پرسش:
جمع کردن میان دنیا و آخرت با چه رویکردی امکان دارد و آیا میتوان توازنی به وجود آورد که هم از محسنات دنیا استفاده کرد و هم از محسنات آخرت؟
پاسخ:
در رابطه با این مبحث دو دسته روایات وجود دارد که یک دسته میگوید: دنیا و آخرت با هم جمع نمیشود و میان آنها فاصلهای به اندازه شرق و غرب است. و یک دسته دیگر میگوید: اینها قابل جمعند. اینک به نحو اجمال به بررسی هر دو رویکرد میپردازیم.
1-عدم اجتماع دنیا و آخرت
از آنجا که خلقت دنیا، خلقت وسیلهای و خلقت آلی است و خلقت آخرت، جنبه استقلالی و هدفی دارد. لذا ممکن نیست بین اینها جمع کرد. یعنی باید به دنیا به دید وسیله نگاه کرد و به آخرت به دید هدف، و این ممکن نیست که به هر دو با دید هدف نگاه کرد. در مباحث اصول میگویند: هیچ گاه نمیشود بین لحاظ آلی و استقلالی جمع کرد. چون عقلاً محال است که انسان به یک شی هم دید آلی داشته باشد و هم دید استقلالی. یعنی محال است که هم دنیا هدف باشد و هم آخرت. اینها با هم جمع نمیشود. علی(ع) میفرماید: ان الدنیا و الاخره عدوان متفاوتان، و سبیلان مختلفان، فمن احب الدنیا و تولاها ابغض الاخره و عاداها، و هما بمنزله المشرق و المغرب و ماشی بینهما کلما قرب من واحد بعد من الاخره» همانا دنیا و آخرت دو دشمن متفاوت و دوراه مختلف هستند. پس کسی که دنیا را دوست بدارد و آن را هدف قرار دهد نسبت به آخرت نفرت و دشمنی پیدا خواهد کرد و این دو به منزله شرق و غرب هستند و کسی که میان آنها حرکت میکند هرقدر به یک طرف نزدیک شود از طرف دیگر دور میشود. (بحارالانوار، ج70، ص129) همچنین علی(ع) در جای دیگر میفرماید: طلب الجمع بین الدنیا و الاخره من خداع النفس. دنبال جمع کردن دنیا و آخرت بودن از فریبهای نفسانی است. (غررالحکم، ص 140)
بنابراین اگر دنیا، هدف باشد و برای انسان مطلوبیت ذاتیه داشته باشد، دیگر نمیتوان آخرت را به عنوان یک هدف در کنار آن قرار داد. در نتیجه جمع بین دنیا و آخرت به این صورت غیرممکن است.
2-جمع بین دنیا و آخرت
اما دسته دوم از روایات میگوید: انسان میتواند خیر دنیا و آخرت را به دست آورد اما به این نحو که از هر کدام مطابق با همان نوع خلقتشان بهرهگیری کند. این تنها راه جمع بین دنیا و آخرت است. اگر نگرش انسان به دنیا، نگرش وسیلهای و آلی باشد و بر همین اساس نیز از آن بهرهگیری کند، میتواند هم از نعمتهای دنیایی بهرهمند شود و هم آخرت خویش را آباد کند. چنین انسانی دیگر در دنیا زیادهخواهی نداشته و به اندازهای که نیاز دارد از دنیا بهره میگیرد.
علی(ع) در این زمینه میفرماید: ان جعلت دینک تبعا لدنیاک و کنت فی الاخره من الخاسرین، اگر دینت را وسیلهای برای دنیایت قرار دهی و دینت تابع دنیایت شود، هم دینت را به هلاکت میاندازی و هم دنیایت را، و در آخرت هم از زیانکاران خواهی بود. (غررالحکم، ص130) در طرف مقابل حضرت میفرماید: ان جعلت دنیاک تبعا لدینک احرزت دینک و دنیاک و کنت فی الاخره من الفائزین اما اگر بر طبق سازمان وجودی دنیا عمل کردی، و به دنیا نگاه آلی داشتی، هم دینت را حفظ کردهای و هم دنیایت را و در آخرت هم از کسانی هستی که بهره کامل خواهند برد. (غررالحکم، ص 85) آری برخی به ظاهر متدینند، اما دین برایشان جنبه ابزاری دارد و میخواهند با ظاهر دینی دنیایشان را آباد کنند، چنین کسانی قهرا هم دین و هم دنیا را خراب میکنند و به آخرتشان نیز خسارت اساسی وارد میکنند. بنابراین انسان میتواند خیر دنیا و آخرت را برای خود جمع کند، اما به این نحو که دنیا را وسیله و آخرت را هدف بداند.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 14,030 |
---|---|
بازدید دیروز: | 13,132 |
بازدید هفته: | 27,162 |
بازدید ماه: | 27,162 |
بازدید کل: | 26,957,883 |
افراد آنلاین: | 59 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۲ شهریور ۱٤۰٤
Sunday , 24 August 2025
الأحد ، ۱ ربيع الأول ۱٤٤۷
شهریور 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 |
21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 |
28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 |
31 | 30 | 29 | ||||
آخرین اخبار
سالروز رحلت رسول خدا(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)را به همه مسلمانان جهان تسلیت عرض می نمائیم ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(175 بازدید)
(175 بازدید)
در جریان سفر پزشکیان به بلاروس : امضای 12 سند همکاری و یک بیانیه مشترک میان ایران و بلاروس ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(62 بازدید)
(62 بازدید)
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: موشکهای جدید ایران در پاسخ به ماجراجویی احتمالی دشمن به کار گرفته میشود ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(50 بازدید)
(50 بازدید)
سخنگوی قوه قضائیه: هیچکدام از صرافیهای فعال در حوزه رمزارز مجوز لازم را ندارند ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(53 بازدید)
(53 بازدید)
پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(64 بازدید)
(64 بازدید)
پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) حضرت محمـد مصطفی(ص) بـاران رحمت در کویـر جهالت ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(76 بازدید)
(76 بازدید)
عراقچی: تروئیکای اروپایی را عضو برجام نمیدانیم بازگشت قطعنامه شورای امنیت دیگر اهمیت و اثرگذاری سابق را ندارد ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(63 بازدید)
(63 بازدید)
19 - جمع بین دنیا و آخرت(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۲/۱۲/۱۷