وی تصویب این قانون را در مجلس از عجایب خواند و گفت: از مجلسی که عنوان انقلابی را یدک میکشد، به هیچ وجه انتظار چنین تصمیمی نداشتیم.
آیتالله اراکی با اشاره به اینکه این تصمیم از جهات مختلف، تصمیم غلطی است خاطر نشان کرد: یکی از دلایل نادرست بودن این تصمیم، روایات صحیحه ذیل آیه مبارکه «فاذا قضیت الصلاه فانتشروا فی الارض و ابتغوا من فضل الله» است که هم مرحوم صدوق در خصال و هم مرحوم برقی در محاسن با تعبیر «الصلاه یوم الجمعه و الانتشار یوم السبت» آوردهاند.
وی افزود: بر اساس این روایات صحیحه، شنبه روز کسب و کار است نه روز تعطیلی؛ به بیان دیگر در اسلام، شنبه روز کاری است و اگر کسی بخواهد این روز را تعطیل کند، این امر برخلاف سنت و سیره رسولالله (ص) است و از این رو، بدعت محسوب میشود.
آیتالله اراکی در این باره به روایت دیگری با سند صحیح و با مضمون «اوحی الله الی نبیّ من انبیائه ان قل للمؤمنین ان لا یطعموا مطاعم اعدائی و لا یلبسوا ملابس اعدائی و لا یتشاکلوا مشاکل اعدائی – و لا یسلکوا مسالک اعدائی -...» توجه داد و عنوان کرد: در این روایت هم از همشکل شدن، همنوا شدن، هم مسلک شدن و در حقیقت همرفتار شدن با دشمنان نهی شده است که به صریح آیه قرآن، یهود از شدیدترین دشمنان مؤمنان هستند.
وی اضافه کرد: بنابراین مصداق بارز «اعدائی» در این روایت، یهودند و در روایت نهی شده که مسالک آنها مانند تعطیلی روز شنبه را اتخاذ کنیم و البته باید توجه داشت که برداشت از این نهیها، حُرمت است.
آیتالله اراکی ادامه داد: نکته دیگر درباره این تصمیم نادرست آن است که اصولا مقوله تعطیلات عمومی در همه ملتها، مقولهای فرهنگی است که ممکن است آثار اقتصادی هم داشته باشد؛ به بیان دیگر تعطیلی عمومی روز شنبه به معنای تأیید فرهنگ یهود است که همانطور که اشاره شد یهود طبق صریح آیه مبارکه «لتجدنّ اشدّ الناس عداوه للذین آمنوا الیهود...»، شدیدترین دشمنان مؤمنان هستند.
وی با تصریح بر این که ما نمیتوانیم اقتصاد را بر فرهنگ غلبه دهیم گفت: اگر بنا بر تعمیم این سیطره باشد؛ چرا مثلا نمیگویید خواندن نماز ظهر و عصر را در وسط روز و در حین معیشت و کار، به دلیل منافات با اقتصاد تعطیل کنیم و همه نمازها را شب هنگام بخوانیم؟!
وی افزود: همه بدانند این مثلا استدلال که میگویند روز شنبه نمیتوان تعامل اقتصادی با دنیا داشت؛ حقیقت ندارد و القائاتی بیش نیست؛ بنابراین سخن از تعامل اقتصادی بیشتر با جهان در این موضوع، بهانهای بیش نیست. وی با یادآوری این نکته که حداقل نیمی از روز شنبه در همه کشورهای غربی تعطیل نیست گفت: اگر مسئولان ما روز پنجشنبه را روز کاری اعلام کنند؛ کسی از آنها ایرادی نمیگیرد؛ با این که در عرف جامعه ما روز پنج شنبه، روز برگزاری مراسمهای مختلف مذهبی و روز زیارت اموات و اهل قبور است.
آیتالله اراکی در عین حال بیان کرد: چه کسی گفته در روزهای تعطیل نمیشود با دنیا تعامل اقتصادی داشت؛ بهویژه آن که دنیای امروز، دنیای گسترش فضای مجازی و فعالیتهای دیجیتال است.
وی افزود: برای کارها و فعالیتهایی که تعطیل نبودنشان ضرورت دارد، میتوان راهکارهایی مانند اختصاص شیفت کاری و مانند آن قرار داد تا نیازی به اینگونه تصمیمات نادرست نباشد.
وی با تأکید بر این که تصویب تعطیلی شنبهها، برخلاف سنت رسولالله (ص)، نوعی بدعت و همچنین خلاف عرف جامعه و فرهنگ عمومی کشور محسوب میشود تصریح کرد: این موضوع صد درصد مصداق بارز تهاجم فرهنگی است.
آیتالله اراکی با بیان این که جمهوری اسلامی با عملیات غرورآفرین وعده صادق، به عنوان محور جهان اسلام شناخته و مطرح شد اظهار کرد: قطعا این تصمیم بر ضد این محوریتِ ایجاد شده است. وی در ادامه این تصمیمگیری نادرست را نیرنگی از سوی دشمنان دانست که توسط افراد سادهلوح برای به شکست واداشتن جمهوری اسلامی و بیرون کردن جمهوری اسلامی از محوریت جهان اسلام دنبال و پیگیری شده است.
وی با یادآوری این نکته که بدون شک تعطیلی روز شنبه بدعت، یعنی برخلاف سنت رسول خداست ادامه داد: شاید برخی میخواستند در آخرین روزهای کاری این مجلس، آن را در ذهن دیگران خراب کنند.
آیتالله اراکی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد مجلس از این تصمیم نادرست برگردد و یا شورای نگهبان به این موضوع ورود کند؛ چراکه اگر چنین نشود، لکه ننگی برای مجلس فعلی در تاریخ ثبت خواهد شد.