استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:
فریب افراد یا افکار عمومی
۱۴۰۳/۰۸/۱۸
فریب افراد یا افکار عمومی
س) در فعالیتهای رسانهای فریب افراد یا افکار عمومی چه حکمی دارد؟
ج) در فعالیتهای رسانهای هر گونه فریب نسبت به افکار عمومی و جامعه ممنوع است؛ در صورتی که فریب رسانهای سبب ضرر رساندن به دیگران شود موجب ضمان است و باید خسارت وارد شده جبران گردد.
ترجمه غیر واقعی از سخنان دشمن
س) آیا مجاز هستیم سخنان دشمن را به نوعی ترجمه کنیم که منظور او نبوده اما نشاندهنده عناد او باشد؟
ج) ترجمه غیر واقعی از سخنان دشمن در صورتی كه تحریف سخن وی باشد جایز نیست.
انتشار اخبار مربوط به اعمال غیر اخلاقی
س)آیا میتوان اخبار موثق درخصوص اعمال غیر اخلاقی در روابط جنسی را منتشر کرد؟
ج) نشر اخبار اعمال غیر اخلاقی در روابط جنسی چون مصداق اشاعه فحشا است؛ جایز نیست.
لایک مطالب ضد انقلاب و دشمن
س)لایک مطالب ضد انقلاب و دشمن چه حکمی دارد؟
ج) لایک یا تأیید مطالب ضد انقلاب و دشمن در صورتی که موجب اشاعه فحشا یا از مصادیق مطالب مضله باشد یا سبب تقویت جبهه دشمن وضد انقلاب و تأیید آنها یا تضعیف نظام اسلامی بشود، جایز نیست.
انتشار خبر سایر رسانهها به نام خود
س) آیا خبرنگار مجاز است متن خبر را از سایر رسانهها دریافت کند و با تنظیم مجدد به نام خود انتشار دهد؟
ج)بدون مراعات حقوق معنوی آنان بنابر احتیاط جایز نیست مگر آنکه مطلب خبرنگار دارای نکات ویژهای و نوآوری نسبت به سایر رسانهها باشد یا با قالب جدید و ظرافت بیشتری همراه باشد، به گونهای که بتوان آن را محصول کار خبرنگار قلمداد کرد؛ همچنین اگر میان دو خبرنگار توافقی در این باره باشد و یا با رضایت نویسنده اصلی خبر کپی صورت گیرد اشکال ندارد.
ایجاد حریم در اطراف قبر میّت
س)در برخی مناطق، خانواده متوفی اطراف قبر را حصارکشی کرده و در تصرف خود در میآورند. آیا چنین کاری جایز است؟
ج)اگر قبرستان وقف باشد و یا دفن میّت برای هر فردی در آن مباح باشد، کسی حق ندارد حریمی در اطراف قبر میّت خود در قبرستان عمومی ایجاد کند و از دفن اموات مؤمنین در آن جلوگیری نماید.
حق تعیین و تغییر متولی
س)آیا واقف میتواند در وقف نامه قید کند که حق تعیین و تغییر متولی تا زنده است با خود اوست و هر وقت صلاح بداند بتواند متولی را تغییر دهد؟
ج)اشکال ندارد.
فروش منزل مسکونی وقف شده
س)پیرزنی منزل مسکونی خود را وقف مسجد کرده و شرط نموده که تا زنده است از آن استفاده کند. اکنون بشدت مریض شده و هزینه دارو و درمان ندارد. آیا میتوان منزلش را فروخت تا هزینه درمان وی شود؟
ج)اگر این منزل بدون انشاء صیغه وقف بوده و به متولی شرعی (اگر از طرف واقف تعیین شده باشد) و یا حاکم شرع تحویل داده نشده است یا به نمازگزاران جهت اقامه نماز تحویل نگردیده است، وقف محقق نشده و میتوان آن را فروخت.
وقف پول
س)
۱. شخصی میخواهد مبلغ معتنابهی پول به یک صندوق قرضالحسنۀ خانوادگی بدهد، تا اصل آن متعلق به صندوق باشد و اعضا بتوانند از این مبلغ، وام قرض الحسنه بگیرند. نگرانی این فرد این است که اصل پول باقی بماند و به هیچ عنوان خرج نشود. لذا آیا میتواند اصل پول را وقف صندوق نماید؟
۲. در صورت عدم جواز وقف، چه راه جایگزینی برای این کار وجود دارد؟
ج۱و۲) وقف پول اشکال ندارد.
تخریب مسجد برای احداث خیابان و معبر
س)حکم شرعی تخریب مسجد با هدف احداث خیابان یا معبر و تعریض یا تغییر آن چیست؟
ج)خراب کردن تمام مسجد یا قسمتی از آن جایز نیست؛ مگر در صورت وجود مصلحتی که اهمیت ندادن و بی توجهی به آن، ممکن نباشد.
ذخیرۀ درآمد موقوفه
س) اینجانب متولّی موقوفه هستم. آیا میشود چند سال از درآمد ملک را که وقف بر سیدالشهداء(ع) است، ذخیره کرده و با آن، بر عین ملک اضافه کنم؟
ج) ذخیرۀ درآمد جائز نیست. بنا بر این درآمد موقوفه باید در همان جهت وقف که اقامه عزاداری و مصارف متعارف مستمعین و اجرت قاری و... است؛ هزینه شود.
استفاده اختصاصی ازکتاب دعا، قرآن یا مهر
س) بعضی از نمازگزاران، در مسجد کتابچه دعا یا قرآن یا مهر را در جایی میگذارند که از دسترس دیگران خارج است و فقط خود فرد جهت اینکه برای خودش، سالم بماند یا مثلاً خطش را میتواند بخواند، از آن استفاده میکند؛ آیا این کار جایز است؟
ج) چنانچه کتب ادعیه و قرآن و...، وقف برای مسجد شده باشد، در فرض سؤال جایز نیست؛ ولی اگر متعلق به خود شخص باشد و با امور مسجد و نمازگزاران منافات نداشته باشد، به خودی خود اشکال ندارد.
ورود گردشگر خارجی به مسجد
س) برخی از دوستان ما در یک مدرسه علمیه که در ضلع شرقی مسجد امام اصفهان واقع شده، مدتی است که مشغول تبلیغ دین مبین اسلام و آشنا کردن گردشگران خارجی با معارف اسلامی و حقایق دین عزیزمان هستند. بدین سبب سؤالاتی پیش آمده که خواهشمند است پاسخ آنها را مرقوم فرمایید.
۱. اصل حضور گردشگران خارجی که مطمئناً تعداد زیادی از آنها هم بیدین و کافر هستند، در این مسجد تاریخی (مسجد امام) چه حکمی دارد و نیازمند رعایت چه شرایطی است؟ آیا در صورت استثنا شدن این مسجد، سایر موارد مشابه هم بدین حکم است؟ همچنین در احکام بین صفه (سکو)هایی که صیغه مسجد خوانده شده و سایر اماکنی که ظاهراً صیغه خوانده نشده، تفاوت میکند؟
۲. با توجه به اینکه این مسجد و مدرسۀ آن موقوفاتی دارد و در برخی از موارد از جمله مصارف مدرسه، مورد وقف تغییر کرده و مثلاً دیگر تحصیلی در مدرسه نمیشود، تکلیف نیت واقف و مال وقفی چیست؟
ج۱) ورود کفار به قسمتهایی که میدانید مسجد است، اگر هتک و بیحرمتی مسجد شمرده شود، جایز نیست؛ بلکه مطلقاً وارد نشوند.
ج۲) با از بین رفتن مصلحت وقف یا عدم احتیاج به آن، امکانات موقوفه در وجوه برّ مصرف میشود و احتیاط آن است که آن را در مصلحت دیگری از جنس همان مصلحتِ وقف، مصرف کرد و در صورت متعذر بودن آن، الأقرب فالأقرب به آن مصلحت، رعایت شود.