پرسش:به چه دلیل برخی انسانها از ملکه عصمت برخوردارند و مبنای عصمت در آنان چیست و آیا این ملکه عصمت موهبتی است یا اختیاری و هرکس میتواند آن را کسب نماید؟
پاسخ:در بخش نخست پاسخ به این سوالها به ویژگیهای شخصیتی معصومین(ع) و اینکه مبنای عصمت معصومین(ع) علم آنان است پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی میگیریم.
ملکه عصمت با مختار بودن معصوم منافات ندارد
دوم اینکه علم مزبور، یعنی ملکه عصمت در عین اینکه از اثرش تخلف ندارد و اثرش قطعی و دائمی است، در عین حال طبیعت انسانی را - که همان مختار بودن در افعال ارادی خویش است - تغییر نداده، او را مجبور و مضطر به عصمت نمیکند؟ و چگونه میتواند بکند با اینکه علم، خود یکی از مبادی اختیار است، و مجرد قوی بودن علم باعث نمیشود مگر قوی شدن اراده را.
مثلا کسی که طالب سلامت است وقتی یقین کند که فلان چیز سم کشنده آنی است، هر قدر هم که یقینش قوی باشد او را مجبور به اجتناب از سم نمیکند، بلکه وادارش میکند به اینکه با اختیار خود از شرب آن مایع سمی خودداری کند. آری، وقتی عاملی انسان را مجبور به عمل و یا ترک عملی میکند که انسان را از یکی از دو طرف فعل و ترک بیرون نموده و امکان فعل و ترک را مبدل به امتناع یکی از آن دو بسازد.
شاهد این مدعا آیه 87 سوره انعام است که میفرماید: آنان را برگزیده و به سوی صراط مستقیم هدایتشان کردیم، این است هدایت خدا که هر که را بخواهد از بندگان خود بدان هدایت میفرماید و اگر شرک بورزند اعمالشان بیثمر میشود که دلالت میکند بر اینکه شرک برای انبیاء با اینکه خداوند برگزیده و هدایتشان کرده ممکن است و اجتباء و هدایت الهی مجبور به ایمانشان نکرده. و این معنا را آیه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»
ای پیامبر! برسان آنچه را که از ناحیه پروردگارت به سویت نازل شده و اگر نرسانی رسالت او را نرساندهای (مائده -67) و نیز آیاتی دیگر میرساند.
پس معصومین به اراده و اختیار خودشان از معصیت منصرف میشوند، و اگر انصرافشان را به عصمتشان نسبت دهیم مانند انصراف غیرمعصومین است که به توفیق خدایی نسبت میدهیم.
همچنان که با آن آیات و تصریح اخباری که میگویند انصراف معصومین از معصیت به خاطر تسدید روحالقدس است نیز منافات ندارد، چون این نسبت عینا مانند نسبت تسدید مومن است به روح ایمان، و نسبت ضلالت و غوایت است به تسویلات شیطان، همچنان که این نسبتها با اختیار مومن و کافر منافات ندارد، آن نسبت هم با اختیار معصومین منافات ندارد.
پس چیزی از اینها، فعلی (کار) را از این جهت که فعلی است از فاعلی با اراده و اختیار از فعل بودن خارج نمیسازید - دقت فرمایید.
بله، در این میان عدهای هستند که گمان کردهاند خداوند آدمی را از معصیت باز میدارد و منصرف میکند، اما نه از راه گرفتن اختیار و ارادهاش، بلکه از راه معارضه با اراده او، مثل اینکه اسبابی فراهم آورد که اراده آدمی از بین برود، و یا ارادهای برخلاف ارادهاش خلق کند، و یا فرشتهای بفرستد تا از تاثیر اراده آدمی جلوگیری نماید و یا مجرای آن را تغییر دهد، و آن را به سوی غیر آن هدفی که طبعا انسان قصد آن را میکند برگرداند، همانطور که یک انسان قوی از اراده ضعیف و یا تاثیر آن جلوگیری میکند و نمیگذارد فرد ضعیف آن کاری را که بر حسب طبع خود میخواهد بکند انجام دهد.
گویا پارهای از صاحبان نظریه مزبور جبریمسلکند، و لیکن اصلی که مشترک میان همه صاحبان این نظریه است، و این نظریه و نظریههای شبیه به آن مبتنی بر آنست، این است که این طایفه معتقدند حاجت موجودات به باری تعالی تنها در پیدایش است، و اما در بقائشان بعد از آنکه موجود شدند احتیاجی به خدای سبحان ندارند، و خدای سبحان سببی است در عرض سایر اسباب، با این تفاوت که چون از سایر اسباب قویتر و قادرتر است لذا میتواند در حال بقای موجودات هر رقم تصرفی که بخواهد بکند. یکی را منع نموده، دیگری را آزاد بگذارد، یکی را زنده کند، آن دیگری را بمیراند، یکی را عافیت دهد، آن دیگری را مریض کند، به یکی توسعه در رزق دهد، و دیگری را تهیدست نماید، و همچنین سایر تصرفات دیگر.
و از آن جمله اگر بخواهد بندهای را مثلا از شر و گناه دور بدارد فرشتهای میفرستد تا او را از مقتضای طبعش که گناه است جلوگیری نماید، و مجرای اراده او را از شر به سوی خیر تغییر دهد. و یا اگر بخواهد بندهای را به خاطر استحقاقی که دارد گمراه کند ابلیس را بر او مسلط میسازد تا از جانب خیر به شر معطوفش نماید هرچند این تصرف ابلیس به حد جبر و اضطرار نرسد.
و این حرف به دلیل وجدان مردود است، چون ما با وجدان خود این معنا را درک میکنیم که در اعمال خیر و شر هیچ سببی که با نفس ما منازعه نماید و بر ما غالب شود وجود ندارد، و تنها نفس ما است که اعمالی از روی شعور و ارادهای ناشی از شعور، و خلاصه از شعور و ارادهای که قائم به آنست انجام میدهد، پس هر سببی را که دلیل نقلی و عقلی و رای نفس ما اثبات میکند - از قبیل فرشته و شیطان - سببهایی است طولی، نه عرضی، و این خود روشن است.
علاوه بر اینکه، معارف قرآنی از قبیل توحید و هر معارف دیگری که بازگشت آن به توحید است همه مخالف با مبنای این نظریه است.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 25,469 |
---|---|
بازدید دیروز: | 8,097 |
بازدید هفته: | 33,566 |
بازدید ماه: | 172,738 |
بازدید کل: | 25,159,637 |
افراد آنلاین: | 97 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۲۳ دی ۱٤۰۳
Sunday , 12 January 2025
الأحد ، ۱۲ رجب ۱٤٤۶
دی 1403 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 |
21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 |
28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 |
30 | 29 | |||||
آخرین اخبار
در جریان سفر استانی به سیستان و بلوچستان: حضور صمیمانه رئیسجمهور در جمع روستاییان ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ ۰۳/۱۰/۲۲
(58 بازدید)
(58 بازدید)
احمدیان: حضور نیروهای بیگانه معادلات سیاسی و امنیتی منطقه را پیچیدهتر میکند ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ ۰۳/۱۰/۲۲
(61 بازدید)
(61 بازدید)
دادستان کل کشور : احیای ۶۰۸ واحد تولیدی و جلوگیری از بیکاری۹۰ هزار نفر با حمایتهای قضائی در 6 ماه نخست امسال ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ ۰۳/۱۰/۲۲
(36 بازدید)
(36 بازدید)
عراقچی: از ابتکارات بینالمللی عراق برای حل و فصل مسائل منطقه حمایت میکنیم ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ ۰۳/۱۰/۲۲
(65 بازدید)
(65 بازدید)
حجتالاسلام ابوترابی فرد خطیب نماز جمعه تهران: به دنبال تغییر نقشه خاورمیانه بودند اما نقشه به نفع محور مقاومت تغییر کرد ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ ۰۳/۱۰/۲۲
(51 بازدید)
(51 بازدید)
به همت سپاه محمد رسولالله(ص): برگزاری رزمایش بزرگ 110 هزار نفری «راهیان قدس» در تهران ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ ۰۳/۱۰/۲۲
(44 بازدید)
(44 بازدید)
شهادت سرگرد «قائم وکیلی ملاشاهی» مرزبان در درگیری با قاچاقچیان مسلح در میرجاوه ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ ۰۳/۱۰/۲۲
(42 بازدید)
(42 بازدید)
گزارشی درباره «ژوزف عون»، رئیسجمهور جدید لبنان و رابطهاش با حزبالله ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ ۰۳/۱۰/۲۲
(41 بازدید)
(41 بازدید)
رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: مسئولان منافع کشور را در نظر بگیرند نه ملاحظات آمریکا و اسرائیل را ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ ۰۳/۱۰/۲۰
(88 بازدید)
(88 بازدید)
349 - عصمت معصومین(ع) (2) (پرسش و پاسخ) ۱۳۹۶/۱۱/۰۷