به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,709
بازدید دیروز: 2,474
بازدید هفته: 1,709
بازدید ماه: 117,215
بازدید کل: 23,779,013
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 18 May 2024
السبت ، ۱۰ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
43 - دلایل تحریف‌ ناپذیری قرآن(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۳/۰۴/۲۱

دلایل تحریف‌ ناپذیری قرآن

(پرسش و پاسخ)

 


پرسش:
با توجه به فاصله زماني طولاني ما با صدر اسلام چگونه مي‌توان اطمينان پيدا کرد که قرآن تحريف نشده است؟
پاسخ :
تحريف بر دو قسم است‌: تحريف لفظي‌ و تحريف معنوي‌. تحريف لفظي‌، يعني تغيير دادن الفاظ با كاستن يا افزودن كلمات قرآن‌. تحريف معنوي نيز به معني تفسير به رأي قرآن است‌.
تحريف لفظي بر دو قسم است‌: 1. افزودن بر آيات‌، 2. كاستن از آيات‌.
هيچ يک از مسلمانان قائل به تحريف لفظي به معناي افزودن بر آيات و كلمات قرآن‌، نيستند. شيعه و سني آن را انكار مي‌كنند. آنچه مورد بحث واقع شده‌، تحريف به معناي كاستن از آيات است‌. در مورد عدم تحريف قرآن‌، دلايل فراواني وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم‌:
الف‌) دليل عقلي‌:
بشر، به تنهايي و با استفاده از عقل و علم خود قادر نيست به كمال نهايي - كه غايت آفرينش است ـ برسد. پس لازم است از باب حكمت و يا لطف الهي، راهي تضمين شده وجود داشته باشد تا فلسفه آفرينش تحقق يابد و نقض غرض نشود. از طرفي‌، با امكان تحريف قرآن - كه تنها سند آسماني تأمين سعادت و كمال بشر است - ديگر راه تضمين شده‌اي باقي نخواهد ماند، پس حكمت و لطف الهي اقتضا دارد كه قرآن به طور سالم و دست نخورده در دسترس انسان‌‌ها قرار گيرد تا انسان‌‌ها بتوانند براي پيمودن راه سعادت دنيا و آخرت خود، از آن بهره گيرند.
ب‌) دليل قرآني‌:
يكي از آيات قرآن كه بر عدم تحريف قرآن دلالت دارد، آيه 9 سوره حجر است‌: «اِنّا نَحْن‌ُ نَزَّلنَا الذكْرَ وَ اِنّا لَه‌ُ لَحَـاَفظون‌»؛ ما قرآن را فرو فرستاديم و خود از آن نگه‌داري و محافظت مي‌كنيم‌. با توجه به اين آيه مي‌گوييم‌:
1- خداوند حفظ قرآن را بر عهده گرفته و آن را تضمين كرده است 2- آنچه را خداوند محافظت كند، محال است مورد دستبرد و تحريف (كم يا زياد شدن‌) قرار گيرد. نتيجه‌: پس مُحال است قرآن مورد تحريف قرار گيرد.(جهت آگاهي بيشتر، به كتاب قرآن‌شناسي‌، مصباح يزدي‌، ج 1، ص 222، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌(ره‌) / الميزان‌، علامه طباطبايي‌، ج 12، ص 101، طبع بيروت‌، ذيل آيه مذكور مراجعه كنيد.)
ج‌) دليل روايي‌:
روايات دال بر مصونيت قرآن از تحريف‌، فراوان است‌. يكي از آنها، حديث معروف ثقلين است كه شيعه و اهل‌سنت آن را به صورت متواتر از پيامبر نقل كرده‌اند. در اين حديث آمده است‌: قرآن و اهل‌بيت‌ دو گوهر گران‌سنگند و مادام كه امّت اسلام به آن دو چنگ زنند، هرگز گمراه نخواهند شد. اين دو، از هم جدا نمي‌گردند تا آن‌كه در حوض (قيامت‌) بر من وارد شوند.
اين حديث با صراحت اعلام مي‌كند كه قرآن براي هميشه و تا روز قيامت محفوظ است‌؛ زيرا اگر تحريف شده باشد، چنگ زدن به آن نه تنها انسان را هدايت نمي‌كند، بلكه باعث گمراهي او نيز مي‌شود، و اين‌، با كلام پيامبر در اين حديث و همچنين احاديثي كه در حوادث و جريان‌هاي فكري و اجتماعي و ... براي بازشناسي حق از باطل ما را به قرآن ارجاع داده‌اند، و قرآن را پناهگاهي مطمئن معرفي كرده‌اند و يا تشويق به قرائت قرآن نموده‌اند، منافات دارد.( قرآن‌شناسي‌، همان‌، ص 217 و مصونيت قرآن از تحريف‌، محمدهادي معرفت‌، ترجمه محمّد شهرابي‌، ص 45، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي و الميزان‌، همان‌، ص 107. )
د) شواهد تاريخي‌:
در طول تاريخ‌، شواهدي وجود دارد كه قرآن سالم مانده و تحريف نشده است‌. بعضي از اين شواهد عبارتند از: علاقه زياد عرب به قرآن به دليل فصاحت و بلاغت و آهنگ معجزه‌آساي آن‌، انس فراوان مسلمانان به قرآن و حفظ و تلاوت آن در زمان پيامبر و بعد از ايشان‌، تقدس قرآن نزد مسلمانان و حساس بودن آنان به هرگونه تغيير در آن‌، دستور‌ها و توصيه‌هاي ويژه پيامبر اسلام‌در مورد تلاوت‌، نوشتن‌، حفظ و جمع‌آوري قرآن‌، تهيه كردن نسخه‌هاي متعدد از قرآن و فرستادن به كشورهاي اسلامي و.... همه اين‌‌ها شاهدي بر سالم ماندن قرآن و خدشه دارنشدن از سوي دشمنان است‌. مگر ممكن است قرآن تحريف شده باشد، ولي علي‌بن‌ابي‌طالب و امامان معصوم(علیهم السلام) ‌و بعد از آنها، علماي اسلام - كه حافظ و مبيّن قرآن بوده‌اند - ساكت نشسته و چيزي نگفته باشند؟ حتي يك مورد هم ثابت نشده كه امامان معصوم‌ مثلاً گفته باشند اين مورد از قرآن تحريف شده است‌.( قرآن‌شناسي‌، همان‌، ص 215 و درسنامه علوم قرآني‌، حسين جوان آراسته‌، ص 322، دفتر تبليغات اسلامي و .... ) بنابراين‌، با وجود دلايلي كه ذكر شد و دليل‌هاي ديگر، قرآن هرگز دستخوش تحريف نشده است و تحريف نخواهد شد.