به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,904
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 22,562
بازدید ماه: 88,635
بازدید کل: 23,750,440
افراد آنلاین: 17
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۴۷ - گفت‌وگو با سردار روح الله نوری ، فرمانده موفق عملیات کربلای پنج ۱۸/ ۰ ۱/ ۱۳۹۵
گفت‌وگو با سردار روح الله نوری ، فرمانده موفق عملیات کربلای پنج
 
 راه رسیدن به عزت ، روحیه انقلابی گری و عمل به تکلیف است 
 

Image result for ‫سردار روح الله نوری‬‎

Image result for ‫شهید هاشم شیخی‬‎Image result for ‫شهید غلامرضا جوان‬‎


مجتبی برزگر
فرماندهان پس از نتیجه نگرفتن در عملیات کربلای چهار جلسه‌ای را تشکیل دادند تا با یک استراتژی عالمانه‌تر در میدان نبرد حاضر شوند. حاج روح‌الله از روی نقشه، عملیات لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) را تشریح کرد؛ او آن موقع فرماندهی این لشکر را برعهده داشت. در پایان جلسه تصمیم گرفته شد تا او به همراه فرماندهان محورها و رزمندگان اطلاعات عملیات در عقبه منطقه فرماندهان لشکرها و گردان‌ها را نسبت به طرح لشکر 57 توجیه کند. طرح، خروج لشکرها از منطقه و اجرای عملیات در منطقه دیگری بود؛ این طرح باعث شد تا دشمن دچار یک حالت سردرگمی شود و عملیات کربلای 5 با اقتدار کامل به موفقیت صددرصدی برسد. سردار روح الله نوری فرمانده دلاور دوران دفاع مقدس هنوز در میدان مجاهدت و جانفشانی برای انقلاب با لباس فرماندهی در قرارگاه مدینه منوره حضور دارد. او می‌گوید: «اگر تلاش‌های رزمندگان اطلاعات عملیات نبود نمی‌توانستیم در دفاع مقدس و عملیات‌های مختلف به اهداف خودمان برسیم؛ این مردان نوک پیکان عملیات‌های رزمندگان بودند. یادواره سرداران و 271 شهید اطلاعات استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های تعدادی از همین مردان است». گپ و گفت با این فرمانده به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌توانید در ادامه مشروح آن را مطالعه بفرمایید.
* یادواره‌ها و بزرگداشت‌ها با شکل و انواع مختلف برگزار می‌شود. واقعاً سال‌ها جای معرفی و پاسداشت مردان تلاشگر و سخت‌کوش اطلاعات، خالی بود؛ به نظر جنابعالی چطور می‌توان آن‌طور که باید و شاید فرهنگ ایثار، شهادت‌طلبی و از خودگذشتگی را در جامعه نهادینه کرد؟
شهدا آن‌طور که شایسته بود در زمان حیاتشان با رشادت، جانفشانی و حضور فعالانه در میدان‌های سخت و اجرای اقدامات مفید و موثر برای ارتقا و گسترش اسلام ناب محمدی در محوریت انقلاب اسلامی، کوشیدند. از آن سو چه هوشمندانه و مدبرانه مقام عظمای ولایت، امام خامنه‌ای فرمودند: «زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست». یادواره‌ها با بازگویی خاطرات، تدین، تجارب، جوانمردی، شجاعت و روحیه انقلابی‌گری آن بزرگمردان می‌توانند گوشه‌ای از رشادت‌های این مردان حماسه‌آفرین را نشان دهند. بایستی مغتنم بشماریم تا ضمن قدردانی ویژه در خور شأن از خانواده معظم شهدا در جهت اشاعه فرهنگ شهادت، از خودگذشتگی و الگو قرار دادن تمام خصوصیات شهدا در تداوم خدمت به انقلاب و ارزش‌های آن نیز قدم برداریم. همچنین با اتکا به آیات نورانی قرآن کریم که خداوند متعال در آیه 169 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «خیال نکنید آن‌هایی که در راه خدا کشته می‌شوند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»
* سردار! جنابعالی از فرماندهان باسابقه دوران دفاع مقدس بوده‌اید. اطلاعات عملیات چه مأموریت‌هایی در دوران دفاع مقدس برعهده داشت. چرا نتیجه عملیات‌ها متکی به تفکر و ایدئولوژِی مربوط به اطلاعات است؟
وظیفه اطلاعات ‌عملیات بررسی منطقه عملیات، جوّ منطقه و... همچنین برآوردی از دشمن برای طراحی یک عملیات است که شناسایی توان، استعداد و نحوه استقرار یگان‌های دشمن در منطقه موردنظر می‌باشد. البته هرچه در این راستا اطلاعات دقیق‌تر تهیه می‌شد به واقعیت نزدیک‌تر بود و طراحی دقیق‌تری صورت می‌گرفت. در نتیجه رسیدن به پیروزی سهل و آسان‌تر می‌شد و موفقیت در عملیات‌ها بعد از لطف خداوند مرهون خدمات، ایثارگری‌ها، هوشمندی، تیزبینی و شجاعت رزمندگان اطلاعات‌عملیات، بود.
* به نظر شما چقدر این یادواره‌ها می‌تواند در استحکام بدنه انقلاب اسلامی در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تأثیرگذار باشد؟
این یادواره‌ها می‌تواند بخشی از مظلومیت شهدا، حقانیت، حقایق و واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس را به جامعه و جهانیان معرفی نماید. ما در این یادواره‌ها، رشادت‌‎ها، دشمن‌شناسی‌ها، شجاعت‌ها و روحیه انقلابی‌گری را برای نسل جوان بازگو می‌کنیم. خوشبختانه جوانان ما نیز از این برنامه‌ها استقبال کرده‌اند و می‌کنند. چراکه به شهدا و راه پر رهرو و آسمانی‌شان مفتخرند و به جایگاه ویژه‌شان غبطه می‌خورند. قطعاً استقبال نسل جوان از این واقعیت‌ها می‌تواند بستر ثبات فکری و روحیه انقلابی را در جامعه فراهم کند. ملتی که بخواهد با افتخار و آبرومند زندگی کند چاره‌ای جز این ندارد که روحیه ایثار و گذشت داشته باشد و حتی از بذل جان در راه فضیلت، شرافت و رسیدن به هدف خویش دریغ نورزد. در این وقت است که عزت و سعادت دنیا، عاقبت نصیبشان می‌شود و در غیر این صورت باید لباس ذلت بر تن کند و به خواری و پریشانی گردن نهد و هرگونه خواسته دشمن را بپذیرد. البته مردم ایران در دفاع مقدس به پیروی از رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند: «ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم». بحمدالله این اتفاق همچون بقیه فرمایشات آن امام(ره) تحقق پیدا کرد که حساسیت در برابر دشمن، کار دشمن، نقشه دشمن و عدم تبعیت از او؛ البته در عین حال باید دشمن را شناخت، نقشه او را فهمید و از طبیعت دشمن سر باز زد که قرآن کریم این عدم تبعیت را «جهاد کبیر» نام نهاده و بنابر فرمایش حضرت آقا وظیفه همه ماست به فحوا و مفاهیم درونی و ارزشمند این واژه پی ببریم.
* رزمندگان اطلاعات با چه ویژگی‌هایی پیروزی و موفقیت را در میدان‌های سخت رقم زدند؟
در طول دوران دفاع مقدس هرچه مأموریت رزمندگان سخت‌تر بود اتکای رزمندگان به قدرت لایزال الهی بیشتر می‌شد. بدون شک یکی از سخت‌ترین مأموریت‌ها در جنگ تحمیلی مأموریت برادران اطلاعات بود. انسانی که از خاکریز خودی عبور می‌کرد و تا عمق مواضع دشمن نفوذ می‌کرد هم ایمانی قوی می‌خواست و هم انسان شجاع‌دلی که مولود همان ایمان بود. در دل شب بعد از توکل به خدا به اهل‌بیت عصمت و طهارت توسل می‌کردند و سپس رهسپار مأموریت سخت و وظایف پیچیده و تأثیرگذار خود می‌شدند. شهدای اطلاعات‌عملیات از جمله شهدایی هستند که بیشترین سهم و نقش را در دفاع مقدس داشتند. نیروهایی که ترس و واهمه در وجود آن‌ها معنایی نداشت و درس ایثار، فداکاری و برای رضای خدا کار کردن را می‌توانیم از این شهدا بیاموزیم. چراکه برادران اطلاعات در اثر ممارست و تمرین این فرمول، خدا را همیشه حاضر و ناظر کار خود می‌دانستند. لذا دیگر دلشان نمی‌لرزید! شجاع، باتدبیر، نترس، خلاق، مبتکر، باهوش و همچنین بسیار سخت‌کوش بودند؛ این‌ها همه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی است که بنده در همجواری با این بزرگمردان به وضوح مشاهده کردم.
* تکلیف مردم، مجاهدان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در جامعه امروزی چیست؟
طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب به نقل از امیرالمومنین علی(ع): «هرکس به وقت یاری رهبرش در خواب باشد زیر لگد دشمنش بیدار می‌شود (غررالحکم ص422)» لذا دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، مقدس‌ترین و باشکوه‌ترین دوران تاریخ معاصر ایران اسلامی به شمار می‌رود. بدانید جنگ تمام نشده و در ابعاد دیگر ادامه دارد. دشمن رنگ عوض کرده اما دشمنی‌اش همچنان پابرجاست و حتی این میدان دشمنی پیچیده‌تر و وسیع‌تر هم شده است. همان طور که در طول دوران دفاع مقدس مردم ایران گوش به فرمان رهبرشان بودند؛ از سرمایه و مالشان گذشتند، در راه آرمان‌ها هزینه کردند و مردانه ایستادند تا دشمن نتواند یک وجب از خاکشان را اشغال و در کشورشان نفوذ کند. در جامعه امروزی باید کاری کنیم فرمایشات حضرت آقا در همه زمینه‌ها عملی شود؛ همان‌طور که امام عزیزمان در وصیت‌نامه الهی-‌ سیاسی خویش فرمودند: «نباید بگذاریم انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد». همان طور که خداوند در آیه 140 سوره مبارکه آل عمران می‌فرمایند: «ای مسلمانان در رویارویی با دشمن سست و اندوهگین نباشید و اگر مومن باشید شما پیروز خواهید شد.»
* چگونه باید برای جوانان از تاریخ موفقیت‌آمیز دوران دفاع مقدس سخن گفت؟
جامعه و جوانان باید در وهله اول بدانند اتفاقاتی که در طول هشت سال دفاع مقدس افتاد چه بوده و چگونه باید جلوی تجاوز دشمن گرفته می‌شد؟! عملیات‌های دفاع مقدس برای بیرون کردن دشمن از خاک ایران اسلامی به علاوه دلایل ورود به خاک عراق و ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر طراحی و اجرای عملیات‌های بزرگی مثل سلسله عملیات‌های کربلای یک تا ده و والفجر یک تا 10 و سایر عملیات‌های برون‌مرزی باعث شد تا بررسی دقیق‌تری از شرایط جنگ صورت گیرد. باید گفته شود که شهدا و رزمندگان در این هشت سال چه کردند، چه سختی‌هایی را متحمل شدند و چه شجاعت‌هایی از خود به نمایش گذاشتند تا ما امروز آسوده‌خاطر و با امنیت کامل زندگی کنیم. باید از رشادت‌های غیورانه شهدا گفت که چگونه با دست خالی از امکانات و تجهیزات پیروزی‌ها و موفقیت‌های ماندگاری را رقم می‌زدند. باید از عاشورا گفت! باید گفت اعتلای ارزش‌های بلند اسلامی و پاسداری از میراث گرانبهای انقلاب، آرمان شهدا بود. امروز وظیفه همه ماست که راه و رسم شهدا و میراث امام و شهدا را این‌گونه بیان نماییم که تنها راه رسیدن به عزت و سربلندی روحیه انقلابی‌گری و عمل به تکلیف است.
* با توجه به برگزاری یادواره شهدای اطلاعات نیروی زمینی سپاه به میزبانی قرارگاه مدینه ویژه شهدای استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر بفرمایید این یادواره‌ از چه کم و کیفی برخوردار است و چه تعداد شهدا و با چه شاخصه‌هایی، تجلیل خواهند شد؟
برگزاری محافل معنوی و یادواره شهدا می‌تواند گام مهمی در انتقال سیره شهدا جهت تداوم انقلاب اسلامی، ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب شکوهمند اسلامی باشد. خصوصاً نسل جوان امروز و نسل‌های آینده که برای برنامه‌ریزی در سال 94 و در ادامه آن امسال اعضای ستاد یادواره قرارگاه با حمایت برادران نیروی زمینی و فرماندهان سپاه‌های استان‌ فارس، بوشهر و هرمزگان و سایر رده‌های نیروی زمینی مستقر در این منطقه اقدامات مهمی انجام شده که مجال برشمردن آن در این مصاحبه نمی‌گنجد. فقط تلاش شده که در راستای رضایتمندی خانواده‌های رزمندگان اسلام و سایر رزمندگان ان‌شاءالله این یادواره از شرایط کمی و کیفی مناسبی برخوردار باشد.
* دی ماه یادآور کربلای پنج است؛ چطور شد این عملیات آنقدر برجسته و خاطرانگیز در تاریخ به ثبت رسید؟ عملیاتی که پس از گذشت عملیاتی سخت همچون کربلای چهاربه موفقیت و پیروزی ختم شد؛ جنابعالی به عنوان فرمانده لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) که در این عملیات جزء موفق‌ترین یگان‌ها بودید از آن عملیات بزرگ برایمان بگویید.
البته کربلای چهار کلید عملیات کربلای پنج‌در منطقه شلمچه بود. در شب عملیات‌ با توجه به لو رفتن عملیات‌ کربلای چهار و مشکلاتی که به وجود آمد در خط شلمچه دو لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) و لشکر 19 فجر موفق به شکستن خط دشمن شدند خصوصاً لشکر 57 که توانست خطوط بتنی محکم سنگرهای دفاعی خاص و هلال‌های کنار جاده آسفالت را که به کمک مهندسین فرانسوی طراحی و با آن همه سلاح‌های مستقر شده پشت خاکریز با وسعت زیاد که با انواع مین و سیم خاردار مسلح شده بودند را با رمز عملیات یا زهرا(س) در هم بشکنند. نفوذ به عمق خاک دشمن و رسیدن به مقر فرمانده تیپ عراقی که صبح آن روز بنا به دستور به مواضع قبلی خود برگشتیم که در همان صبح روز بعد از عملیات، جلسه قرارگاه مافوق با حضور فرماندهان لشکرها، تیپ‌ها، قرارگاه‌ها و فرمانده کل سپاه تشکیل شد. از بنده گزارشی گرفته شد و از روی نقشه عملیات لشکر را تشریح کردم که در پایان جلسه تصمیم گرفتند که اینجانب با فرماندهان محورها و رزمندگان اطلاعات‌عملیات در عقبه منطقه بعدازظهر همان ‌روز، بیشتر عملیات برای فرماندهان تشریح شود، این اتفاق افتاد و دستور دادند اینجانب و هر لشکر دیگری نیاز داشته باشد، بنده فرماندهان لشکرها و گردان‌ها را نسبت به طرح لشکر خودمان توجیه نمایم. چند لشکر دعوت شدند و اینجانب در جلسات آن‌ها حضور پیدا کردم. البته در جلسه صبح تصمیم گرفته شد که لشکرها منطقه را ترک و دستور دادند عملیات در منطقه دیگری اجرا شود که این اتفاق در تخلیه منطقه تا جایی که لازم بود صورت گرفت. این طرح بسیار عالی و تدبیر درستی جهت فریب دشمن بود که پس از 15 یا 16 روز بعد، عملیات کربلای پنج با سرعت و با اقتدار کامل از همان منطقه‌ای که لشکر 57 لرستان (حضرت ابوالفضل) عمل کرده بود به مرحله اجرا رسید و با کمک پروردگار و صلابت و حماسه‌آفرینی رزمندگان ما به موفقیت کامل رسید. این عملیات‌ها سبب شد که غرب و سازمان ملل مجبور به تصویب قطعنامه 598 که بخش مهمی از حقوق ملت ایران در آن گنجانده شده بود، شدند. این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها در زمره عنایات پروردگار است و در وهله بعدی مدیون جانفشانی و ایثار خون مطهر شهدای والامقام جنگ تحمیلی و تلاش جسورانه و سخت‌کوشانه برادران عزیز اطلاعات‌عملیات بود.
در هر یادواره‌ای شهیدانی تجلیل می‌شوند اما در این سلسله یادواره‌ها که در این منزل به هرمزگان، بوشهر و فارس می‌روند از شهیدانی تجلیل می‌شود که شاید نامشان را کمتر کسی شنیده باشد و آن‌ها مردان تلاشگر، دقیق و گمنامی هستند که برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی در جبهه‌های حق علیه باطل سلحشوری و حماسه‌آفرینی کردند؛ نام‌های مقدسی همچون شهید جلیل ملک‌پور که با ما این‌گونه سخن گفت: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید فردای قیامت باید جوابگو باشید، جوابگوی این همه خون شهید که قدم به قدم این خاک و تپه‌ها و دشت‌ها بر زمین جاری است. چه پدر و مادرهایی که فرزندان خود را به این مکان‌های مقدس فرستاده‌اند که حتی جسد آن‌ها را هم پس نگرفته‌اند. خدایا! اگر من هم لیاقت شهادت را دارم، مرگم را شهادت در راهت قرار بده. شما ای دوستان حزب‌اللهی! مستضعفان را فراموش نکنید. ما هرچه داریم از این پابرهنه‌هاست. به تبلیغات فردی در زمینه اعتقادی، سیاسی و مذهبی که همگی در خط امام خلاصه می‌شود ادامه دهید که خدا با شماست.»
یا، شهید هاشم شیخی که در آخرین توصیه‌های خود می‌گوید: «هرگاه خبر شهادت مرا شنیدید این سخن را بر زبان بیاورید «یا حسین (ع)» زیرا من عاشق حسین (ع) بودم .... این پیام را می‌دهم که از این انقلاب و امام(ره) که اهدایی خداوند به این ملت هستند تا آخرین قطره خون خود پاسداری نمایید و هیچ‌گاه از فکر خدا غافل نشوید و همیشه دوستدار و رهرو روحانیت خط امام، این حافظان اسلام باشید.»شهید عزیز بابایی میانده که در وصیت‌نامه خود آورده: «الان در حال امتحان بزرگی هستیم، این زمان، زمان حسین (ع) است. زمانی است که حق و باطل در مقابل هم صف کشیده‌اند و ما باید به یاری حق بشتابیم تا از امتحان الهی پیروز درآییم. خدا به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم تکلیف را به خوبی انجام دهیم تا در آن دنیا مقابل شهدای عزیز شرمنده نباشیم.»
گلواژه‌هایی خونین از وصیت‌نامه شهید محمدامین کیهان‌فرد: «دشمنان اسلام بدانند که نه با شهادت فرزندان اين امت مي‌توانند ما را به تسلیم وا دارند و نه با تحريم اقتصادي و محاصره اقتصادي! چون ملتي که شهادت را سعادت مي‌داند پيروز است و از هيچ قدرتي جز خدا واهمه ندارد. خدايا!  شکر و سپاس تو را که لياقت شرکت در چنين راهي را به ما ارزاني داشتي و شکر که بر ما منت نهادي و  فوز عظماي شهات را به ما عطا فرمودي. از امت حزب‌ا‌لله ثبات قدم در راه اسلام، حمايت از روحانيت خدمتگزار، کوشش در راه پياده کردن احکام اسلام و توجه به تقوا و پرهيزگاري را خواستارم». و دیگر شهدایی همچون شهید حسین جعفری دارنجانی، شهید غلامرضا جوان، شهید حسام حق نگهدار، شهید حسن ذاکری نانگی، شهید محمدامیر فرهادیان‌فر و شهید جلال کوشا در این مراسم تجلیل خواهند شد.

Image result for ‫گل لاله‬‎