« جوان و ازدواج »
11- مسأله ازدواج، مستثنی از اصل "أَكْرِمُوا كَرِيمَ كُلِّ قَوْم" است
در اصول و قواعد رفتارهای اجتماعی "أَكْرِمُوا كَرِيمَ كُلِّ قَوْم" (بحار الأنوار، ج 46 : 15) یک اصل اسلامی و از یادگارهای سنت نبوی است. کریم قوم. چه رئیس قبیله باشد، چه بزرگ روستایی باشد و چه پیش کسوت جایی باشد، احترامش واجب است ولو کافر و یا مشرک باشد.
حضرت در مورد کریم قوم این چنین با احترام رفتار می کردند، هیچ وقت عزت و احترام چنین اشخاصی را نشکسته و دیدگاه مردم را نسبت به احترام به آنها از بین نمی بردند.
اما این اصل که در رفتارهای اجتماعی، یک اصل بزرگی است، در یک جا به هم می خورد و آن مسأله ازدواج است. در سیره آقا رسول الله (صلی الله علیه و اله وسلم) دیده می شود که حضرت، دختری از خانواده مجلل را به ازدواج جوانی در می آورد که نه حسب و نسب دارد و نه مال و ثروت اما متدین است و ایمان و اخلاق و مفضیلت دارد،
این رفتار چه سرّی دارد که حضرت آن را در پیش گرفته اند، اول از همه، از خانواده خویش شروع می کنند، سپس یک یک صحابه، تا جایی که مورد اعتراض هم واقع می شوند چرا آقا رسول الله سیره به این سنگینی وسختی را شروع کردند؟
سختی آن به این دلیل است که این مسأله گره خورده است با علقه های عاطفی، چون دختر هر خانواده بند دل پدر و مادر است و هر پدر و مادری دوست دارند که دخترشان در موقغیت اجتماعی مطلوب باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد. چه سری داشت که حضرت این سیره را شروع و این اصل را پایه گذاری کردند؟
این مسأله را از جهات مختلف و از دیدگاه آیات و روایات باید بررسی کرد. اگر نظر لیبرالیسم درست است که می گوید: به پدیده های اجتماعی نباید دست زد چون شکل خاصی دارد پس چرا حضرت به این پدیده اجتماعی دست زدند.
بعضی سوژه های اجتماعی وجود دارند که سوژه های به شدت مخاطره آمیزند. ازدواج یک مسأله ای است که هم قدرت تخریب آن زیاد است و هم قدرت اصلاح آن زیاد است.