به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 770
بازدید دیروز: 18,753
بازدید هفته: 770
بازدید ماه: 770
بازدید کل: 23,662,601
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 20 April 2024
السبت ، ۱۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
12 - بازخوانی دیدگاه‌های مرحوم حسن شایانفر درباره نفوذ فرهنگی(6) : پروژه بازگشت، نفوذ و استحاله ۰۱/ ۱ ۱/ ۱۳۹۵
بازخوانی دیدگاه‌های مرحوم حسن شایانفر درباره نفوذ فرهنگی(پاورقی)
 
پروژه بازگشت، نفوذ و استحاله 

Image result for ‫حسن شایانفر‬‎

بازخوانی دیدگاه‌های مرحوم حسن شایانفر درباره نفوذ فرهنگی
زماني كه جريان جهاني سلطه از رهگذر جنگ نظامي راه به جايي نبرد و جنگ را به عرصه فرهنگ كشاند، اين ماجرا ابعاد تازه تري به خود گرفت و به عنوان يكي از اصلي ترين حربه‌ها مورد بهره برداري دشمنان جمهوري اسلامي واقع گرديد. آنان با تحريف حقايق، تاريخ درخشان هزار و چهارصدساله اسلام را «تاريخ مذكر» خواندند و در راستاي همين تبليغات خصمانه بودكه مخالفان حكومت اسلامي ايران به سازماندهي گروههاي فمنيستي پرداختند و تلاش كردند تا با اعطاي پول وامتياز وصرف هزينه هاي كلان، زنان را به عرصه مقابله با جمهوري اسلامي بكشانند.
بنياد پژوهشهاي زنان ايران، نمونه اي از اين گونه انجمن‌ها و محافل بود كه با كمك مالي و لجستيكي برخي از دانشگاهها و مراكز ظاهراً علمي وابسته شكل گرفت و در عرصه فعاليت هاي خصمانه عليه جمهوري اسلامي ايران فعال شد.
«بنياد پژوهشهاي زنان ايران» در تاريخ هشتم اوت 1989 تأسيس شده(۱) و اعضاي هيئت مؤسس آن را افرادي همچون گلناز امين لاجوردي، شهلا حائري وافسانه نجم آبادي(۲) تشكيل مي دهند. اين بنياد جنبه اي كاملاً رسمي دارد وبا كمك حقوقي فردي به نام فريدون ابطحي در كمبريج ايالات متحده آمریکا به ثبت رسيده است (۳)
پروژه بازگشت، نفوذ واستحاله
در تأسيس اين بنياد از الگوهاي غربي الهام گرفته شده و از همان ابتدا برپايه اعتقادات «فمينيستي» شكل گرفته است. بنياد پژوهشهاي زنان ايران از روي الگوي كتابخانه شلزينگر كه كليه آثار و كتب موجود در آن مربوط به زنان است و كليه امور آن را زنان اداره مي كنند طراحي گرديده است. (4)افزون بر گرايشهاي فمينيستي اين بنياد به صورتي افراطي بر غيرمذهبي بودن آن اصرار مي ورزد. (5)  
اين بنياد از سال 1990 وارد عرصه فعاليت هاي عملي شده و هرساله كنفرانسهاي مختلفي را در نقاط گوناگون جهان برگزار مي كند كه مهم‌ترين آنها سمينار بين المللي ساليانه آن است و بنياد پژوهشهاي زنان تاكنون چندين سمينار بين المللي در كشورهاي مختلف برگزار كرده و طي آن به تبليغ نظرگاههاي خود پرداخته است. اين بنياد داراي نشريه اي ماهانه به نام «نشريه بنياد پژوهشهاي زنان ايران» است.  
نكته قابل توجه حضور هما سرشار(6) نويسنده يهودي صهيونيست و عضو سازمان «بني بريت» در ميان هيئت امناي بنياد پژوهشهاي زنان ايران است.  سرمايه اين بنياد و هزينه هاي آن را عده اي از سرمايه داران بهايي و يهودي صهيونيست و چند دانشگاه آمريكايي از جمله دانشگاه هاروارد و مركز مطالعات خاورميانه در دانشگاه U. C. L. A تامين و پرداخت مي كنند. (7)
اين بنياد ميزبان هميشگي چهره هاي وابسته به جريان روشنفكري ايران است و در سمينارهاي هرساله خود عده اي از اين روشنفكران وابسته را به عنوان ميهمان دعوت مي كند. تاكنون افرادي چون سيمين بهبهاني، منيرو رواني پور، مهرانگيز كار، گلي امامي، شهرنوش پارسي پور، (8) شكوه ميرزادگي، شيرين عبادي و. . . به عنوان ميهمان اين بنياد به آمریکا سفركرده اند. اين افراد ضمن سخنراني در جلسات بنياد در بهترين هتل ها پذيرايي مي شوند و براي همكاري هاي خود دستمزدهاي كلاني مي گيرند. به طور مثال بنيادپژوهشهاي زنان ايران در ازاي سخنراني منيرو رواني پور مبلغ چهل هزار دلار به او دستمزد و كمك مالي اعطا كرد.  
از نكات مهم كه ذكر آن ضروري است شركت محسن سعيد زاده - كه در شمار قضات اخراجي دادگستري جمهوري اسلامي ايران بود - در سمينار ششم اين بنياد است. وي كه در شماره هاي اوليه مجله زنان مقالاتي با نام مستعار مينا يادگاري مي نوشت، به بهانه بررسي مسايل فقهي و احاديث و دستورات اسلام به سمينار ششم اين بنياد دعوت شد. او به همراه غزاله عليزاده - قصه‌نويس ايراني كه به دليل ابتلا به سرطان سينه خودكشي كرد - در اين سمينار حضور يافته بود(9)  
در سمينار چهارم اين بنياد از مجله زنان به سردبيري شهلا شركت تقدير و بولتن بنياد مجله زنان را در شمار ارزشمندترين نشريات ويژه زنان درداخل كشور معرفي كرد. (10)
 بهره برداري از روشنفكران  
بنيادهايي كه برشمرديم براي تحقق اهداف ضداسلامي و ضدانقلابي خود از كمك و مساعدت بي دريغ روشنفكران مشهور برخوردار هستند و مي كوشند تا از رهگذر برگزاري سمينارها و كنفرانسها، فرهنگ و تمدن ايران باستان را در برابر فرهنگ و تمدن گرانسنگ اسلامي رواج دهند. اين بنيادها از زماني كه مبارزه فرهنگي با ايران در دستور كار كانونهاي امپرياليستي قرارگرفت، ميزبان هميشگي شاعران ونويسندگان ايراني هستند و تاكنون افرادي همچون رامين جهانبگلو، احمدشاملو، داريوش شايگان، بزرگ نادرزاد، سيمين بهبهاني،باقر پرهام، محمود دولت آبادي، جواد مجابي، منوچهرآتشي، مهرانگيزكار، داريوش آشوري و بسياري ديگر ازوابستگان جريان روشنفكري سكولار و معاند را با هزينه خود سالي چند بار به اروپا و آمریکا مي برند و ضمن پذيرايي از آنان در گران ترين هتل ها، آنها را در جهت اهداف خود به كار مي گيرند.  
 تلاش براي نفوذ و استحاله حاكميت  
با پايان يافتن جنگ تحميلي و فراهم شدن امكان سفرهاي خارجي و بروز تبعات اجتماعي و اقتصادي هشت سال جنگ و مهيا شدن فضاي مناسب جهت ابراز آراي سياسي و اجتماعي، مرحله ديگري از طرح و برنامه هاي استعماري درجهت استحاله نظام فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به شرايط قبل از  انقلاب آغاز گرديد.
 
۱- فصلنامه «نيمه ديگر» چاپ خارج از كشور، دوره اول، شماره 11، بهار 1369، ص 196.
۲- افسانه نجم آبادي در شمار زنان وابسته به جريان روشنفكري ضد انقلاب و از جمله افرادي است كه درآمریکا وانگليس تربيت شده و تحصيلات خود را تا مقطع «دكترا» در دانشگاه منچستر به پايان برده و رساله دكتراي او با عنوان «اصلاحات ارضي و تحولات اجتماعي» با سرمايه دانشگاه «يوتا» آمريكا چاپ گرديده است. او از بنيانگذاران «بنياد پژوهشهاي زنان ايران» است. نجم آبادي اولين سردبير نشريه «بنياد پژوهشهاي زنان» باعنوان نيمه ديگر نيزبوده است. وي داراي گرايشات شديد فمينيستي است كه بشدت در راه تبليغ و ترويج اين نظريه كوشش مي كند به طوري كه اكثر نوشته هاي او حول محور اين نظريه نگاشته شده است. از جمله اينگونه مطالب او مي توان به مقاله ضدايراني وي در نشريه پرچاپ آمريكا (شماره ۳، شهريور 1366) اشاره كرد.
 نجم آبادي با محافل فرهنگي و روشنفكران سكولار داخلي نيز در تعامل است و نوشته‌ها و كتابهاي او از سوي برخي ناشران داخلي غيرمتعهد روانه بازار كتاب مي‌شود كه از اين ميان مي توان به كتاب «حكايت دختران قوچان» كه در سال 1374 باسرمايه انتشارات روشنگران - متعلق به شهلا لاهيجي - چاپ شده اشاره نمود. شايان ذكر است كه لاهيجي در رژيم طاغوت در مناطق نفت خير جنوب به سر‌مي‌برده است. اما ناگهان در مقطع بعد از جنگ با سرمايه فراوان در عرصه فرهنگ وهنر ظاهر مي شود.
 افسانه نجم آبادي مديريت ميزگرد ضد ايراني «انقلاب ايران» را در گردهمايي سالانه «انجمن مطالعات خاورميانه» در آمریکا در سال 1368 برعهده داشته است.
 در شمار نشريات داخل كشور كه با افسانه نجم آبادي روابط حسنه اي داشته اند، مي توان از مجله كلك دوره سردبيري علي دهباشي و ماهنامه «زنان» از اوايل دهه هفتاد اشاره كرد.
وي در حالي كه مقيم خارج از كشور مي باشد با برخي نشريات هوادار انقلاب اسلامي نيز تعاملاتي برقراركرده است كه ازآن جمله چاپ مقاله وي در فصلنامه «متين» شماره يك، زمستان 1377 كه توسط پژوهشكده امام خميني(ره) منتشر مي شود را مي توان ذكر نمود.
۳- فصلنامه نيمه ديگر، چاپ آمریکا، دوره اول، شماره 11، بهار 1369، ص196.
4 -خبرنامه سمينار ششم بنيادپژوهشهاي زنان ايران، ژوئن 1994، ص3.
5- اساسنامه بنياد پژوهشهاي زنان ايران.  
6- براي شناخت بيشتر هما سرشار به جلد چهارم كتاب «نيمه پنهان»1 تاليف دفتر پژوهشهاي كيهان رجوع نماييد.  
7- خبرنامه سمينار ششم بنياد پژوهشهاي زنان ايران، ص1.
8- شايان ذكر است كه پارسي پور در يكي از همين سفرها از دولت آمريكا تقاضاي پناهندگي سياسي كرد كه تقاضاي او پذيرفته شد.  
9- مجله پر، چاپ آمریکا، شماره 14، اسفند 1365، ص .44  
10- مجله زنان، شماره 13، شهريور 1372، ص .14