به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,569
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 17,216
بازدید ماه: 38,186
بازدید کل: 23,700,007
افراد آنلاین: 47
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۸ پیشنهاد سازمان سیا برای نفوذ در بین دانشجویان (۷)
شیوه‌های نفوذ فرهنگی به روایت اسناد لانه جاسوسی
 
۸ پیشنهاد سازمان سیا برای نفوذ در بین دانشجویان
 
نتیجه تصویری برای شیوه‌های نفوذ فرهنگی به روایت اسناد لانه جاسوسی



«استیوارت راکول» کارشناس اطلاعاتی و کاردار موقت سفارت آمریکا در انتهای گزارش مفصل خود، پیشنهاداتی درباره نفوذ در میان قشر جوان مطرح می‌سازد که دقت بر روی آنها نشان می‌دهد چه برنامه دقیقی در طی سالهای پیش از انقلاب برای نفوذ فرهنگ و سبک زندگی غربی و آمریکایی، از سوی کانون‌های استعماری طراحی شد. برنامه و طرح‌هایی که امروز هم کم‌و بیش قابل رویت هستند! آنچنان که از محتوای گزارش یاد شده برمی‌آید، تحلیل و بررسی‌های انجام شده و نتایج حاصل آمده و همچنین پیشنهادات ارائه گردیده نه فقط از سوی راکول بلکه در کمیته‌های اداره اطلاعات آمریکا مورد بحث و تحلیل قرار گرفته بوده است و در این گزارش در واقع ماحصل آن بررسی‌ها و بحث‌ها ارائه گردیده است. چنان که در ابتدای بخش پیشنهادات (که در ذیل می‌آید) آنچه به عنوان برنامه برای گروه هدف نوشته شده را حاصل کار کمیته جوانان گروه دانسته و اعلام می‌کند که اداره اطلاعات ایالات متحده مشغول تهیه برنامه عملیاتی‌تری برای تشدید تاثیر بر گروه‌های هدف است. راکول 8  پیشنهاد را به عنوان نتیجه گزارش مفصل فوق مطرح می‌کند که به شرح زیر است:
«... کمیته جوانان گروه بررسی مسائل کشورکه مسئله دانشجویان را تحت بررسی مداوم قرار داده است و اداره اطلاعات ایالات متحده که همان طور که در پاراگراف (ب) ذکر شده است سرگرم تهیه برنامه‌ای برای حاد‌تر کردن تأکید خود بر گروههای هدف ویژه از جمله روشنفکران است همچنین فعالانه سرگرم اکتشاف تعدادی از اندیشه‌های عملیاتی در زمینه‌های خطوط زیر می‌باشد:
 1-برقراری مرکز مطالعات آمریکایی در لااقل سه دانشگاه ایران یعنی دانشگاههای تهران و پهلوی شیراز و مشهد. اداره اطلاعات آمریکا مقتضی‌تر می‌داند که مشوق این برنامه از بنیادهای خصوصی ناشی شود و به توسط برنامه مبادله اشخاص به آن کمک شود
 2-دو برابر کردن برنامه نمایشها با توجه بیشتر به اندیشمندان جوان
 3- تعیین مأمورین جوان اداره اطلاعات آمریکا برای تحصیل تمام وقت در دانشگاه تهران، به پیروی از الگوی آمریکای لاتین با رسالت اصلی تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی دانشجویان در جهتی مساعد برای سیاست‌های ایالات متحده
 4- توسعه مرکز دانشجویی انجمن مرکز ایران و آمریکا در جنب دانشگاه تهران از طریق ایجاد فضای اضافی و گسترش کادر. این مرکز دانشجویی دو ملیتی موفقیت برجسته‌ای داشته است و بهترین تریبون تبلیغاتی برای اندیشمندان دیدار‌کننده آمریکایی است، ولی به علت محدود بودن فضای آن استفاده کافی از آن به عمل نیامده است.
 5- برقراری مراکز دانشجویی مشابه در مشهد و شیراز
فاقد اطلاعات
6- برقراری یک کتابخانه اداره اطلاعات آمریکا درتبریز که تنها شهر دانشگاهی مهم در ایران است که آمریکا و کتابخانه بی‌ان‌سی می‌باشد.
 7-توسعه برنامه تولید فیلم مستند اداره اطلاعات آمریکا با تأکید بر موضوعات مثبت مربوط به مدرنیزه کردن ایران
 8-دو برابر کردن توزیع «پژوهنده» که نشریه اداره اطلاعات آمریکا برای دانشمندان است واکنون در تیراژ ده هزار توزیع می‌شود. این نشریه شامل تجدید چاپ مقالاتی است که در مجلات آمریکایی منتشر شده است...»
اختصاص نصف بودجه سفارت آمریکا در تهران در آن سالها به فعالیت‌های اداره اطلاعات این کشور، که در بعضی گزارش‌های رسمی آن دوره منعکس است و همچنین توجه به مقام مخصوص ایران در تحقیق سفارشی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا (از سوی اداره اطلاعات ایالات متحده) در مورد مخاطبان رادیوی صدای آمریکا و چگونگی نفوذ این رادیو در منطقه حساس خاورمیانه به محققان انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) «مرکز پژوهش‌های اجتماعی کاربردی» دانشگاه کلمبیای نیویورک که در سال 1950 آغاز شد و گزارش نهایی آن در سال 1958 در کتابی با عنوان «گذر از جامعه سنتی: نوسازی خاورمیانه» از سوی دانیل لرنر استاد انستیتوی مذکور انتشار یافت و «نظریه ارتباطی نوسازی» موردنظر ایالات متحده برای کشورهای خاورمیانه و سایر کشورهای در حال توسعه را ارایه کرد، نشانگر اهمیت ویژه این تحقیق است. بخصوص که نظریه اخیر از اوایل دهه 1960، به موازات برنامه‌های سیاست جهانی نوین دوره ریاست جمهوری جان اف کندی رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده موسوم به «مرزهای نو» و همراه با برنامه تازه وی در زمینه کمک به توسعه کشورهای آمریکای لاتین با عنوان «اتحاد برای پیشرفت» در قالب اصول «انقلاب سفید» در ایران به اجرا گذاشته شد.

پاورقي كيهان  - ۲۷ / ۰۱  /  ۱۳۹۵