به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,465
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 17,112
بازدید ماه: 38,082
بازدید کل: 23,699,903
افراد آنلاین: 15
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
عطش مأموران اطلاعاتی آمریکا برای نفوذ در دانشگاه تهران ( ۱۳ )
شیوه‌های نفوذ فرهنگی به روایت اسناد لانه جاسوسی
 
عطش مأموران اطلاعاتی آمریکا برای نفوذ در دانشگاه تهران

نتیجه تصویری برای عطش مأموران اطلاعاتی آمریکا برای نفوذ در دانشگاه تهران

 

رابط دیگری که از سوی سماکیس، کارشناس اطلاعاتی سفارت آمریکا مورد تاکید قرار می‌گیرد، فیروز بهرام پور، معاون رئیس دانشگاه تهران است که به نظر کارشناس سفارت می‌تواند جای خالی اطلاعات واقعی سفارت درباره دانشگاه تهران را پر کند. سماکیس درباره بهرام پور می‌نویسد:
دکتر فیروز بهرام پور:
«...معاون رئیس دانشگاه تهران، (پرفسور)رضا، یک جوان تحصیلکرده آمریکا و یک ایرانی مجرد است که اخیراً به ایران برگشت تا مطالبی را برای رساله اش جمع آوری کند. اما بعداً به طور قابل توجهی آن قدر تحت الشعاع پول و شخصیت شغلی جدیدش قرار گرفت که در تهران ماند،حداقل فعلاً مانده است.
نزدیکی او به رئیس دانشگاه نشانگر این است که او دسترسی به اطلاعات داخلی امور دانشگاهی دارد. معهذا تاکنون خود را آن قدرها هم باهوش و زرنگ نشان نداده است که موضع داخل دانشگاه را تشریح کند. سالهای زیاد غیبت او در ایران در بعضی از قضاوتهای سیاسی ساده‌ای که عادتاً انجام می‌دهد، مخصوصاً درمورد امور دانشجویان منعکس شده است.
به هرحال، درطول زمان،  بهرامپور ممکن است که ثابت کند نظریه بالا خیلی تند بوده و یک منبع مفید از آب در آید. حداقل او در سمتی خواهد بود که می‌تواند اطلاعات رئیس دانشگاه، رضا را ارزیابی کند و شاید بتواند جای خالی معلومات سفارت را که مربوط به اطلاعات واقعی در مورد دانشگاه تهران است پر کند...»
عطش اطلاعاتی کارشناس سفارت آمریکا به شناخت و ارزیابی مسائل دانشگاه تهران در این اظهارنظر، جایگاه دانشگاه تهران و علاقه آمریکا به دسترسی به اطلاعات آن و نفوذ و تأثیرگذاری بر روند جریانات آن را به خوبی نشان می‌دهد.
ال دبلیو سمایکس در ادامه معرفی رابطین سفارت آمریکا، اسامی را از میان روزنامه نگاران و مترجمان مطبوعاتی مطرح می‌کند که از جمله آنان ناهید بیات است. گزارش سماکیس درباره وی چنین است:
ناهید بیات:
«...یک روزنامه نگار روشنفکر جوان است که مقالاتش به انگلیسی در کیهان اینترنشنال چاپ می‌شود. او نه تنها یک دوست زیبایی است بلکه یک گزارشگر خیلی عالی می‌باشد. او فکری جستجوگر و روحی به اندازه کافی حریص در پیدا کردن حقایق برای مقالاتی که می‌نویسد، دارد. در انگلستان تحصیل کرده است، معهذا به اندازه قابل توجهی علاقه‌مند خوبی نسبت به آمریکایی‌هاست و برای من از نظر درک دورنمای محلی ایرانیان خیلی مفید بوده است.
 خانم بیات در محدوده ایرانی‌های جوان تحصیلکرده در خارج به خوبی مشهور است و ما را به بعضی از دوستان خیلی با استعدادش معرفی کرده است. به‌طور واضح او یکی از آن افرادی است که بایستی پرورش داده شود. برای اینکه او یقیناً در زمینه روزنامه نگاری ترقی خواهد کرد. او انگلیسی را به خوبی حرف می‌زند و یک دوست خوش برخورد است...»
  برخی نویسندگان شبه‌روشنفکر از دیگر رابطین لیست ال دبلیو سماکیس هستند که از آن جمله به حمید عنایت اشاره می‌شود. در گزارش یاد شده درباره وی چنین آمده است:   دکترحمیدعنایت: «...اقتصاددان جوان و استاد در دانشگاه است. او در حال حاضر با داشتن بورسیه در آمریکا به سر می‌برد ولی تا 6 ماه دیگر به ایران برمی‌گردد. او و زنش، آن، جامعه شناس و متولد انگلیس، دوستان نزدیک هدا (احتمالاً هدایت الله متین دفتری) و مریم متین دفتری هستند و همان طرز فکر و عقاید مربوط به جبهه ملی را درمورد طریقه‌ای که شاه مملکت را اداره می‌کند، دارند. عنایت در مورد آنچه که می‌گوید خیلی محتاط است چرا که از قرار معلوم او مایل نیست که لطمه غیرضروری به موقعیت تدریسش دردانشگاه بخورد. اوخیلی روشنفکر و دوست خوش برخورد وشوخی است...»
 حمید عنایت از جمله فارغ التحصیلان دانشگاه لندن بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به انگلستان رفت و همان جا درگذشت.

پاورقي كيهان  - ۱۰/ ۰۲ / ۱۳۹۵