پرسش:مفهوم حبط و تکفیر را توضیح داده و چگونگی حبط اعمال مؤمنین و کفار را بیان فرمایید.
پاسخ:کلمه حبط به معنای باطل شدن عمل، و از تاثیر افتادن آن است، و در قرآن هم جز به عمل نسبت داده نشده، از آن جمله فرموده: «لئن اشرکت لیحبطن عملک، و لتکونن من الخاسرین» «اگر شرک بورزی بهطور مسلم عملت حبط میشود و از زیانکاران خواهی بود. (زمر-65)
مرحوم علامه طباطبایی واژه حبط را عمل بیاجر و ثواب هم معنا کردهاند. (ترجمه المیزان، ج 2، ص 250)
و آنچه خدای تعالی درباره اثر حبط بیان کرده باطل شدن اعمال انسان هم در دنیا و هم در آخرت است، پس حبط ارتباطی با اعمال دارد.
این بود معنای کلمه حبط، حال ببینیم چگونه اعمال کفار و مخصوصا مرتدین در دنیا و آخرت حبط میشود؟ و ایشان زیانکار میگردند؟ اما زیانکاریشان در دنیا که بسیار روشن است.
و هیچ ابهامی در آن نیست برای اینکه قلب کافر و دلش به امر ثابتی که همان خدای سبحان است بستگی ندارد، تا وقتی به نعمتی میرسد نعمت را از ناحیه او بداند، و خرسند گردد، و چون به مصیبتی میرسد آن را نیز از ناحیه خدا بداند، و دلش تسلی یابد، و نیز در هنگام حاجت دست به درگاه او دراز کند، به خلاف مؤمن که در همه این مراحل زندگی دلش به جایی بستگی دارد.
بنابراین مراد از اعمالی که حبط میشود، مطلق کارهایی است که انسان به منظور تامین سعادت زندگی خود انجام میدهد، نه خصوص اعمال عبادتی، و کارهایی که نیت قربت لازم دارد، و مرتد، آنها را در حال ایمان، و قبل از برگشتن به سوی کفر انجام داده، علاوه بر دلیل گذشته، دلیل دیگری که میرساند: مراد از عمل، مطلق عمل است، نه تنها عبادت، این است که: خداوند حبط را به کفار و منافقین هم نسبت داده، با اینکه کفار عبادتی ندارند، و در این باره فرموده: «یاَ أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» «ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار میدارد» (محمد - 7) «وَالَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَّهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ» «و کسانی که کافر شدند، مرگ بر آنان! و اعمالشان نابود باد!» (محمد - 8) «ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ» «این بخاطر آن است که از آنچه خداوند نازل کرده کراهت داشتند؛ از این رو خدا اعمالشان را حبط و نابود کرد!» (محمد- 9)
و نیز میفرماید: «ان الذین یکفرون بایات الله، و یقتلون النبیین بغیر حق، و یقتلون الذین یامرون بالقسط من الناس، فبشرهم بعذاب الیم، اولئک الذین حبطت اعمالهم فی الدنیا و الاخرهًْ و ما لهم من ناصرین» «آنهایی که به آیات خدا کفر میورزند، و پیامبران را میکشند، آنان را هم که مردم را به رعایت عدالت میخوانند به قتل میرسانند، تو ایشان را به عذابی دردناک مژده ده، که اینان همانهایند که اعمالشان در دنیا و آخرت حبط میشود و به هیچ وجه یاوری ندارند» (آل عمران- 22) و آیاتی دیگر.
پس حاصل آیه مورد بحث مانند سایر آیات حبط این است که کفر و ارتداد باعث آن میشود که عمل از این اثر و خاصیت که در سعادت زندگی دخالتی داشته باشد میافتد، همچنانکه ایمان باعث میشود، به اعمال آدمی حیاتی و جانی میدهد، که به خاطر داشتن آن اثر خود را در سعادت آدمی میدهد، حال اگر کسی باشد که بعد از کفر ایمان بیاورد، باعث شده که به اعمالش که تاکنون حبط بود حیاتی ببخشد، و در نتیجه اعمالش در سعادت او اثر بگذارند، و اگر کسی فرض شود که بعد از ایمان مرتد شده باشد، تمامی اعمالش میمیرد، و حبط میشود، و دیگر در سعادت دنیا و آخرت وی اثر نمیگذارد، و لیکن هنوز امید آن هست که تا نمرده به اسلام برگردد، و اما اگر با حال ارتداد مرد، حبط او حتمی شده، و شقاوتش قطعی میگردد.
ادامه دارد