به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,465
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 12,526
بازدید ماه: 12,526
بازدید کل: 23,674,354
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
بررسی علل بد حجابی 13 - چرا بدحجابي بين زنان ايران شيوع پيدا كرده است
بررسی علل بد حجابی
 
چرا بدحجابي بين زنان ايران شيوع پيدا كرده است
 
و چرا توبة فرهنگي سخت ترين توبه‎ها است؟
 
Image result for ‫رواج بدحجابي با مانکن‌هاي غربي!‬‎

مسألة بدحجابي زنان از پديده‎هاي جديد اجتماعي نيست، بلكه از ديرباز اين عنصر ضد اخلاقي در جامعه وجود داشته است، لكن در سالهاي اخير و به ويژه سالهاي پس از دفاع مقدس به موازات تحولات اجتماعي و سرازير شدن انواع محصولات فرهنگي بيگانه و تساهل و تسامح در مقولات فرهنگي، بدحجابي ابعاد تازه‎اي به خود گرفته است.[1]
در يك نگاه كلي، عوامل و زمينه‎هاي مؤثر بر رشد بدحجابي عبارتند از:
1. تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي در جامعه؛
رفتار انسان محصول انديشه و بينش او است. در جامعه اسلامي هر فرد مسلمان بر اساس جهان‎بيني و باورهاي اعتقادي خويش عمل مي‎كند. حجاب نيز نماد و تبلور اعتقادات فردي است. هر اندازه افراد از نظر اعتقادي و مذهبي قوي تر باشند، رفتارها، عملكردها و نوع پوشش و لباسشان نيز مطابق با اصول و معيارهاي مذهبي و ديني خواهد بود.
شواهد نشان مي‎دهد كه در سالهاي پس از انقلاب باورها و اعتقادات مذهبي در جامعه به ويژه در ميان نسل جوان و نوجوان كمرنگ شده است.[2] البته اين به معناي نفي گرايش‎هاي قوي مذهبي نيست، بلكه نشان دهندة افزايش بزهكاري در جامعه است.
تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي خود معلول چندين عامل است. يكي از عوامل عمدة آن القاي اين تفكر است كه دين توانايي حلّ مشكلات بشر را در اين زمان ندارد. اين تفكر انحرافي باعث شده است تا برخي جوانان و نوجوانان، قوانين و احكام مذهبي را زير پا بگذارند و به انواع انحرافات اخلاقي از جمله بدحجابي و بي‎حجابي، رو آورند.
2. تهاجم فرهنگي دشمن
يكي از عوامل رواج بدحجابي و بي‎حجابي تهاجم فرهنگي غرب در جامعة ما است.[3]
از آنجا كه در غرب و اروپا، معنويت و مذهب به حاشية زندگي خزيده است، همة وجود زن براي استفاده‎هاي ابزاري و جنسي مطرح شده است. غرب با تبليغات فراوان زمينه گريزان كردن دختران از پوشش و حجاب را ايجاد نموده است و در واقع بين جوانان و ارزشهاي انساني فاصله ايجاد كرده است. كشورهاي غربي به شيوه‎هاي مختلف اين ايده و تفكر را در جوامع اسلامي ترويج نموده و تا حدودي موفق بوده‎اند.
3. گسترش روحية غربگرايي و غرب‎زدگي
علاوه بر تهاجم فرهنگي كه از برون مرزها اعمال مي‎شود، نوعي روحية غرب گرايي و غرب‎زدگي در برخي جوانان و نوجوانان نيز به چشم مي‎خورد. تلقي برخي افراد اين است كه اگر بخواهيم متمدن و پيشرفته شويم بايد در رفتار عملكرد، نوع و مدل لباس از غرب تقليد كنيم. در اين رويكرد، متمدن شدن به معناي غربي شدن و تقليد از الگوها و هنجارهاي غربي است؛ لذا برخي جوانان و نوجوانان كه از نظر اعتقادي و ديني باورهاي لازم را ندارند، تلاش مي‎كنند در نوع پوشش و لباس از غرب تقليد كنند.[4]
4. تقليد از الگوهاي غربي و خارجي
از ديگر عوامل و زمينه‎هاي رشد بدحجابي و بي‎حجابي در ميان جوانان و نوجوانان ناديده گرفتن الگوهاي خودي و روي‎آوري به الگوهاي بيگانه است. روشن‎ترين و صريح ترين بروز اجتماعي اين پديده الگو قرار گرفتن هنرپيشه هاي مبتذل سينماي غرب و شرق در انديشه و رفتارهاي برخي جوانان است.
5. خلأ فرهنگي در جامعه
يكي از مهمترين ريشه‎هاي ترويج بي‎حجابي و بدحجابي، پيدايش خلأ فرهنگي در جامعه است. هيچ جامعه‎اي تا آمادگي نداشته باشد، از فرهنگ بيگانه تأثير نمي‎پذيرد. بنابراين تهاجم فرهنگي و وجود الگوهاي نامناسب به خودي خود كارساز نيست بلكه نياز به زمينة مساعد يعني خلأ فرهنگي و فكري دارد.[5]
6. ضعف و ناهماهنگي نهادهاي اجتماعي
هر يك از نهادهاي اجتماعي هم چون خانواده، مدرسه، نهاد دولت و... عهده دار مسئوليت و وظايف شخصي از كاركردهاي يك جامعه هستند. فرايند عملكرد اين نهادها و نيز تعامل و همسويي آنها، چگونگي حركت فرهنگي يك جامعه را مشخص مي‎كند. اگر هر يك از نهاد‎هاي اجتماعي وظايف خويش را به خوبي و در راستاي اهداف اسلامي انجام داده و گرايش دختران نوجوان را به حجاب و ديگر مسايل اسلامي تقويت كنند، بي‎حجابي و بدحجابي در جامعه پديدار نخواهد شد. آسيب‎پذيري زماني آغاز مي‎شود كه هر يك از نهادها، يا وظايف خويش را انجام ندهند و يا همسو و هم راستا با اهداف كلي جامعه حركت نكنند. در چنين شرايطي تهاجم فرهنگي و بي‎حجابي و بدحجابي در جامعه رواج خواهد يافت.
جامعة يكپارچه و آسيب‎ناپذير در برابر تهاجمات دشمنان، جامعه‎اي است كه بين نهادهاي اجتماعي آن پيوند عميق و گسست‎ناپذير وجود داشته باشد. جامعه‎اي كه به صورت يکپارچه، با وحدت واقعي و همگاني در تمام صحنه‎هاي اجتماعي و فرهنگي شكل گرفته است نه تنها مرعوب و مقهور تهاجم بيگانگان نمي‎شود بلكه همچون دژي مستحكم در مقابل تهاجم آنان پايداري مي‎كند. نمونة اين پاسداري را مي‎توان در دفاع مقدس در برابر تهاجم نظامي و اقتصادي بيگانگان به خوبي نظاره كرد. در آن زمان كه ارزش‎ها بر جامعه حاكم بود، انحرافات اخلاقي، بي‎حجابي و بدحجابي و استفاده از مدها و الگوهاي غربي در جامعه ديده نمي‎شد.
چرا توبه فرهنگي سخت است؟
يگانه راه اصلاح انحرافات و به تعبير شما «توبة فرهنگي»، تقويت اعتقادات و باورهاي ديني و مذهبي افراد جامعه است. و اين وظيفه اي است سنگين كه به دوش اولياء، مربيان و اقشار مختلف جامعه نهاده شده است. هر چند سالم سازي و پاكسازي محيط جامعه از افراد منحرف و ابزار و وسايل آلوده كننده و لباس‎هاي مد غربي، يك ضرورت است. ليكن بايد توجه داشت مصون سازي افراد در برابر هجوم بيگانگان از اهميت بيشتري برخوردار است. مصون سازي وابسته به خودآگاهي است. دختران بايد بگونه‎اي تربيت شوند كه آگاهانه و با اختيار كامل از آلودگي، گناه و بدحجابي  پرهيز نمايند. به عنوان مثال، جمع آوري لباس‎هايي با طرح و آرم غربي كه هر كدام پيام‎هاي خاصي براي جوانان و نوجوانان دارد، در شرايط فعلي لازم  و ضروري است؛ اما كافي نيست. بايد بذر ايمان و تقوا را در درون جان افراد بارور نمود تا با اراده و خودآگاهي كامل از انحرافات دوري كنند. و از طرفي بايد امر به معروف و نهي از منكر اين دو اصل در جامعه اجرا شود. و در آخر بايد گفت اصلاح انحراف هميشه سخت تر از خود فرايند انحراف است چرا كه انحراف و هوس راني خود سراشيبي است و نياز به زحمت ندارد. انسان مهار (شناختي و ...) خود را رها كند رفته است اما اصلاح سخت است و بايد موانع آن را برطرف كرد و سعي و زحمت مبارزه با طاغوت، تهاجم فرهنگي شيطان و هوس را چند برابر كرد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. محمود اكبري، دختران پندها و هشدارها، انتشارات گلستان ادب، 1381.
2. سيد محمد حسين فضل الله، دريچه‎اي به دنياي جوانان، ترجمه عبدالهادي فقيهي‎زاده، نشر دادگستر، 1378.
3. سيد حسين تقوي، آسيب شناسي ديني فمينيسم، انتشارات فرهنگ منهاج، 1381.
 
پي نوشت ها:
[1] . جمعي از نويسندگان، حجاب و آزادي، سازمان تبليغات اسلامي، ص 77ـ84.
[2] . طالبان، محمد رضا، دينداري و بزهكاري در ميان جوانان، موسسه فرهنگي و هنر، تهران، 1380، ص 61-81.
[3] . آصفي، محمد مهدي، دنياي اسلام و تهاجم فرهنگي غرب، دفتر تبليغات اسلامي، 1380، ص 27-39.
[4] . موسوي لاري، سيد مجتبي، اسلام و سيماي تمدن غرب، دفتر انتشارات اسلامي، 1380، ص 75-94؛ و آصفي، محمدمهدي، همان، ص 51.
[5] . نويد، مهدي، فرهنگ و مقاومت فرهنگي، انتشارات فلق، 1374، ص 80-92.