به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 179
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,116
بازدید ماه: 117,622
بازدید کل: 23,779,419
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
29 - چگونگی حفظ و تداوم انقلاب اسلامی (پرسش و پاسخ) ۱۳۹۳/۰۲/۱۰

چگونگی حفظ و تداوم انقلاب اسلامی

(پرسش و پاسخ)

Image result for ‫راهپیمایی 22 بهمن‬‎

پرسش: مهم‌ترین و موثرترین وسیله حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و دستاوردهای باشکوه آن کدام است؟

پاسخ:بدون تردید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نیروهای اصیل و دلسوز انقلاب اسلامی، چگونگی حفظ و تداوم این انقلاب عظیم و باشکوه است، و همواره این سؤال در محافل خصوصی و عمومی مطرح می‌شود که آیا روند کمی و کیفی حرکت ما در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی بوده است یا خیر؟
پاسخ اجمالی بحث این است که علت محدثه انقلاب اسلامی یعنی علل و انگیزه‌های اسلامی که موجب پیدایش این انقلاب باشکوه گردیده، علت مبقیه این حرکت و تداوم بخشی آن نیز خواهد بود.
اما پاسخ تفصیلی آن را استاد بزرگوار شهید مرتضی مطهری در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی به شایستگی بیان فرموده‌اند: «قوی‌ترین حربه دفاعی این انقلاب و موثرترین اسلحه پیشرفت آن، ایمان ملت به نیروی خویش و بازگشت به ارزشهای اصیل اسلام است. غرب (منظور تمام ابرقدرتهاست) از یک چیز وحشت دارد و آن، بیداری خلق مسلمان است. اگر شرق بیدار شود و خوداسلامی خود را کشف کند، در آن صورت حتی بمب اتمی هم از پس این نیروی عظیم، این توده به پاخاسته برنخواهد آمد. راه این بیداری، آشنایی با تاریخ، فرهنگ و ایدئولوژی خودمان است.
در یکی از کنفرانسها، بعد از تمام شدن صحبت، دانشجویی پرسید اگر اسلام به عنوان یک ایدئولوژی قادر بود ملت را نجات دهد و تمدنی به وجود آورد، چرا در طول چهارده قرن، چنین کاری را انجام نداد؟
در جواب او گفتم، به دلیل همین بی‌خبری من و شما از تاریخ اسلام، همین که شما و امثال شما نمی‌دانند که اسلام، یکی از عظیم‌ترین تمدن‌های تاریخ بشر را طی پنج قرن به وجود آورده، از جمله عوامل عقیم ماندن این فرهنگ است. اگر ملت ما با فرهنگ اصیل خود قطع ارتباط نکرده بود، محال بود این چنین زیربار سلطه ابرقدرتها برود. تمام تلاش کشورهای استعمارگر، در بریدن و پاره کردن بندهای وابستگی فرهنگی یک ملت به میراثهای فرهنگی خویش است.
من به آن برادر دانشجوگفتم که اگر اسلام در طول تاریخ و در بدو ظهور خود هیچ تمدنی ایجاد نکرده بود، حرف شما صحیح می‌بود، اما ما پنج قرن بر جهان، سیادت علمی و فرهنگی داشتیم تا آن جا که اروپای امروز، خود را مدیون تمدن و فرهنگ اسلامی می‌داند. پیروزی نهضت ما در آینده، بستگی به ایمان به خود و احیای ارزشهای اصیل اسلامی دارد. اگر راه خود را براساس معیارهای اسلامی دنبال کنیم و مقاصد و معایب را تنها براساس ضوابط اسلامی از میان برداریم، و صبر و تقوای اسلامی داشته باشیم، و روحیه جهاد، امر به معروف و نهی از منکر اسلامی در ما زنده باشد، در آن صورت، پیروزی ما قطعی خواهد بود.
به گمان من وقت آن رسیده که ندای بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی، نه تنها در جامعه ما، که در سراسر کشورهای اسلامی طنین‌انداز شود و در آن صورت دور نخواهد بود که صدای شکستن زنجیرهای بندگی و بردگی را بشنویم و شاهد اقتدار دوباره ملل مسلمان باشیم».