به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,804
بازدید دیروز: 5,841
بازدید هفته: 4,804
بازدید ماه: 81,529
بازدید کل: 25,068,452
افراد آنلاین: 68
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ دی ۱٤۰۳
Saturday , 28 December 2024
السبت ، ۲۶ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
زلال بصیرت (۲۹) - یک ماه مالامال از اطاعت و عبادت (بخش دوم و پایانی) ۱۳۹۳/۰۴/۲۱

یک ماه مالامال از اطاعت و عبادت (بخش دوم و پایانی)

زلال بصیرت

 تمركز و عمق در عبادت شبانه

  بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن كریم از سحرخیزى مؤمنان با این تعبیر یاد شده: «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ» (1)،خدا آنان را ستایش مى‏كند برای اینكه پهلوهای خود را از بستر تهى و دور مى‏كنند. قرآن در این آیه در مقام مدح مؤمنان سحرخیز است؛ یعنى انسان باید انگیزه بسیار قوى داشته باشد تا از رختخواب برخاسته و در نماز و عبادت شود. در روز ممكن است انسان وقتی مى‏بیند كه مردم به مسجد مى‏روند او نیز به مسجد برود. در روز عوامل سطحى و احساسی زودگذر كه در روح انسان اثر مى‏گذارند بسیار فراوان است. همین فراوانی عوامل سطحی باعث مى‏شود كه انسان در روز تمركز نداشته باشد. در شب، آرامش و سكوت حكمفرماست. البته هم اكنون زندگی در شب مثل روز شده است در حالی كه طبیعت شب آرامش و سكوت است: «وَ جَعَلَ اللَّیْلَ سَكَناً»(2)؛ شب براى آرامش، خاموشى و تاریكى است. اینكه انسان تمام جاذبه‌‌ها و آرامش و لذّت خواب شب را كنار گذاشته و به عبادت بپردازد، آن هم نه عبادت كوتاه، نیاز به انگیزه بسیار قوی و عمیق دارد. خدا به پیامبر می‌فرماید: «إِنَّ رَبَّكَ یَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنى مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ»؛ نزدیك دو ثلث شب را من مى‏دانم تو عبادت مى‏كنى؛ نه تنها تو بلكه «وَ طائِفَهًْ مِنَ الَّذِینَ مَعَكَ»(3)؛چنین عبادتى كه انسان چندین ساعت آن را با نشاط و با حضور قلب در شب انجام دهد، نیاز به انگیزه عمیق و قوی دارد. به همان اندازه كه انگیزه ‏انسان قوى است، عبادت در روح او نیز، اثر عمیق مى‏گذارد.


اثر عمیق شب‌زنده‌داری بر وجود انسان
رفتارهاى انسان از یك مبادى نفسانى و روانى سرچشمه مى‏گیرد. این مبادى یك وقت سطحى و متحرك و در حال نوسان است و تأثیرى هم كه مى‏بخشد ضعیف است. در نتیجه وقتى انسان كارى انجام مى‏دهد، تأثیرى كه در روح او مى‏بخشد موقت و محدود است. اما بعضى از امور از یك ریشه‏هاى عمیقى در عمق روح انسان برمى‏خیزد. تعبیر عمق از باب تشبیه معقول به محسوس است. روح، شبیه به دریاست. گاهی موج‏هاى سطحى آرامى روى دریا وجود دارد اما اگر موج‏‌ها سنگین باشند تا اعماق دریا تكان مى‏خورد. روح انسان نیز اینگونه است. تأثیراتى كه در افعال انسان وجود دارد گاهى ناشی از عوامل سطحى است. احساس انفعال، خجالت، احساس حیا و شرم، غم و غصه، همه می‌توانند در سطح روح آدمى تأثیر بگذارند. محبت‏‌ها و بغض‏‌ها در لایه عمیق‏ترى تأثیرگذارند، اما آنچه كه در عمق وجود انسان تأثیر می‌گذارد معرفت‌هایى است كه به صورت ملكه درآمده است. آنها در اعماق روح انسان تأثیر می‌كند و ناشی از ایمان بسیار قوی‌اى است كه: « لا تُحَرِّكُهُ الْعَواصِف».
هرچه اعمال انسان از ریشه‏‌ها و لایه‏هاى عمیق‌تر روح بر‏خیزد، تأثیر آن نیز در روح، عمیق‌تر و پایدارتر است. بستگى به این دارد كه چه اندازه انسان در عبادت مداومت داشته باشد تا تأثیر آن نیز عمق پیدا كند. قرآن مى‏فرماید: «إِنَّ لَكَ فِی النَّهارِ سَبْحاً طَوِیلاً»؛ ای پیامبر! تو در روز، خیلى تلاش می‌كنی. روز وقت كار كردن و تكاپو و برخوردهاست؛ اما شب «إِنَّ ناشِئَهًْ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِیلاً»؛ تأثیر پدیده‏اى كه در شب پدید مى‏آید، در روح انسان خیلى عمیق‏تر، پابرجاتر و محكم‏تر است «وَ أَقْوَمُ قِیلاً»؛ گفتارى كه در شب از انسان نسبت به خدای متعال صادر شود با گفتار روز فرق مى‏كند. سخنان انسان با خدا در روز خیلى سنجیده نیست و عمق ندارد. اما در شب و تاریكى كسى نیست كه انسان بخواهد برای او ریاكارى بكند. در هنگام شب انسان پیش خدا شوخى و تعارف نمى‏كند، خود اوست و خدا. آنجا وقتى سخن می‌گوید خیلى حساب شده‏تر است «أَقْوَمُ قِیلاً»؛ سخن شب خیلى پایدارتر و محكم‌تر است. این است كه عبادت را باید برای شب گذاشت. البته در روز نیز، هم عبادات واجب داریم و هم نوافل و ذكر، اما تأثیر عبادتى كه در شب انجام مى‏گیرد خیلى بیشتر است. در ماه رمضان، اینگونه نیست كه انسان در روز از كار و زندگى دست بكشد. در ماه رمضان گاهى جهاد هم انجام می‌گیرد. كشاورزى و كارهاى دیگر، تحصیل و تبلیغ نیز انجام می‌گیرد امّا آنچه اختصاص به ماه رمضان دارد، روزه است؛ البته روزه مراتبى دارد. آنچه قوام عبادت ماه رمضان، در روز به آن است، روزه است كه از اول تا آخر روز، عبادت است.
اظهار ذلّت در برابر خدا
در دعای امام سجاد(ع) برای ورود به ماه رمضان تأكید شده است كه به ما توفیق بده در شب‌های ماه رمضان تضرع با ذلت داشته باشیم. تعبیر «ذلت» در كمتر دعایی دیده می‌شود. انسان چرا باید در پیش خدا اظهار ذلت بكند؟ در همه ادیان الهى تأكید بر این بوده است كه انسان‏، در مقابل خدا اظهار ذلت كند. درباره انبیای گذشته نیز روایات فراوانی درباره اظهار ذلت كردن در پیشگاه الهى ذكر شده است. درباره حضرت موسى (ع) گفته شده كه یكى از دلایلی كه خداى متعال موسى(ع) را به هم سخنى خود برگزید، برای این بود كه آن حضرت هنگامی كه نماز خود را تمام می‌كرد، سجده شكر بجا مى‏آورد و دو طرف صورت خود را روى خاك مى‏گذاشت.(4) پیشانى را روى خاك گذاشتن سجده معمولى است. هر كسى كه عبادت مى‏كند و نماز مى‏خواند، سر به روى خاك مى‏گذارد. این نهایت اظهار ذلت در پیشگاه الهى است. ولى حضرت موسى(ع) بعد از اینكه نماز خود را مى‏خواند، اولاً خدا را شكر مى‏كرد كه مرا توفیق دادى تا نماز بخوانم و براى اظهار ذلت و قدردانى از این نعمت صورت خود را نیز روى خاك مى‏گذاشت و از همین‌رو مستحب است در سجده شكر دو طرف صورت را روى خاك بگذاریم. این نشانه معرفت كامل موسى(ع) به ناچیزى خود در پیشگاه الهى و ابراز آن بود.
خداوند در حدیث قدسى به حضرت موسى (ع) مى‏فرماید:«یَا ابْنَ عِمْرَانَ هَبْ لِی مِنْ قَلْبِكَ الْخُشُوعَ وَ مِنْ بَدَنِكَ الْخُضُوعَ وَ مِنْ عَیْنَیْكَ الدُّمُوع»(5)؛ ای موسی سه چیز را به من هدیه كن، از قلب و جانت خشوع و شكستگی دل را، از پیكرت خضوع و تواضع و فروتنى را و از چشمهایت اشك را. سفارش خداوند به حضرت موسی این است كه در برابر من نهایت ذلت ظاهری و شكستگی باطنی را داشته باش. در روایت دیگری هم خطاب به حضرت عیسی (ع) مى‏فرماید: «وَ اعْلَمْ أَنَّ سُرُورِی أَنْ تُبَصْبِصَ إِلَیَ»(6)؛ آنچنان كه سگ در برابر صاحب خود تملق مى‏گوید، در مقابل من اینگونه باش: «أَنْ تُبَصْبِصَ إِلَیَ». شاید در میان حیوانات، حق‌شناسی سگ، در هیچ حیوان دیگرى دیده نشود، اگر كسى احسان اندكی به سگ كند و او چند مرتبه صاحب نیكی به خود را ببیند و بشناسد، هر وقتى كه او را ببیند، در مقابل او خضوع كرده و سر بر زمین مى‏گذارد و دم تكان مى‏دهد. از صفات بسیار پسندیده این حیوان، در مقابل كسى كه به او خدمت می‌کند، وفاداری و حق‏شناسى است. خدای متعال به پیغمبر خود حضرت عیسى(ع) مى‏گوید در مقابل من اینگونه باش!
ما هیچ هیچیم، همه چیز در دست قدرت اوست
ارتباط انسان با خدا زمانی تقویت مى‏شود كه انسان خود را در مقابل خدا چیز قابل ذكرى نداند؛ یعنى هیچ چیز براى خود قائل نباشد. به طور طبیعى، وقتى انسان براى خود هستى، استقلال، قدرت و علمى قائل نشود و بداند كه هیچ ندارد و همه آنها امانت الهى در دست انسان است، یك دفعه در خود فرو مى‏ریزد. از همین جهت بى‏اختیار در چنین حالتى از دیده اشك جارى می‌سازد. این اشك تنها از ترس آتش جهنم نیست بلكه اشك خشوع است. اشك ناشی از احساس ذلت كه بهترین نمود عبادت است. در چنین حالتی انسان احساس می‌كند پست‏ترین مراتب ذلت یك موجود را در مقابل عزیزترین موجود عالم دارد؛ این همان چیزی است كه در این دعا مى‏گوید: خدایا در شب‌هاى ماه رمضان به ما حالتی را عنایت فرما كه احساس ذلت بكنیم.
سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدى(دامت بركاته)
در دفتر رهبر معظم انقلاب ؛ قم ؛ 6 /7 /1387.
____________________________
(1) سجده / 1.      (2) انعام / 96.   (3) مزمل / 20.
(4) ر.ك: بحارالأنوار، ج 83، ص 199، باب 44، «سجدهًْ الشكر و فضلها».
(5) وسائل‏الشیعه، ج 7، ص 77، باب «استحباب الدعاء فی اللیل».
(6) الكافی، ج 8، ص 140، حدیث عیسى ابن مریم(ع).