به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 7,167
بازدید دیروز: 7,600
بازدید هفته: 39,245
بازدید ماه: 39,245
بازدید کل: 25,026,380
افراد آنلاین: 27
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۰٤ دی ۱٤۰۳
Tuesday , 24 December 2024
الثلاثاء ، ۲۲ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
1309 - رابطه دنیا و آخرت (پرسش و پاسخ) ۱۴۰۳/۰۸/۲۵
رابطه دنیا و آخرت
 
(پرسش و پاسخ)
 
‫ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار | Flickr‬‎
 
پرسش:از منظر آموزه‌های عقلانی و وحیانی دنیا و آخرت چه نوع رابطه‌ای با یکدیگر دارند و باور به آخرت چه آثاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد؟
 
پاسخ:جایگاه و اهمیت بحث معاد
1- در آموزه‌های وحیانی اسلام، بحث معاد یکی از اصول مسلم و به تعبیری مهم‌ترین رکن دین اسلام پس از اصل توحید به شمار می‌رود. شهید مطهری(ره) در این باره می‌گوید: «پیغمبران و به ویژه آنچه از قرآن درباره پیغمبر ما استفاده می‌شود، آمده‌اند تا مردم را به این دو حقیقت «توحید و آخرت» مومن و معتقدکنند»(معاد، ص 13) 
2- منشأ ایمان به آخرت، بیش از هر چیز وحی الهی است که به وسیله پیامبران به بشر ابلاغ شده و قرآن نیز با شیوه‌های گوناگون به اثبات معاد پرداخته و به شبهات منکران آن پاسخ گفته است،‌ ولی وجود عالم آخرت از طریق عقل و فطرت نیز اثبات می‌شود. زیرا عقل انسان پس از شناخت خداوند و عدالت و حکمت او در می‌یابد که باید جهانی پس از دنیا وجود داشته باشد تا در آن هرکس به جزای اعمال خویش برسد. چنانکه وجود نداشتن آخرت به این معنا است که آفرینش آسمان‌ها و زمین و دیگر موجودات بیهوده است و این با حکمت خداوند منافات دارد.
3- ایمان به این موضوع که انسان برای بقا آفریده شده است و این بقا در سایه زندگی آخرت تحقق می‌یابد. امام علی(ع) می‌فرماید: «اعلم یا بنی! انک خلقت للاخرهًْ لاللدنیا» پسرم! بدان که تو برای آخرت آفریده شده‌ای نه برای دنیا. (نهج‌البلاغه- نامه 31) همچنین آن حضرت می‌فرماید: «الدنیا خلقت لغیرها و لم تخلق لنفسها» دنیا برای رسیدن به آخرت آفریده شده است نه برای رسیدن به خود دنیا (نهج‌البلاغه، حکمت 463) 
4- زندگی این جهان با زندگی آخرت، رابطه مستقیم دارد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «الدنیا مزرعه الاخره» دنیا کشتزار آخرت است. 
(مجموعه ورام، ج 1، ص 183)
5- دنیا جایگاه مناسبی برای محاسبه اعمال نیست. با اینکه نتیجه و مکافات بعضی رفتارها در دنیا گریبانگیر انسان می‌شود، ولی در سطح کلان دنیای محدود،‌ظرفیت پاداش و کیفر کردار ما را ندارد.
 
1- پیوند ناگسستنی رابطه دنیا و آخرت 
از منظر آموزه‌های وحیانی اسلام، دنیا و آخرت، ارتباطی نزدیک و ناگسستنی با هم دارند،‌به گونه‌ای که آخرت، تجلیگاه نیت‌ها و کار و کوشش انسان‌ها است. شهید مطهری(ره) درباره پیوستگی زندگی دنیا و آخرت می‌گوید: «انسان در آن دنیا آن چنان است که اینجا خودش را بسازد. اینجا اگر خودش را کامل بسازد، آنجا کامل است. اگر ناقص بسازد، ناقص است. 
گر خودش را کور قرار بدهد،‌آنجا کور است،‌ و اگر خودش را کر قرار بدهد،‌آنجا کر است، ‌و اگر خودش را از صورت انسانیت خارج کرده و به صورت حیوان از انواع حیوانات دیگر در آورده باشد، در آنجا به صورت همان حیوان محشور می‌شود... الدنیا مزرعه الاخرهًْ» (معاد، ص 16) امام علی(ع) در این رابطه می‌فرماید: «مرارهًْ الدنیا، حلاوهًْ الاخرهًْ، و حلاوهًْ الدنیا مرارهًْ الاخرهًْ» تلخ کامی دنیا، شیرینی آخرت و شیرینی دنیای حرام تلخی آخرت است.(نهج‌البلاغه- حکمت 251) همچنین آن حضرت می‌فرماید: «علیک بالاخرهًْ تاتک الدنیا صاغرهًْ» به آخرت چنگ زن، دنیا خود به خواری پیش تو خواهد آمد. (میزان‌الحکمه، محمدی ری شهری(ره)، ج 1 ص 96)
بنابراین اعتقاد به آخرت در صورتی در کردار آدمی تأثیرگذار خواهد بود که میان زندگی دنیا و آخرت رابطه پیوسته و تنگاتنگی وجود داشته باشد. این رابطه در واقع میان اعمال اختیاری انسان در دنیا و سعادت یا شقاوت آخرت است. این رابطه از نوع رابطه‌های قراردادی و جعلی نیست، بلکه رابطه‌ای تکوینی و وجودی میان عمل و نتیجه آن در آخرت است. برخی این رابطه را فراتر از رابطه علت و معلولی دانسته و از آن به رابطه عینیت و اتحاد یاد کرده‌اند. از آیات و روایات این گونه استنباط می‌شود که اعمال دنیایی ما دارای صورت‌های آخرتی است که به صورت نعمت یا عذاب ظاهر می‌شود. 
بنابراین عقاید،‌اخلاق و اعمال ما در دنیا،‌تعیین کننده سرنوشتمان در آخرت،‌خواهد بود. در واقع چهره آن جهانی ما همان صورت است که در دنیا برای خویش ساخته‌ایم. زیرا آخرت چیزی جز باطن دنیا نیست «کافران فقط ظاهر زندگی دنیا را می‌دانند ولی آنها از آخرت غافل هستند (روم-7)
2- منافات نداشتن نعمت‌های دنیا با آخرت
دنیا و نعمت‌های دنیایی همگی از آیات و مظاهر الهی هستند که وجود و عظمت خداوند و خالق هستی را متجلی می‌سازند. در هیچ جایی از آیات و روایات از نعمت‌های خداوند نکوهش نشده و اگر جایی نیز از نفی دنیا سخن به میان آمده، مراد نفس دنیا نیست بلکه دوستی و حب دنیا و وابستگی به آن منظور است که ریشه همه خطاها خواهد بود. «حب الدنیا رأس کل خطیئه»(کافی، ج 2، ح 8) 
به تعبیر شهید مطهری(ره): «اگر انبیا مسئله آخرت را مطرح کرده‌اند، به دنبال مسئله زندگی است»(تکامل اجتماعی انسان، ص 74) پیامبر اکرم(ص) به یکی از اصحابش به نام «جویبر» فرمود: چقدر خوب بود زن می‌گرفتی و خانواده تشکیل می‌دادی، و به این زندگی انفرادی خاتمه می‌دادی تا هم نیاز تو به زن برآورده شود و هم آن زن در کار دنیا و آخرت کمک کار تو باشد» (داستان راستان، شهید مطهری(ره)، ج 2، ص 12) 
لذا براساس آموزه‌های وحیانی زن از نشانه‌های حضرت حق و یار و یاور مرد در کار دنیا و آخرت است.
 


3- حقیر بودن دنیا نسبت به عظمت عالم آخرت
از آنجا که زندگی حقیقی انسان در جهان آخرت متجلی می‌شود، طبیعی است که آموزه‌های وحیانی اسلام این امر مهم را از نظر دور نداشته و نکات اساسی را درباره آن بیان کرده باشد. یکی از این آموزه‌ها این است که اگر همت و هدف غایی مسلمان از زندگی در دنیا،‌رسیدن به جهان آخرت باشد و دنیا برای او هدف غایی نباشد، دنیا در نزد او حقیر و خوار می‌شود. امام علی(ع) می‌فرماید: به آخرت چنگ زن، دنیا خود به خواری پیش تو خواهد آمد (میزان الحکمه، محمدی ری شهری(ره)، ج 1، ص 52، ح 96)
4- شاخص عقلانیت
یکی از شاخص‌های مهم انسان عاقل و خردمند این است که رابطه بین دنیا و آخرت را خوب بشناسد و برای هر کدام متناسب با وزن آن اهمیت و بها دهد. مثلاً اگر بقای خود را در عالم آخرت یافتیم نه در دنیا که مرحله گذار به آخرت است به طور طبیعی باید خانه آخرت که ماندگاری ما در آن است را بیشتر بها دهیم و آبادش سازیم، تا خانه دنیا را که موقتی و گذرا است. لذا امام علی(ع) می‌فرماید: «من عمر داراقامته فهوا العاقل» هر کس که خانه ابدی و ماندگارش را آباد سازد، تنها او سزاوار است که خردمند و عاقل نامیده شود. (همان، ج 1، ص 54، ح 104)
5- یاد آخرت و تأثیرات فردی و اجتماعی
یاد خداوند و عالم آخرت یکی از مهمترین شاخص‌های تربیتی انسان‌ها در این عالم است. قرآن کریم در بسیاری از سوره‌ها به این موضوع اشاره دارد. سیره نظری و عملی اهل بیت(ع) هم بر این موضوع تأکید فراوانی دارد. امام حسن(ع) در آخرین لحظه‌های زندگی، همه اطرافیانش را متوجه آخرت می‌سازد و می‌فرماید: «از هراس روز قیامت و دوری از دوستان می‌گریم.» (کافی، ج 7، ص 221) امام علی(ع) هم یاد آخرت را هم دارو و هم درمان می‌داند. به تعبیر آن حضرت، یاد آخرت، دارویی اثربخش و شفابخش است: «ذکر الاخرهًْ دواء و شفاء» (میزان الحکمه، ج 1، ص 56، ح 120) همچنین آن حضرت یاد آخرت را کاهش دهنده گناه دانسته و می‌فرماید: «هر آن کس که زیاد به یاد آخرت باشد، گناه و نافرمانی او کم می‌شود.»(همان، ص 57، ح 121) شاید بتوان گفت: یکی از راه‌های پایین آوردن آمار جرم و جنایت و گناه، زنده کردن یاد آخرت در میان مردم است. ایمان به آخرت، آثار مثبت فراوانی برای فرد و جامعه به ارمغان می‌آورد که از آن میان به: اخلاص در عمل- خوف و رجا- شجاعت در میدان جنگ و جهاد- رعایت حقوق مردم در مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و... می‌توان اشاره کرد.
6- جاودانه زیستن
به یقین توجه به آخرت با کار و کوشش، برنامه‌ریزی و حضور آدمی در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی منافاتی ندارد. ولی آنچه که اهمیت دارد،‌این است که توجه به آخرت در همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی انسان در نظر گرفته شود. امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید: «اعمل لدنیاک کانک تعیش ابدا و اعمل لاخرتک کانک تموت غداً» برای دنیای خود چنان کار کن که گویی همیشه زنده‌ای و جاودانه و برای آخرت خویش چنان کار کن که گویی فردا خواهی مرد. (مستدرک الوسایل، ج 1، ص 146)
7- خبر بزرگ
یکی از نکات مهم تربیتی، بهره‌گیری از روش‌های مناسب در مسایل تربیتی است که قرآن کریم بدان توجه دارد. به کار بردن واژگان زیبا و آشنا با ذهن، برخورد مناسب و یادآوری خوبی‌ها در مخاطب تأثیر بسزایی خواهد داشت. قرآن کریم با بهره‌گیری از همین شیوه از قیامت به عنوان خبری بزرگ یاد می‌کند و برای جلب توجه مردم به آن سه مرحله را می‌پیماید:

1- در آغاز نعمت‌های دنیا را یادآور می‌شود

2- سپس از راه خوف و رجا، یعنی ترس و امید وارد می‌شود

3- و بالاخره از سختی‌ها و نافرجامی‌ها سخن می‌گوید.


عوامل غفلت از آخرت و دروغ پنداشتن آن
از آنجا که عالم آخرت برای انسان‌ها نامحسوس است، لذا به دلایل گوناگونی از آن غفلت می‌کنند و آن را دروغ می‌پندارند. اهم این دلایل از منظر قرآن کریم به شرح زیر است:
1- سطحی‌نگری: «کافران فقط ظاهر زندگی دنیا را می‌دانند ولی از عالم آخرت غافلند.»(روم-7)
2- استکبار: «پس کسانی که به آخرت ایمان نمی‌آورند، دلهایشان (حق را) انکار می‌کنند و مستکبرند.»(نحل- 22)
3- دنیاپرستی: «(این انسان دنیاپرست) گمان می‌کند که اموالش او را جاودانه می‌سازد.»(همزه- 3)
4- مرض قلب: «اکنون که در دل بیماری دارند،‌خداوند بیماری آنان را اضافه می‌کند.»(بقره- 10)
5- دلباختگی به ثروت و فزونی نعمت: «تفاخر به بیشتر داشتن مال شما را غافل کرد.» (اتکاثر- 1)