به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,905
بازدید دیروز: 9,675
بازدید هفته: 46,658
بازدید ماه: 46,658
بازدید کل: 25,033,789
افراد آنلاین: 344
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۰۵ دی ۱٤۰۳
Wednesday , 25 December 2024
الأربعاء ، ۲۳ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
۱۶۸ - شهيد مطهرى : عوامل دین‌گریزی ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
عوامل دین‌گریزی
  ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
مرتضی مطهری - دانشنامه‌ی اسلامی
1. عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی 
مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيلكرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است. در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى‏ كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است.
افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم كاملًا اين حقيقت را درك مى‏ كنيم كه: 
بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل يا مبلّغان بى‏ سواد، افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است.
ازاين‏رو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود.
2. مبارزه با نیازهای طبیعی مردم به اسم دین
يكى ديگر از موجبات اعراض و روگرداندن از دين، جنگ و ستيزى است كه برخى از داعيان و مبلّغان دينى بى ‏خرد ميان دين و ساير غرايز فطرى و طبيعى بشر ايجاد مى‏ كنند و دين را به جاى اينكه مصلح و تعديل كننده غرايز ديگر معرفى كنند آن را ضد و منافى و دشمن ساير فطريّات بشر معرّفى مى‏ كنند.
يكى از مختصّات دين اسلام اين است كه همه تمايلات فطرى انسان را در نظر گرفته،هيچ‏كدام را از قلم نينداخته و براى هيچ‏كدام سهم بيشترى از حقّ طبيعى آنها نداده است. 
معنى فطرى بودن قوانين اسلامى هماهنگى آن قوانين و عدم ضدّيت آنها با فطريّات بشر است؛ بعضى از مقدّس‏مآبان و مدّعيان تبليغ دين، به نام دين با همه چيز به جنگ برمىخيزند.
شعارشان اين است: اگر مى ‏خواهى دين داشته باشى پشت پا بزن به همه چيز،... بنابراين اگر كسى بخواهد به غريزه دينى خود پاسخ مثبت بدهد بايد با همه چيز(حتی با اموری که از فطریات و نیازهای طبیعی بشر است) در حال جنگ باشد! (1)
 بشر داراى غرايز مختلف است، داراى نيازها و احتياجات مختلف است و تمام اين احتياج‌ها و نيازها از طبيعت و فطرتش سرچشمه مى‏ گيرد. 
شكست دين‌ها- و دین‌گریزی- در دنيا زير سر كسانى است كه ميان دين و ساير نيازهاى بشرى جنگ انداختند؛ و ما بيش از هر جاى ديگر غرامت اشتباه جناب كليسا را بايد بپردازيم. كليسا در ابتداى ظهور علم در دوره رنسانس چند اشتباه بسيار بزرگ كرد.ميان دين و زندگى معتدل و شرافتمندانه دنيا جنگ انداخت. ميان دين و علم جنگ انداخت. ميان دين و عقل جنگ انداخت؛ گفت اصل اصول دين از حوزه عقل خارج است، منطقه ممنوعه براى عقل است. 
اگر مى‌گفتيد چطور مى ‏شود خداى 
سه‌گانه را قبول كنم يا خداى يگانه (تثلیث در مسیحیت)، مى‏ گفت همين جور بگو و به همين هم ايمان داشته باش؛ اگر عقلت قبول نمى كند بگو غلط نكن، فضولى نكن.
اشتباهى كه كليسا مرتكب شد، بعدها غرامتش را تا اندازه ‏اى دنياى اسلام مجبور شد بپردازد، براى اينكه افراد تشخيص ندادند، خيال كردند به‌طور كلى خاصيت‏ «دين» همين است.(2)
3. درک سطحی و عامیانه از دین 
مردم در حال جهالت از هيچ چيز استفاده كامل نمى‏ كنند حتى از دين. منشأ بسيارى از بى‏ دينى‏ها بى‏ علمى و آشنا نبودن به تعليمات الهى است. قرآن كريم درباره كسانى كه منكر قرآن بودند اين طور مى‏ فرمايد: اين گروه چيزى را منكر شدند و نسبت جعل و افتراء به آن دادند كه آن را به‌درستى ندانسته و نفهميده‏اند و حقيقت آن چيز بر آنها كشف نشده. (یونس:۳۹)
گذشتگان هم كه منكر نبوت انبيا بودند روى همين جهت بوده، يعنى روى اصل نادانى و بى‏ اطلاعى بوده. 
امروز پاره‌‏اى از مردم روى بى ‏اطلاعى از اصول و مبانى محكمِ مسئله خداشناسى، راه ماديت را مى‏ پيمايند و خيال مى ‏كنند دليل اساسى و منطقى بر اين موضوع نيست.
البته اين از آن ‏جهت است كه اطلاعاتشان در اين مسئله منحصر بوده است به آنچه از عوام‌الناس شنيده‌اند و يا در كتب عاميانه خوانده‌اند. 
يا آنكه ابزار فكرى آنها وافى نبوده است [تا] حقيقت مطالبى كه در كتب محققين الهيين مسطور است درك 
كنند.(3)
4. غرق شدن در شهوات حيوانى
يكى از چيزهايى كه موجب اعراض و تنفّر مردم از خدا و دين و همه معنويّات مى‏ شود آلوده بودن محيط و غرق شدن افراد در شهوت‏‌پرستى و هواپرستى است.
محيط آلوده همواره موجبات تحريك شهوات و تن‏‌پرورى و حيوان صفتى را فراهم مى‏ كند.
آن كه اسير شهوات است جاذبه‌هاى معنوى، اعمّ از دينى و اخلاقى و علمى و هنرى، كمتر در او تأثير دارد. 
لهذا اقوام و ملّت‌هايى كه تصميم مى‏گيرند روح مذهب و اخلاق و شهامت و شجاعت و مردانگى را در ملّتى ديگر بكشند وسائل عيّاشى و شهوترانى و سرگرمي‌هاى نفسانى آنها را فراهم و تكميل مى‏‌كنند.
در تاريخ اندلس اسلامى يعنى اسپانياى فعلى مى‏ خوانيم كه نقشه‏ اى كه مسيحيان براى تصرّف اندلس و بيرون كشيدن آن از دست مسلمين كشيدند اين بود كه به صورت دوستى و خدمت، وسائل عيّاشى براى آنها فراهم كردند: باغ‌ها و بوستان‌ها وقف ساختن شراب و نوشانيدن مسلمين شد. دختران زيبا و طنّاز در خيابان‌ها به دلربايى و عاشق‏ سازى پرداختند.سرگرمي‌هاى شهوانى ازهرجهت فراهم شد و روح ايمان و جوانمردى مرد. پس از اين جريان بود كه توانستند مسلمانان را بى‏درنگ از دم تيغ بگذرانند.
استعمار غرب نيز اين برنامه را در قرون اخير به صورت دقيقى در كشورهاى اسلامى اجرا كرد.(4)
_____________
1. مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏كند)، ج‏۳، صص: ۴۰۶- 403- با تلخیص و ویرایش جزئی.
2. مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏۲۱، صص: ۴۶۱-۴۶۰- با تلخیص و ویرایش.
3. مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج‏22، صص: 309-308-با تلخیص و ویرایش.
4. مجموعه آثار استاد شهيد مطهر (خورشید دین هرگز غروب نمی‌کند)؛ ج‏۳؛ صص: 403-۴۰۴- با تلخیص و ویرایش جزئی.