به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,412
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 17,059
بازدید ماه: 38,029
بازدید کل: 23,699,850
افراد آنلاین: 15
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
سرّی؛ غیرقابل رؤیت برای بیگانگان! (۱۲)
لیست رابطین سفارت آمریکا
 
سرّی؛ غیرقابل رؤیت برای بیگانگان! 
 
نتیجه تصویری برای محمود طلوعی


کارگزاران سفارتی
گزارش دیگری که از لانه جاسوسی آمریکا در مورد نفوذی‌ها و جاسوسان فرهنگی و رسانه‌ای ثبت شده به تاریخ: 26 آوریل 1969 برابر  6 اردیبهشت 1348 است که با کلاسه بندی «سری غیرقابل رؤیت برای بیگانگان» تحت عنوان لیست رابطین ال  دبلیو  سماکیس تهیه شده است. برخی اسامی لیست فوق که در تاریخ مطبوعات و رسانه‌های مکتوب ایران نام‌های شناخته شده‌ای بوده و در سالهای پس از انقلاب هم فعالیت‌هایی داشته‌اند به قرار زیر است:
1)یکی از افراد مهم این لیست محمود طلوعی است. یکی از جاسوسان دارای کد رمز سفارت که از سوی کارشناس اطلاعاتی سفارت به نام ال دبلیو سماکیس درباره او آمده است:
محمود طلوعی:
«...یکی از روزنامه نگاران خوب ایران است که انتظار می‌رود به سطوح بالاتری در زمینه اطلاعات عمومی منتقل شود. او فکر سریع‌الانتقال و تحلیلگری دارد و یک خواننده علاقمند تفسیرهای مطبوعات خارجی است. سمتش به عنوان نویسنده تفسیرهای خارجی در ارگان حزب ایران نوین است (ندای ایران نوین)، که به او اجازه دستیابی به تفکرات، مقامات بلندپایه حزب در مورد امور بین‌المللی را می‌دهد. او همچنین تا سطح معینی خود را در جریان پیشرفتهای حزب قرار  می‌دهد، اگر چه او خود فردی شیفته حزب نیست. طلوعی به زودی شغل دومی به عنوان بررسی‌کننده بولتن اطلاعاتی که به وسیله دولت برای استفاده مطبوعات ایران منتشر می‌شود، خواهد داشت. در این موقعیت او فرصت دستیابی به مباحث پشت پرده‌ای را که مشخص می‌کند چه چیزی باید و چه چیز نباید به وسیله دولت منتشرشود، خواهدداشت. طلوعی در ارائه مطالب وعقاید و کمک به نوشتن مقالات عمیق مربوط به امور بین‌المللی خیلی فعال و قدردان بوده است. او انگلیسی را به خوبی می‌نویسد و می‌فهمد اما در مکالمه دچار اشکال می‌شود. فرانسه را به راحتی حرف می‌زند، مأموران مطبوعاتی سفارتهای متعدد در تهران همیشه به دنبال او هستند...»  
قابل ذکر است که محمود طلوعی مابین سالهای 1327 تا 1335 سردبیر مجله خواندنیها (به مدیریت علی اصغر امیرانی) بود یعنی در همان سالهایی که امیرانی و مجله خواندنیهایش از اعضای اصلی شبکه «بدامن» وابسته به سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی سیا و اینتلیجنت سرویس برای ایجاد جنگ روانی و زمینه‌سازی کودتای 28 مرداد بودند. وی در تلویزیون شاهنشاهی نیز برنامه تاریخ اجرا کرده و در آن به تاریخ پردازی برای رژیم سلطنت و اربابان سلطه‌گرش پرداخت. از وی در سالهای پس از انقلاب نیز مقالات و کتاب‌های متعددی منتشر شده و به چاپ رسیده است. طلوعی فراماسونر و از نمایندگان مجلس شورای ملی بود. در سالهای دهه 70 احمد پورنجاتی وی را به عنوان عضو داوری جشنواره مطبوعات معرفی کرد که با اعتراضات رسانه‌های انقلابی، نام وی از لیست داوران جشنواره حذف شد.
۲) یکی دیگر از رابطین لیست سماکیس با سفارت آمریکا امیر بیرجندی است که در گزارش یاد شده «منبع خیلی عالی از وزارت آموزش و پرورش» معرفی شده است:
دکترامیر بیرجندی:
«...از وزارت آموزش وپرورش، منبع خیلی عالی برای کسب اطلاعات درمورد وضع آموزش به طورعمومی درایران است، مخصوصاً درقسمت ادبیات. اوپدرزن سروان بی. هوز (قسمت مستشاری) می‌باشد و اوقات زیادی را در آمریکا گذرانده است. بیرجندی در ارائه نظریاتش خیلی رک گو است و معمولاً نیز کنایه و طنزی را قطع می‌کند تا نکات ضروری هر مشکلی را تشریح کند. مع هذامقداری تمایل به درازگویی در او وجوددارد که او را از مسئله پرت می‌کند ولی معمولاً با یک سیخونک ملایم او به مسئله اصلی باز می‌گردد...»

پاورقي كيهان  - ۰۷ / ۰۲ / ۱۳۹۵