به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,556
بازدید دیروز: 4,020
بازدید هفته: 17,425
بازدید ماه: 108,288
بازدید کل: 23,770,090
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 14 May 2024
الثلاثاء ، ۶ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۵ - ترور شهید آیت‌الله حاج‌شیخ‌علی قدوسی، دادستان كل انقلاب اسلامی ۱۴/ ۰۶/ ۰ ۱۳۶
ترور شهید  آیت‌الله حاج‌شیخ‌علی قدوسی، دادستان كل انقلاب اسلامی

Image result for ‫آیت‌الله حاج‌شیخ‌علی قدوسی‬‎

آیت‌الله علی قدوسی در 1306 ش. در شهرستان نهاوند در یك خانواده روحانی متولد شد. پدرش آیت‌الله ملا احمد قدوسی، در محضر آیات عظام ملاكاظم خراسانی، میرزا حبیب‌الله دشتی و میرزا محمد حسن شیرازی به مقام اجتهاد رسیده بود.


علی قدوسی كه هجدهمین فرزند خانواده‌اش بود، دروس مقدماتی را در نهاوند و دروس متوسطه را همراه با علوم اسلامی در قم آموخت. وی درس خارج را نزد آیت‌الله بروجردی و امام‌خمینی و درس فلسفه را نزد علامه طباطبایی فرا گرفت. و پس از چندی با دختر علامه طباطبایی ازدواج كرد.

قدوسی در 1341 به درجه اجتهاد رسید و به تدریس در حوزه علمیه قم مشغول شد. او با آغاز فعالیت فدائیان اسلام به صف مبارزین این گروه پیوست و در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت در مخالفت با حزب توده فعالیت زیادی داشت، اما پس از شكست نهضت ملی و پیروزی كودتاچیان 28 مرداد 1332 و تا شروع نهضت امام خمینی در 1341، مشغول تكمیل دروس حوزوی بود.
 
در 1343 با همكاری چند تن از فضلای حوزه علمیه قم از جمله مرحوم آیت‌الله ربانی شیرازی و شهید دكتر بهشتی تشكلی را برای تحرك هر چه بیشتر حوزه علمیه بوجود آورد. این تشكل در 1344 توسط ساواك شناسایی و بسیاری از روحانیون فعال آن از جمله خود شهید قدوسی دستگیر و زندانی شدند. قدوسی در مرداد سال بعد و پس از آزادی از زندان، مدیریت مدرسه حقانی را بر عهده گرفت.

وی دروس كلاسیك دبیرستانی مانند ریاضیات، طبیعی و زبان خارجه را وارد دروس حوزوی مدرسه حقانی كرد و در سالهای فعالیت خود از همراهی و همفكری شهید دكتر بهشتی بهره برد. در طول سالهای فعالیت وی، مدرسه حقانی به مركزی برای مبارزه با شاه تبدیل شد و بسیاری از شاگردان آن به زندان افتاده و یا فراری و تبعید شدند.

شهید قدوسی در كنار مدرسه حقانی، مدرسه علمیه‌ای نیز به نام «مكتب توحید» ـ مختص خواهران و تربیت مبلغان زن ـ تأسیس كرد.

پس از پیروزی انقلاب به فرمان امام‌خمینی (ره)، مسئولیت دادستانی كل انقلاب را پذیرفت و با‌ آن كه بیمار بود و همواره از ناحیه كبد رنج می‌برد، در انجام وظائف كوتاهی نكرد.

آیت‌الله قدوسی سرانجام بعد از ۳۱ ماه حضور در سمت دادستانی انقلاب، در حالی که ۸ ماه از شهادت فرزندش محمدحسن در عملیات هویزه می‌گذشت، در جریان بمبگذاری در دادستانی انقلاب در چهارراه قصر تهران که بعد‌ها سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مسئولیت آن را برعهده گرفت، ترور شد و به شهادت رسید. بعد‌ها معلوم شد فردی نفوذی از کارمندان دادستانی دقایقی قبل از انفجار زیر اتاق قدوسی بمبی آتش‌زا تعبیه کرده و به سرعت از این مکان خارج شده است. اینچنین بود که در ساعت ۸:۴۰ روز شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ انفجار مهیبی در زیر دفتر قدوسی رخ داد، به نحوی که دیوار پشت سر او جدا شده و او را از اتاقش در طبقه دوم به کف حیاط دادستانی پرت کرد. قدوسی که به شدت مجروح شده بود ابتدا به بیمارستان ۵۰۱ ارتش و سپس به بیمارستان شهدا انتقال یافته و تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما تلاش‌ها ناکام ماند و وی در ‌‌نهایت به دلیل خونریزی شدید مغزی به شهادت رسید. پیکر قدوسی پس از تشییع توسط گروه کثیری از مردم در صحن مطهر حرم حضرت معصومه در قم به خاک سپرده شد.

بعد از شهادت آیت‌الله قدوسی دادستان كل انقلاب ، شورای عالی قضایی طی حكمی حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی را به سمت دادستان كل انقلاب منصوب كرد.

در پی این واقعه امام خمینی پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده بود: «با کمال تأسف و تأثر حجت‌الاسلام شهید قدوسی به دوستان شهید خود پیوست. شهیدی عزیز که سالیان دراز در خدمت اسلام بود؛ و اخیراً مجاهدات او در راه انقلاب بر همگان روشن است. اینجانب سالیان طولانی از نزدیک با او سابقه داشتم، و آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف می‏شناختم. شهادت بر او مبارک و وفود الی اللَّه و خروج از ظلمات به سوی نور بر او ارزانی باد. راهی است که باید پیمود و سفری است که باید رفت. چه بهتر که در حال خدمت به اسلام و ملت شریف اسلامی شربت شهادت نوشیدن و با سرافرازی به لقاءاللَّه رسیدن. و این همان است که اولیای معظم حق تعالی آرزوی آن را می‏کردند و از خدای بزرگ در مناجات خود طلب می‏کردند.»

Image result for ‫گل لاله‬‎