به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,556
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 12,595
بازدید ماه: 18,385
بازدید کل: 23,506,757
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
نظام خْانْواده در اسلام 8 - سخت گيري از مشكلات و موانع ازدواج

نظام خْانْواده در اسلام

  سخت گيري از مشكلات و موانع ازدواج

Image result for ‫آیت الله انصاریان‬‎

    نياز پسرو دختر به ازدواج نيازي طبيعي ، و احتياجي ذاتي است ، خو داري طولاني از هجوم غريزه شهوت براي پسر و دخترامري مشكل به نظر مي رسد .

    گاهي طول زمان ازدواج موجب فساد و افساد و تباه شدن نيازمن به ازدواج شده است .              

    گاهي سركشي غـرائـزباعـث افتادن افـراد در منجلاب گناه و معصيت شده است . و    جلو گيري از ازدواج براي پسران و دختران درد سر آفريده ، و آنان را به امراض مختلفي دچار كرده است . 

     بعضي از پدران و مادران فرزندان اگر در سن ازدواج ، پيشنهاد ازدواج كنند . بچه مي دانند ، و اعلام نياز آنان را به تشكيل زندگي ، حاصل بي حيائي و پر روئي به حساب مي آورند ، و دراين زمينه به فرزندان خود هجوم برده ، آنان را سرزنش و تحقير مي كنند ، و به صورتي با آنان برخورد مي نمايند كه آنان سر خورده مي شوند ، و اگر از ايمان قوي      بر خوردار نباشند ، خود را مجبور به حركت در كژ راهه مي بينند .

بعضي ازپدر و مادرها به خانواده عروس يا داماد ، مسائلي را پيشنهاد مي نما يند كه تحقق دادن آن براي طرف مقابلشان بسيار سخت يا غيرممكن است ، و آنچنان در پيشنهاد هاي خود پافشاري ميكنند كه زمان ازدواج دختر و پسر مي گذرد ، و گلهاي باغ انسانيت پرپر مي شود .

      گاهي دختران و پسران بر اثر محدود بودن درتصميم ، و دچار بودن به فضاي پدر سالاري يا مادر سالاري تن به ازدواج نمي دهند، واز اين طريق دچار خسارت مي گردند .

    گاهي پسري به خواستگاري دختري مي رود ، ولي با تلخي و بد اخلاقي خانواده عـروس روبرو مي شود و به او لطمه وارد مي گردد ، و از سنّ ازدواج مي گذرد ، و چنيـن مسئله اي هم ممكن است از خانواده پسر رُخ بنمايد .

    گاهي خود دختر و پسر به خاطر پيشنهاد هاي سنگين به طرف مقابل مانع تحـقق ازدواج مي شوند .

     اسلام عزيز اين سختگيريها را خلاف انصاف و مروّت  و جداي از اخلاق انسانيت ، وامري غير خدائي و غير شرعي مي داند . اسلام به سختگيران هشدار مي دهد ، كه عواقـباين برنامه در دنيا و آخرت دامن شما را خواهد گرفت ، خداوند مهربان با آنان كه در همهامور آسان مي گيرند آسان ميگيرد ، و با آنان كه سختگير هستند سخت خواهد گرفت .

    سختگيري دراين مسئله ، جنگيدن با غـرائز و شهوات و آمال وآرزو هاي طبيعي وانساني دختران و پسران است ، و برحضرت حق است كه با سختگيران به سختي برخورد كند ، و آنان را از لطف ومحبت خود محروم سازذ .

    حماد بن عثمان مي گويد : مردي خدمت حضرت صادق (عليه السلام )از شخصي شكايت كرد ، زماني نگذشت كه شكايت شده از راه رسيد ، امام ششم (عليه السلام )فرمود :شكايت فلاني از تو براي چيست ؟ عرضه داشت به من بدهكار است و من ايستاده ام تا دينار آخـر آن را از او بگيرم ، حضرت صورت نِشستن خود را عوض كرد و به خشم آمد و فرمود : تصور كردي تا دينار آخر را از او بگيري بد نمي شود ، گفتار حق رادر قرآن مجيد نخوانده اي ؟

    « يخافون ســوء الحساب . سوره رعد ، آيۀ ۲۱ ».

    « مي ترسند بدي حساب را ».

خيال كردي سوء حساب به معناي ظلم و جور از جانب حق به عبد است!! نه به خدا قسم .

  « ما خافوا الا  الاستقصاء »« نمي ترسند مگر تاآخرين ذره عمل را به حساب كشيدن .»

بدان اي مرد  :

   « فمن استقصي فقد اساءَ »« آنكه در حساب اينگونه سخت گيري كند كار بدي انجام داده است» 

    پدران و مادران ، پسران و دختران از سختگيري ، به خصوص درامر ازدواج بترسيد ، و از اين امر غير انساني بپرهيزيد ، راه ازدواج را هموار كنيد ، و شرايط آن را آسان بگيريد ، و با شوهر دادن دختران با شرايطي سهل و آسان ، و زن دادن به پسر با      برنامه اي معمول از گسترش بستر فساد ، و سفرۀ گناه جلو گيري كنيد .

    پدران و مادران بايد به اين معنا توجه كنند ، كه روزي خود آنان جوان بودند ، ودرآتش اشتياق زن گرفتن ، و شوهر كردن مي سوختند .

     آرزو داشتند هر چه زودتر پدر ومادرشان وسيله ازدواج آنان را فراهم كنند ، و بد ون سختگيري و تحميل شرائط سخت سر سفره ازدواج آنان را فراهم كنند، و بدون سخت گيري و تحميل شرايط سخت سفره ازدواج آنان را در فضائي با صفا و چهار چوبي غرق در عشق و محبت پهن نمايند ، و اگر ملاحظه مي كردند پدر يا مادر شان ، نسبت به اين مسئله وارد برنامه هائي ميشدند ، كه اين سنت پاك الهي را به تأ خير مي انداخت، يا در راه آن ايجاد دست انداز مي كرد ،  يا وضع پدر و مادرشان مانع تراشي بوجود مي آورد ، سخت آشفته مي شدند ، و حالات دروني آنان به هم مي خورد ، و نسبت به پدر ومادر خويش بد بين و درنهايت كينه دار مي شدند .

    امروز كه مي خواهند پسر زن بدهند ويادختر به خانه بخت بفرستند خودرا به جاي فرزند خود به حساب آورند ، وآمال و آرزوي وي را ، به جاي او حساب كردن موجب دست برداشتن از سختگيري مي شود ، و زمينه زن گرفتن پسر و شوهر كردن دختر به آساني وسهولت فراهم مي آيد .

اميرالمؤ منين علي ابن ابيطالب  (عليه السلام )مي فرمايد:

      وجود خود رابراي توجه به واقعيات زندگي و درك بيشتر از مسائل انساني ميزان بين خود و غير خود قرار بده ، و دوست داشته باش براي ديگران آْنچه را براي خود دوست داري ، و كراهت داشته باش براي غير خود ،آنچه را براي خود كراهت داري ، به ديگران درهيچ زمينه اي ستم روا مدار ، چنانكه دوست نداري به تو ستم شود ، و به همه مردم نيكي كن ، چنانكه دوست داري به تو نيكي كنند ، براي خود قبيح بدان آنچه را از ديگران قبيح مي داني ، از مردم خوشنود باش ،آتچه را كه از خود نسبت به آنان خوشنود هستي . ( بحار ، ج٧٧ ، ص ۲۰۳)

     رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)مي فرمايد :

    « من عمل في تزويج بين المؤ منين حتي يجمع الله بينهما زوّجه الله الف امرة من احور العين و كان له بكل خطوة خطاها او بكل كلمه تكلم بها في ذلك عمل سنة »

    «هركس در فراهم آوردن زمينه ازدواج پسران و دختران اهل ايمان زحمت بكشد ، تا خداوند مهربان آنها را به

يكديگر برساند ، مزدش هزار حوريه بهشتي است ، و براي هر قدمي كه برداشته يا هر كلمه اي كه در اين

زمينه گفته ثواب يك سال عبادت است ».