به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 185
بازدید دیروز: 2,765
بازدید هفته: 12,968
بازدید ماه: 79,041
بازدید کل: 23,740,851
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 8 May 2024
الأربعاء ، ۲۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
« جوان و ازدواج » 12- ازدواج، سکوی پرتاب انسان به سوی موفقیت

 

« جوان و ازدواج » 

12- ازدواج، سکوی پرتاب انسان به سوی موفقیت

Image result for ‫حجة الإسلام والمسلمین دکتر سید حسن عاملی‬‎

ازدواج، سکوی پرتاب انسان به سوی موفقیت

ازدواج این است که زندگی سکوی پرش انسان برای موفقیت های اجتماعی شود. اگر قرار باشد اسباب عبودیت در خانه از بین برود، تقاضای حرام در خانه مطرح شود، کارهای حرام انجام شود، انسانهای ناباب به عنوان فامیل به خانه وارد شوند و زن پشتیبان مرد نباشد حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: در این حالت هدف ازدواج مححق نشده است.

وقتی برای ازدواج به در خانه دختری می روی این مطلب را بدان که باید با فامیل او سر یک سفره بنشینی و با آنها رفت و آمد بکنی، و این رفت و آمد بر کودک تو نیز تأثیر دارد.

پس باید در انتخاب همسر دقت بکنی. حضرت می فرمایند: "فَإِنَّ الْخَالَ أَحَدُ الضَّجِيعَيْن‏" (کافی، ج 5 :332 ) کودک شبیه دو نفر می شود یکی پدرش و دیگری دایی اش و بیشترین تاثیر گذاری تربیتی روی کودک از فامیل مادرش می باشد.

لحاظ تبعی جمال زن

وقتی که لحاظ، استقلالی باشد همه این مشکلات پیش می آید ولی اگر لحاظ تبعی باشد اشکالی ندارد و خود معصوم هم گفته است که همسر باید دارای جمال باشد. مواقعی پیش می آید که خانمی باجمال عالی اما بی دین وجود دارد و خانم دیگری باجمال عالی ولی باایمان وجود دارد، در این موارد باید به سراغ ایمان فرد بروی.

خداوند درقرآن می فرماید: « وَ لَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَیرٌْ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لَا تُنكِحُواْ الْمُشْرِكِینَ حَتىَ‏ یؤْمِنُواْ وَ لَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیرٌْ مِّن مُّشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ» (بقره: 221)
ای مؤمنین زن مؤمن برای شما بهتر از زن مشرک است ولو اینکه زیبایی آن زن شما را بسیار متعجب بکند. خداوند متعال صراحتاً می فرماید: زن ایمان داشته باشد ولو اینکه زیبایی او به زیبایی آن زن بی ایمان نرسد باید به سراغ این زن بروی. پس اگر جمال را بصورت تبعی لحاظ کنیم بهتر است و ایرادی ندارد.

اگر صد سال دوری می شتابی

نه خود را و نه کس را باز یابی

 

آن جوان جزو اَعبَـد روزگار شد

یکی از علما در تهران نقل می کردند در یک عروسی داماد دیده بود که عروس گریه می کند. داماد پرسیده بود: چرا گریه می کنی؟ دختر گفته بود: من قصد ازدواج با شخص دیگری را داشتم و محبت او را در دل داشتم ولی پدرم مرا به تو داد. داماد پرسید: آن شخص کیست؟ و دختر همه چیز را گفته بود. این داماد آمده بود و زمینه ازدواج آن دو را فراهم کرده بود.

آن عالمی که این قصه را نقل می کردند، گفتند: این جوان جزو اَعبَـد روزگار شدند و خداوند متعال عنایت خاصی نسبت به این جوان داشتند چون نیت این جوان نیت خیری بوده است.

اگر این روحیه که انسان نخواهد غم و غصه دیگران را ببیند، در تمام افراد جامعه رواج یابد آیا مشکلی در جامعه پیدا می شود؟ آیا ی شود در جامعه رباخوار دید؟ آیا انسانی پیدا می شود که خانواده ای را بدبخت کند؟

بحث نیت در ازدواج بحث مفصلی است. جوان باید بداند اگر نیت، نیت معقولی باشد، ثروت و موقعیت و عاقبت به خیری هم به دنبال آن خواهد آمد. مهم نیت خیر است. گاهی می بینی که انسان با یک نیت توانسته است عالمی از ثواب، رحمت، عنایت و خیرات را پیدا کند.