به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 515
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 19,173
بازدید ماه: 85,246
بازدید کل: 23,747,053
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
5 / 1 - بررسی اسناد منتشرنشده‌ای از فتنه ۸۸ - همه آشوب‌های پس از انتخابات ۸۸ توطئه آمریکا بود ۱۷ / ۱۰ / ۱۳۹۵
بررسی اسناد منتشرنشده‌ای از فتنه ۸۸-5 معاون اسبق خزانه‌داری آمریکا:
 
همه آشوب‌های پس از انتخابات ۸۸ توطئه آمریکا بود  

Image result for ‫همه آشوب‌های پس از انتخابات ۸۸ توطئه آمریکا بود‬‎
 

 سعید مهدوی
با وجود همه این نشانه‌ها و علائم آشنا و مشترک متعدد مابین آنچه در جریان حوادث پس از انتخابات سال 88 در ایران روی می‌داد با آنچه در انقلابات و کودتاهای مخملی کشورهای مختلف اتفاق افتاد، اما برخی نیروها و گروهها از سر لج یا ناآگاهی و یا عامدا وجود یک طرح برای انقلاب یا کودتای مخملی را در ایران رد می‌کردند و عدم موفقیت آن را دلیل عدم وجودش می‌دانستند. این در حالی بود که علاوه بر شواهد و قرائن بسیار زیاد مبنی بر جریان یک کودتا یا انقلاب مخملی در حوادث پس از انتخابات سال 1388، حرف‌های علنی و مستقیم محافل خارج کشور، خود تاکید مجددی بر این ماجرا بود. مثلا به این اعترافات توجه کنید :
منوچهر ساچمه چی ( منشه امیر ) – گوینده رادیو اسراییل:
«...یکی سبز پوشیده ، یکی زرد پوشیده و یک حال و هوایی مثل جاهایی مثلا جمهوری اوکراین یا لهستان و مانند آن ، پیش از انقلاب مخملی حکمفرماست ...»۱
داریوش همایون – وزیر اطلاعات رژیم شاه در مصاحبه با رادیو صدای آمریکا ( VOA ):
«...انقلاب مخملی آرزوی ماست ، هدف تظاهر کنندگان است ، هدف این خیزش است...»۲
عنایت فانی – مجری تلویزیون فارسی بی‌بی سی:
«...همه اعتراضات بهانه‌ای است برای یک انقلاب مخملی و تغییر نظام جمهوی اسلامی ...»۳
علی آلفونه – عضو بنیاد آمریکن اینترپرایز:
«...دولت ایالات متحده آمریکا ، قصدش تغییر نظام جمهوری اسلامی هست...»۴
گفت‌و‌گوی جان کین از تئوریسین‌های کودتای مخملی در دانشگاه وست مینستر انگلیس با تلویزیون دولتی بی‌بی سی :
«...عنایت فانی ( مجری تلویزیون دولتی بی‌بی سی) : بگذارید برگردیم به جنبش سبز که از آن یاد کردید که در حال حاضر اعتراض‌ها در ایران با این نام شناخته می‌شود.
جان کین: استفاده از استعاره مخملی اهمیت بسیاری دارد و نشان می‌دهد که رویدادهای کنونی ایران یک نمونه قرن بیست و یکمی این روند یادگیری است....»
رهبر معظم انقلاب نیز در خطبه‌های نماز جمعه مهم پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم (در 29 خرداد 1388) با افشای طرح و برنامه‌های کانون‌های صهیونی برای به اغتشاش کشاندن کشور ، فرمودند :
«...این کاری که در داخل ناشیانه از بعضی سر زد ، اینها را به طمع انداخت. خیال کردند ایران هم گرجستان است. یک سرمایه دار صهیونیست آمریکایی ، طبق ادعای خودش که در رسانه‌ها ، در بعضی از مطبوعات نقل شد ، گفت من 10 میلیون دلار خرج کردم در گرجستان انقلاب مخملی راه انداختم ، حکومتی را بردم ، حکومتی را آوردم. احمق‌ها خیال کردند جمهوری اسلامی ...ایران ...این ملت عظیم ...با کجا مقایسه می‌کنید ایران را ؟ مشکل دشمنان ما این است که ملت ایران را هنوز هم نشناختند...»
اما این کودتای مخملی نتیجه منطقی طرح تهاجم و نفوذ فرهنگی بود که شرحش داده شد و ملاحظه شد چگونه آن نفوذ فرهنگی که بعد از پایان جنگ تحمیلی و از سال 1368 با قوت و قدرت از سوی مراکز استعماری خارج کشور شروع شده بود ، بعدا در شکل و شمایل مختلف ادامه پیدا کرد.
پوشش رسانه‌ای کودتای مخملی 1388
برای کودتای مخملی سال 1388 از چند سال قبل تدارکات زیادی دیده شده بود که بعضا برخی اسناد آن از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران مستقل منتشر شد . مثلا:
طراحي رسانه‌ای این کودتا به صورت يک گازانبر پیش‌بینی شده بود تا با تحریک مردم و شخصيت هاي سياسي براي حضور در اعتراضات، مسئولين رده بالاي نظام را تحت فشار قرار داده تا تن به ابطال انتخابات دهند.
برای عملی کردن چنین طرحی، اجلاسی توسط مركز «سايما» (از مراکز تحت پوشش بنیاد ملی برای دموکراسی) در جولای 2009 یعنی در تیرماه 1388 برگزار شد با عنوان «نقش رسانه‌هاي نوين در دهمين انتخابات رياست‌جمهوري ايران».
در اين نشست، حدود 150 نفر جمع شدند تا با پرداختن به مسائلی مثل انقلاب تویيتري، مخالفين، آزادي اطلاعات، فيلترينگ سايت و ...، تاثير اینترنت در ايران را مورد بررسي قرار دهند و دولت ايران را به محدود کردن آزادي اطلاعات و بيان متهم كنند.
اشخاصي نظير «رابرت فاريس» رئيس مركز اينترنت و جامعه بركمن از دانشگاه هاروارد، «آندرو ليومن»رئيس پروژه TOR، «سام صدايي» رئيس برنامه ايران در مركز بين‌المللي عدم خشونت و همكاري‌هاي امور بين‌الملل «هافينگتن پست» و «ستاره درخشش» گوینده و مجری تلویزیون دولتی آمریکا با عنوان استاد دانشگاه «جرج تاون»، از جمله سخنرانان اين گردهمايي بودند.۵
نفوذ در تبلیغات
اغلب نظرسنجی‌های معتبر نشان از پیروزی کاندیدای اصول‌گرایان داشت ( البته به جز آنچه در شبکه‌هایی همچون بی‌بی سی و سی ان ان و VOA و رسانه‌های دولت‌های ذی نفع در انتخابات گفته می‌شد) از همین روی برای مقابله با چنین پیش آمدی که از نظر آنها شکستی سنگین بود، استراتژی تکراری خود را برروی میز قرار دادند که مانند سایر موارد مشابه در کشورهای دیگر مراحل مختلفی را دربرمی گرفت، از جمله:.
«تشكيك در سلامت انتخابات و القاء تقلب در آن »، « اعلام پيروزي در انتخابات قبل از آغاز یا پیش از پایان آن »، «‌زمينه‌سازي براي اعتراض به نتيجه انتخابات، »، « بازي با رنگها »و... اینها برنامه‌هایی بود که در کودتاهای مخملی گرجستان و اوکراین و مانند آن، جواب داده بود. اما در نهایت همه این برنامه‌ها نه برای پیروزی فلان کاندیدا یا شکست بهمان کاندیدای انتخاباتی بود ، بلکه تمامی این طرح‌ها برای شکست انقلاب و فروپاشی نظام اسلامی بود.
در این باره پال رابرتس معاون اسبق وزارت خزانه داري آمريكا در مصاحبه اختصاصي با مجله آمريكايي «فارين پاليسي» گفت:
«... همه آشوب هاي ايجاد شده در ايران پس از انتخابات رياست جمهوري، توطئه آمريكا براي بي اعتبار و منزوي كردن ايران بود تا اين كشور را به زانو درآورد. چرا که به عنوان مثال «كنت تيمرمن » كه يك نومحافظه كار است و رياست بنياد ملی برای دموکراسی(NED) را برعهده دارد، روز 11 ژوئن يعني پيش از برگزاري انتخابات در ايران نوشت : «صحبت از يك انقلاب سبز در ايران است.»۶
پال رابرتس در همان مصاحبه اش با مجله فارین پالیسی ادامه می‌دهد:
«...به عبارت ديگر قبل از رأي گيري چيزي آماده شده بود كه باعث مي‌شود به خودجوش بودن اعتراضات شك كنيم. چون تيمرمن در ادامه نوشته بود: NED در طول دهه گذشته ميليون‌ها دلار را صرف گسترش انقلاب «رنگي » در كشورهايي همچون اوكراين و صربستان كرده و تكنيك‌هاي ارتباطي و سازماني مدرن را به كارگران آموزش داده است. بخشي از اين پول به دست حاميان موسوي ، رسيده است البته از طریق ارتباط با سازمان‌هاي غيردولتي در خارج از ايران كه NED بودجه آنها را تامين مي كند....»۷
این ادعا را سخنان «لرد بالتيمور» تحليل‌گر ارشد غربي در پايگاه خبري «خانه شفاف‌سازي اطلاعات» پيرامون نحوه تامين مالي ايجاد اغتشاش و انقلاب رنگي در ايران نیز تایید کرد.۸
ـــــــــــــــــــــــــــــ
 ۱- فیلم مستند «رمز عملیات» – قسمت دوم – پخش شده در تاریخ 9 دی ماه 1393 از شبکه 2 سیما
 ۲- همان
 ۳- همان
 ۴- همان
۵ - نقش رسانه‌های جدید در انتخابات 1388 ایران- وب سایت مرکز کمک‌های بین‌المللی رسانه‌ای ،سایما- 7 جولای 2009
 ۶- آیا معترضان انتخابات ایران سازمان یافتگان دیگر ایالات متحده برای یک انقلاب رنگی هستند؟ - پال‌گریک رابرتس – وب سایت پدید آورندگان - 2009
 ۷- همان
 ۸- مداخله سنگین ایالات متحده در ایران - لرد بالتیمور – پایگاه شفاف‌سازی اطلاعات – 28 ژوئن 2009