به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 130
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 11,169
بازدید ماه: 16,959
بازدید کل: 23,505,331
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
جهاد تبیینی و لوازم تحقق آن در حوزه نشر - لزوم حمایت از آثار روشنگر در موضوع انقلاب اسلامی۱۳۹۵/۰۵/۰۱
جهاد تبیینی و لوازم تحقق آن در حوزه نشر
 
لزوم حمایت از آثار روشنگر در موضوع انقلاب اسلامی
 
Image result for ‫جهاد تبیینی و لوازم تحقق آن در حوزه نشر‬‎
 



عبدالله مومن‌زاده
3/4- در برنامة حمایتهای قبل از تولید که معاونت امور فرهنگی گاه به انجام آن مبادرت می‌نماید و شرایطی را برای این حمایت در نظر دارد، می‌تواند و بایستی خصوصیت روشنگر بودن اثر در موضوعات مورد نیاز انقلاب اسلامی را بطور شاخص و برجسته مورد توجه قرار دهد و براساس آن، طرحی مورد حمایت قرار گیرد و یا از گردونة حمایت خارج شود.
4/4- در برنامه‌های نمایشگاهی، اعم از نمایشگاه بین‌المللی و نمایشگاه‌های استانی، در جانمایی ناشران و میزان اختصاص غرفه، به مسئله جهت‌گیری ناشران و انطباق آثار آنان با نیازهای انقلاب اسلامی و شاخص تبیینی و روشنگر بودن آنها توجه جدی مبذول شود. ملاکهایی مثل صرفِ تعداد آثار چه در کل و چه در یک دورة مشخص و محدود، به هیچ وجه کامل و اقناع‌کننده نیست بلکه این نوع ملاکها در صورتی می‌توانند ایجاد جهت‌گیری در تولید کتاب نمایند که با شاخص مهم سمت و سوی آثار همراه و توأم شوند. معاونت امور فرهنگی با توجه به سنجش و ارزیابی که در طول سال از فعالیت‌های ناشران و محتوا و جهت این فعالیت‌ها به واسطه بررسی و صدور مجوز، خریدها، حمایت‌ها و نظارت دارد می‌تواند و بایستی به جهت‌گیری‌ها، جایگاه و امتیاز ویژه‌ای قائل شود و عملاً آن را در برنامه‌های خود از جمله نمایشگاه‌ها اعمال نماید.
5/4- نگاه و سخن و تلاشهای متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاصّه معاونت امور فرهنگی، در دیدارها، بازدیدها، رونمایی‌ها، و ... می‌تواند به سمت و سوی اهداف جهاد تبیینی و روشنگری انقلابی باشد و می‌تواند خلاف آن باشد. حضور مسئولین ارشاد و لبخند رضایت و تقدیر آنان بایستی مقوّم آثار فاخر و ارزشی و انقلابی باشد. متأسفانه گاه چنین نیست و مستمسکی می‌شود برای آنها که در مسیر غیراز انقلاب حرکت می‌کنند. شاخص‌های انقلابی‌گری علاوه بر آنکه بایستی در مسئولین و متصدیان امور فرهنگی وجود داشته باشد، در رفتار و اقدامات و انتخاب‌های آنان نیز باید دیده شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانة انقلاب اسلامی است. ولنگاری فرهنگی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند بخشی از آن به این وزارتخانه و امور کتاب مربوط می‌شود و اینکه اهمال در تولید کتاب مفید و سهل‌انگاری در جلوگیری از کتاب‌های مضر می‌شود به معاونت امور فرهنگی آن وزارتخانه مربوط است. نمی‌شود در ملاکها و شاخص‌ها، انقلابی بودن را مورد توجه قرار نداد و ادعای وزارتخانة فرهنگ جمهوری اسلامی را داشت!
آنچه در این بندها اشاره و پیشنهاد شد تنها بخشی از شاخص‌هایی است که اعمال آنها می‌تواند معاونت مربوطه را در سمت و سوی انقلابی‌گری و ترویج و تبیین ارزشهای انقلاب اسلامی حرکت دهد. اینک فضا و زمینه برای دخالت دادن ملاک‌های انقلابی بودن در امور مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌ها و اقدامات معاونت امور فرهنگی مهیاست و جزو مطالبات رهبری و انقلابی‌های نشر و قلم می‌باشد، اهمال در تأثیرگذاری شاخص‌های انقلابی‌گری انگشت اتهام را به طور جدی متوجه معاونت و وزارتخانه خواهد نمود.
5- مصرف کنندگان و تولیدات مکتوب       
مردم، برخی از وزارتخانه‌ها، نهادهای انقلابی و بنیادهای مرتبط با کتاب، از جمله مصرف کنندگان تولیدات مکتوب هستند. علی‌القاعده مصرف‌کنندگان می‌توانند با انتخاب خود به تولید جهت بدهند. اگر مصرف‌کننده، اعم از مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی، در انتخاب خود ملاکهای انقلاب و شاخص‌های روشنگری و تبیین موضوعات مربوط به ایستادگی ملت در برابر نظام سلطه و تعمیق فرهنگ دینی و ملی را مدنظر قرار دهند قطعاً چرخة تولیدکنندگان اعم از اهالی قلم و ناشران، به این جهت تمایل پیدا کرده و کتاب‌های مفید و مناسب را تولید خواهند نمود و توزیع‌کنندگان و فروشگاه‌ها نیز به ویترین این کتاب‌ها گرایش خواهند یافت. این یک اثر کلی  و مهم در گرایش و انتخاب مصرف‌کنندگان است که قطعاً در سرنوشت کشور مؤثر بوده و با انتخاب خود نزد خدای متعال نیز باید پاسخگو باشند.

 ۰۳ /  ۰۵/ ۱۳۹۵