به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 67
بازدید دیروز: 2,925
بازدید هفته: 15,775
بازدید ماه: 81,848
بازدید کل: 23,743,657
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 9 May 2024
الخميس ، ۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
22 - خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ) - ۱۸ - آشنایی با امام موسی صدر و شهید چمران در لبنان ۱۲/ ۱ ۱/ ۱۳۹۵
خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ) - ۱۸

آشنایی با امام موسی صدر و شهید چمران در لبنان

Image result for ‫امام موسی صدر و شهید چمران‬‎Image result for ‫امام موسی صدر و شهید چمران‬‎Image result for ‫امام موسی صدر و شهید چمران‬‎



بعد از طی این دوره‌ها، همراه یکی از خواهران فلسطینی به جنوب لبنان و تپه‌های نبطیه نزد برادران و خواهران مبارز و مجاهد رفتیم. شش ماه در آن جا سپری کردم، و در چند عملیات نامنظم علیه اسرائیلی‌ها شرکت می‌جستم و در روزهایی که عملیات و شبیخونی در کار نبود به کارهای دیگری چون تدریس قرآن و آموزش نظامی و... می‌پرداختم.
پس از سپری شدن این مدت با آموخته‌های فراوانی به سوریه بازگشتم. و از این تاریخ به بعد مدام بین این دو کشور برای کارهای مختلف در تردد بودم.  در این دوران بیشتر شب‌ها یا از طرف گروه‌های داخلی در لبنان مانند شیوعی1، امل2 و کتائب3 یا از طرف نیروهای اسرائیلی که آتش سنگینی را هم دنبال خود داشت، درگیری بود.
امام موسی صدر و شهید چمران
یکی از برکاتی که از حضورم در لبنان نصیبم شد، آشنایی با امام موسی صدر4 و یار و همراه و هم‌دوش او شهید چمران بود. این دو خیلی با هم دوست بودند و در بیشتر کارها کنار هم بودند. امام موسی صدر رهبر معنوی شیعیان و رئیس مجلس اعلای شیعیان بود،که برای امور رفاهی و فرهنگی مردم جنوب لبنان خیلی تلاش می‌کرد. شهید مصطفی چمران5 هم که در آمریکا تحصیل کرده و به تمامی امکانات و رفاه زندگی‌اش در آن جا پشت کرده بوده، پس از طی دوره چریکی در مصر به هنگام ریاست جمهوری جمال عبدالناصر به لبنان آمده سررشته بسیاری از امور فرهنگی و غیرانتفاعی و خیریه شیعیان لبنان را به عهده گرفته بود.
صدر و چمران مانند دو برادر همیشه در کنار  هم بودند و هر دو زحمات زیادی برای لبنانی‌ها کشیدند، امام موسی صدر، مدرسه‌ای صنعتی، برای بچه‌های یتیم و خانواده‌های شهدا ساخته بود که مسئولیت آن را شهید چمران به عهده داشت و او در آنجا زحمات طاقت‌فرسایی متحمل می‌شد؛ هم مدیر، هم معلم و مربی و هم پیش‌نماز مدرسه بود. هیچ کاری نبود که چمران برای جوانان و نوجوانان آن مدرسه انجام نداده باشد. از آموزش اسلحه‌های سبک گرفته تا درس و بحث قرآن، نماز جماعت، نمایش‌نامه و داستان‌نویسی و...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
1. حزب شیوعی، از احزاب چپ لبنان که به رهبری یک فرد مسیحی به نام جرج حاوی شکل گرفت، شیعیان بسیاری در این حزب عضو هستند. (حزب شیوعی معادل حزب توده ایران در لبنان بود)
2. افواج المقاومهًْ اللبنانیه - امل-  در ژوئیه 1975 امام موسی صدر آن را ایجاد کرد که در ابتدا بازوی نظامی حرکهًْ ‌المحرومین شمرده می‌شد، ولی بعدها جنبش امل به سازمانی کاملا سیاسی و نظامی تبدیل شد.
3. حزب کتائب، بزرگ‌ترین حزب دست‌راستی لبنان است، که رهبر آن پیر جمیل و معروف به فالانژیست بود. بعد از کشته شدن پیر جمیل، بشیر جمیل عهده‌دار رهبری این حزب شد. هدف این حزب حفظ حاکمیت و سلطه مارونیت مسیحی در لبنان بود.
4. آیت‌الله سیدموسی صدر در 14 خرداد 1307 در شهر قم متولد شد و در همان شهر دروس ابتدایی و متوسطه را گذراند. وی تحصیلات علوم  اسلامی خود را در حوزه‌های علمیه قم و نجف پی گرفت و از دروس امام خمینی(ره) و حضرات آیات: بروجردی، محقق داماد، کوه کمره‌ای، سیداحمد خوانساری، علامه طباطبایی، سلطانی طباطبایی بهره برد. صدر تحصیلات عالی خود را در مقطع کارشناسی و در رشته اقتصاد در دانشگاه تهران به پایان رساند. وی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه آشنا بود.
امام موسی صدر مدتی در حوزه علمیه قم به تدریس فقه، اصول، منطق و فلسفه پرداخت، پس از فوت پدر بزرگوارش در سال 1334 به نجف رفت و تا سال 1337 از محضر آیات عظام سیدمحسن حکیم و سیدابوالقاسم خویی استفاده کرد. او در 1337 به ایران بازگشت و در آذر ماه همان سال اولین مجله حوزه به نام مکتب اسلام را با کمک تعدادی از اندیشمندان حوزه و برخی تجار متعهد تهران منتشر کرد.
۵. دکتر مصطفی چمران، در 1311 هـ . ش در شهر قم دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی‌اش را در مدرسه انتصاریه نزدیک پامنار گذراند و برای تحصیلات متوسطه به دبیرستان دارالفنون؛ و دو سال آخر را به صورت رایگان در دبیرستان البرز گذراند و در طول این دوران همواره شاگرد ممتاز بود. در سال 1332 به دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته مهندسی برق راه یافت و در سال 1336 با معدل و نمراتی ممتاز فارغ‌التحصیل شد. او از پانزده سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت‌الله طالقانی در مسجد هدایت و در دوره دانشجویی در جلسات درس فلسفه و منطق استاد شهید آیت‌الله مطهری حاضر می‌شد. و از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان محسوب می‌شد. چمران [در سال 1337] با بورس تحصیلی شاگرد ممتازی به خارج از کشور رفت و توانست فوق‌لیسانس مهندسی برق را با درجه ممتاز از دانشگاه تگزاس و دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما (مهندسی گرافت هسته‌ای) را از دانشگاه برکلی آمریکا با بهترین درجه علمی کسب کند.