به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 161
بازدید دیروز: 4,020
بازدید هفته: 14,030
بازدید ماه: 104,893
بازدید کل: 23,766,696
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 14 May 2024
الثلاثاء ، ۶ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۵ - چگونگی ترور شهید هاشمی نژاد ؟ ۰۷/ ۰۷/ ۰ ۱۳۶

چگونگی ترور شهید هاشمی نژاد ؟

Image result for ‫چگونگی ترور شهید هاشمی نژاد ؟‬‎

شهید هاشمی نژاد مردی از تبار علم و ادب و اخلاق آگاه و عالم به همه مسایل اجتماعی كه در طول دوران زندگی خود سراسر مبارزه و جنبشی بوده است . سیر مبارزاتی وی از سال ۱۳۴۲ به اوج رسید و تا پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن تا زمان شهادت با سخنرانیهای پرشور و روشنگرانه ادامه داشته است . در تعقیب و گریزها و بازداشتها و در پاسخ به سئوالات ساواك با زیركی خاصی عمل نموده كه به ظاهر تسلیم اما در باطن استوار و پرخروش بود كه همه اینها عامل برآشفتگی رژیم منحوس پهلوی و دستگاههای اطلاعاتی شاه شده بود . از طرفی نقشی ارزنده در شكل دادن مردم در به ثمر رساندن  انقلاب اسلامی ایران داشته است.

درتاریخ  ۵/ /۵ / ۱۳۱۱ شمسی در شهر علم خیز بهشهر از استان مازندران در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. پدرش سید حسن مردی با ایمان و با تقوا و كاسب محل بود كه با زحمت فراوان مخارج  زندگی خود و خانواده اش را تامین می كرد.

دوران رشد و بالندگی سید عبدالكریم با اوجگیری حكومت دیكتاتوری رضاخان مواجه بود. رضاخان در دوران حكومت ننگین خود دین و دینداری را تحت فشار  و اختناق قرارداده بود و در شهریور ۱۳۲۰ یعنی زمانی كه سید عبدالكریم  ۱۰ ساله بود خاك ایران را ترك می كند و پسرش محمد رضا به حمایت انگلیس و آمریكا بر تخت سلطنت قرار می گیرد كه او نیز دنباله روی سیاستهای پدرش بود.

در همین ایام سید عبدالكریم كه دارای هوش و ذكاوت خاصی بود ضمن درس خواندن بعد ازظهرها در مغازه پدرش به او كمك می كرد و از آنجائیكه علاقه شدید به علم داشت ‘  با تشویق پدرش در حوزه علمیه ی آیت ا… كوهستانی در روستای كوهستان در ۶ كیلومتری بهشهر همراه دیگر طلبه های جوان و با هدفی پاك و بی آلایش و با اخلاص و تشنه علم و اخلاق مجذوب رفتار حكیمانه آن استاد الهی شده و با جدیت و تلاش به تحصیل علم پرداخت تا جائیكه در طول ۴ سال دروس مقدماتی و مقداری از درس سطح فقه و اصول را به پایان رساند . این دوره از زندگی اش نقطه عطفی بودكه با عظمت و زیبایی از آن یاد می كرد. پس از این ایام با كسب اجازه از محضر استاد كوهستانی عازم حوزه علمیه قم شده و به ادامه تحصیل در زمینه فقه و اصول پرداخت و از اساتید بزرگی  بهره برد و در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام  بروجردی ‘ علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) شركت نمود و از اساتید دیگرآیت ا… صدوقی سید رضا صدر  آیت ا… مجاهدی و مرحوم  داماد كسب علم نمود و در سال ۱۳۴۰ پس از فوت آیت ا… بروجردی به مشهد مقدس مشرف شد و در درس آیت ا… میلانی و آیت ا…  شیخ مجتبی قزوینی به تحصیل پرداخت . وی در سال ۱۳۳۵ در سن ۲۵ سالگی با همشیره آقای سید حسن ابطحی ازدواج نموده و خطبه عقد آن دو در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) با حضور آیت ا… میلانی انجام می شود و با تشكیل خانواده زندگی بسیار ساده و بی آلایشی داشت كه با شهریه ی طلبگی ‘ زندگی خود را اداره می كرد  و بقیه آنرا از درآمد منبر و یا حق التالیف آثار بدست می آورد و مخارج زندگی اش را تامین  می نمود.

سید عبدالكریم در برابر خداوند تسلیم محض بود و علاقه و ارادت خاصی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داشت و از كبر و غرور منزه بود و با توده مردم بخصوص قشر مستضعف و محروم رابطه نزدیكی داشت و به یاری آنان می شتافت . ایشان نسبت به مسائل فرهنگی بسیار حساس و با مسئولیت بود و در این راه نیز زحمات زیادی كشید .

به همین مناسبت از سال ۱۳۴۰ با برپایی مجالس تبلیغی و آگاهی دادن به مردم همت گماشت و همواره به سفرهای تبلیغی در شهرهای مختلف عازم می شد و در سال ۱۳۴۳ با همكاری سید حسن ابطحی كانون بحث و انتقاد دینی را جهت ارشاد نسل جوان بنا نهادند . این كانون دارای دو شعبه بود كه شعبه مركزی آن در مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در فلكه صاحب الزمان (عج) قرار داشت . این كانون تا سال ۱۳۵۱ ادامه داشت تا اینكه ساواك سخنرانی و پاسخگویی به سئولات جوانان را  از ناحیه شهید هاشمی نژاد ممنوع نمود .

اما سید عبدالكریم همچنان به مبارزات سیاسی خود ادامه می داد و آشكارا جنایات خاندان  پهلوی را آشكار می نمود و بارها و بارها در این خصوص بازداشت و زندانی و مورد شكنجه قرار گرفته بود.

در سال ۱۳۴۲ در ایام دهه فاطمیه مجالسی در سطح شهر مقدس مشهد برپا شد. شهید ابتدا در منزل آقای اخوان فاطمی واقع در كوچه عباسقلی خان جنب گرمابه اسلامی منبر می رفته و در شبهای ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ سال ۱۳۴۲ در مسجد فیل واقع در پایین خیابان منبر داشتند و در آنجا درباره حقوق  زن و انجمن های ایالتی و ولایتی و كاپیتولاسیون صحبت می كردند كه در شب سوم روز ۳ شنبه ۲۳ /۷/ ۱۳۴۲مامورین شهربانی مسجد را محاصره كردند و قصد بردن شهید هاشمی نژاد را داشتند . در این حادثه كه جمعیت منسجم حدود پانزده هزار نفر بوده است تعدادی شهید ‘  تعدادی مجروح و تعدادی اسیر و زندانی شدند و شهید بزرگوار بازداشت و زندانی و سپس ممنوع الملاقات شدند . رژیم منحوس با تلگراف ابراز تاسف آیت ا… میلانی ‘ شهید را به دو ماه زندان قابل خرید محكوم نمود . ضمن اینكه دادستان تقاضای اعدام  برای ایشان نموده بود . در همان شبها رادیو بی بی سی اعلام كرد كه در مشهد حادثه مسجد فیل را كه از نادرترین حوادث می باشد ‘  شیر بچه ای در مشهد بوجود آورده است . بعد از آن شهید هاشمی نژاد بارها و بارها دستگیر و زندانی شدند تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ كه از زندان آزاد گردیدند و در سنگر دبیر كل حزب جمهوری اسلامی مشهد جهت ارتقای سطح آگاهیهای اعضا و حزب جوانان خدمات شایسته ای را انجام دادند . سپس وی با رای قاطع مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافته و در تصویب قوانین حیاتی چون ولایت فقیه بیشترین نقش را  ایفا نمودند . در قضایای جنگ تحمیلی یكی دو نوبت به همراه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا… خامنه ای به مناطق جنگی رفته و در افشای خیانتهای بنی صدر ملعون و جبهه متحد لیبرالهای سلطنت طلب و منافقین سهم بسزایی داشتند.

اما نقشه ترور شهید هاشمی نژاد از درون سازمان منافقین طرح ریزی شد و صبح روز هفتم مهر ماه ۱۳۶۰ همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام طبق معمول در كلاس درس حضور یافته و ساعت ۸ صبح هنگامی كه در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجی حزب جمهوری اسلامی به خیل شهدا پیوست و پیكر پاكش در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بخاك سپرده شد و سه روز عزای عمومی در خراسان اعلام گردید . مدت زندگی شهید حدود ۴۹ سال و ۲ ماه و ۲ روز بوده است .

در حادثه صبحگاه ۷ مهر ۶۰ هنگامی كه شهید حجه الاسلام هاشمی نژاد در حال بازگشت از كلاس پاسخگویی به سوالات ، از پله های ساختمان حزب جمهوری اسلامی مشهد پایین می آمد ، یكی از اعضاء گروهك تروریستی مجاهدین خلق كه قبلا در حزب رخنه كرده بود و پس از شناسایی اخراج شده بود ، بنام “هادی علوی فیتیله چی” خود را به نزدیك ایشان رسانید و با قرار دادن نارنجك جنگی روی شكم ایشان و انفجار آن، هاشمی نژاد را ترور كردد.

در اثر انفجار این نارنجك یكی از دست های تروریست قطع شد و یكی از نگهبانان حزب بنام محسن توكلی و یكی از شركت كنندگان در كلاس پاسخگویی به سوالات بنام عطا ظریف مجروح شدند. امیر یغمایی معاون اطلاعات سازمان مجاهدین خلق در این زمینه می گوید: طرح ترور به دست جلال و شهاب دوتن از اعضاء سازمان ریخته شده بود.در طرح بنا بر این بود كل كلاس را كه هاشمی نژاد در آن تدریس می كرد بزنند ولی بعدا متوجه شدند هادی علوی قاتل شهید هاشمی نژاد لو رفته است.

امروز هیچگونه یادمان در محل ترور ایشان در خیابان عشرت اباد (شهید هاشمی نژاد فعلی) یا بر مزار ایشان در حرم مطهر رضوی یافت نمی شود  در حالی که ثبت و روایت محل ترور ایشان در انتقال تاریخ و شناخت این مجاهدت بسیار موثر واقع می گردد .

Image result for ‫گل لاله‬‎