به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 680
بازدید دیروز: 2,237
بازدید هفته: 5,587
بازدید ماه: 93,784
بازدید کل: 23,486,852
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۹ اسفند ۱٤۰۲
Tuesday , 19 March 2024
الثلاثاء ، ۹ رمضان ۱٤٤۵
اسفند 1402
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
29282726
آخرین اخبار
متن كامل قانون گسترش راهكارهای اجرایی عفاف و حجاب

متن كامل قانون گسترش راهكارهای اجرایی عفاف و حجاب

 


قانون راهكارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 13 دی 1384 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده اما با گذشت بیش از 4 سال هنوز گام جدی برای اجرای آن برداشته نشده است.


حجاب

متن قانون راهكارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به شرح ذیل است: مقدمه: «حجاب» از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است كه پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد. حجاب و عفاف پدیده مذهبی - ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی است و توجه به زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم است و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است. بدیهی است كه در كنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی كردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد است بدون شك رسیدن به این هدف نیازمند مشاركت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند است.

سیاست‌ها و راهكارها :

1- در اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی كشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی. 2- ابلاغ روش‌های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌های رسمی و اداری كشور. 3- نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان‌های دولتی و عمومی و نظارت و تأكید بر ضرورت رعایت سادگی و پوشش و فرم‌های اسلامی و حضور ساده و بی‌آرایش در محیط كار به دلیل تأثیر منفی بر مراجعان. 4- تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ دینی و ملی و فراهم كردن زمینه‌های لازم برای ترویج الگوهای مناسب پوشش اسلامی توسط نهادهای الگو ده. 5- ایجاد مراكز و مۆسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارائه مدل‌های مناسب و متنوع و ایجاد رقابت سالم در زمینه بین افراد. 6- وضع قوانین و مقررات لازم برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه. 7- گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه. 8- اصالت بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری متناسب. 9- رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسئولان حكومتی و خانواده‌های آنان و تدوین شاخص‌هایی در این زمینه برای گزینش مدیران. 10- رفع اشكالات قانونی در نحوه تولید،‌ توزیع و عرضه پوشاك داخلی و خارجی. 11- پیگیری نحوه اجرای طرح گسترش فرهنگ عفاف به صورت مستمر در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و ارائه گزارش‌های منظم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس كمیته). 12- ارزیابی دقیق از اجرای طرح‌ها توسط دستگاه‌های فرهنگی، انتظامی و قضایی برای مقابله با مظاهر بدحجابی و یافتن راهكارهای مناسب توسط كمیته توسعه و ترویج فرهنگ عفاف.

فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌های مۆثر و فوری از طریق تولید برنامه‌های كارشناسی، گفتمان، تولید فیلم، تیزرهای تلویزیونی و ...

 13- نظارت و ارزیابی عملكرد رسانه‌ها - خصوصاً صدا و سیما - در ارتباط با الگوهای تبلیغی آنها و تأثیر آن در جامعه. 14- احیای سنت حسنه «امر به معروف و نهی از منكر» درمورد حجاب و عفاف. 15- فراهم كردن زمینه‌های لازم برای تهیه كتب، نشریات و تولیدات علمی - فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ عفاف و پاسخگویی به شبهات موجود در مورد آن. 16- انجام سیاست‌های تشویقی درباره مدیران و كارگزارانی كه در محیط كار خود اصول عفاف و پوشش اسلامی را رعایت می‌كنند.

 
حضرت آیۃ اللہ خامنہ ای کے نقطہ نظر حجاب کے بارے میں

وظایف تخصصی دستگاه‌های قانونگذار و اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 1- هماهنگی و نظارت بر رسانه‌های ارتباط جمعی همانند: روزنامه‌ها، مجلات و محصولات سمعی و بصری، نمایش‌ها و ... برای توجه به فرهنگ حجاب و عفاف و رعایت آن. 2- حمایت مادی و معنوی از آثار فرهنگی - هنری همانند تسریع در صدور مجوز،‌ ارایه یارانه و تشویق تولید كنندگان آثار فرهنگی و هنرمندانی كه راهكارهای تازه و جذاب در راستای توسعه فرهنگ عفاف ارائه می‌كنند. 3- جلوگیری از انتشار و تبلیغ كالاهای فرهنگی كه با فرهنگ عفاف و حجاب مغایرت داشته باشد مانند (كتاب، فیلم، نشریات، تئاتر و ...) 4- ترویج الگوهای مناسب برای عفاف و حجاب و ممانعت از ترویج فرهنگ مدگرایی منفی در محصولات و كالاهای فرهنگی. 5- هماهنگی و همكاری با رسانه‌های جمعی برای ایجاد حساسیت لازم در خانواده‌ها نسبت به اهمیت فرهنگ حجاب و عفاف. 6- تولید سمفونی و آثار موسیقایی متناسب با موضوع عفاف و حجاب. 7- برگزاری جشنواره‌های فرهنگی - هنری، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی برای رواج فرهنگ عفاف و حجاب. 8- استفاده از ظرفیت سازمان‌های فرهنگی غیر دولتی و خصوصی جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب. 9- نظارت فرهنگی بر اینترنت و ایجاد سیاست‌های حمایتی و هدایتی به منظور تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از ورود و گسترش مظاهر تهاجم فرهنگی. 10- تبیین و تحلیل ریشه‌های دینی و اعتقادی فرهنگ عفاف و حجاب - به ویژه برای نسل جوان - از طریق تولیدات ملی، برگزاری نشست‌های فكری - فرهنگی، ایجاد باشگاه اندیشه و مانند آن. 11- نظارت بر تشكل‌های هنری - مردمی، نمایشگاه‌های هنری و محافل هنری عمومی مانند: كنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها در جهت رعایت عفاف و حجاب. 12- اهتمام لازم برای اجرای قانون «منع استفاده ابزاری از تصاویر زنان در مطبوعات». 13- به عضویت پذیرفتن خانم‌های متعهد و مطلع از مسائل عفاف و حجاب در هیئت‌های نظارت بر بازبینی فیلم، كتاب و ..... 14- تهیه فیلم‌های سینمایی در مورد تاریخچه‌ كشف حجاب در ایران و بررسی علل و عوامل آن. 15- استفاده مناسب از لباس‌های اسلامی - ملی (حجاب و حجاب برتر) در فیلم‌های سینمایی و استفاده نكردن از این پوشش توسط شخصیت‌های منفی و منفور در فیلم‌ها. 16- ارزیابی مستمر وضعیت حضور زنان در فیلم‌های سینمایی و مطبوعات. 17- نظارت دقیق و اصولی بر وضعیت فرهنگی - اخلاقی سالن‌های سینما و مراكز مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 18- حمایت از انتشار نشریات تخصصی و پوشاك اسلامی و سعی در جهانی كردن این نشریات از طریق اینترنت. 19- ارتباط مستمر و تبلیغ در جهت گسترش فرهنگ و سنن ایرانی - اسلامی در بین ایرانیان مقیم خارج از كشور به وسیله رایزنی‌های فرهنگی در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا ( با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) 20- همكاری و هماهنگی درجهت اعزام گروه‌های فرهنگی جهت ترویج و تبلیغ فرهنگ و آداب اسلامی - ملی برای سایر ملل- خصوصاً ایرانیان مقیم خارج از كشور - (با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) 21- توسعه و گسترش ارتباط فرهنگی - اسلامی و ملی بین سفارتخانه‌های كشورهای اسلامی در ایران ( با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی).

حجاب» از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است كه پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد

 وزارت بازرگانی 1- حمایت عملی از طراحان و تولید كنندگان پوشاك‌ ساده و اسلامی در جهت ایجاد تنوع در الگوهای پوشش اسلامی. 2- نظارت مستمر و مۆثر بر عملكرد واحدهای تولیدی پوشاك از طریق سازمان‌های مربوطه. 3- حمایت كامل - حتی یارانه‌ای - از واحدهای تولیدی پارچه‌های چادری. 4- كنترل اماكن تجاری عمومی (شامل فروشگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری، نمایشگاه‌ها و ...) از نظر پوشش و بدحجابی. 5- تدوین قوانینی برای ممنوعیت عرضه لباس دست دوم خارجی در كشور. 6- اجرای شیوه‌نامه و ملزم ساختن، واحدهای تولیدی جهت نصب نام تجاری (Brand) بر روی پوشاك تولید شده در داخل. 7- اطلاع رسانی و ارتقاء سطح دانش و بینش واحدهای تولیدی،‌ توزیعی، آرایشگاه‌ها، دستگاه‌های عرضه لوازم بانوان در مورد حجاب و عفاف. 8- حمایت‌های همه جانبه از برگزاری جشنواره‌های ادواری و نمایشگاه‌های عرضه البسه و لوازم زنان منطبق با الگوهای ارزشی اسلامی و معرفی واحدهای نمونه در سطح كشور و خارج از كشور. 9- پیشنهاد قوانین مشخص در مدت 3 ماه برای نظارت بهتر بر تولید و توزیع پوشاك و نحوه برخورد با متخلفان واحدهای تولیدی و استانداردسازی آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی. 10- اهتمام برای اجرای مناسب تر مقررات درچیدمان آرایش / تزیین ویترین‌ها و استفاده از مانكن‌ها جهت حفظ عفت عمومی. 11- نظارت بر رعایت اصل عفاف در نوع بسته‌بندی و عدم استفاده از تصویرهای نامناسب در تبلیغات تجاری كالا. 12- تهیه احكام شرعی مرتبط با اسناد و آموزش آن به اصناف توسط وزارت بازرگانی قبل از اخذ مجوز فعالیت. 13- برگزاری نمایشگاه‌های لباس - ملی و مذهبی - جهت ارائه الگوهای اسلامی و سالم به تولیدكنندگان و مصرف كنندگان.

سازمان صدا و سیما 1- اهتمام ویژه در خصوص معرفی و ترویج فرهنگ عفاف به منظور نهادینه سازی و جذاب نمودن آن. 2- تبیین نقش حجاب و عفاف در افزایش سلامت جامعه و بهره‌وری آن از طریق تولید برنامه‌های مختلف. 3- فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌های مۆثر و فوری از طریق تولید برنامه‌های كارشناسی، گفتمان، تولید فیلم، تیزرهای تلویزیونی و ... 4- تبیین و‌ آموزش احكام شرعی حجاب و عفاف و رعایت حریم عفاف در خانه و اجتماع و آموزش معیارهای رفتار صحیح زن و مرد جهت برقراری روابط متعادل اجتماعی. 5- به تصویر كشیدن ابعاد شخصیت‌های الهی اسلام چون حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و زنان نمونه از صدر اسلام تا دوران معاصر در مناسبت‌های مذهبی و ملی و تأثیر آن در فرهنگ سازی و گسترش ارزش‌های اسلامی به صورت جذاب. 6- ترویج الگوهای مناسب حجاب از طریق تولید فیلم و سریال و سایر برنامه‌های تلویزیونی و انجام مناظره علمی، فرهنگی و هنری در خصوص فلسفه حجاب و عفاف به منظور استحكام بنیه اعتقادی و فرهنگی جوانان. 7- به تصویر كشیدن چهره بانوان محجبه كشورهای خارجی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری،‌ اجتماعی و سیاسی از طریق برنامه‌های تلویزیون و تهیه فیلم از زندگی آنان. 8- تهیه فیلم و ارایه تصویر روشن از تاریخچه و خاستگاه كشف حجاب در ایران به عنوان یك حركت سیاسی با هدف تخریب بنیان‌های فكری و عقیدتی و رفتاری زنان در جامعه. 9- آموزش و ترویج احكام شرعی حجاب و پوشش بومی (منطقه‌ای)‌ در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران. 10- به تصویر كشیدن زنان تحصیلكرده،‌ ممتاز، متعهد و باحجاب در فیلم‌ها و مجموعه‌های هنری و پرهیز از نشان دادن آنان در نقش‌ها و شخصیت‌‌های عامه و كم‌سواد. 11- نشان دادن وضعیت حقوقی، فرهنگی و اجتماعی زنان در غرب و مقایسه آن با وضعیت زنان در غرب و مقایسه آن با وضعیت زنان در ایران به منظور ایجاد احساس رضایت خاطر زنان ایرانی از فرهنگ دینی و پایبندی آگاهانه‌تر آنان به عفاف و حجاب. 12- نشان دادن اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی غرب در زندگی اجتماعی و خانوادگی. 13- انجام تمهیدات لازم برای كاهش تأثیرات منفی سریال‌ها و فیلم‌های خارجی متضاد با فرهنگ اسلامی از طریق نقد و بررسی فیلم‌ها و سریال‌ها. 14- معرفی نمونه‌های عینی از اساتید، مربیان، نفرات اول كنكور، المپیادی‌ها و خانواده‌های ایثارگران و .. از نظر مظاهر عفاف و حجاب و ساده زیستی. 15- انعكاس موفقیت‌های جوانان - خصوصاً دختران - در ابعاد مختلف با هدف احیا و تقویت شخصیت و منزلت اجتماعی آنها. 16- تهیه فیلم و گزارش از زندگی زنان فعال در عرصه‌های خانوادگی، مدیریتی، علمی، فرهنگی و هنری با محوریت موضوع «عفاف و پوشش». 17- آشنا كردن خانواده‌ها و جوانان نسبت به برگزاری ازدواج كم هزینه و ساده با توجه به شرایط اقتصادی جامعه. 18- بازنگری در شرایط انتخاب فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بر اساس ملاك‌های حجاب و عفاف. 19- تهیه برنامه‌های متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف برای كودكان و استفاده از قهرمان‌های عروسكی مطرح در كارتون‌ها و برنامه‌های كودك نظیر (علی كوچولو، كلاه قرمزی و ... در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با همكاری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان) 20- تهیه برنامه‌های مختلف در خصوص تاریخچه و جایگاه پوشش و حجاب در غرب، تبیین علل و عوامل آن و چگونگی رواج فرهنگ برهنگی در سده‌های اخیر در آن جوامع. 21- نظارت مستمر بر تبلیغات تجاری به منظور جلوگیری از ایجاد روحیه مصرف گرایی و تجمل پرستی به عنوان عوامل ترویج بی مبالاتی اخلاقی و سوق آن به سوی تبلیغات و آگهی‌ها فرهنگی و اخلاقی. 22- تدوین سیاست‌های روشن و مشخص در مورد سبك لباس و آرایش هنرمندان، مجریان زن و مرد و ... در برنامه‌ها، فیلم‌های سینمایی، تئاتر و ... با محوریت عفاف و حجاب. 23 - اطلاع رسانی مناسب و دقیق به خانواده‌ها در مورد علل آسیب‌های اجتماعی و انحرافات در خصوص زنان بی سرپرست، كودكان خیابانی، طلاق، اعتیاد، فرار دختران و نشان دادن عدم رعایت عفاف و حجاب در بروز این آسیب‌ها. 24- انعكاس عواقب منفی استفاده از فیلم‌ها، نوارهای مبتذل و حضور در گروه‌های منحرف بر زندگی فردی - اجتماعی از طریق برنامه‌های مناسب به صورت طبیعی و غیر عمدی. 25- نشان دادن اثرات منفی تاثیر فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی غرب در زندگی اجتماعی نوجوانان به صورت طبیعی. 26- بیان آیات و روایات و توصیه‌های دینی در مورد مسئولیت مشترك زن و مرد در رعایت نگاه، رفتار و گفتار. 27 اتخاذ سیاست‌های انضباطی در خصوص بازیگران زن صدا و سیما و جلوگیری از تجلیل و تبلیغ چهره‌هایی كه در مناظر اجتماعی و عمومی با ظاهر و پوشش بد حضور پیدا می‌كنند. 28- ترغیب و تشویق تولید كنندگان آثار فرهنگی كه راهكارهای بدیع و جذاب در راستای تعمیق و توسعه فرهنگ عفاف ارائه نمایند. 29- تجلیل از هنرمندان و فرهنگسازان متعهد كه در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب صاحب اثر و نظر هستند. 30 - افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها از طریق رسانه ملی در مورد اهمیت فرهنگی عفاف و حجاب. 31- سفارش ساخت و تولید آثار برجسته و تاثیر گذار در موضوع حجاب.