رئیسی در دیدار رؤسای دانشگاههای برتر و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران: ایجاد تحول در کشور در گرو حرکت دانشگاههاست ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
رئیسی در دیدار رؤسای دانشگاههای برتر و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران:
ایجاد تحول در کشور در گرو حرکت دانشگاههاست
۱۴۰۲/۱۱/۰۳
آیتالله سید ابراهیم رئیسی، در دیدار رؤسای دانشگاههای برتر و معین کشور و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، ضمن توصیه و دعوت جامعه دانشگاهی کشور به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای چشمگیر دانشجویان این دانشگاه، به بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال نو مبنی بر ضرورت ایجاد تحول در کشور اشاره کرد و گفت: دولت ایجاد این تحول در کشور را مسئولیت و وظیفه سنگین خود میداند و پیشران این تحول نیز، حرکت دانشگاههاست.
وی با اشاره به ماموریت و وظیفه دانشگاهها و مراکز علمی کشور برای زمینهسازی در ایجاد تحول با بهرهگیری از علم و دانش، بر ضرورت بازنگری در اقدامات و فعالیت دانشگاهها تصریح کرد: آنچه موجب شده امروز از دانشگاه جامع امام حسین(ع) به عنوان یک دانشگاه تراز و موفق یاد کنیم ماموریتمحوری است به عبارت دیگر این دانشگاه ماموریت خود را در ایجاد پشتوانه علمی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری از نظام و انقلاب تعریف کرده است.
رمز موفقیت دانشگاه امام حسین(ع) حرکت از مقالهمحوری به سمت مسئلهمحوری است
رئیسجمهور با بیان اینکه اقدام اساسی دانشگاه امام حسین(ع) حرکت از مقالهمحوری به سمت مسئلهمحوری است، ابراز کرد: مقاله و تولید علم مهم است اما زمانی اثربخش و مفید خواهد بود که جامعه را به سمت مهارتآموزی سوق دهد.
عدم مهارتآموزی در کنار علمآموزی به دانشجویان از خلأهای موجود در دانشگاهها و مراکز علمی کشور است
رئیسی در ادامه یکی از خلأهای موجود در دانشگاهها و مراکز علمی کشور را عدم مهارتآموزی در کنار علمآموزی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: آنچه موجب شده که دانشجو بهرغم تسلط بر فرمولها، در اجرا دچار مشکل باشد عدم توجه به مسئله مهارتآموزی در کنار علمآموزی در دانشگاههاست.
وی با تاکید بر اهمیت علوم پایه بهویژه علوم انسانی نسبت به سایر علوم دیگر افزود: برای ما علوم مهندسی و پزشکی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است اما به هیچوجه نباید جایگزین علوم انسانی شوند چرا که ما در حوزه علوم انسانی صاحب اندوختههای فراوانی هستیم و برای دنیا در این زمینه حرف داریم و میتوانیم متکی بر علوم انسانی تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.
رئیسجمهور در ادامه خطاب به رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی کشور، ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد، با مهارت، تزکیه شده و پایبند به کشور، نظام و مردم را یادآور شد و افزود: امروز انتظار اصلی از دانشگاهها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارتآموزی در استفاده از فناوریهای نوین برای رشد و پیشرفت کشور است.
رئیسی همچنین ضرورت بازنگری در فرآیندها در آموزش عالی کشور به عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد تحول را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: رویکردی منتج به تحول خواهد شد و ظرفیتها را از بالقوه به فعلیت درخواهد آورد که ابتدا مبتنی بر تولید علم، کسب دانش و فرمولهای علمی باشد و در ادامه نسبت به جامعه و نیاز آن شناخت داشته باشد.
وی در ادامه بهرهگیری از منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و دانشگاه و همچنین اقدامات دانشبنیان را در ایجاد تحول در کشور بسیار مؤثر دانست و ضمن توصیه همه مدیران دستگاههای اجرائی کشور به تعریف فعالیتهای خود در کنار دانشگاه و علم و فناوری، گفت: آنچه که امروز میتواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند و موجب افزایش بهرهوری شود حرکت به سمت کار علم پایه و فناورانه است و تجربه ما نیز ثابت کرده در هر حوزهای از دانش بهره بردهایم، کارهای بزرگ و توفیقات زیادی بهدست آمده است.
رئیسجمهور با تاکید بر نقش رؤسای دانشگاهها، اساتید، معلمان و مربیان تا متعلمان، دانشجویان و دانشپژوهان در پیشرفت کشور، افزود: امروز کشور ما از ظرفیت و سرمایه ارزشمند جوانان باانگیزه و بااراده برخوردار است که هر جایی که به آنها میدان داده شده، موفقیتهای چشمگیری رقم زدهاند.
رئیسی مسئلهیابی، تدوین نظام مسائل کشور و یافتن راهکارهای حل این مسائل را از دیگر وظایف مهم دانشگاهها برشمرد و افزود: گردهم آمدن مسئولان و دستاندرکار با دانشپژوهان و دانشگاهیان و اساتید دور یک میز به منظور مسئلهیابی در بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، صنعت و معدن و انرژی و یافتن راهکارهای حل این مسائل در این مسیر از ضرورتهاست که با «دانش پیشرفته و فرهیختگی دانشگاهیان»، «بهرهگیری از ظرفیت جوانان با انگیزه و با اندیشه» و «اقدامات جهادی مدیران» میتوان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل و مسائل را حل کرد.
وی در ادامه مدیران دستگاههای اجرائی را به «پیگیری مداوم کارها تا حصول نتیجه»، «پرهیز از گرفتار شدن در نظامات اداری پیچیده و بوروکراسی» و «عدم توقف پروژهها و طرحها به صرف نظر یک کارشناس» توصیه کرد، اظهار داشت: ما در پیشبرد امورات کشور حتماً از تجربیات دیگر کشورها نیز بهره خواهیم برد اما حاضر نیستیم به سهولت نسخه دیگران را بپذیریم.
رئیسجمهور در ادامه ضمن اعلام آمادگی دولت برای مساعدت در امر مهارتآموزی دانشجویان، وزارت علوم را مکلف کرد که ظرف مدت یک ماه زیرساختهای لازم برای ایجاد پیوند و همافزایی میان دانشجویان و مجریان و بهرهگیری از دانش آنان در صنعت و معدن، کشاورزی، راهسازی و دیگر بخشهای مختلف اجرائی را ایجاد نماید.
دولت دانشگاه را اتاق فکر خود میداند
رئیسی با بیان اینکه نیاز امروز کشور علم نافع و بازکننده گره از زندگی مردم است که راه آن نیز از مسیر دانشگاهها میگذرد تأکید کرد: دولت دانشگاه را اتاق فکر خود میداند و انتظار دارد دانشگاهها و مراکز علمی با ظرفیت خود در حل مسائل کشور به دولت کمک کنند.
7مؤلفه شکلگیری دانشگاه تراز اسلامی از دیدگاه رئیسی
آیتالله رئیسی با حضور در محل دانشگاه جامع امام حسین(ع) در قالب روایت پیشرفت دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، از بخشهای مختلف این دانشگاه مسئله محور در عرصههای ایجاد تحول در زمینه علوم انسانی، علوم پایه و علوم فنی-مهندسی بازدید کرد و با توضیحات مسئولان و اساتید بخشهای مختلف از جزئیات آخرین فعالیتها و دستاوردهای آن مطلع شد.
الگوی شکلگیری دانشگاه تراز اسلامی متکی بر 7مؤلفه؛ 1- مؤلفههای جهتدهنده مبتنی بر مبانی دینی و منظومه فکری امامین انقلاب، 2-مؤلفه سرمایه انسانی مبتنی بر کرسیهای دانشی اعضای هیئات علمی دانشگاهها، 3-مؤلفه تربیت دانشجو مبتنی بر جذب هدفمند دانشجویان برای کمک به حل نظام مسائل کشور، 4-مؤلفه نظامات مبتنی بر بازنگری و تحول دانشگاه با هدف تعالی معنوی و تحول علمی، 5- مؤلفه فضا و محیط الهامبخش مبتنی بر معنویت و هنر ایرانی- اسلامی،6- دوره رشته متن و محتوا مبتنی بر بازنگری بر اساس منابع دینی و تجربیات متراکم انقلاب اسلامی و 7- علم و پژوهش مبتنی بر تولید دانش و فناوری مورد نیاز برای پیشرفت کشور و پایهگذاری تمدن نوین اسلامی طراحی شده است که در حضور دکتر رئیسی تشریح شدند.
در ادامه رئیسجمهور از نمایشگاه تعالی قدرت نرم انقلاب اسلامی و میزهای آیندهپژوهی و آیندهنگاری، تحول علوم انسانی، تولید قدرت نرم و سرمایه انسانی و تعالی سازمانی بازدید کرد.
رئیسی در ادامه از غرفههای نمایشگاهی دایر شده در حوزههای تحول در علوم پایه و دستاوردهای آن در عرصههای فیزیک، شیمی و ریاضی، نمایشگاه پدافند غیرعامل و جنگ نوین، غرفه عمقبخشی داخلی و خارجی به مبانی انقلاب اسلامی، غرفه نهضت ترجمه آثار فاخر تولید شده و تجربیات متراکم انقلاب اسلامی به زبانهای مختلف، غرفه تجربهنگاری انقلاب اسلامی در سه زیربخش تجربهنگاری افراد و خبرگان انقلاب اسلامی، تجربهنگاری رخدادهای ویژه در انقلاب اسلامی و تجربهنگاری موضوعی از جمله در حوزه تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی بازدید کرد.
وی همچنین از نمایشگاه اقدامات و آخرین دستاوردهای دانشبنیان مرکز رشد در دانشگاه جامع امام حسین(ع) در عرصههای علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه نیز بازدید کرد.
بازدید از آزمایشگاه و نمایشگاه هوش مصنوعی و رباتیک و نیز هوش مصنوعی و علوم شناختی بخش بعدی برنامه حضور دکتر رئیسی بود که ضمن ارائه و تشریح اقدامات و دستاوردهای این حوزه، پروژههای آتی این بخش نیز در حضور رئیسجمهور ارائه شد. محصولات فناورانه در حوزه هوش مصنوعی برای حل نظام مسائل کشور، پهپادهای شناسایی و استفاده از نسل جدید متاورس برای تربیت نیروی انسانی از جمله دستاوردهایی بود که در این بخش به نمایش گذاشته شده بود.
رئیسجمهور همچنین از آزمایشگاه و نمایشگاه دریایی حل نظام مسائل سطحی و زیرسطحی کشور، مرکز تحقیقات ملی آیرودینامیک، مرکز علم و فناوری پیشرانش و نمایشگاه دستاوردهای حوزه عمران، آب، انرژی و پدافند غیرعامل بازدید کرد.
در این بخشها آخرین دستاوردها و پژوهشها در حوزه ساخت شناورهای سطحی و زیرسطحی، ساخت و ارتقای پرندههای کوچک و بزرگ، پیشرانها، فیلتراسیون آب، پردازش آب، سیالات ضدتبخیر و تجهیزات و روشهای اکتشاف آب عمیق به نمایش گذاشته شده بود.
رونمایی از آزمایشگاه تست موتورهای هوائی در شرایط پروازی
همچنین در جریان بازدید آیتالله رئیسی از بخشهای مختلف دانشگاه جامع امام حسین(ع)، آزمایشگاه تست موتورهای هوائی در شرایط پروازی که از تکنولوژی بسیار پیشرفتهای برخوردار است، رونمایی شد.
تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۱۱/۰٤، ۰۷:۲۱:۲۱ بازدیدها: 86