به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,826
بازدید دیروز: 2,474
بازدید هفته: 1,826
بازدید ماه: 117,332
بازدید کل: 23,779,130
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 18 May 2024
السبت ، ۱۰ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
77 - پنهان‌کاری امام حسن عسکری(ع)(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۴/۰۹/۲۸

 پنهان‌کاری امام حسن عسکری(ع)

(پرسش و پاسخ)

Image result for ‫پنهان‌کاری امام حسن عسکری(ع)‬‎


پرسش:پنهان‌کاری امام حسن عسکری(ع) درباره امام مهدی(عج) چگونه با وجوب معرفت امام زمان سازگار است؟

پاسخ:امامت در تفکر اسلامی اهمیت بسیاری دارد. از تعالیم قرآن به دست می‌آید که مقام امامت برتر از مقام نبوت است؛ زیرا خداوند پس از آن که ابراهیم(ع) را در زمان نبوتش مورد آزمایش‌های گوناگون قرار دارد، به وی منصب امامت داد: «به یاد آور هنگامی را که پروردگار ابراهیم او را به آزمون‌هایی آزمود وی آن آزمون‌ها را به اتمام رساند، خداوند فرمود تو را پیشوای مردم قرار دادم.» (بقره- 124) به خاطر همین جایگاه منیع امامت است که گزینش انتصاب امام از توان عقل بشر بیرون و یک امر الهی است. به همین جهت اختلاف شیعه و سنی در این مسئله تنها اختلاف درباره مصداق امام نیست، که بعضی‌ها تصور می‌کنند. تعریف امامت در نزد دو گروه کاملا متفاوت است. امامت از دیدگاه شیعه مسئله‌ای کلامی و از اصول دین است؛ زیرا اعتقاد به انتصاب امام از سوی خداوند دارد، ولی اهل تسنن آن را مسئله‌ای فقهی و از فروع دین می‌داند؛ چون به انتخاب امام از طرف مردم اعتقاد دارند.
در احادیث اسلامی، امامت و امام‌شناسی جایگاه والایی دارد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.» (بحارالانوار، ج 23، ص 76) از این روایت و سایر روایت‌هایی که به همین مضمون وارد شده است، وجوب شناخت امام و امام‌شناسی فهمیده می‌شود؛ زیرا فهم عمیق و کامل از توحید بدون شناخت از طریق امامت ممکن نیست. بنابراین فهم صحیح از اصول عقاید دینی تنها از طریق امامت حاصل می‌شود. از این‌رو آنان که از این طریق دور افتاده‌اند، در فهم مسائل اساسی و اصول دین به انحراف رفته‌اند.
اما مراد از این شناخت، رویت با چشم و چهره به چهره نیست. همچنان که مراد از پیامبرشناسی، دیدن و مشاهده صورت ظاهری پیامبر نیست. شاید بتوان گفت که رویت جسم امام کمترین نقش را در شناخت او دارد. از این‌رو اویس قرنی با وجود اینکه در تمام عمرش حتی یک بار هم پیامبر اکرم(ص) را ندید، ولی از معرفت بالایی نسبت به رسول خدا(ص) برخوردار بود. پیامبر خدا(ص) از وی بسیار تعریف و تمجید نمود. (سفینه‌البحار، ج1، ص 199). حدیث «اویس بهترین تابع است» را محدثین و دانشمندان شیعه و اهل سنت از پیامبر خدا(ص) روایت کرده‌اند. (صحیح مسلم، ج1، ح 181) چنین شخصیتی بعد از رحلت رسول‌خدا(ص) همواره از شیعیان و اراتمندان امام علی(ع) بود و در جنگ صفین در رکاب آن حضرت به شهادت رسید. در مقابل افرادی چون ابوجهل و دیگر کفار که همیشه در کوچه و بازار پیامبر(ص) را می‌دیدند، از شناخت آن حضرت نصیبی نداشتند و همواره به دنبال آزار و اذیت و حتی درصدد کشتن آن حضرت بودند. همچنین بودند کسانی که امام را بسیار می‌دیدند، ولی شناخت حقیقی نداشتند و پیدا نکردند و حتی قاتل امام شدند.
پس مشاهده جسم و بدن امام، نقشی در شناخت امام ندارد؛ زیرا شناخت امام به معنای شناخت حقیقت امام و مقام و منزلت او در پیشگاه خداوند، شناخت جایگاه امام در جهان هستی، شناخت وظایف و تکالیف خود در مقابل امام است. به عبارت دیگر یعنی درک اینکه امام دارای مقام عصمت و وارث پیامبر و جانشین او است و اطاعت او، اطاعت خدا و پیامبر و برطرف‌کننده هرگونه شک و حیرت است. (بحارالانوار، ج 23، ص 93) شناخت اینکه امام و پیامبر از یک نور آفریده شده‌اند. چنان‌چه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «خداوند تعالی من و علی را از یک نور آفرید.» (ینابیع‌الموده، ص 256) شناخت اینکه امام ترجمان وحی الهی و بیانگر حقایق قرآنی، یگانه زمان و معدن پاکی و قداست است. (عیون اخبارالرضا، ج1، ص 171)
پس باید گفت که امام حسن عسکری(ع) به هیچ وجه مردم را از شناخت امام به معنایی که گفته شد، منع نکرد. بلکه ایشان به عللی تنها درباره دیدن فرزندش محدودیت ایجاد کرده بود. از جمله به خاطر ترس از دشمنان که مبادا او را به شهادت برسانند و همچنین به علت اینکه به تدریج زمینه را برای غیبت امام مهدی(عج) فراهم سازند. البته این محدودیت هم برای همه نبود و برخی از خواص شیعه، توفیق زیارت حضرت را پیدا می‌کردند.