رئیسجمهور گفت: آموزش و سلامت قابل واگذاری به بازار نیست؛ اینها حقوق بنیادین مردم هستند. به عنوان مسلمان، وظیفه ماست که به خانوادهها آموزش و امکانات برابر ارائه دهیم و تلاش کنیم نسل آینده را به درستی تربیت کنیم. ما به دنبال کشوری هستیم که آیندهاش بر اساس عدالت و انصاف شکل بگیرد.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور در آیین گرامیداشت سیویکمین سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش با شعار «شوراهای آموزش و پرورش بستر ایجاد وفاق ملی تحول مدرسهای» ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع اعضای این شوراها اظهار داشت: ما برای اجرای برنامههای خود در زمینه تحول نظام آموزشی با هدف اجرای عدالت، در نظر داشتیم شورایی ایجاد کنیم که با وجود این شوراها دیگر نیازی به ایجاد شورای جدید نیست.
وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد حضرت علی(ع) افزود: بنده از وقتی خودم را و باور و اعتقادم را شناختم به دنبال این بودم که بدانم امام و کتاب به ما چه میگویند و ما نسبت با آنها کجا ایستادهایم؛ آیا صرف اینکه به امام عشق بورزیم و کتاب را ببوسیم و گرامی بداریم، مشکلی را از ما حل میکند یا نه؟ حل مشکل ما در گرو عمل به دستورات امام و کتاب است.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در فرازهای متعدد بر مراقبت از نفس در برابر آنچه برای ما حلال نیست تأکید دارد، در تعریف امر حلال از نگاه امیرالمؤمنین(ع) گفت: امام علی میفرماید که حلال برای نفس ما مراعات انصاف است در مواجهه با آنچه که دوست داریم و آنچه که دوست نداریم؛ حضرت میفرماید که به مردم با همه وجود و قلبت محبت و لطف کن. اینها دستورات و توصیههای امامی است که ما مدعی هستیم شیعه و رهرو اوییم.
وی با اشاره به لزوم رفع بیانصافی و بیعدالتی در نظام آموزش و سلامت تأکید کرد: آموزش و سلامت قابل واگذاری به بازار نیست؛ اینها حقوق بنیادین مردم هستند. به عنوان مسلمان، وظیفه ماست که به خانوادهها آموزش و امکانات برابر ارائه دهیم و تلاش کنیم نسل آینده را به درستی تربیت کنیم. ما به دنبال کشوری هستیم که آیندهاش بر اساس عدالت و انصاف شکل بگیرد.
پزشکیان با انتقاد از وضعیت نابرابر در نظام آموزشی گفت: وقتی به مدارس و شرایط آموزشی نگاه میکنیم، میبینیم که بیشتر کسانی که در دانشگاهها قبول میشوند، از مدارس خاصی هستند و دانشآموزان بسیاری از مدارس دیگر از این فرصتها محروم میمانند. آیا این انصاف است؟ آیا میتوان این وضعیت را پذیرفت؟
وی با تأکید بر اینکه رفع بیعدالتی در نظام آموزشی به اراده و باور مدیران و مسئولان نیاز دارد، اظهار داشت: برای حل مشکلات آموزشی الزاماً به پول دولت نیاز نیست؛ این اراده و باور ما و شماست که میتواند گرهها را باز کند. باور من این است که هیچ مدیری نباید با وجدان آسوده بخوابد وقتی چنین بیعدالتی و بیانصافی در نظام آموزشی وجود دارد.
رئیسجمهور خواستار تمرکز بیشتر شوراها و استانداران بر رفع بیعدالتی در نظام آموزشی شد و خاطرنشان کرد: این وظیفه همه ماست که هر روز برای رفع این بیانصافی وقت بگذاریم و تلاش کنیم بیعدالتی را در میدان آموزش از بین ببریم. آینده کشور در گرو همین تلاشهاست.
پزشکیان با اشاره به سند چشمانداز کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: میخواهیم به چشماندازی برسیم که کشورمان توسعه یافته باشد، در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری منطقه قرار گیرد و الهامبخش سایر کشورها باشد، اما سؤال اینجاست که چرا این سیاستها و اهداف را که رهبری ترسیم کردهاند، نمیتوانیم اجرائی کنیم؟ مشکل در نبود اراده و عزم جدی ماست.
وی با اشاره به تجربیات خود در دوران ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز تأکید کرد: وقتی مسئولیت را پذیرفتم، نگاه خودم را تغییر دادم و تصور کردم که تهران و مسئول بالادستی وجود ندارد و من مسئول پاسخگویی به مردم هستم. اگر به این باور برسیم که باید جوابگوی مشکلات مردم باشیم، راهحلها را خواهیم یافت.
رئیسجمهور با تأکید بر اهمیت تغییر نگرش مدیران خاطرنشان کرد: ما باید باور کنیم که مسئولیم و با اراده و مشارکت مردم میتوانیم مشکلات را حل کنیم. نیازی نیست همیشه به دنبال اعتبارات کلان باشیم؛ کافی است نگاهمان را تغییر دهیم و برای مردم و با مردم کار کنیم.
مردم ما ثابت کردهاند که همیشه پای کار هستند و از دین، باور و اعتقاد خود دفاع میکنند
پزشکیان با تأکید بر اهمیت همراهی مردم در پیشبرد امور گفت: اگر ما واقعاً بخواهیم برای مردم کار کنیم و با صداقت از آنها کمک بخواهیم، هیچگاه بیپاسخ نمیمانیم. مردم ما ثابت کردهاند که همیشه پای کار هستند و از دین، باور و اعتقاد خود دفاع میکنند. همین مردم در دوران جنگ، بدون توقع مالی، برای دفاع از اعتقاداتشان راهی جبههها میشدند. این نشان میدهد که باور و همراهی آنها قابل اتکا است.
وی همچنین با تأکید بر مسئولیت مسلمانان در رفع بیعدالتی و تبعیض گفت: ما موظفیم به عنوان مسلمان و شیعههای مولا علی، تا جایی که میتوانیم تلاش کنیم تا بیعدالتی و تبعیض را از بین ببریم. چه در فضا، چه در تجهیزات، چه در روشها و چه در کیفیتهایی که وجود دارد. اگر فردای قیامت از ما بپرسند چه کردید، باید بگوییم هر چه در توان داشتیم، در طبق اخلاص گذاشتیم و به میدان آوردیم. خدا خودش میداند که تلاش کردیم.
رئیسجمهور با اشاره به محدودیت توان دولتها و قدرت نامحدود ملتها خاطرنشان کرد: توان دولتها محدود است، اما توان ملتها و مردم نامحدود. این همان معنای واقعی وحدت و انسجام است. وقتی در نماز جماعت گفته میشود اگر هفت نفر باشند، ثواب آن دیگر قابل محاسبه نیست، یعنی قدرت و برکتی که در جماعت، انسجام و هدف مشترک وجود دارد، بیکران است.
پیش از آغاز سخنان رئیسجمهور، کاظمی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شوراهای آموزش و پرورش با تکیه بر سه ویژگی بنیادین این دستگاه تأسیس شدهاند، اظهار داشت: آموزش و پرورش بزرگترین نقطه مشترک میان دولت و ملت است و با شبکه گستردهای از ارتباطات، نقشی کلیدی در تربیت نیروی انسانی و زیرساخت توسعه کشور ایفا میکند. این وزارتخانه، نهتنها یک دستگاه اجرائی، بلکه فراتر از یک سازمان است که سرمایه انسانی و فرهنگی جامعه را میسازد و توسعه میدهد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با قدردانی از توجه ویژه رئیسجمهور به آموزش و پرورش، این اقدام را فرصتی طلایی برای تحول نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که با همت مسئولان و مشارکت مردمی، زمینه ارتقای کیفیت آموزشی و تحقق عدالت فراهم شود.
همچنین رئیسجمهور در بخش دیگری از این مراسم، با اهدای لوح تقدیر از استانهای برتر در ارزیابی شوراهای آموزش و پرورش تجلیل به عمل آورد.
این مراسم با حضور وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد و نمایندگان استانهای برتر به پاس عملکرد شایسته و دستاوردهای برجسته خود، مورد تقدیر قرار گرفتند.
بازدید پزشکیان از دو مرکز نگهداری کودکان و نوجوانان بیسرپرست
پزشکیان همچنین در شب ولادت با سعادت ابوالایتام امیرمؤمنان حضرت علی(ع) از دو مرکز نگهداری کودکان و نوجوانان بیسرپرست بازدید کرد.
وی در جریان بازدید از خانه بهشت ویژه کودکان زیر 15سال که توسط خانواده معظم شهدا اداره میشود و مرکز توانمندسازی و کارآفرینی دعوت ویژه نوجوانان 15تا 18 سال، در فضائی صمیمانه ساعتی را با این عزیزان به گفتوگو نشست و در جریان وضعیت تحصیل و بهداشت و درمان آنان قرار گرفت.
تامین هزینههای توانمندسازی، آموزشهای اشتغال، کارآفرینی و امور رفاهی و همچنین تجهیز و تعمیرات ساختمان محل نگهداری این کودکان و نوجوانان از جمله درخواستهای مطرح شده از سوی مسئولان این دو مرکز بود که پزشکیان نیز به وزیر کار و رئیس سازمان بهزیستی دستور پیگیری داد.
رئیسجمهور همچنین از زحمات مسئولان و مربیان و مددکاران این دو مرکز در مراقبت، نگهداری و آموزش این عزیزان صمیمانه قدردانی کرد.
کودکان و نوجوانان این دو مرکز نیز با تبریک روز پدر به پزشکیان و خواندن سرودی به مناسبت ولادت حضرت علی(ع)، تعدادی از آثار هنری خود را به رئیسجمهور هدیه دادند و با شیرینیهایی که خود تهیه کرده بودند از ایشان و همراهان پذیرایی کردند.
قویترین سلاح برای ایستادگی در برابر دشمنان حفظ همبستگی و ایجاد امید و دلگرمی در مردم است
علاوهبر اینها، چهل و ششمین جلسه هیئت دولت چهاردهم عصر یکشنبه به ریاست پزشکیان برگزار شد.
در این جلسه علاوهبر تبادل نظر درباره آخرین وضعیت اوضاع جاری کشور، عملکرد و اقدامات دستگاههای اجرائی مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین موضوع تکمیل طرحها و پروژههای وزارت نیرو، تسهیل شرایط برای توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی و نحوه عضویت وزرا و مدیران دستگاههای اجرائی در کمیسیونهای هیئت وزیران از جمله دستور کارهای جلسه امروز هیئت دولت بود.
رئیسجمهور در این جلسه مهمترین و قویترین سلاح برای حل و فصل مشکلات داخلی و مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان را حفظ همبستگی و اتحاد در جامعه و ایجاد امید و دلگرمی در مردم عنوان کرد و اظهار داشت: همه ما وظیفه داریم در تقویت و تعمیق این همبستگی و رفع گرفتاری و مشکلات مردم با تمام توان و به صورت شبانهروزی فعال باشیم.