پرسش:آيا اعتقاد به جاودانگي قوانين اسلام، مانع هماهنگي با مقتضيات زمان و رسيدن به پيشرفتهاي مادّي و حركت درمسير رشد و ترقي نيست؟
	پاسخ: گاهي در بررسي مسائل توسعه و موانع آن، گفته ميشود، از آنجا كه علم و صنعت و فنون مختلف، طي چند قرن اخير، پيشرفتهاي چشمگير و تحولات عميقي داشته و انسان در زمينههاي گوناگون به ابتكارات و اختراعات زيادي دست يافته است، ادارهي جوامع كنوني با روابط پيچيدهي آن، قوانين و مقررات جديدي را ميطلبد، لذا قوانين و مقرراتي كه چهارده قرن قبل، از طرف اسلام، براي هدايت و ادارهي زندگي بشر آورده شده است، چگونه ميتواند خود را با مقتضيات زمان تطبيق داده، پاسخگوي نيازهاي متنوع عصر جديد باشد و همگام با دنياي روز و جوامع مدرن، زمينه ساز توسعهاي همهجانبه گردد.
	از طرف ديگر، ميدانيم كه دين الهي آن است كه خداوند توسط پيامبرانش براي هدايت انسان نازل كرده است؛ و مجموع نظرياتي كه ما آن را به متون ديني مستند ميكنيم، نبايد زايد و اضافه بر مجموع دين و يا احياناً مخالف با بعضي از مسلّمات آن باشد؛ بنابراين، اصلاح طلبي و نوآوري در دين، تعبير صحيحي نيست؛ زيرا دينِ كامل با كتاب آسمانيِ اصيل و تحريف نشده، نياز به تكميل، اصلاح و تغيير ندارد.[1] البته با فهم عميق و جامع و شناخت كامل دين، ميتوان فرهنگ حاكم بر جامعه را اصلاح نمود.
	انسان، به طور طبيعي، هر چيز تازه و نويي را بر كهنه و فرسوده ترجيح ميدهد؛ ولي اين مطلب كليّت ندارد ؛ مثلاً نميتوان گفت كه چون عصر مسافرت با اسب و شتر و الاغ گذشته است و مردم با هواپيما و اتومبيلهاي تندرو سفر ميكنند، لزوم رعايت صدق، وفا، امانتداري، و ساير صفات حميده و همچنين مسائل مربوط به خريد و فروش، اجاره و ديگر قراردادهاي اجتماعي، همه بايد عوض شود و يا جدول فيثاغورث، چون دوهزار سال از آن گذشته، ديگر كهنه شده است و قابل استفاده نيست.[2]
	به طور كلي، كهنگي در قوانيني كه حقايق را بيان ميكند، راه ندارد و اگر قانوني مطابق با سرشت انسان باشد، هميشه باقي است و اسلام راهي است كه دستگاه آفرينش به انسان نشان داده و آيين و مقرراتي است كه با طبيعت ويژهي انسان، مطابقت و هماهنگي دارد و ميتواند پاسخگوي نيازهاي واقعيِ انسان در هر زمان باشد و بديهي است كه انسان، در هر زمان و مكان و با هر وضعي كه زندگي كند، همين طبيعت و فطرت انساني خود را دارد؛[3] امّا مقرراتي كه مربوط به حوادث روزمرهي زندگي است، به تدريج مورد نياز واقع ميشود و با تغيير شرايط، عوض ميگردد (مانند: احكام مالي، انتظامي و نظامي ، مسائل مربوط به ارتباطات، ادارهي شهرها و ...) اينها احكامي است كه زمام آن به دست والي و متصدي حكومت است. او ميتواند در قلمرو حكومت و ولايتش، همان تصميمي را بگيرد كه صاحب خانه دربارهي خانهاش ميگيرد؛ مشروط بر آنكه اين تصميمگيريها به مصلحت جامعه باشد و براي ايجاد روحيهي تعاون و همكاري، از نظر ديگران استفاده نموده، برنامهها را با مشاركت عموم به اجرا درآورد.[4]
	در مقابل، دستهاي از احكام، ثابت و دايمي نيستند، بلكه راه تغيير در آنها باز است و اسلام به ولي امر اجازه داده است، تا بر طبق مصالح و در پرتو احكام ثابت، آن را تعيين كند؛ و آنچه اين احكام را براي ولي امر معين ميسازد شرايط و مقتضيات زمان و مكان و مصالح جامعه است.[5]
	اجتهاد و نقش زمان و مكان در آن
	 تفقّه در استنباط احكام و مقرّرات اسلامي بر اساس ادلهي شرعي را ميتوان اجتهاد ناميد؛ و در هر زماني وجود مجتهدين و افراد متخصّص و كارشناس در امور ديني ضرورت دارد، تا اصول اسلامي را با مسائل متغيّر و پديدههاي جديدي كه در هر عصر حادث ميشود تطبيق دهند و حكم شرعي آن را استخراج نمايند؛ زيرا شريعت، تئوري واقعي و عملي براي هدايت انسانها و ادارهي جوامع بشري، و اجتهاد نيروي محركهي اسلام در پاسخگويي به نيازهاي متغيّر زمان است.[6]
	هنگامي كه صحبت از زمان و مكان در اجتهاد به ميان ميآيد معناي حقيقي زمان و مكان مورد نظر نيست؛ چون زمان و مكان به اين معنا هيچ تأثيري در حكم شرعي ندارد و تغيير آنها باعث تغيير حكم شرعي نميشود؛ بلكه مراد، اوضاع و احوالي است كه در زمان و مكان پديد آمده و حكم شرعي يا موضوع آن را متعيّن ميسازد و تغيير آن باعث تغيير حكم و موضوع حكم شرعي ميگردد و زمان و مكان، بستر وجودي اين اوضاع و احوال است.[7]
	يكي از موارد تغيير موضوع، مسئلهي خريد و فروش خون است، كه در گذشته منفعت حلال و عقلايي براي آن وجود نداشت و حرام بود؛ ولي اكنون، با پيشرفت علوم پزشكي، منفعت عقلايي مهمي پيدا كرده است و گاهي با يك كيسهي آن ميتوان جان انساني را نجات داد كه فقها حكم به جواز خريد و فروش آن مينمايند.[8]
	پی نوشتها:
	[1] . رسول جعفريان، نزاع سنت و تجدّد، ص 167 ـ 170 .
	[2] . مرتضي مطهري، اسلام و مقتضيات زمان، ج 1، ص 12.
	[3] . علامه طباطبايي، فرازهايي از اسلام، ص 213 ـ 216 .
	[4] . علامه طباطبايي، تفسيرالميزان، ج 4، ص 129.
	[5]. محمود زماني، مجلهي نقد و نظر، «مقاله نقش زمان و مكان در اجتهاد از ديدگاه شهيد صدر» (زمستان 1374)، ص 229 ـ 230 .
	[6] . محمد هادي معرفت، چكيدهي مقالات، «نقش زمان و مكان در اجتهاد»، ص 53 ـ 54 .
	[7] . محمود زماني، همان، ص 196 .
	[8] . ناصر مكارم شيرازي، نقد و نظر، (سال دوم، شمارهي 5، زمستان 1374)، ص 11 . 
منوی اصلی
                     ورود اعضا
                     آب و هوا
                     وضعیت آب و هوای زنجان 
آمار بازدیدها
                     | بازدید امروز: | 3,146 | 
|---|---|
| بازدید دیروز: | 9,038 | 
| بازدید هفته: | 32,703 | 
| بازدید ماه: | 76,715 | 
| بازدید کل: | 27,703,347 | 
| افراد آنلاین: | 24 | 
اوقات شرعی
                     اوقات شرعی به وقت زنجان
| اذان صبح: | |
|---|---|
| طلوع خورشید: | |
| اذان ظهر: | |
| غروب خورشید: | |
| اذان مغرب: | 
تقویم و تاریخ
                     سهشنبه ، ۱۳ آبان ۱٤۰٤
Tuesday , 4 November 2025
الثلاثاء ، ۱۳ جمادى الأول ۱٤٤۷
| آبان 1404 | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| ج | پ | چ | س | د | ی | ش | 
| 2 | 1 | |||||
| 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 
| 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 
| 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 
| 30 | 29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 
آخرین اخبار
                     محمدجواد لاریجانی:  در تداوم مسیر هستهای نه از کسی میترسیم و نه از کسی دستور میگیریم   ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ ۰٤/۰۸/۱۲
(47 بازدید)
(47 بازدید)
3 سال پس از شهادت «آرمان علیوردی» رأی نهائی، معطل محاسبه میزان نقش قاتلان!  ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ ۰٤/۰۸/۱۲
(99 بازدید)
(99 بازدید)
تأکید عراقچی بر تقویت مناسبات با هند  در زمینههای اقتصادی و مواصلاتی  ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ ۰٤/۰۸/۱۲
(102 بازدید)
(102 بازدید)
علیرضا معشوری ، دکتری روابط بینالملل : ایران پسابرجام و ضرورت «قدرتسازی» به جای «تعاملمحوری»   ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ ۰٤/۰۸/۱۲
(80 بازدید)
(80 بازدید)
با حضور رئیسجمهور :   امضای قراردادهای اجرای بزرگترین طرح جمعآوری گازهای مشعل کشور ۱۴۰۴/۰۸/۱۰ ۰٤/۰۸/۱۱
(65 بازدید)
(65 بازدید)
34 - جاودانگی اسلام و مقتضیات زمان(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۳/۰۳/۱۹