به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 85
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 15,337
بازدید ماه: 15,337
بازدید کل: 23,677,163
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
بررسی علل بد حجابی 4 - شبيخون فرهنگی

بررسی علل بد حجابی  

4  - شبيخون فرهنگی

شبيخون فرهنگي مثل تهاجم فرهنگي است با اين تفاوت كه دشمن با تمام نیرویش به صورت متحد و سیستماتیک ، در برابر جبهه ي مقابل مي ايستد و شروع به كار فرهنگي مي كنند . صورت ظاهري جنگ را ندارد ولي از هزار جنگ بدتر است ، زيرا افراد مقابل ، از داخل تهي مي شوند و با تهي شدن از اعتقاد ، ديگر جايي براي دفاع وجنگ باقي نمي ماند ، به حدي كه وقتي به كسي مي گويي كه فلان كشور دشمن ما است ، مي گويد : به اتفاق ، اگر كسي با ما دشمني نداشته باشد ، همين كشور است ، يا از طرف ديگر وقتي از اعتقاد الهي تهي شد و فرهنگ جهاد و شهادت از مردم گرفته شد ديگر تاب و توان مقابله باقي نمي ماند ؛ همان طوري كه رهبر معظم انقلاب فرمودند : « كاري كه امروز دشمن از لحاظ فرهنگي انجام مي دهد ، نه يك تهاجم ، كه يك شبيخون فرهنگي است . » البته ناگفته نماند در شبيخون فرهنگي شدت عمل و تهاجم به حدي است كه ، هر روز امكان دارد ، كساني كه متدین بوده اند ، از مسير درست برگردند و با دشمن هم سو و هم پیمان شوند .در شبيخون فرهنگي ، خيلي از افراد ، يا آن را درست درك نمی کنند يا اينكه در واقع از اسلام كينه اي به دل دارند كه با الفاظي مثل تعامل و تبادل نظر و فرهنگ و نظم نوين جهاني مردم مسلمان را فريب مي دهند ؛ در حالي كه پشت پرده ي آن جنايت هولناك ، همان شبيخون فرهنگي است كه ممكن است ملتي را به نابودي بكشاند .شبیخون ، جنایتی هولناک است ؛ زیرا موجب می شود مردم سرزمینی مثل ایران ، دین را کنار گذاشته و به طرف فساد و فحشا بروند و در آخر هم در مقابل دشمن ، تسلیم شوند . البته اين خطر بزرگ توسط رهبر فرزانه انقلاب شناسايي شد و تذكرات بسياري در مكان ها و مناسبت هاي مختلف داده شد و بعضی از كارها هم انجام شد ، ولي براي مقابله ، نا چیز وکم می باشد و توانايي مقابله با اين شبيخون را ندارد. در باب حجاب هم بايد گفت كه تهاجم يا همان شبيخون ، انجام شده است . بعضی اوقات از مسئولين هم صحبت هايي شنيده شده كه دل انسان را به درد مي آورد ، زیرا يك شخصی كه ادعاي مسلماني و بزرگي مي كند نباید چنين صحبت هايي بکند ؟ به هرحال در اين مورد ما بسيار ضعيف عمل كرديم و مشكل به جايي رسيد كه حتي افراد مذهبي هم حجاب را كنار گذاشتند ، چون مسئولین به نصايح رهبر معظم انقلاب توجهي نداشتند كه فرمودند : «آن كس كه صحنه را مي بيند و ملتفت است كه دشمن دارد چه كار مي كند ، مي فهمد كه شبيخون است و چه شبيخوني هم هست که اگر ملتفت بودند ، هرگز وضعیت ما به این جا ختم نمی شد . »با اندكي تأمل و تفكر و تفحص به اين نتيجه مي رسيم كه دشمن تا حدود بسيار زيادي در شبيخون فرهنگي موفق بوده است پس باید به فکر چاره برای بهبود اوضاع و رهائی از این بحران خطرناک بود.

 

3)دين زدگي و دين گريزي

يكي ديگر از مباحثي كه در عامل فرهنگي مطرح است ، مبحث دين گريزي و دين زدايي است . در اين مبحث كار به شكلي است كه مي توان گفت يك نحو تهاجم فرهنگي است ولي با كمي دقت به این مي رسيم كه هدف دين زدايي است . تهاجم فرهنگي هم در اين امر دخيل است ؛ ا ز باب نمونه ، اينكه كم كم دين را بي اهميت جلوه مي دهند و مسائل ديني را به سخره مي گيرند تا مردم بي اعتنا به احكام ديني شوند ؛ زیرا يكي از استراتژي هاي دشمن ، دين زدايي به واسطه ي مسخره كردن دينو از بين بردن دستورات آن است ؛ در مقوله ي حجاب هم با يك سير بسيار آرام توانستند آن چيزها یعنی حجاب گریزی و فاصله گرفتن از حجاب را تفهيم كنند .وقتی در دوره ي رضا خان ، كشف حجاب صورت گرفت و جريان سخت شروع شد ، مردم به صورت استوار پيش آمدند و از حجاب اسلامي دفاع كردند ، چرا كه حجاب را حافظ خود مي دانستند و با خود مي گفتند كه رضاخان مي خواهد محافظ و نگهبانمان را از ما بگيرد ؛ به همین علت برخی افراد خود را خانه نشین کردند تا حجاب و ارزشهای آن را حفظ کنند. در طي اين برخورد ، به اين نتيجه رسيدند كه ، بايد عمليات رواني يا يك عمليات نرمي را پيش گرفت كه به نتيجه برسند . به همين خاطر به اين نتيجه رسيدند كه كم كم با درست كردن احزاب گوناگون مثل جمعیت نسوان وطن خواه ، بیداری نسوان ، انجمن ترقی نسوان و... مي توان با اين فرمان الهي مقابله كرد . بنابر همين مطلب عملیات تهاجم شروع شد . با جستجويي در تاريخ مي بينيم كه در عرض20 الي30 سال يعني تا سال57 اين جريان به حدي پيش رفت كه ديگر براي مردم ، عادي شده بود كه زني را بي حجاب ببينند ؛ چرا كه در مدرسه ، بيمارستانها ، ادارات دولتي ، كوچه و خيابان ، زنها حجابشان را كنار گذاشته بودند و بي اهميت به حجاب شده بودند ، حتي بعضي از آنها كساني بودند كه در دوره ي كشف حجاب ، به شدت از حجاب خود دفاع كرده بودند .با تحقيق در این مسأله ، به يكي از نتايج مهم و اساسي مي رسيم كه روند عادي دين زدايي ، موجب دين گريزي مردم مي شود چرا كه با تبليغ كردن عليه دستورات اسلامي ، كم كم ملكه ي نفرت از فرامين اسلامي به وجود مي آيد ، در آن موقع دستورات اسلامی رنگ می بازد و بی دینی حاکم می شود . در مسأله حجاب هم با شعارهاي فريبنده توانستند مردم را فريب دهند . وقتي اصطلاحي مثل آزادي فردي مطرح مي شود و اين آزادي را به آزادي ليبراليستي تعبير مي كنند و طبق آن عمل مي كنند ، چون كه طبیعت زن ، تجمل گرايي و ميل به نشان دادن خود است ، در چرخه نابود و هضم مي شود و فقط به يك ابزار دست تبديل مي شود . زمانی که مطرح مي شود اسلام با آزادي زنان و حقوق زنان مخالف است ، عده اي بي خرد ، مجذوب اين شعار مي شوند و دنبال حقيقت نمي روند كه اصل و حقيقت ماجرا را دریابند ؛ به همين دليل فريب اين سيستم فريبنده را مي خورند و طوطي وار ، آن حرف ها را تكرار مي كنند و با تكرار اين افراد ، كم كم بين مردم شیوع پیدا می کند و در ناخود آگاه مردم جاي مي گيرد كه اسلام ، ديني ضد زن است كه حجاب و ديگر قوانين را براي زن وضع كرده است.

 

4 )رسانه

يكي از مهمترين ابزاري كه در فرهنگ سازي ، حائز اهميت است ، مسأله رسانه است كه خود به تنهايي عامل بسياري از مشكلات است . اگر کسی بخواهد در رابطه با تأثير رسانه در اجتماع كتابی بنويسد ، بايد چند جلد كتاب قطور نوشت ؛ زیرا رسانه ، تأثير بسیار زیاد و از جهات متعددی در اجتماع و معادلات و روابط اجتماعي دارد .عصري كه در آن زندگي مي كنيم شاهد پديده هاي نويني است که يكي از اين پديده ها ، جايگزيني جنگ افكار به جاي جنگ ابزار مي باشد . رسانه هاي گروهي بين المللي با هدف تسخير افكار انسان ها ، امواج را به سرتاسرجهان مي رسانند . مصاديق اصلي رسانه هاي گروهي بين المللي را مي توان در خبرگزاري ها ، شبكه هاي راديو و تلويزيون و مطبوعات عمده ي جهان خلاصه نمود.با توجه به اينكه وظيفه ي رسانه در دنیای کنونی ، تسخير افكار مردم است ، وظيفه اش را به درستي انجام مي دهد اما متأسفانه مسئولين ممالك اسلامي در خواب غفلت فرو رفته اند و به دنبال اين نيستند كه مشكل را مو شكافي كنند بلكه به طور سطحي و گذرا از مسائل رد می شوند ، گويا كه هیچ اتفاقي ‌نيفتاده است .اگر به شبكه هاي تلويزيوني و ماهواره اي رجوع كنيم خواهيم يافت كه قدرت اين سلاح چقدر بيشتر از بمب هاي اتمي و هيدروژني است ؛ چرا كه با بمب اتم و غيره مي توان جان انسان ها را گرفت ولي روحيه ي كينه و نفرت در وجود ديگر افراد ، باقي مي ماند اما با بمب رسانه اي ، ابتدا افکار تسخير مي شود و وقتي كه افكار تسخير شد مثل كسي كه هيپنوتيزم شده است ، به دنبال آنها حركت مي كند ، بدون اين كه ازآنها نفرت يا بُغضي به دل داشته باشد و قبله و هدف و مقصد و مقصود اشخاص ، افكارشان مي شود ؛ در حالی که افكار و مقصد آنها ، همان تلقينات رسانه اي است يعني مثل اين مي ماند كه يك شكلات در دست گرفته اند و مردم را همانند يك كودك خردسال به دنبال خود مي كشانند و حتي هيچ عيب و ننگي هم بر خودشان نمي بينند گويا هيچ اتفاقي نيافتاده است ؛ اينجاست كه بايد گفت ميمون وار و كوركورانه از رسانه تقليد مي كنند ، بدون اينكه تفكر كنند . اينگونه اقدامات بر پايه ي جهل ، ‌نا آگاهي و غفلت شكل مي گيرد . بازيگران اين حركت اگر چه داراي سمع و بصر هستند اما هيچ استفاده اي از آن نمي كنند.خداوند در قرآن مي فرمايد: « وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون . »به طور مسلم گروه بسياري از جن و انس را براي دوزخ آفريديم آنها دل ها و عقل هايي دارند كه با آن انديشه نمي كنند و نمي فهمند و چشماني دارند كه با آن نمي بينند ، گوشهايي دارند كه با آن نمي شنوند آنها همچون چهار پايانند بلكه گمراه تر. اينان همان غافلان هستند


پس با توجه به آيه معلوم می شود ، افرادي از جن و انس ، پست تر ازحيوانات هستند كه گوش و چشم و عقل و .... آنها به مثابه ی عدم وجود آن ها است و هيچ استفاده اي از آن نمي كنند . در رسانه هم همين موضوع مطرح است ، چرا كه بسياري از مردم ، هر حرف و هر صحبتي كه در رسانه ها شود را چنان بر روي آن صحه مي گذارند مثل اينكه نعوذ بالله وحي منزل است و پا فشاري بسياري بر روي آن دارند . حال آن كه اين چنين برخوردي از مردمي كه ادعاي تمدن و فهم و شعور دارند ، بسيار دور و بعيد است . در كتاب دانش اجتماعي آمده است : در جنگ رواني توپخانه ها ، جاي خود را به رسانه ها مي دهند.

در چنين فرايندي گردانندگان رسانه هاي گروهي به جاي تسخير سرزمين ، در پي تسلط بر افكار و فراهم آوردن زمينه هاي فرو پاشي حكومت حريف نه از طريق بكارگيري سلاح هاي گرم بلكه با القاي يأس و نااميدي ،‌ تضعيف و تخريب روحيه ي عمومي ، ‌ايجاد بد بيني نسبت به رهبران ، بي اعتمادي ،‌ ترس ، نگراني و .... مي باشند.حال در مقوله ي حجاب ، ‌با ايجاد يك جنگ رواني بر ضد حجاب ، كم كم مردم كشورهاي اسلامي تحت تأثير اين تبليغات قرار مي گيرند و روحيه آن ها متزلزل مي شود . ما تا وقتي كه يك استراتژي فعال نداشته باشيم و به عبارت ديگر استراتژي انفعالي داشته باشيم ، مقابله در برابر اين تهاجمات رواني و رسانه اي ، محال است . متأسفانه در باب رسانه هم آن قدر پيش رفت چشم گيري نداشته ايم كه توان مقابله با تهاجم رسانه اي آنها را داشته باشيم . با اين اعمال وروش هاست كه مردم كشور ، سست اعتقاد مي شوند و به اصول ديني و مذهبي خودشان شك مي كنند . زماني كه شك در خانه ي دلشان لانه كرد ، مبارزه کردن با آن شك ، كار و فعاليت و بودجه هاي بسیار زیادی را براي مقابله با آن ها طلب مي كند . در كتاب آمريكا و گفتمان استكباري آمده است : آنان (آمريكا و كشورهاي غربي) با تأكيد بر دو قدرت نرم افزاري و سخت افزاري خود ساختاري جديد با عنوان نظم نوين جهاني را براي جهان ترسيم كرده اند . آمريكا در عرصه نرم افزار با تكيه بر قدرت رسانه اي و تبليغاتي خود در صدد شكل دهي افكار عمومي مردم جهان است و از اين طريق تلاش روز افزوني براي جهاني سازي ارزش هاي آمريكائي در عرصه ي فرهنگ ،‌ دموكراتيزه كردن نظام هاي سياسي و ترسيم ساختار اقتصادي كشورها براساس كاپيتاليسم صورت مي دهد تا تنها ارزشهاي جاري و معتبر در جهان ارزشهاي آمريكايي باشد.با توجه به توضيحاتي كه در رابطه با سکولاریسم داده شد كه اصطلاحي عوام فريب است و در پشت پرده آن ، خالي كردن و تهي كردن تمام شؤون زندگي از دين است ، معلوم مي شود كه اين كشورها ، با استفاده از رسانه ، در صدد كنترل افكار و تحميل عقايد و يا به عبارتي تحميل و تلقين روش زندگي آمريكايي است. يكي از اين شئون ، دستورات اسلام در رابطه با فساد وفحشا است ، كه بايد كنترل شود وگرنه خسارت غير قابل جبراني به اجتماع وارد مي كند كه مقدمه ي تمام فسادها بد حجابي است ؛ يعني چيزي كه منجر به فساد اجتماعي و اخلاقي مي شود ، همان بي حجابي است ؛ زیرا اگر بی حجابی در جامعه حاکم باشد ، جوانان جامعه هم فاسد می شوند و به دنبال آن جامعه ی فاسد و مفسد وجود پیدا می کند . آن ها با تأسيس شبكه هاي ماهواره اي و سايت هاي اينترنتي ، در پي تضعيف حجاب مي باشند و به دنبال تلقين اين هستند كه حجاب ، يك امر واپسگرايانه است ، و بعضي از مردم هم همانند كودك به دنبال شكلات مي روند و اين عقيده را مي پذيرند ، در اين جا است كه مهارکردن اشتباه و انحراف ، کار بسیار دشوار یا شاید امری محال باشد ؛ پس در مسأله ی رسانه ، بايد تا هنوز اندک فرصتی باقي است ، از خواب غفلت بیدار شویم و شبكه هايي را فقط جهت تلقين افكار اسلامي تأسيس كنيم تا بيش از اين ضربه نخوريم ؛ منظور از تلقین ، آموزش به شیوه ای است که مورد پذیرش عموم جامعه باشد . البته اگر قرار باشد با تأسيس اين شبكه ها ، همان حرف هاي قديمي و فيلم ها و سريال هاي به درد نخور و تاريخ مصرف گذشته را به نمایش بگذاریم ، بهتر است كه از ابتدا اين اتفاق نيفتد ، زیرا ضرر اين كار بيش از نفعش است