به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,813
بازدید دیروز: 5,841
بازدید هفته: 4,813
بازدید ماه: 81,538
بازدید کل: 25,068,461
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ دی ۱٤۰۳
Saturday , 28 December 2024
السبت ، ۲۶ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
زلال بصیرت (۲۳) - سلامت در دین؛ بزرگترین دغدغه دینداران (بخش دوم و پایانی) ۱۳۹۳/۰۴/۰۷

سلامت در دین؛ بزرگترین دغدغه دینداران(بخش دوم و پایانی)

زلال بصیرت

تقدم ایمان بر عمل

  بسم الله الرحمن الرحیم

ماركسیست‏ها در هر جامعه‏اى وارد مى‏شدند ادبیات آن جامعه را قبضه مى‏كردند. بهترین ادبیات هر جامعه در اختیار ماركسیست‏ها بود. زیبا و جذاب، اصطلاحات جدید، واژه‏هاى زیبا و جذّابی را وارد جامعه مى‏كردند «یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ»(1)؛ واژه‏هاى زیبا و جذاب غالبا در ادبیات ماركسیست‏ها فراوان دیده می‌شد. یكى از واژه‏ها این بود: «جامعه طراز نوین»؛ مى‏گفتند جامعه‏هایى كه تاكنون در عالم تشكیل شده، جامعه فئودال و سرمایه‏دارى و برده‏دارى، بوده و اكنون باید «جامعه طراز نوین» ایجاد كنیم، آن «جامعه طراز نوین»، جامعه كمونیستى ‏است . یعنى همه در آن جامعه اشتراك داشته باشند. هنگامی كه ماركسیسته‌های اسلامى پیدا شدند، كلمه «توحیدى» نیز به آن اضافه شد و گفتند «جامعه طراز نوین توحیدى»؛ یعنى همان چیزی كه ماركس گفته بود كه جامعه باید اشتراكى باشد، همه چیز باید برای همه باشد. مالكیت شخصى باید ملغى شود، ازدواج شخصى باید ملغى شود؛ هر كس نیز احتیاج دارد، باید رفع احتیاج كند، گرسنه است باید از طرف دولت مال در اختیارش بگذارند تا سیر شود؛ احتیاج به زن نیز نوعى گرسنگى است كه باید دستگاهى باشد كه آنجا زن‌ها نگهدارى شوند و هر كه احتیاج دارد آنجا برود. اشتراك در همسر، در ثروت، در تحصیل و در همه چیز، ایده‏آل ماركسیسم بود. مى‏گفتند جامعه كنونی سوسیالیستى است، ولى جامعه سوسیالستى در مسیر تكامل است و به كمونیسم منتهى خواهد شد. جامعه ایده‏آل ما «جامعه طراز نوین توحیدى» است؛ یعنى مالكیت شخصى و همسر شخصى باید ملغى شود. این فرد منحرف نیز شروع كرده بود به رواج ازدواج‌های دسته‏جمعى در خانه‏هاى تیمى، اسم آن را نیز «توحید» گذاشته بودند. می‌گفتند: توحید یعنى «یكى كردن»! یعنى همه مردم را یكى كنیم و تفاوت بین اشخاص نباشد، نه در مالكیت، نه در امكانات اجتماعى، نه در همسر و نه سایر مزایا؛ همه چیز برای همه است؛ این مى‏شود «یكى کردن» و «توحید». پس ماركس که آرزوی آن را داشت، او بهترین موحد بود! در اوایل انقلاب این دیدگاه گروه‏هاى ماركسیست اسلامى بود. هنوز نیز در گوشه و كنار ته‌مانده‏ها و به قول امام، تفاله‏های این تفكر هستند و ترفند آنها هم بازی با الفاظ است.
«توحید» یعنى: «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ»(2)؛ «لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللّهُ إِلهٌ واحِدٌ»(3). یعنى «یكى دانستن» نه «یكى كردن»؛ اعتقاد به وحدانیت خدا، نه یكى كردن اموری كه چند تا است. از اول صدر اسلام تاكنون چه كسى توحید را به این معنا گفته است؟ البته كسانى بودند كه براى تحقق این ایده‏های انحرافی حاضر بودند، بكشند و كشته شوند، تروریست‌هاى فدائیان خلق و سایر تروریست‏ها، چنین عقیده‌ای داشتند. صاحب كتاب «توحید» از طرفداران فدائیان خلق بود.
بی‌ارزش بودن عمل بدون ایمان
نخبگان جامعه از یك دیدگاه به دو بخش تقسیم مى‏شوند. بعضى از آنان بیشتر به مسائل فكرى و نظرى اهمیت مى‏دهند و بعضى به مسائل عملى و عینى. بعضى‏ها به اعتقاد و معرفت و ایمان اهمیت مى‏دهند و برخى هم به عمل، كه این دسته اخیر روحیه پراگماتیسمى داشته و عمل‏گرا هستند. قرآن به ایمان در درجه اول اهمیت داده و عمل صالح، فرع ایمان است: «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»(4)؛ این آیه تصریح مى‏كند كه عمل بدون ایمان، هیچ ارزشى ندارد؛ اگر ایمان پشتوانه كار خوب نباشد، مثل خاكسترى است كه در روز طوفانى به دست باد سپرده شود. «كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عاصِفٍ لا یَقْدِرُونَ مِمّا كَسَبُوا عَلى شَیْءٍ»(ابراهیم/18)؛ هرچه تلاش كنند هیچ نتیجه‏اى نخواهند گرفت.
كار خوب وقتى در سعادت انسان اثر دارد كه پشتوانه آن، ایمان باشد. اصولا نقش كار خوب، در سعادت انسان این است كه ایمان انسان را تقویت مى‏كند: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُهُ»(5). آنچه آدم را به خدا مى‏رساند «الْكَلِمُ الطَّیِّب» است، عمل صالح نیز انسان را هدایت نموده و او را بالا مى‏برد. اما آنچه انسان را بالا می‌برد، اعتقاد و ایمان است. اما آیا ایمان به تنهایی می‌تواند فرد را نجات دهد؟ آیا فرد مؤمن بدون عمل صالح، به بهشت می‌رود؟ اصل، ایمان است و عمل صالح كه از ایمان برمى‏خیزد. این گرایشى است كه بیشتر سعى مى‏كند تا ایمان مردم را حفظ نماید.
خطرات اعتقادی
بر همین اساس مى‏گویند اگر انسان ولایت اهل بیت(ع) را داشته باشد باید راه اهل بیت(ع) را برود و اگر زمانی انسان گناهى مرتكب شد زود باید توبه كند. تكیه این دسته بیشتر روى ایمان و اعتقادات قوى است. عده دیگری نیز برعكس، خوبى‏ها را در كار خوب مى‏بینند و نیّت و خاستگاه اعتقادی آن را خیلی مهم نمی‌دانند. وقتی كه گفته می‌شود فلان شخص كارى كه كرده، براى اسلام ضرر دارد و ایمان مردم را فاسد می‌كند مى‏گویند ببینید چقدر خدمت كرده است. فلان شهر را آباد كرده! در اینجا توجه به عمل و به رفتار است. این دسته به ایمان و اعتقاد چندان بهایى نمى‏دهند.
به یاد دارم یكى از روحانیونى كه شهید شد ـ عامله الله بفضله ـ در جلسه‏اى با حضور عده‏اى از علما و در زمانى كه امام در تبعید بودند، سخن می‌گفت. ایشان با اشاره به اینكه اسلام دو بخش دارد می‌گفت: «ما یك بخش را گرفتیم، ماركسیست‏ها هم یك بخشش را؛ نه ما بر آنها فضیلتى داریم، نه آنها بر ما. باید این دو را با هم جمع كرد. ما فقط اعتقاد به خدا و نماز و عبادت را گرفتیم؛ آنها عدالت و رسیدگى به فقرا را گرفتند؛ آنها نصف اسلام را دارند، ما هم نصف اسلام را داریم. خیلى نباید به آنها بگوییم كه شما منكر خدا هستید، بى‌دینید و كافرید؛ آنها هم حق دارند بگویند كه شما نیز كافرید، براى اینكه شما نیز نصف اسلام را قبول نكردید» این را یك نفر روحانى كه در یكى از حوادث شهید شد، می‌گفت. ممكن است كسی به مقام شهادت هم نائل شود اما دچار چنین خطاهای فكری باشد. خطر اعتقادى براى همه ما و شما كمین كرده است. هیچ كس نمى‏تواند مطمئن باشد كه من دین خودم و اعتقادهاى خودم را سالم خواهم برد. باید پناه به خدا ببریم و از خدا بخواهیم كه «اللّهُمّ جَنّبْنَا الْإِلْحَادَ فِى تَوْحِیدِكَ»، انحراف در توحید را از ما دور كن.
سخنرانی آیت اللّه مصباح یزدى (دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبرى، قم،30 /6 /1387.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. انعام / 112.            2. بقره / 163.               3. نساء / 171.
4. بقره / 25.              5. فاطر / 10.