفی چیست؟
ج۱) ورود کفار به قسمت‌هایی که می‌دانید مسجد است، اگر هتک و بی‌حرمتی مسجد شمرده شود، جایز نیست؛ بلکه مطلقاً وارد نشوند.
ج۲) با از بین رفتن مصلحت وقف یا عدم احتیاج به آن، امکانات موقوفه در وجوه برّ مصرف می‌شود و احتیاط آن است که آن را در مصلحت دیگری از جنس همان مصلحتِ وقف، مصرف کرد و در صورت متعذر بودن آن، الأقرب فالأقرب به آن مصلحت، رعایت شود.