وزارت اطلاعات: ماده سمی در کار نبود اما عوامل دیگر شناسایی شدند ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
در بیانیهای با اشاره به حوادث مدارس کشور تاکید شد
وزارت اطلاعات: ماده سمی در کار نبود اما عوامل دیگر شناسایی شدند
۱۴۰۲/۰۲/۰۸
وزارت اطلاعات درباره حوادث رخ داده در مدارس کشور، بیانیهای تبیینی صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: در پی حوادث و اغتشاشات پاییز گذشته، گزارشهایی از بدحالی دانشآموزان در برخی مدارس کشور واصل شد و بهتدریج روندی صعودی به خود گرفت. موضوع قابل تأمّل از آغاز اتفاقات این بود که نسبتی معکوس بین فروکش نمودن تدریجی اغتشاشات موصوف و بالا گرفتن شتابان رویدادهای منجر به اعلام بدحالی دانشآموزان وجود داشت. این موضوع، بهویژه با عنایت به جامعه هدف (نوجوانان و کودکان معصوم)، از همان ابتدا توجه خاص ریاست محترم جمهوری را جلب کرد و بلافاصله دستورات مؤکدی به وزارتخانههای کشور، اطلاعات، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش صادر کردند. پیگیریها تحت مدیریت وزیر محترم کشور آغاز شد. وزارت اطلاعات نیز با تمرکز فزاینده بر موضوع، بدون اعلام عمومی (که موجب نگرانی جامعه یا هوشیاری عوامل احتمالی اتفاقات شود) همه توان اطلاعاتی، امنیتی، فنی، عملیاتی و آزمایشگاهی خود را برای کشف علل و عوامل، بسیج نمود. مشابه همین توجه و تمرکز از سوی سایر دستگاههای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی کشور اعمال شد.
چهار مجهول پیشِ روی افسران اطلاعاتی
در بدو مأموریت، چهار مجهول پیشِ روی افسران اطلاعاتی این وزارتخانه قرار گرفت: چیستی موادی که موجب بدحالی دانشآموزان شدهاند؛ عواملِ انسانی یا فنیِ اقدامات؛ شبکهای که توانایی اقدام در گسترهای وسیع را دارا باشد؛ در غیر موارد ذکر شده، چه علل و عوامل دیگری موجب رویدادهای مورد بحث شدهاند؟
بهاین ترتیب یکی از حساسترین و دشوارترین مأموریتهای سال گذشته سربازان گمنام امام زمان(عج) آغاز شد. اینک با جمعآوری اطلاعاتِ موثق و مصادیق فراوان از گستردهترین عملیات رصد و پایش اطلاعاتی- امنیتی کشور و با مطالعات علمی و تجزیه و تحلیل و ترکیب دادهها، نتیجه نهایی مجموعه تحقیقات را به استحضار ملّت شریف ایران میرساند.
کشف 5 دسته از عوامل
کلا در ایجاد یا القای بدحالی در آموزشگاههای مختلف کشور 5 دسته از عوامل کشف شدند که ذیلاً به اختصار مورد اشاره قرار میگیرند:
4/1- بمبک بدبو: بخشی از موارد گزارش شده مربوط به استفاده از عاملی است که به «بمبک بدبو» معروف شده است. این عامل که در بازار و بهویژه در سکوهای خرید و فروش اینترنتی به فراوانی وجود داشت، پس از استعمال در محیطها موجب پراکندن بوی نامطبوعی میشود و معمولاً برای شوخی و تفریحهای ناسالم و نامتعارف مورد بهرهبرداری قرار میگرفت.
در بررسی بازار خرید و فروش آن مشخص شد که در بازه زمانی حدوداً سه ماهه، سیصد نفر اقدام به خرید آن کرده بودند که بلافاصله کارِ شناسایی خریدارانِ مورد بحث آغاز، غالب آنها شناسایی و افرادی که با کاربستِ آنها، موجب ایجاد هراس شده بودند بازداشت شدند.
4/2- از دیگر موارد تعمّدی، بهرهبرداری از افشانههایاشکآور و گاز فلفل و نظایر آن در محیطهای آموزشی به قصد شیطنت، بازیگوشی، دیگرآزاری و تعطیل نمودن کلاسها بوده است. در این قبیل موارد نیز با کشف قوطیهای افشانه و بازداشت عوامل استعمال آنها، التهاب در محیط آموزشی فروکش کرده است.
4/3- در موارد متعددی وجود یک عاملِ بودار در محیط یا اطراف آن موجب ایجاد هراس شده است. از جمله مصادیقِ کشف شده که موجب گزارش به اورژانس، آتشنشانی، پلیس و حتی انتقال به درمانگاه شده عبارتند از: پرکردن گاز خودرو با روشهای دستی و غیراستاندارد، قطع و وصل گاز شهری و نشتی مقداری گاز در محیط، آتش زدن ضایعات در زمین کنار مدرسه و انتشار دود در حیاط آن، استفاده از حشرهکش، پارک نمودن تانکر حامل ته مانده نفتا کنار یکی از دبیرستانها و بازگذاشتن دریچههای روی تانکر برای عدم تراکم گاز آن و مواردی دیگر از این قبیل.
4/4- در تعدادی از موارد مکشوفه، وجود اهداف ضدامنیتی و ضدمردمی احراز شده است. بهاین ترتیب که یک یا تعدادی از شیوههای پیشگفته با هدفِ ایجاد ناامنی یا دامن زدن به انگاره ضعف امنیت در کشور، ایجاد التهاب و آشوب و اعتراض بهمنظور فیلمبرداری و انعکاس به شبکههای فارسی زبان معاند و یا با هدف ایجاد تجمع در مقابل آموزشگاهها صورت گرفته است. عوامل این قبیل موارد غالباً بازداشت و تحویل مرجع قضایی شدند.
4/5- عاملِ هراسِ جمعی:
هراسِ جمعی (هیستری جمعی) شکلی از اختلال روانزاد است که معمولاً از یک نفر شروع و به سرعت در جمعی از افراد منتشر میشود. این اختلال زمانی رخ میدهد که افراد یک اجتماع بهطور همزمان تحت تأثیر یک محرک تنشزا واقع میشوند؛ حتی در پی این عارضه برخی علائم فیزیکی ناشی از تنشهای ذهنی نیز بروز پیدا میکند و در حقیقت این افراد بهطور ناگهانی اعتقاد پیدا میکنند که توسط یک عامل خارجی بیمار شدهاند. اگرچه اغلب موارد هراسِ جمعی در ابتدا بهعنوان مسمومیت، حمله شیمیایی و یا بیوتروریسم تلقی میشود ولی بررسیها هیچ اثری از توکسین یا عامل شیمیایی را نشان نمیدهد و در کلیه موارد، مبتلایان به سرعت و بدون کوچکترین عوارضی بهبود مییابند.
یافتههای میدانی و آزمایشگاهی
5- یافتههای میدانی، آزمایشگاهی و نتایج بررسیهای ستادی و مطالعات آماری وقایع:
5/1- در هیچیک از یافتههای صحنهای و بررسیهای آزمایشگاهی در معتبرترین آزمایشگاههای کشور، هیچگونه ماده سمی که قابلیت ایجاد مسمومیت را دارا باشد، مشاهده نشد.
5/2- به فضل الهی هیچ مورد فوتی یا عوارض جسمانی مانا و بلندمدت وجود نداشته است.
5/3- در اکثر قریب به اتفاق روشهای درمانی اعمال شده برای مراجعینی که اعلام بدحالی نموده و به درمانگاههای مختلف مراجعه کردهاند، صرفاً درمانهایی در حدّ دریافت اکسیژن، سرم و داروهای آرامبخش بوده است.
5/4- میانگین حضور مراجعین در درمانگاهها حدود دو ساعت بوده است و تعداد بسیار اندکی از آنها بستری کوتاهمدت شدهاند (آنهم بهدلیل اضطراب).
5/5- اظهارات متفاوت دانشآموزان یک کلاس از مشاهدات، بوهای استشمامی یا عوارض جسمانی قابل تأمل بود (مثلاً در مورد جامد، مایع یا گاز بودن مواد ادعا شده؛ رنگ مواد؛ بوی مواد؛ تنوع عوارض اعلامی و...).
5/6- حالت سرایت ادعاها از اماکن نزدیک به یکدیگر (عامل همجواری) به گونهای که با ادعای بدحالی در یک کلاس، دانشآموزان کلاس دیگر پس از اطلاع از وضعیت آن کلاس، اعلام بدحالی کردهاند، در حالی که کلاسهای غیرمطلع، هیچ مشکلی را اعلام نکردهاند.
5/7- از نکات بسیار قابل تأمّل اینکه در اکثر قریب به اتفاق موارد، ادعای بدحالی مختص دانشآموزان بوده است و مصادیق بسیار نادر و انگشتشماری از اعلام مسمومیت در کادر آموزشی یا عوامل خدماتی مدارس گزارش شده است.
5/8- «تمارض» یکی از عواملِ اثبات شده به تعداد قابل توجه، بوده است. در بررسی انگیزههای تمارض، سه انگیزه بازیگوشی، فرار از درس و امتحان، و در موارد اندکی انگیزههای القایی دیگران، بهمنظور ایجاد التهاب و اغتشاش دخیل بوده است.
5/9- در بررسیهای ستادی و مطالعات آماری، 86٪ از مدارس اعلامکنندهی بدحالی، دخترانه و 14٪ پسرانه بودهاند.
5/10- از آموزشگاههای یاد شده به تفکیکِ مقطع تحصیلی به ترتیب: 68٪ مقطع متوسطه دوم، 16٪ مقطع ابتدایی، 15٪ مقطع متوسطه اول و 1٪ خوابگاه دانشجویی دختران بودهاند.
5/11- فراوانی دانشآموزان دارای ادعای بدحالی در استانهای مختلف به ترتیب: بیشترین تعداد دانشآموز بهلحاظ اعلام مسمومیت استانِ خوزستان و کمترین تعداد دانشآموز در استانِ خراسان جنوبی بوده است.
نقش دشمن در شکلگیری و استمرار غائله مدارس
بر مبنای اطلاعات موثق، رژیم مافیایی آمریکا پس از تجزیه و تحلیل علل شکست بزرگ خود و تشخیص سه عامل ناکامی پروژه اغتشاشات، انتقامگیری از آن سه عامل را در سرلوحه اقدامات مخرب خویش قرار داد:
الف) از پیش به نقش رهبریِ حکیم انقلاب در ایستادگی و بالندگی نظام، واقف و ایشان را هدف تهاجمات ناجوانمردانه خویش قرار داده بودند. اینک حمله همهجانبه به معظمله و متهم سازی ایشان را در کلیه مسائل و رویدادهای کشور، در صدر توطئههای خویش قرار دادند.
ب) عدم همراهی قاطبه ملّت با عوامل اغتشاشات پاییز را از دلایل عمدهی ناکامی آن پروژه تحلیل نمودند. بنابراین «خلق غائلهای دیگر که توده مردم را به ستوه آورد و به اعتراض وا دارد» در اولویت اقدامات شیطانی آنها قرار گرفت.
ج) هوشیاری، پایمردی، اشراف و فداکاری نیروهای حافظ امنیت کشور را از دلایل مؤثر در مهار جنگ همهجانبه و ترکیبی یافتند؛ لذا این بار همان مؤلفه اقتدار نظام یعنی امنیت و نیروهای حافظ آن را بهعنوان هدف خاص خویش قرار دادند.
ارتباطگیری و شبکهسازی در میان تعدادی از دانشآموزان
بررسیهای بعدی نشان دادند که از تیرماه 1401 دو کانال و صفحه مشخص مبادرت به ارتباطگیری و شبکهسازی در میان تعدادی از دانشآموزان مدارس اعلامکننده بدحالی در قم کرده بودند. شماری از عوامل مذکور شناسایی و پس از اثبات و مستندسازی ارتباط آنها با حسابهای کاربری یادشده و نقشی که در ترویج دروغ مسمومیت ایفا کرده بودند، با حکم مرجع قضایی ذیربط بازداشت شدند.
ادامه تحقیقات نشان داد که شبکه آمریکایی- صهیونیستی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسیها» در تاریخ 25 شهریور 1401، خط «نفرستادن دانشآموزان به مدرسه» را دنبال کرده است. در مصداقی دیگر در اواخر مهر ماه، اشاره مستقیم عوامل دشمن به «مسمومیت دانشآموزان دختر بدون گذاشتن رد آشکار» در یکی از اتاقهای خصوصی ضدانقلاب در کلاب هاوس کشف گردید.
پس از آن دهها هزار پیام با مضمون جلوگیری از فرستادن دانشآموزان به مدارس، تعطیلی مدارس، تهدید به مسمومیت و هراسافکنی نسبت به مدارس، در سکوها و شبکهها و حسابهای کاربری گروهکهای ضدانقلاب و عوامل رژیم صهیونیستی و ایادی داخلی آنها تولید و منتشر شدند.
همصدایی با اردوگاه دشمن
همزمان با جریان مسلط رسانهای اردوگاه دشمن، متأسفانه برخی رسانههای داخلی و انسان رسانههای وابسته و بعضی تریبونهای خاص در مرکز و برخی استانها و تعدادی از سیاسیون امتحان پس داده و مردود شده و عوامل فتنه 88، همان خطوط ابلاغی امپراطوری رسانهای جریان سلطه را، عیناً در پیش گرفتند.
خط و جریان «کشتهسازی»
مضاف بر اینها، خط و جریان «کشتهسازی» در کل وقایع پیشگفته، بهدنبال تولید کشته و فراهم آوردن جسد، آن هم از دختران و سنین کودک و نوجوان، برای ایجاد تنشهای عاطفی در جامعه و متهمسازی نظام بود. این جریان علاوهبر کشتهسازیهای متعدد و متنوع مقطع اغتشاشات 1401، در جریان مسمومیتهای ادعایی مدارس، چندین تلاش پرحجم بهعمل آورد که جملگی با شکست مواجه شدند.
نتیجه نهایی تحقیقات
7- سخن آخر و جمعبندی پایانی
7/1- نتیجه نهایی تحقیقات پیرامون موارد مجهولی که در ابتدا هدف گذاری شدند به این شرح است:
الف) مواد سمی در هیچیک از مدارس کشور پخش نشده است؛ اما عوامل غیرسمی که موجب ایجاد هراس شدهاند، بهطور سهوی یا تعمدی در برخی از محیطهای گزارش شده استعمال شده است.
ب) درخصوص عوامل انسانی، افراد متعددی که متهم به کاربست مواد فوقالذکر بودند شناسایی، احضار یا بازداشت شدند و به تناسب تخلفات یا جرایم خود، مورد تذکر، تشکیل سابقه یا معرفی به مرجع محترم قضایی قرار گرفتند.
ج) قطعاً شبکه انتشار مواد مسمومکننده در کشور، وجود نداشته اما شبکههای متعدد در فضای مجازی (از داخل یا خارج از کشور) به تولید و انتشار شایعات، دامن زدن به مدرسههراسی، تلاش برای تعطیلی مدارس، به اعتراض کشاندن اولیاء دانشآموزان، متهمسازی تعمدی نظام جمهوری اسلامی و افراد و جریانات معتقد به نظام، به تعداد قابل توجهی ردیابی و شناسایی شدند که جملگی آنها تحت تعقیب قرار گرفته یا خواهند گرفت.
7/2- نقش عاملِ هراسِ جمعی در بسیاری از وقایع مورد نظر، انکارناپذیر میباشد.
7/3- ایفای نقش دشمن در دامنزدن به غائله، کاملاً محرز و انکارناپذیر است. اعم از افراد، کانونها، گروهکها و حسابهای کاربری و رسانههای جریان مسلط رسانهای غربی (بهویژه فارسی زبانها) که در چند ماه گذشته این موضوع را هدف و سوژه اصلی خویش قرار داده بودند؛ و نیز تعدادی از سیاسیون بیگانه و نهادهای خارجی و سازمانهای بینالمللی که نقش آتش بیار معرکه را ایفا کردند، هر یک حلقهای از زنجیره جنگ ترکیبی را تشکیل دادند.
7/4- با توجه به مجموعه آثار منفی و مخربِ موضوع مسمومیتهای ادعایی بر جامعه بهویژه بر دانشآموزان و نونهالان کشور و اولیای محترم آنها و بر درس و تحصیل و تلاشهای علمی کشور، اراده قطعی نظام بر برخورد جدی و بدون اغماض با عوامل دامن زننده به آن میباشد.
7/5- حق پیگرد قانونی افراد، گروهها، رسانهها و انسانرسانههای وابستهای که در امتداد خط دشمنان ملّت ایران، اتهاماتی به نظام یا به افراد و جریانات بیگناه وارد کردند، محفوظ خواهد بود.
7/6- از آنجا که دشمنانِ ایران و اسلام در هر صورت و به هر شکلی دشمنی خود را بروز میدهند، از مردم شریف ایران، بهویژه از اولیای محترم دانشآموزان استدعا دارد که همچون گذشته، با حفظ آرامش و هوشیاری حداکثری، هرگونه موارد مشکوک را به ستاد خبری وزارت اطلاعات (113) یا به سایر دستگاههای امنیتی و انتظامی کشور اعلام فرمایند.
تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۲/۰۹، ۱۸:۱۷:٤۸ بازدیدها: 90