به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 679
بازدید دیروز: 2,237
بازدید هفته: 5,586
بازدید ماه: 93,783
بازدید کل: 23,486,851
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۹ اسفند ۱٤۰۲
Tuesday , 19 March 2024
الثلاثاء ، ۹ رمضان ۱٤٤۵
اسفند 1402
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
29282726
آخرین اخبار
پيشنهادات مجمع هم انديشي به شوراي اسلامي شهر زنجان - 92/10/25

بنام خداوند بخشنده و مهربان

 

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر زنجان ، شهردار محترم و ساير عزيزان و بزرگواران حاضر در جلسه .

كمسيون عمران و شهر سازي مجمع هم انديشي توسعه استان زنجان از بدو تشكيل همواره تلاش خود را در راستاي تقليل مشكلات فرا روي توسعه شهر و استان زنجان متمركز نموده و همواره سعي داشته بعنوان يك مشاور امين و صادق و با كمك هاي فكر ي و ساير مساعدتهاي لازم تيمهاي زحمتكش در امور عمران و آباداني شهر را ياري نمايد.در اين جلسه كه قطعاً مجال بحث و تبادل نظر در خصوص تمام مسائل وجود ندارد لذا صرفاً به پيشنهاداتي در زمينه سياستهاي كلان كه ميتواند راهگشاي رفع مشكلات موجود باشد بسنده نموده و از پرداختن به جزئيات خودداري مينمايم.

همانگونه كه ميدانيم يكي از آيتم هايي كه بي شك مهمترين نقش را در تحقق اهداف خرد و كلان عمراني دارد نقدينگي و تامين اعتبارات مالي مي باشد. شهر زنجان به جهت موقعيت ويژه اي كه دارد ، هر چند داراي پتانسيل بالايي در زمينه استقرار صنايع سنگين و كارخانجات  متعدد بوده و مي باشد اما متاسفانه تاكنون كمتر شاهد چرخيدن چرخهاي صنايع در اين شهر بوده و همين امر باعث گرديده عمده در آمد شهرداري اين شهر از محل عوارض دريافتي از شهروندان تامين گردد و همين عامل باعث عدم تسريع در اجراي پروژه هاي جاري عمراني شده و عملاً زمينه تعريف پروژه هاي جديد را با مشكل مواجه نموده است لذا لازم است مسئولين شهر و استان ، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر ضمن تلاش براي ايجاد كارخانجات و رشد صنعت دراين شهر و استان ، نگاه ويژه اي نيز به جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي در اجراي  پروژه هاي عمراني شهر داشته باشند در راستاي تحقق اين هدف ميتوان با كمك به تسريع و تسهيل در فرآيند سرمايه گذاري بخش خصوصي ، مساعد نمودن محيط و فضاي سرمايه گذاري ، شناسايي و مذاكره با سرمايه گذاران، ارائه اطلاعات لازم ، چشم اندازها و اهداف طرحهاي كلان به سرمايه گذاران و همچنين فرهنگ سازي در خصوص جايگاه توليد و سرمايه گذاري بخش خصوصي در طرح ها در بين شهروندان اقدام نمود كه بي شك با اين اقدامات قسمت عمده اي از مشكلات فراروي توسعه عمران شهر مرتفع خواهند شد. بويژه در طرحهاي گردشگري و فرهنگي اين مشاركت مي تواندضمن كمك به تسريع امور عمراني ، در آمدهاي قابل توجهي را نصيب سرمايه گذاران نمايد. همچنين مديريت كلان شهري بايستي در تعادل بخشي به درآمد و هزينه و ارائه خدمات مطلوب و شايسته ، مشاركت بخش خصوصي را بيش از پيش مورد توجه قرار دهد.چرا كه ارتقاء بهره وري ، كارآيي ، استفاده از فن آوريهاي نوين خدمات شهري ، تصميم گيري سريع و موثر ، ارتقاء تعهد و مسئوليت پذيري نيروي كار ، كاهش مشكلات شهرداري ها و محدوديت كمتر در جذب نيروي كار و ايجاد اشتغال از مزاياي مشاركت بخش خصوصي مي باشد.

با توجه به اينكه بروكراسي اداري يكي از اساسي ترين موانع جذب سرمايه گذاري بوده و مسيرطولاني ،خسته كننده و گاهاً نفس گيرمراحل اداري مانع ازاجراي سريع جذب سرمايه بخش خصوصي درطرح ها مي شود كه دراين امورنيزبايستي اصلاح وبازنگري صورت گيرد.

در كنار تعريف چشم انداز و تدوين برنامه براي جذب سرمايه بخش خصوصي نبايد از جذب اعتبارات دولتي غافل بود كه در اين زمينه شوراي اسلامي شهر زنجان ميتواند از ظرفيت و توان نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و ساير مسئولين ارشد شهر و استان كه بعضاً مسئوليتهاي ملي و كشوري نيز دارند استفاده نمايد.

مورد ديگري كه ميتوان به آن اشاره نمود تعيين اولويت براي اجراي پروژه هاي موجود ميباشد . چرا كه در حال حاضر بعضاً مشاهده مي گردد چندين پروژه به موازات همديگر در حال اجرا مي باشند كه شايد در برخي موارد پيشرفت اين پروژه هاي به جهت محدوديتهاي تامين منابع ، مشكلات مالي و يا ساير مشكلات چندان مقبول نمي باشد. در حاليكه با اولويت بندي اين پروژه ها و تجميع بودجه و نيروي لازم به پروژه هاي با اولويت بالاتر ميتوان ضمن جلوگيري ار هدر رفت منابع ، زمينه خدمت رساني بهتر را براي شهروندان فراهم نمود. در برخي موارد نيز ميتوان مشكلاتي را در سطح شهر مشاهده نمود كه رفع و رجوع آنها در عمل به اعتبار چنداني نياز نداشته و صرفاً با حداقل هزينه و كار ميتوان ضمن ارتقاء خدمت رساني به همشهريان ، قدم هاي موثري را در عمران شهري و رفاه عمومي برداشت.

لازم است عزيزان و منتخبين شورا به جهت چشم انداز نگران كننده اي كه در بحث حذف پاركينگ ساختمانهاي مسكوني، تجاري و خدماتي متوجه اين شهر ميباشد اهتمام لازم را در خصوص ساماندهي وضع موجود و ايجاد پاركينگهاي عمومي مطابق با استانداردهاي روز دنيا در نقاط مختلف شهر مبذول داشته و از مشكل بزرگي كه در حال حاضر نيز نمودهايي از آن قابل مشاهده است جلوگيري نمايند.

مشكل ديگري كه در حال حاضر پروژه هاي عمراني شهر با آن درگير مي باشند ناكافي بودن نظارت بر حسن عملكرد پيمانكاران طرح هاي عمراني شهرداري و همچنين عدم وجود هيچگونه ضمانت از طرف پيمانكاران مبني بر حسن انجام كار مي باشد، چرا كه در حال حاضر شاهد اجراي برخي پروژه ها اعم از تعميرات جوي ها ، تعويض جدول خيابانها و يا آسفالت معابر هستيم كه بعضاً درعرض تنها چندين ماه اين پروژه ها بدلايل عدم رعايت اصول فني و يا استفاده از مصالح نامرغوب عملاً بايد مجدداً در همان محل قبلي اجراء شوند.

يكي ديگر از مواردي كه در سياستهاي كلان اين شهر لازم است مورد توجه واقع گردد عدم اعمال جريمه نقدي بر تمام تخلفات خرد و كلان مالكان در ساخت و سازها ميباشد چنانكه در حال حاضر تقريباً تمام تخلفات روي داده در ساخت ساز املاك و بويژه تخلفاتي كه عموماً رفاه عمومي ساير ساكنين و همسايگان محل را مختل مي نمايد ، اعم از حذف پاركينگ، سطح اشغال و تراكم غير مجاز وساير موارد از طريق پرداخت جريمه نقدي قابل اغماض است چرا كه شايد چندان دور نباشد روزي كه وقتي از يك كوچه و خيابان با ساختمانهاي نوساز عبور مي كنيم شاهد ارتفاعات متعدد، نامتوازن و بعضاً بدور از هرگونه اصول و اعتدال و نيز پيشامدگيهاي نا همگون در سطح اشغال املاك باشيم كه قطعاً در آنروز هيچ عذري از ما بدليل اعمال سياستهاي نادرست در معماري شهري قابل پذيرش نخواهد بود.

درخاتمه عرايض خود به جهت اينكه امكان طرح تمام مسائل و مشكلات بصورت مفصل مقدور نميباشد لذا بصورت تيتر وار به برخي از آنها اشاره مي نمايم :

1-جابجايي پادگان (چرا كه اين امر مهم جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبري به زنجان بوده و در تمامي سفرهاي استاني هيات دولت نيز بر اين امر تاكيد شده است).

 

2- تسريع در تعامل و تهاتر با معارضين در طرح ها و پروژه هاي عمران شهري (چرا كه به جهت تورم نسبتاً بالا در قيمت زمين و زيربنا ، وقفه هاي صورت گرفته در اين خصوص در عمل هزينه هاي بسيار بالاتري را روي دست شهرداري گذاشته است).

3- ارتقاء كيفيت مبلمان شهري (چرا كه در حال حاضر مبلمان شهري موجود شهر در شأن مردم فهيم زنجان نميباشد).

4 - تسريع در ساماندهي قبور و مزارها بويژه در آرامستانهاي اصلي شهر  .
5 - تعيين تكليف پاركينگ طبقاتي در حال احداث كه بصورت نيمه كاره رها شده است و عملاً به مزبله تبديل شده و به جهت گود برداري تهديدي براي عابرين محسوب ميشود.

6 - احداث پاركينگ عمومي و طبقاتي برايبازار و اماكن تجاريبافت مركزي شهر(چرا كه اهالي محله هاي همجواربازار و مراكز تجاري از وضعيت موجود واقعاًبه ستوه آمده اند).

7- تسریع در اجرای پل امام حسين (ع)) چرا كه نسبت به میزان پیشرفت پروژه های مشابه درسایر شهرها اين پروژه پيشرفت فيزيكي قابل قبولي ندارد).

8 - نصب حفاظ براي پارك هاي كودك واقع در كنار خيابان هاي اصلي ( اخيرا" در بلوار اشراق كودك 5 ساله دراثرتصادفدركنار پارك بازي كودكان در منطقه بهارستان متاسفانه فوتشد.(

9 - ساماندهي وضعيت تاكسي هاي انباشته شده در ايستگاههاي اصلي و مركز شهر ( چهار راهسعدي،چهاراه انقلاب ، سبزه ميدان....).

10- عدم وجود برنامه منظم وبي نظمي در تردد اتوبوس هاي سازمان اتوبوسراني

11- مغازه هاي 9 متري كه بدون رعايت اصول مهندسي و ايمني يكشبه به مراكزتجاری 500متري تبديل مي شوند.

12- عدم استفاده از تجهيزات مكانيزه جمع آوري زباله كه منجر به دپوي زباله درمحلات شهر شده كه باقيماندن شيرابه و پسماند زباله ها در زمين و آلودگي هاي بهداشتي را بدنبال دارد.

13- ساماندهي دست فروشان و تجديد نظر در سياستهاي مبارزه با سد معبر.

14- ساماندهي تبليغات شهري ، علي الخصوص جلوگيري از درج تابلوهاي تبليغاتي در نماي محل ها و ساختمانهاي  تاريخي شهر از جمله ميدان انقلاب و ....

15- ايجاد ميادين ميوه و تره بار در نقاط مختلف شهر جهت كاهش سفرهاي درون شهري.

16- اتخاذ تدابير مناسب در خصوص صنعت بازيافت زباله ها كه ضمن كمك به حفظ محيط زيست مي تواند درآمدهاي خوبي را عايد شهرداري نمايد.

17- داير نمودن خطوط ميني بوسي در مسيرهاي با مسافر كمتر براي رفاه حال شهروندان با مشاركت بخش خصوصي.

18- تمركز زدايي از مركز شهر با ايجاد مراكز تجاري و بازارچه هاي محلي در مناطق مختلف شهر ، بويژه در شهركهاي مسكوني نوساز در راستاي تقليل ترددها به مركز شهر.

19)- ساماندهي ترافيك موجود درشهر و تسريع در بازگشايي معابر مشمول تعريض و بازگشايي.

20- توجه ويژه به احياء و نوسازي بافت فرسوده با اتخاذ سياستهاي تشويقي قوي تر و لحاظ نمودن معيارهاي الگوي معماري ايراني اسلامي  بويژه در نوسازي اماكن دولتي و فرهنگي .

در پايان عرايض خود ازصبرو حوصله تمام عزيزان كه اينجانب را در ارائه نمودن مطالب مطروحه ياري نمودند تشكر نموده و از درگاه خداوند منان براي تمامي اين عزيزان و همچنين ساير زحمتكشان عرصه عمران و آباداني ايران اسلامي آرزوي موفقيت وسربلندي مي نمايم . (والسلام عليكم ورحمة ا... و بركاته)

با تشکر

                                                              مجمع توسعه هم اندیشی استان زنجان

                                                                               1392/10/25

و اينك چند نمونه از تصاوير گوشه و كنار شهر زنجان تقديم مي گردد .