به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 9,863
بازدید دیروز: 24,225
بازدید هفته: 48,862
بازدید ماه: 96,091
بازدید کل: 23,584,452
افراد آنلاین: 80
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۸ فروردین ۱٤۰۳
Tuesday , 16 April 2024
الثلاثاء ، ۷ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
جهاد تبیینی و لوازم تحقق آن در حوزه نشر(بخش پایانی) - نقش ویژه تشکل‌های غیر صنفی در جهاد تبیینی ۰۳ / ۰۵/ ۱۳۹۵

 

جهاد تبیینی و لوازم تحقق آن در حوزه نشر(بخش پایانی)

نقش ویژه تشکل‌های غیر صنفی در جهاد تبیینی

Image result for ‫جهاد تبیینی و لوازم تحقق آن در حوزه نشر‬‎


عبدالله مومن‌زاده
امّا برخی نهادها هستند که بیش از این اثر کلی، در زمینه کتاب نقش دارند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از جمله آنهاست با تغییرات مسئولیتی و سیاستی که در این نهاد صورت گرفت شاهد اقدامات مثبت و مؤثری از این نهاد بودیم که با توجه به اعتبارات و امکانات تا حدودی قانع‌کننده است امّا کافی و کامل نیست به نظر می‌رسد این نهاد با ورود به برنامه‌های ذیل نقش بیشتری در جهاد تبیینی خواهد داشت:
1/5- تمایز آثار تبیینی و تبلیغ بیشتر آنها در فضای مجازی نهاد برای کلیه کتابخانه‌ها جهت افزایش مطالعه آنها توسط اعضاء.
 2/5- تعیین مشوق‌های لازم برای کتاب‌داران و اعضاء در جهت افزایش معرفی اینگونه آثار و مطالعه آنها.
3/5- برقراری ارتباط فعال‌تر با اهل‌قلم و ناشرانی که در حوزه تبیین و تعمیق باورهای انقلاب اسلامی، تلاش می‌کنند برای سفارش آثار مورد نیاز کتابخانه‌ها و ابتیاع سریع‌تر آثار تولید شده آنان.
4/5- افزایش درصد اختصاصی اعتبارات به تهیه و ارسال اینگونه آثار به کتابخانه‌ها و کاهش خرید کتاب‌های فاقد اولویت و جهت‌گیری تبیینی و سختگیری بیشتر در زمینه کارشناسی و انتخاب کتب.
5/5- حضور فعالتر در مجامع مربوط به سیاستگذاری و حمایت از تولیدات ارزشی و تبیینی مکتوب جهت دفاع از اینگونه آثار و راه یافتن آنها در انتخاب‌ها و حمایت‌ها.
 6- تشکل‌های صنفی و غیرصنفی نشر
اگر چه تشکل‌های صنفی می‌توانند و بایستی با مشوق‌های لازم، ناشران عضو را به سوی تولید آثار تبیینی و مورد نیاز انقلاب اسلامی سوق دهند و با آموزش و توجیهات لازم بر کیفیت و کمال آثار بیافزایند، امّا تشکل‌های غیرصنفی که حسب ضرورتهای انقلاب اسلامی و برای ایجاد حرکتی جهادی و انقلابی در حوزه نشر شکل گرفته‌اند مثل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن اسلامی ناشران و... وظیفه سنگین و نقش مهم‌تری در هدایت و جهت‌گیری ناشران بعهده دارند:
1/6- تشکل‌ها می‌توانند و علی‌القاعده براساس شأن و فلسفه‌شان بایستی بتوانند بین اهل‌قلم و تولیدکنندگان(ناشران) و موزعان(توزیع‌کنندگان) ارتباط جدّی و مستمر و هم‌پوشانی و هماهنگی بوجود آورند تا کار جهاد تبیینی بصورت جبهه‌ای انجام شود و تحقق پذیرد. جزیره‌های مجزا از هم و فعالیت‌های منقطع از یکدیگر هرگز اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. عضو بودن یا نبودن اهل‌قلم و ناشران و توزیع‌کنندگان نبایستی مانع از گسترده شدن چتر تعامل و هماهنگی تشکل‌ها شود.
2/6- تشکل‌ها می‌توانند و بایستی براساس فلسفه وجودی‌شان بین سیاستگذاران و حمایت‌کنندگان و خیل عظیم اهل‌قلم و ناشران و موزعان، پل ارتباطی مستحکم و مؤثر باشند. در سوق دادن حمایت‌ها و تسهیلات و گزینش‌ها، تشکل‌ها می‌توانند با رایزنی‌ها و پیشنهادها و پیگیری‌های خود، نقش مهم و دست اوّلی را ایفا کنند. پشتوانة مؤلفان و ناشران و توزیع‌کنندگان، دست تشکل‌ها را در سمت دادن و تعامل با دستگاه‌های متولی فرهنگ کشور بویژه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد قوی و صدای آنان را رسا و اثرگذار می‌کند.
3/6- تشکل‌های نشر مخصوصاً نوع غیرصنفی آنها، می‌بایستی نقشه راه و جامع جهاد تبیینی را با همفکری اعضاء و نخبگان فرهنگ و حوزه کتاب تهیه نموده و با استمرار توجیه و پیگیری و جدیّت خود، آن را هم در میان اهالی کتاب یعنی اهل‌قلم و ناشران و توزیع‌کنندگان و هم در بین متولیان سیاستگذاری و حمایتگران مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک سند بالادستی و عملیاتی شدن یعنی اقدام و عمل، به تصویب و تأیید برساند. البته با اهرمها و ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند در پایبندی و اجرای این سند، هم نقش آفرین باشد.
4/6- فلسفه وجودی تشکل‌ها، برخاسته از اعضاء آن است، یعنی بدون اعضاء و همفکری و مقبولیت، این وجود منتفی و فاقد ارزش است. لذا بایستی در ارتباط پیوسته و نزدیک و جوشان با اهالی حوزة کتاب و اعضاء خود باشند و اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ها، به صورت حلقه‌ای و جدا از آنان صورت نپذیرد تا در اجرا و دست برتر و صدای رساتر، موفق باشند. در سیاستها و برنامه‌های جهادی تبیینی نیز بایستی این هم‌اندیشی و پیوند انجام شود تا ماندگار و پرانگیزه و اثرگذار گردد. انشاءالله