به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 75
بازدید دیروز: 2,464
بازدید هفته: 6,673
بازدید ماه: 6,673
بازدید کل: 23,668,501
افراد آنلاین: 1
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۰۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 24 April 2024
الأربعاء ، ۱۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
« جوان و ازدواج » 24 - معیار مهم در انتخاب همسر

 

« جوان و ازدواج » 

24 -معیار مهم در انتخاب همسر

Image result for ‫حجة الإسلام والمسلمین دکتر سید حسن عاملی‬‎

2 معیار مهم در انتخاب همسر

برای تأمین اهداف ازدواج باید مواردی را در نظر گرفت:

1-کفویت ایمانی

2- اصالت خانوادگی. معنای اصالت خانوادگی حسب و نسب بزرگ نیست بلکه معنی این است که در پشت او و اجداد او آلوده وجود نداشته باشد.

طهارت اصلاب مایه افتخار

پیامبر می فرمایند: "وَ لَمْ أَخْرُجْ مِنْ سِفَاحٍ مِنْ لَدُنْ آدَم"‏ (اگر اجداد مرا تا آدم بروی در یکی از آنها آلودگی جنسی وجود ندارد؛ بحار الانوار، ج 5 : 117  اعتقادات الإمامية و تصحيح الاعتقاد، ج ‏1 : 110) حضرت به این موضوع افتخار می کند. حضرت به چند چیز افتخار کرده اند.

حضرت می فرمایند: آدم فرزندی بزرگتر از من ندارد، در حالی که این فخری ندارد. اما یک چیزهایی هستند که واقعاً فخر دارند یکی همین جاست یعنی صلب انسان جد اندر جد پاک و بدون آلودگی جنسی باشد. چرا سادات و امامزاده ها احترام دارند؟ چون در اجداد آنها آلودگی وجود ندارد.

دعای ندبه را بخوانید، در فرازهایی از آن به آقا امام زمان می گویی: "یَا ابنَ الغَطَارِفَة الاَکرَمِینَ وَ الاطَایبِ المُطَهَّرِین " خطبه امام سجاد (علیه السلام) را ببینید همه اش می فرماید: "أَيُّهَا النَّاسُ أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنَى- أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا- أَنَا ابْنُ ..." (بحار الأنوار، ج 45 : 138) معلوم می شود می توان به اجداد افتخار کرد. اما به کدام اجداد؟ آن اجدادی که پاک بوده اند و درست رفتار کرده اند.

تو نیز در آتش هستی

شخصی آمد محضر پیامبر و عرض کرد: یا رسول الله! من پدری داشتم که پهلوان بزرگی بود. اگر تمام شهر می آمدند نمی توانستند با او مقابله کنند. بعد گفت: یا رسول الله! پدربزرگ من هم پهلوان بزرگی بود، یا رسول الله! جد سوم من هم وقتی راه می رفت مردم فکر می کردند که کوهی حرکت می کند، یا رسول الله! جد چهارم من کسی بود که در جزیرة العرب وقتی اسمش را می آوردند همه مردم را ترس فرا می گرفت.

این مرد همین طوری ادامه داد و  گفت تا اینکه به جد نهم رسید در این لحظه حضرت آب سردی بر سر او ریختند و فرمودند: "أَمَا إِنَّكَ عَاشِرُهُمْ فِي النَّار" (تو که دهمی آنها هستی در آتش هستی؛  الكافي،  ج ‏2 : 329) حضرت فرمودند: شیر کیست؟ آن کسی است که خودش را بشکند.

فهل شیری دان که صفها بشکند

شیر دان آن را که خود را بشکند

 

ظهور بزرگی پدر در فرزندانش

یک طلبه آمد و به حضرت آیت الله صدر (پدر امام موسی صدر) گفت: آقا قرائت شما اشتباه است و شما حمد را اشتباه می خوانید. آیت الله صدر گفتند: پسرم بیا برویم یک جایی بنشینیم و من حمد را بخوانم ببین درست می خوانم یا نه! – اگر انسان خود ساخته باشد چنین رفتار می کند- رفتند و آقای صدر یک بار حمد را برای آن طلبه خواند بعد طلبه گفت: آقا قرائت شما صحیح است.

یکبار آقای صدر طلبه ای را می بینند که تنها و غمگین نشسته است. می پرسند: چرا ناراحتی؟ می گوید: آقا من سال اول هستم و هم بحثی ندارم. آقا می فرمایند: بیا باهم بحث کنیم.

ببینید آقا با آنکه مجتهد بودند می نشینند و با این طلبه هم بحث می شوند. یک روز این طلبه موقع خروج آقای صدر از جلسه درس، ایشان را می بیند که علمای زیادی اطراف او جمع شده اند. از یک نفر پرسید: این شخص کیست که این همه آدم اطراف او جمع شده اند؟ او گفت: از چه کسی تقلید می کنی؟ طلبه گفت: از آقای صدر. آن فرد در جواب او گفت: ایشان همان آقای صدر هستند.

به یک چنین شخصی می توان گفت پهلوان و معلوم است که فرزندی که از صلب او بیرون می آید می شود امام موسی صدر.

امام موسی صدر وقتی به مجلس درس پدرشان می رفتند از پایین منبر به پدرشان اشکال می گرفتند. پدر در جواب می گفتند: آقا توجه بفرمایید من درس را تقریر بکنم اگر اشکالی باشد "علی الرأس والعین" و دست بر سر می گذاشتند. این است اصول تربیتی که بین این پدر و پسر حاکم است.

هر روز هزار لعنت

اینکه در روایات و ادعیه این همه گفته می شود: یابن رسول الله، یابن فلان، یابن...، تأکید بر این دارد که خانواده انسان باید از کدام خانواده باشد، کودک باید در کدام خانواده بزرگ شده باشد و این مسأله کوچکی نیست و قضیه مهمی است.

آقا رسول الله فرموده اند: هر کس دختر خود را به یک فرد بی دین تزویج کند هر روز هزار لعنت بر آن فرد نازل می شود.

لذا در ازدواج ثروت و جمال نباید هدف اصلی باشد. نمی گویم این موارد نباید لحاظ شود، اما نباید لحاظ استقلالی شود.