به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 254
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 15,506
بازدید ماه: 15,506
بازدید کل: 23,677,332
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
بررسی علل بد حجابی 5 - راهکارهای قرآنی برای جلوگیری از بدحجابی

بررسی علل بد حجابی

5 - راهکارهای قرآنی برای جلوگیری از بدحجابی

۱- ارائه يك چهار چوب صحيح براي پوشش زن

2- معرفي افراد محرم و نامحرم در قران كريم در سوره نور (24) آيه 31 ، كه شامل محارم رضاعي نسبي و سببي مي باشد.


3- آشكار نكردن زينتها
كه در اين باره مي توان گفت كه اسلام دستور به زينت نكردن نداده است بلكه از زينت كه باعث جلوه گري و خودنمائي زن در برابر مردان نامحرم مي شود نهي نموده است.


قران كريم در اين باره مي فرمايد:
«... لايبدين زينتهن ...»
زنان زينتهاي خود را آشكار نكنند

4- تبيين حد و مرز زينت در برابر افراد
كه به سه قسم تقسيم مي شود:
الف: زينت براي غير محارم كه آشكار نكردن زينتهاي پنهان است و نگاه به زينتهاي آشكار در صورتي خالي از اشكال است كه خالي از هر گونه قصد لذت و ريبه باشد اين حد زينت در آيه مباركه الاماظهر منها استثنا شده است و دو قسمت زير با رالالتبعولتهن از دستور لايبدين زينتهن استثنا شده است.

ب: زينت براي شوهر، كه زينت علي الاطلاق مي باشد و شامل تمام بدن مي باشد.

ج- زينت براي ساير محارم
از ابي جعفر عليه السلام وارد شده :


«واما زينته المحرم فموضع القلاده فما فوقها و الدملج مادونه والخلخال و ما اسفل منه و اما زينه الزوج فالجسد كله»

قسمت سوم ، مربوط به زينت براي ساير محارم است كه شامل محل گردنبند و بالاي ان، بازوبند و زير ان و خلخال و انچه پائين آن است مي شود. بنابراين بايد به اين مهم توجه داشته باشيم كه از پوشيدن لباس حلقه آستين، دامنهاي كوتاه با پاهاي برهنه و يقه هاي باز بيش از حد متعارف حتي در برابر محارمي به جز شوهر مانند پدر ، برادر عمو و دايي .... خودداري كنيم و جواز نگاه كردن به زينتهاي باطني زنان ان هم در محدوده اي كه در روايات نقل شده براي محارم غير شوهر به شرطي است كه فسادي در بين نباشد.

5- نهي از تبرج مذموم
در قران كريم در اين باره امده است «... و لاتبرجن تبرج الجاهليه الاولي....» منظور از تبرج زنان در جاهليت اولي، جلوه گري زنان در قبل از اسلام بوده است كه در تمامي اين دوران به دليل عدم رعايت دستورات پيامبران زنان دچار چنين معضلي شده كه سبب به وجود آمدن پيامدهاي بد بسياري براي جامعه نيز شده است. در تفسير قمی روايتي باشند كه از امام صادق عليه السلام از پدرش در ذيل آيه ... و لاتبرجن تبرج الجاهليه الاولي ... آمده است و اين است كه «به زودي جاهليت ديگري ميآيد» و در تفسير التبيان آمده است كه منظور از جاهليت اخري زماني است كه مردم همان گونه عمل كنند كه قبل از اسلام عمل مي شده است.
امروز شاهد اين تبرج ها و جلوه گري هاي مذموم هم در مردان و هم در زنان هستيم. در روايات از چنين مرداني با چنين خصوصياتي ياد شده است: يتزينون بزينه المراه لزوجها و يتبرجون تبرج النساء و از چنين زناني اين چنين ياد شده است نسوه كاشفات عاريات متبرجات. من الدين داخلات في الفتن مائلات الي الشهوات مسرعات الي للذات مستحلات للمحرمات جهنم في جهنم خالدات.

6- راهكار عدم حضور غير ضروري زن در جامعه
با توجه به آيه شريعه:


و قرن في بيوتكن و لاتبرجن تبرح الجاهليه الاولي...

در خانه هايتان بنشينيد و آرام گيريد و بي حاجت و ضرورت از منزل بيرون نرويد و مانند دورة جاهليت پيشين ارايش و خودارائي مكنيد.

زنان مؤمنه به پيروي از اين آيه مباركه بايد از هرگونه حضور غير ضروري در جامعه خودداري كند تا الگو و نمونه براي ساير زنان مسلمان باشند.

7-راهكار ترويج فرهنگ غيرت در مردان
پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله و سلم) مي فرمايد : چگونه مردي است در حالي كه تزئين مي كند همسرش و خارج مي شود از خانه اش به حالتي كه تزئين كرده و عطر زده و شوهرش بر اين امر راضي باشد پس مي سازد براي همسرش آن زن هر قدم خانه اش در آتش.

8-راهكار حفظ نگاه


قل للمومنين يعضوا من ابصارهم... و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن

حفظ نگاه توسط زنان و مردان مومن يك مبارزة منفي با زنان جلوه گر مي باشد و چون چنين زناني را مورد بي توجهي قرار دهند يك اثر تربيتي دارد آنها متوجه خواهند شد كه تنها با اين وضع مورد توجه بيمار دلاني قرار خواهند گرفت كه خود فاقد ارزش انساني هستند.

9-تبيين فلسفه حجاب براي جامعه
حجاب ماية ارزش احترام زن مي باشد و مايه حفظ عفت و عصمت زن است. حجاب ماية تحكيم پيوند زوجين مي شود حجاب سلامت جامعه را در بردارد حجاب حق الهي است و مسلمان تسليم امر الهي مي باشد حجاب پرچم پاكدامني و عفاف براي زن است. حجاب سبب امنيت زن در جامعه مي شود حجاب عاملي براي موفقيتهاي معنوي است و حجاب ...

10-آگاهي افراد از مضرات سوء بدحجابي
بدحجابي باعث عدم امنيت زن در جامعه مي شود، بدحجابي عاملي براي بلوغ زودرس جوانان است، بدحجابي باعث بي ارزش شدن زن در جامعه مي شود بدحجابي باعث بالا رفتن آمار طلاق، تلف كردن وقف استحاله شدن در فرهنگ بيگانه، فلج كردن نيروي كار در جامعه، تبديل شدن زن به موجودي مصرفي استعمار كشيده شدن كشور و ... مي شود، و علاوه بر ان عذابهاي اخروي را نيز به دنبال دارد.

11- صبر و استقلامت در ترك عادت
افرادي كه سعي بر اين دارند كه بهبود در وضعيت پوشش خود به وجود آورند مسلما با مشكلاتي چون فشار از ناحية اطرافيان، تمسخر عده اي نادان و ... قرار خواهند گرفت اما زني كه الگوي خو را فاطمة زهرا سلام ا... عليها و زينب كبري سلام ا... عليها قرار دهد سختي اين كار در برابر سختيها كه اين بزرگان كشيده اند بسيار ناچيز است.

12- تربيت تدريجي بر تحجب در خانواده
امام رضا عليه السلام در مجلس فرمودند: هنگامي كه دختر شش ساله شد مرد نامحرم نبايد او را در آغوش بگيرد

بنابراين در مساله آموزش حجاب و پوشش به فرزندان نيز پدر و مادر بايد مرحله به مرحله او را به فلسفه و خوبيهاي حجاب آشنا كرده و در خور درك فرزند به راهنمائي او بپردازند و فرزند تحت تربيت تدريجي و عملي پدر و مادر قرار گيرد.

بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه غالبا پيروزيهاي نهايي و كامل در دراز مدت به دست مي آيد.

13- مراقبت در معاشرتها و همنشيني ها
حضرت علي عليه السلام مي فرمايد : با اشخاص شرور معاشرت و رفاقت نكن زيرا طبيعت توناخودآگاه از او متاثر مي شود. بنابراين زنان مومنه بايد مراقب باشند دوستان صميمي و همدل خود را از زنان عفيف و با حياء انتخاب كنند و از دوستي با افراد بي بند و بار خودداري كنند هر چند بايد تلاش بر منشاء اثر بودن روي اين افراد باشند.

14- ترويج فرهنگ قناعت و ساده پوشي در زنان
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله سلم مي فرمايند:


استعينوا علي النساء بالعري ان احداهن اذا كثرت ثيابها و احسنت زينتها اعجبها الخروج
زنان را لباس ساده بپوشانيد هنگامي كه زياد شود لباسها و نيكو شود زينت هايش وسوسه مي شود او بر خروج از خانه

اسراف و زياده روي و مد پرستي در تهيه لباس علاوه برابر انگيختن حس خودنمائي عاملي براي فقر خود ساخته اين زنان مي شود كه آسيب هاي فراوان ديگري را به همراه دارد.

15- ايجاد مشاغل خانگي براي زنان جوياي كار
زنان مؤمنه بايد سعي كنند وقت خود را با كارهاي نيك پر كنند از جمله تربيت فرزندان، بالا بردن علم و آگاهي ، و همچنين كارهاي هنري مفيد براي زنان از جمله پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:

16- كمكهاي اقتصادي در رفع مشكل بدحجابي
بعضي از بدحجابي علل و ريشة آن در عواملي چون فقر فرهنگي فقر اقتصادي، فراهم نمودن عوامل ازدواج ... مي باشد كه وظيفة سرمايه داران و خيرين است كه با كمك دولت در رفع اين مشكلات بكوشند.

17- اجراي حدود و تعزيرات
اجراي قوانين اسلامي پس از آگاهي كامل افراد جامعه و تبليغات كافي و تبيين مسئله حجاب در جامعه اسلامي براي افراد مي تواند مثمرثمر طبق تبصره 638 قانون مجازات اسلامي زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر مي شوند به حبس از ده روز تا دو ماه يا از پنجاه تا پانصد هزار ريال جزاي نقدي محكوم خواهند شد.

18- تعاون فرهنگي
در مراودات دو سويه ساير كشورهاي اسلامي زماني كه آنان شاهد اين امر باشند كه زنان مسلمان با حفظ حجاب موفقيتهاي بيشتري را در عرصه فعاليتهاي اجتماعي، علمي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي دارند و بسياري از معضلات اجتماعي كه در غرب در اثر برهنگي زد ايجاد شده است در يك كشور اسلامي جايي براي گسترش ندارد و در واقع كشورهاي اسلامي عملا به تبليغ ايده آلهاي فرهنگي خود پرداخته اند.

19- احياي امر به معروف و نهي از منكر
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرموده اند: اگر شخصي در نهان معصيتي را مرتكب شود فقط به شخص او ضرر وارد مي شود و اگر در ملاء عام گناهي را انجام دهد و ديگران او را نهي از منكر نكنند همة مردم زيان مي بينند.

البته بايد توجه داشت در پيش گيري و درمان بدحجابي و بي حجابي بايد امر به معروف با شيوه هاي منكر و بدون توجيه منطقي و خارج از حدود شرعي مشخص شده نباشد تذكرات بايد صحيح باشد و مرحله به مرحله اجرا شود.

20- ترويج فرهنگ نماز در بين زنان
زنان در حال نماز خواندن مكلف به داشتن حجاب كامل هستند؛ از طرفي بهترين نوع ارتباط معنوي بنده با خداي خويش در حالت نماز مي باشد. با توجه به وجوب پوشش در نماز كه بهترين حالت ارتباط زن با خداوند متعال است به ارزش جايگاه حجاب پي مي بريم از طرفي زنان مومن براي انجام فرضيه الهي نماز در روز چندين بار داشتن پوشش كامل را عملا تمرين و تكرار مي كنند علاوه بر آن با توجه به آيه مباركه «وقرن في بيوتكن و لاتبرجن .... اقمن الصلوه ...» خداوند در اين آيه شريفه به زنان امر مي كند كه شرح و جلوه گري نكنيد و اگر مي خواهيد نيروي بازدارنده اي در برابر اين تبرج به دست آوريد نماز را به پا داريد نماز شما را از فحشاء منكر باز مي دارد. نماز خواندن نيرومندترين وسيله براي حفظ حجاب است.