پرسش:بین تفسیر عقلی و اجتهادي چه تفاوتی وجود دارد؟
	پاسخ:تفسـیر اجتهـادي بـا تفسـیر عقلی متفاوت است بطور کلی روشهای تفسیری را به 6 روش تقسیم میکنند. تفسـیر قرآن به قرآن، تفسیر روائی، تفسیر علمی، تفسیر عقلی، تفسیر اشاري یا باطنی، و تفسیر اجتهادي جامع.
	از سوی دیگر در یک تقسیم بندي جامع، تفاسیر را به دو دسته تقسیم میکنند:
	1ـ تفاسیر نقلی
	2ـ تفاسیر اجتهادی
	تفاسـیر نقلی آنهایی است که براساس تفسـیر مأثور، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر روائی باشد. و بقیه تفاسیر اعم از تفسیرهاي علمی و عقلی را تفاسیر اجتهادي میگویند.
	به نظر میرسد که واژه اجتهاد به یک معناي اعمی، شامل تفسیر علمی و عقلی نیز میشود، لکن تفسیر عقلی یک اصطلاح خاص است، که اسـتفاده از قرائن عقلی و برهان هاي عقلی در فهم آیات قرآن را تفسیر عقلی گویند. که این «تفسیر عقلی خاص» قسمتی از تفسیر اجتهادي به معناي عام است، بنابراین نمیتوان گفت: تفسیر عقلی، همان تفسیر اجتهادي است.
	از اینرو لازم است قلمرو «تفسـیر اجتهـادي به معنـاي اعم» و «تفسـیر اجتهـادي به معناي اخص» و «تفسـیر عقلی به معناي خاص» از همدیگر جدا شود.
	زیرا اجتهـاد بـه معنـاي اعـم در تفسـیر قرآن به قرآن و در تفسـیر روایی هم به کـار میرود، به این معنـا که مـا آیهاي را کنـار آیهاي میگذاریم و یا روایتی را ذیل آیه اي مطرح میکنیم و اسـتنباط و نتیجه گیري میکنیم لـذا در تفسـیر قرآن به قرآن و تفسـیر روایی، استنباط و اجتهاد به معناي اعم راه دارد.
	و حتی در «تفاسیر روایی محض» مثل «البرهان»، «در المنثور» و «نور الثقلین» که فقط روایات را ذیل آیات آوردهاند و نتیجه گیري هم نکردهاند، همان هم مبتنی بر یک اجتهاد بوده است که این روایت مربوط به این آیه و تفسیر آن است.
	بنابراین به نحوي میتوان گفت: تفسیر اجتهادي به معناي اعم در تمام روشهاي تفسیري کاربرد دارد.
	و روش تفسیر عقلی به معناي خاص، استفاده از قرائن عقلی و برهان هاي عقلی در فهم آیات قرآن میباشد، که این روش در کنار بقیه روشهاي تفسیري مطرح است.
	و روش تفسـیر اجتهـادي به معناي اخص این است که مفسـر همه قرائن عقلی و نقلی آیه را در نظر بگیرد و نگاهی جامع داشـته باشد به آیات، روایات، علم، عقل به معناي برهانی و حتی باطن، و در پایان با ملاحظه همه این موارد، به نتیجه گیري برسد.
	این روش، روش اجتهادي جامع میباشد، که در مقابل دیگر روشهاي تفسیري برشمردیم.
منوی اصلی
                     ورود اعضا
                     آب و هوا
                     وضعیت آب و هوای زنجان 
آمار بازدیدها
                     | بازدید امروز: | 2,796 | 
|---|---|
| بازدید دیروز: | 9,038 | 
| بازدید هفته: | 32,353 | 
| بازدید ماه: | 76,365 | 
| بازدید کل: | 27,702,995 | 
| افراد آنلاین: | 30 | 
اوقات شرعی
                     اوقات شرعی به وقت زنجان
| اذان صبح: | |
|---|---|
| طلوع خورشید: | |
| اذان ظهر: | |
| غروب خورشید: | |
| اذان مغرب: | 
تقویم و تاریخ
                     سهشنبه ، ۱۳ آبان ۱٤۰٤
Tuesday , 4 November 2025
الثلاثاء ، ۱۳ جمادى الأول ۱٤٤۷
| آبان 1404 | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| ج | پ | چ | س | د | ی | ش | 
| 2 | 1 | |||||
| 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 
| 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 
| 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 
| 30 | 29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 
آخرین اخبار
                     محمدجواد لاریجانی:  در تداوم مسیر هستهای نه از کسی میترسیم و نه از کسی دستور میگیریم   ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ ۰٤/۰۸/۱۲
(47 بازدید)
(47 بازدید)
3 سال پس از شهادت «آرمان علیوردی» رأی نهائی، معطل محاسبه میزان نقش قاتلان!  ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ ۰٤/۰۸/۱۲
(99 بازدید)
(99 بازدید)
تأکید عراقچی بر تقویت مناسبات با هند  در زمینههای اقتصادی و مواصلاتی  ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ ۰٤/۰۸/۱۲
(102 بازدید)
(102 بازدید)
علیرضا معشوری ، دکتری روابط بینالملل : ایران پسابرجام و ضرورت «قدرتسازی» به جای «تعاملمحوری»   ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ ۰٤/۰۸/۱۲
(79 بازدید)
(79 بازدید)
با حضور رئیسجمهور :   امضای قراردادهای اجرای بزرگترین طرح جمعآوری گازهای مشعل کشور ۱۴۰۴/۰۸/۱۰ ۰٤/۰۸/۱۱
(65 بازدید)
(65 بازدید)
134 -تفاوت تفسیر عقلی با تفسیر اجتهادی(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۵/۰۴/۰۵