به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 7,039
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 42,647
بازدید ماه: 63,617
بازدید کل: 23,725,432
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
33 - فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران - تجلیل مؤسسات دولتی از عوامل اصلی پروژه آمریکایی فرانکلین ۰۷/ ۰۳ / ۱۳۹۶
فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران-33

تجلیل مؤسسات دولتی از عوامل اصلی پروژه آمریکایی فرانکلین

نتیجه تصویری برای همایون صنعتی‌زاده


فصلنامه بخارا در برخی از شماره‌های دیگر خود نیز به «همایون صنعتی‌زاده» پرداخت از جمله شماره 113 در مرداد 1395 که «عبدالحسین آذرنگ» قسمت 36 از سلسله مطالب تاریخ نشر کتاب در ایران را به صنعتی زاده و موسسه فرانکلین اختصاص داد.
مجله بخارا در صد و پنجاه و ششمین شب از شب‌های بزرگداشت خود را در 3 اردیبهشت 1393 به «نجف دریابندری» پرداخت و آن را شب دریابندری نامید. در این مراسم بزرگداشت، تعدادی از اعوان و انصار موسسه فرانکلین و «نجف دریابندری» حضور داشته و سخنرانی کردند، از جمله «منوچهر انور» و «ایرج پارسی نژاد» و ... در کنار عناصر معلوم الحال و وابسته‌ای مانند «محمدعلی موحد»، «داریوش شایگان»، «محمود دولت آبادی» و «مصطفی ملکیان».
روزنامه شهروند در 6 اردیبهشت 1393 گزارش مفصلی از مراسم یاد شده منتشر کرد.
مجله بخارا در 6 مرداد 1395، شب همایون صنعتی را هم برگزار کرد و به تفصیل از وی تجلیل به عمل آورد. یکی از سخنرانان این مراسم «سیروس سیر» بود که در بخشی از سخنان خود ضمن تجلیل از «صنعتی زاده» به اهداف موسسه فرانکلین نیز اشاره نمود:
... بی‌تردید هیچ سازمان نشری در ایران به اندازه انتشارات فرانکلین موفق نبوده‌است. ویراستاری کتاب، نخست در همین سازمان شکل گرفت. هدف اصلی از تأسیس این مؤسسه، فراهم‌آوردن مقدمات ترجمه و انتشار کتابهای آمریکایی به زبان کشورهای در حال توسعه بود...
در مرداد 1389 نیز روزنامه شرق از دیگر نشریات زنجیره‌ای به اصطلاح اصلاح‌طلب، صفحاتی را به «همایون صنعتی زاده» و فرانکلین اختصاص داد:
سرگذشت و کارنامه «همایون صنعتی زاده» در گفت و گوی «پژمان موسوی» با «مهدخت صنعتی زاده» تحت عنوان «هیچ کس نمی‌دانست درونش چه خبر است...» در شماره 1031 به تاریخ 17 مرداد 1389 این روزنامه مورد تجلیل و تحسین قرار گرفت.
در شماره 20 مرداد 1389 همین روزنامه نیز «همایون صنعتی زاده» از نگاهی دیگر مورد بررسی قرار گرفت.
هفته نامه سینما در 12 بهمن 1373 و در گفت و گوی «مسلم منصوری» (خبرنگاری که امروزه در میان محافل ضد انقلاب خارج کشور به پدر سینمای زیر زمینی معروف شده!) با «نجف دریا بندری» (معاون فرهنگی فرانکلین که 17 سال برای این موسسه فعالیت کرد) از نگاه «دریابندری» به ارتباط سینما و ادبیات پرداخت.
روزنامه هفت صبح نیز در شماره 680 خود در 18 شهریور 1394 گفت و گویی درباره خاطرات دور و نزدیک «نجف دریابندری» با وی داشت که البته در آن از خوش خدمتی‌های «دریابندری» به مسئولان آمریکایی فرانکلین برضد فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی مردم این سرزمین سخنی به میان نیامده بود.
در شماره 7 نشریه «مهرنامه» (از دیگر نشریات شبه روشنفکری و به اصطلاح اصلاح طلب) «مجید روشنگر» (که زمانی مدیریت شرکت سهامی کتاب‌های جیبی از زیر مجموعه‌های موسسه فرانکلین را برعهده داشت) خاطراتش را از شرکت کتاب‌های جیبی و نقش «همایون صنعتی زاده» در شکل دادن آن و اهدافش بیان کرده بود.
مهرنامه همچنین در شماره 37 خود به تاریخ شهریور 1393، 17 صفحه خود را به فرانکلین و «همایون صنعتی زاده» اختصاص داد:
مقاله «صنعتی زاده در کار نشر، انقلاب بزرگی به پا کرد» نوشته «حسن همایون» (از به اصطلاح شاعران جوان شبه روشنفکر)
آشنایی با همایون صنعتی زاده تحت عنوان «او نابغه بود» نوشته «ابراهیم مکلا» (از همکاران موسسه فرانکلین)
 «فرانکلین صنعتی» نوشته «مصطفی اسلامیه» (از همکاران فرانکلین)
نوشته‌ای از «مجید روشنگر» به نام «از نامداران پروژه مدرنیته در ایران بود»
نوشته‌ای از «هرمز همایون پور» به نام «حدیثی دیگر از گذشته ها»
مقاله «نورالدین زرین کلک» (شبه روشنفکر درباری و فراری) به نام «کارآفرین بزرگ»
مقاله ارگان آزاد ایده‌ها از «متین غفاریان» (از روزنامه نگاران به اصطلاح اصلاح طلب)
وب سایت دایره المعارف بزرگ اسلامی که توسط جمعی از به اصطلاح اصلاح‌طلبان اداره می‌شود، در تاریخ‌های 17 خرداد 1393 و  26 مهرماه 1394 ضمن انتشار یادداشت تحسین آمیز «احسان یارشاطر» (مدیر فراری بنگاه ترجمه و نشر کتاب) تحت عنوان «مرکزی که موجب مباهات هر ایرانی است» (به مناسبت سی‌امین سال فعالیت دایره المعارف مذکور)، متن تجلیل گرایانه‌ای نیز در مقدمه یادداشت فوق آورده که بدون اشاره به سوابق و کارنامه سیاه یارشاطر در کارگزاری رژیم طاغوت و محافل استعماری برای هجمه و غارت فرهنگ و هویت ملی/ دینی مردم ایران و همچنین به یغما بردن بودجه‌های ملی به بهانه ایجاد دفاتر نشر و تدوین دایره المعارف در آمریکا (که اسناد آن در همین کتاب آمده است)، وی را انسانی فرهیخته و دانشمند جلوه داده که گویا نقش مهمی در تدوین و انتشار کتب ادبی و مرجع این مرز و بوم داشته است!
این وب سایت همچنین در مصاحبه‌ای که در تاریخ 12 اردیبهشت 1395 با «حورا یاوری» یکی از سرویراستاران دایره المعارف «احسان یار شاطر» (به نام ایرانیکا) منتشر کرده، بطور مفصل به نحوه تهیه و چاپ دایره المعارف مذکور که توسط سرمایه‌های محافل بهایی و صهیونیستی تامین مالی شده و با حضور فعال عوامل کانون‌های فوق تدارک دیده می‌شود، پرداخته و از زبان «یاوری»، «احسان یار شاطر» را به عنوان یک محقق و پژوهشگر بزرگ فرهنگی مطرح ساخته است!!
در تاریخ 28 شهریور 1395 نیز همین وب سایت با درج نامه‌ای دیگر از «یارشاطر» خطاب معاون پژوهشی مرکز دایره المعارف یاد شده، مجددا ضمن ارائه ابراز خرسندی یک فراری بهایی و ضد انقلاب از عملکرد مرکز، به مطرح کردن این غارتگر بیت المال اقدام کرد.
کتاب «نامه‌های همایون صنعتی زاده به خواهرش» به کوشش «گلی امامی» و با مقدمه «سیروس علی نژاد» در سال 1394 توسط نشر «چشمه» به چاپ رسید. در این کتاب بخشی از نامه‌های «صنعتی زاده» منتشر شده و در آنها، «صنعتی‌زاده» فردی جلوه داده شده که مهم‌ترین ناشر تاریخ ایران بوده و این حوزه را در سرزمین ما رشد شده و از طرف دیگر با ایجاد خیریه و پرورشگاه و برپایی مزارع پرورش گل و کارگاههای گلاب گیری، خدمات مختلف انسانی و اقتصادی به این مردم ارائه داده است!
کتابخانه ملی در دوران مدیریت صالحی امیری، در برنامه‌ای تحت عنوان برگزاری مراسم تجلیل و بزرگداشت شخصیت‌های علمی و فرهنگی دوبار برای اعضای موسسه فرانکلین مراسم برگزار نمود:
اول؛ سیروس پرهام که بزرگداشت وی با عنوان «پاسداشت یک عمر تلاش استاد سیروس پرهام ویراستار و منتقد ادبی نام‌ آشنای معاصر ایران» که به عنوان نخستین برنامه در روز «اسناد و میراث مکتوب» مقارن 19 اردیبهشت 1394 با حضور برخی دوستان پرهام و شخص رئیس کتابخانه برگزار شد. سیروس پرهام از نخستین فعالین و عوامل اصلی موسسه فرانکلین بود که پیش از این  و در صفحات قبلی به تفصیل درباره او و فعالیت هایش در موسسه فرانکلین سخن رفته است.
دوم؛ نورالله مرادی در 29 فروردین 1395، تحت عنوان «استاد برجسته کتابداری و آرشیو»، مورد تجلیل قرار گرفت.مرادی یکی دیگر از عوامل موسسه فرانکلین که حدود 7 سال با این موسسه آمریکایی همکاری داشت، صالحی امیری، رئیس وقت کتابخانه ملی در مراسم بزرگداشت وی گفت:
... تجلیل از انسان‌های بزرگ، تجلیل از ریشه‌ها است و هیچ درختی بدون ریشه سبز نمی‌ماند..!
مرادی در گفت و گوهای خود با رسانه‌های مختلف، از پروژه آمریکایی فرانکلین به شدت تعریف و تمجید کرده و آن را بنیانگذار نشر مدرن و نوین دانسته است!!