به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 18,124
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 125,623
بازدید ماه: 172,810
بازدید کل: 23,661,202
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
در همایش سراسری قوه قضائیه: تأکید سران قوا بر پرهیز از حاشیه‌ها و خدمت خالصانه به مردم ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
در همایش سراسری قوه قضائیه:
 
تأکید سران قوا بر پرهیز از حاشیه‌ها و خدمت خالصانه به مردم 
 
  ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
رئیس‌جمهور در این مراسم، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه به مدیران، کارکنان و قضات دستگاه قضائی و گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی گفت: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت جبهه انقلاب، جریان انقلاب و نمادهای انقلاب را ترور فیزیکی یا ترور شخصیت کند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مورد تخریب‌های جریان نفاق در سال‌های ابتدایی انقلاب، بیان داشت: آنها می‌خواستند جریان انقلاب را به حاشیه برانند و زمینه تسلط دوباره نظام سلطه را در این کشور فراهم کنند، اما خداوند انقلاب را بر آنها پیروز کرد.
رئیسی ادامه داد: در این ۴۰ سال در کشور هر حادثه‌ای اتفاق افتاد و هر فتنه‌ای ایجاد شد، رد پای جریان نفاق در آن دیده می‌شود. جریان نفاق همواره با پشتوانه نظام سلطه سعی کرده شیطنت‌های خود را ادامه دهد، اما موفق نشدند و نخواهند شد.
وی با تجلیل از خدمات کارکنان و قضات قوه قضائیه، گفت: بسیاری از کارکنان این قوه بی‌نام و نشان و خالصانه در نقاط مختلف کشور برای امنیت و عدالت تلاش می‌کنند.
رئیس‌جمهور همچنین با تجلیل از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه، اظهار داشت: گفتمانی که باید در قوه قضائیه و کلیت نظام دنبال شود، حفظ و ارتقای اعتماد اجتماعی است تا امید مردم به نظام و دستگاه عدلیه روز به روز بیشتر شود و به دنبال ارتقا و اجرای سند تحول باشیم.
رئیسی با تأکید بر اینکه اجرای عدالت هیچ سازگاری با فقر، فساد و تبعیض ندارد، گفت: اگر عدالت در اقتصاد اجرا شود، شاهد به حاشیه رفتن فقر خواهیم بود.
استقبال دولت از نظرات کمکی مجلس و قوه قضائیه
وی با تأکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم در کشور، افزود: همه دستگاهها در کشور در پیشگیری از جرم نقش و مسئولیت دارند. تمام تصمیمات در کشور باید در راستای کاهش ناهنجاری‌ها و رشد هنجارهای فرهنگی و اجتماعی باشد.
رئیس‌جمهور با قدردانی از نظرات کارشناسی دیگر قوا، گفت: دولت نظرات مجلس و قوه قضائیه را کمک به خود می‌داند و از آن استقبال می‌کند.
رئیسی با تأکید بر ضرورت انسجام تمام قوا بیان داشت: رمز موفقیت ما انسجام تمام قوا، نیروهای مسلح و همه خدمتگزاران تحت زعامت رهبر معظم انقلاب است. در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. در ادوار گذشته برخی مسئولان و دست‌اندرکاران درگیر حاشیه‌ها شدند که موجب عقب‌ماندگی‌هایی شد، اما تصمیم جدی ما این است که دچار حواشی نشویم.
وی در تشریح متن و تفاوت آن با حاشیه گفت: متن؛ خدمت خالصانه و گره‌گشایی از زندگی مردم و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی، فارغ از همه سلیقه‌های فردی و سیاسی مطابق آن چیزی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم ترسیم کردند، است.
رئیس‌جمهور ضمن ابراز امیدواری به آینده اقتصادی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: اگرچه شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم اما اراده جدی همه ما این است که برای پیشرفت و عدالت تلاش کنیم. حق عقبگرد و درجا زدن نداریم؛ کشور یک راه بیشتر پیش رو ندارد و آن پیشرفت است. 
رئیسی با اشاره به وجود مشکلات و کمبودها در قوه قضائیه، با تأکید بر کمک دولت به این قوه، گفت: با پیشنهاد رئیس‌قوه قضائیه برای کاهش هزینه‌های دادرسی و دسترسی آسان به عدالت موافق هستیم.
قالیباف: پایه بودجه قوه‌قضائیه باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد
رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: با تدبیر رهبر معظم انقلاب و دقت نظر ایشان در انتصابات اخیر قوه قضائیه که از درون قوه انجام شد، روند تحول در قوه قضائیه مشهود است و انسان هر روز نسبت به حرکت قوه قضائیه امیدوارتر می‌شود.
محمدباقر قالیباف ضمن تمجید از شخصیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، اظهارداشت: رئیس‌قوه قضائیه از قضات برجسته و نمونه کشوری است و در سلسله مراتب قوه قضائیه تمام مسیرها را سپری و با تار و پود قوه قضائیه آشنایی دارد و با روحیه حق‌طلبانه فعالیت می‌کند.
قالیباف با بیان اینکه باید نظام اسلامی را مقتدر و کارآمد کنیم، بیان داشت: کشور نیازمند یک نظام حکمرانی محکم و متعالی و نیازمند یک مشروعیت استمراری است و آن منوط به کارنامه و عمل‌مان در انجام کارهایمان است.
وی افزود: امروز هر سه قوه مصمم هستند تا با هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی از فرصت به‌دست آمده اقدام به اجرای وظایف خود کنند؛ به ویژه انجام این اقدامات در حالی است که برای برنامه‌ریزی برنامه هفتم نیز در تلاش هستیم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: بر این باوریم که با نگاه خنثی ‌سازی تحریم و رفع تحریم در حال انجام وظایفمان هستیم و اساس فعالیت‌هایمان، خنثی‌‌سازی تحریم‌ها است.
قالیباف افزود: با رویکرد ظرفیت و امکان مادی که در کشور وجود دارد، مصمم هستیم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم و مردم ثمره این اقدامات را در زندگی و سفره‌هایشان لمس کنند. امروز هر سه قوه مصمم هستیم با همدلی و هم افزایی از این فرصت در زمانی که در حال برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم هستیم، استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه در بحث پایه بودجه قوه قضائیه باید تجدیدنظر کنیم تا براساس رشد سالیانه مسیر خود را طی کند، ادامه داد: در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا براساس آن کار را پیش ببریم.
ناکامی دشمن در برابر انقلاب اسلامی و مردم
رئیس‌دستگاه قضا نیز طی سخنانی در این اجلاس، با اشاره به اقدامات و اهداف دشمنان طی بیش از ۴۰ سال گذشته گفت: دشمنان ما طی این چهار دهه نتوانسته‌اند الگوی جدید مذهبی و دینی مردم را تحمل کنند و علی‌رغم فعالیت‌ها و اقداماتی که دارند، شاهد هستند که نظام ما هر روز قوی‌تر و‌ پویاتر، رو به جلو حرکت می‌کند. 
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه جنگ نظامی داخلی و خارجی، تحریم اقتصادی و تبلیغات بنگاه‌های تبلیغاتی دشمن نتوانسته انقلاب و امت ما را متوقف کند، افزود: دشمن امروز با اقدامات ترکیبی، موذیانه و مزورانه خود به دنبال تغییر اراده و الگوی مردم است و به‌زعم باطل خود، دین و‌ باور مردم را نشانه رفته است. 
محسنی اژه‌ای بیان داشت: دشمن امروز آنچه را که با جنگ، تحریم اقتصادی و‌ پمپاژ دروغ و‌ نفاق به دست نیاورده، می‌خواهد با تضعیف ایمان، تضعیف اخلاق و ارزش‌های اسلامی، هدف گرفتن اراده مردم و ایجاد و‌ القاء یأس در جوانان و ناامید کردن آنها نسبت به آینده، به دست بیاورد. 
وی با بیان اینکه امروز امام ملت و‌ کشور ما را راهبری و هدایتگری می‌کند، گفت: امروز امام این امت به نیابت از حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) سخن می‌گوید و هدایت و‌ راهبری می‌کند و مردم متدین کشور ما نیز با تمام وجود پشت سر امام خود ایستاده‌اند. 
رئیس‌عدلیه افزود: امروز کارگزاران و مسئولان نظام و قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح، با وحدت، یکپارچگی و‌ همدلی در مقابل این ترفندهای دشمن ایستاده‌اند.
محسنی اژه‌ای بیان داشت: آنچه اکسیر خنثی‌‌سازی اقدامات ترکیبی و توطئه‌های دشمن است، توجه به بسط و گسترش عدالت اجتماعی و مقابله با فساد و تبعیض است.
وی ادامه داد: اگر مردم ما بدانند که کارگزاران نظام برای تحقق عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند تردید نکنید که با تمام وجود از مسئولان و کارگزاران نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.
رئیس‌دستگاه قضا با اشاره به شخصیت وارسته، انقلابی و دلسوز رئیس‌جمهور، گفت: امروز قوه قضائیه وظیفه خود می‌داند که با تمام توان به قوه مجریه کمک کند؛ امروز بار سنگینی بر دوش دولت است و همه وظیفه داریم که با تلاش و مساعدت یکدیگر این بار را با هم برداریم.
محسنی اژه‌ای افزود: قوه قضائیه تشریک مساعی با مجلس انقلابی را برای تدوین و وضع قوانین متناسب با اقتضائات روز و قوانین متناسب با خنثی‌‌سازی توطئه‌های دشمن و قوانین همراستا با خدمت به مردم، وظیفه و تکلیف خود می‌داند.
وی بیان داشت: باور دارم چنان‌که قوه قضائیه از لحاظ عده و عُده و تجهیز نیروی انسانی و اداری و امکاناتی تقویت شود، دولت و مجلس نیز از این امر منتفع می‌شوند.تقویت قوه قضائیه سبب می‌شود این قوه با توان بیشتری در جهت گسترش عدالت و کمک به دولت گام بردارد و دستگاه قضایی با تقویت شدن می‌تواند حمایت بیشتری از ناحیه مردم برای نظام بدست آورد.
رئیس‌قوه قضائیه با اشاره به حجم و ساعات کاری بالا و بیش از حد متعارف کارمندان دستگاه قضا گفت: ما باید تلاش کنیم این مقدار حجم فعالیت در دستگاه قضا و‌ میزان توقعات و انتظارات از عدلیه را به یک نقطه مطلوب و عادلانه برسانیم‌.بسیاری از قضات و کارمندان دستگاه قضا در طول شبانه‌روز مشغول کار قضایی و اداری هستند و برای انجام مسئولیت بیش از حدی که به آنها واگذار شده، آنگونه که باید و شاید به زندگی و خانواده خود نمی‌رسند. 
دستگاه قضا باید تحول را از خود شروع کند
محسنی اژه‌ای با تاکید بر این نکته که دستگاه قضا باید تحول را از خود شروع کند، افزود: حتما باید در زمینه تنوع کار در قوه قضائیه و متناسب‌‌سازی آن با عِده و عُده کنونی دستگاه قضا، تغییر و‌تحول ایجاد شود؛ چنانکه ملاک ما در قوه قضائیه صرفاً آمار باشد ممکن است از جهاتی سودمند به نظر برسد اما از سایر جهات آسیب‌رسان خواهد بود.
وی با بیان اینکه «تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه»، «کوتاه کردن فرآیند پیچیده دادرسی» و همچنین «بازنگری در برخی قوانین و آیین دادرسی کیفری و‌ مدنی»، از جمله اقداماتی است که انجام آنها لازمه تحول در قوه قضائیه است، گفت: اگر می‌خواهیم به معنای واقعی کلمه در قوه قضائیه تحول ایجاد کنیم، باید سازوکار‌ جدیدی در این زمینه‌ها داشته باشیم.
رئیس‌عدلیه با اشاره به جلسات متعدد و متکثری که طی یک سال اخیر میان رؤسا و مسئولان قوای سه‌گانه برگزار شده است، اظهار داشت: باید از فرصت همدلی و اتحاد قوی‌ای که امروز میان مسئولان قوای سه‌گانه برقرار است در جهت اصلاح قانون، پر کردن خلأهای قانونی، اجرای صحیح قوانین و بسط و گسترش عدالت و خدمت به مردم بهره بگیریم.
اژه‌ای در بخش پایانی همایش سراسری قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی موضوعات در حوزه‌های مختلف مرتبط با دستگاه قضایی از جمله مقوله حقوق عامه و مطالبه‌گری از مسئولان ذی ربط در این رابطه بیان داشت: ما نمی‌توانیم متکفل پیشبرد و انجام امور در همه حوزه‌ها و بخش‌های بر زمین مانده و اجرا نشده در مقولاتی نظیر حفظ محیط‌زیست و مقابله با تعدی‌ها و تجاوزات به اراضی و منابع طبیعی باشیم بلکه باید با آسیب‌شناسی و پیشقدم شدن در این قبیل موضوعات و حوزه‌ها، در مقام مطالبه‌گر از دستگاه‌ها و مسئولین ذی‌ربط ظاهر شویم.


 

 


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۱/۰٤/۰۷، ۱۰:۰۲:۰۰       بازدیدها: 97