به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,908
بازدید دیروز: 2,079
بازدید هفته: 21,722
بازدید ماه: 112,585
بازدید کل: 23,774,386
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۲۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 16 May 2024
الخميس ، ۸ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۷ - استاد رحیم‌پور ازغدی:سخاوت امام مهدی(عج) در کلام استاد حسن رحیم پورازغدی۱۳۹۳/۰۲/۱۸
استاد رحیم‌پور ازغدی:
سخاوت امام مهدی(عج) در کلام استاد حسن رحیم پورازغدی
 
ماجرای تشرف حاج سيد احمد خوشنويس

Image result for ‫استادحسن  رحیم‌پور ازغدی‬‎

در دوران حكومت او در سراسر زمين، انسان گرسنه و محتاج به زكات نمى‌ماند. همه به آسايش مى‌رسند. در زمين، گياهان بسيار مى‌رويد. همه‌جا سبز است و زمين غيرسبز و نهر خشك‌شده‌اى در زمين نمى‌ماند. رسم جنگ، ستم، غارت، كينه و خون‌ريزى برمى‌افتد. بعد از خونريزى اجتناب‌ناپذيرى كه در انقلاب ايشان، صورت مى‌گيرد و قامت ظلم را درهم مى‌شكند و عدل را حاكم مى‌كند، آتش فتنه‌ها و آشوبها سرد مى‌شود و سردرگمى‌هاى بشر به پايان مى‌رسد.

 گروه معارف- رجانیوز: به نام خدای مهربان-آقا! سلام. نمی‌دانم چند وقت از آخرین درددلم با شما گذشته. نمی دانم چه قدر به جدا شدنم از واسطه ی  فیض آسمان و زمین، زمان خورده. فقط می‌دانم که این مدت سخت بود و تلخ و تاریک.

اصلا" کدام بچه است که جدایی از پدر برایش شیرین باشد؟! کدام بی‌پناهی از دست دادن پناهگاهش برایش دل‌نشین است؟! کدام گدایی به محرومیتش از درگاه ارباب کریمش می‌نازد؟! که من بنازم و برایم دل‌نشین باشد و شیرین.

آقایم! آقای دنیا و آخرتم! پیوند با دنیا یعنی دوری از شما و اصرار به این پیوند یعنی کیلومترها فاصله با کریمی که دوستش داری و دوستت دارد.

آقای قلب و روح و ایمانم! این مدت دوری از شما تنها یک حسن داشت و آن اینکه فهمیدم زندگی بی‌حس حضور شما جهنمی بیش نیست.جهنم  دوری از خدای مهربان، جهنم دنیا طلبی، زیاده خواهی، مادی گرایی و هیچ و پوچ...

دلتنگتانم. دلم جمکرانتان را می‌خواهد. دلم ذکر یا ابا صالح می‌خواهد که کمک حال مؤمنان و شیعیان است در ناچاری و درماندگی...

دلم دست سخاوتمند مولایم را می‌خواهد که بر سرم بکشد و زندگی‌ام را آخرتی کند.

مولای کریم و مهربانم! این گدای بی‌همه چیز که امیدوار است به رحمانیت و رحیمیت خدا، دست گداییش را بر آستان شما که کریمی و از خاندان کرامت دراز کرده تا او را دریابید و در خیل مشتاقان و سربازانتان جای دهید.

یا حجت‌بن‌الحسن العسکری(عج)! دست رد بر سینه‌ام نزن که من امروز و هر روز مهمان توام(1) و امیدوار به سخاوت و بخشندگیت.

آقا! روح افسرده از گناه و عصیان و نافرمانیم را دریاب.

 

حدیثی از امام محمدباقر علیه‌السلام درباره ی امام مهدی(عج)

امام باقر عليه السّلام مى‌فرمايد: «حضرت مهدى عليه السّلام، سالى دو بار عطايايى به مردم مى‌دهد. آن حضرت ماهى دو بار حقوق مى‌دهد و بين مردم يكسان رفتار مى‌كند، به‌گونه‌اى كه فرد نيازمند به زكات، در جامعه يافت نمى‌شود. دارندگان زكات، سهم فقيران را نزد آنان مى‌آورند، ولى آنان نمى‌پذيرند. به ناچار اموال را در كيسه‌هاى مخصوص پول مى‌گذارند، و در محلّه‌هاى شيعه مى‌چرخانند، ولى آنان مى‌گويند ما را به درهم‌هاى شما نيازى نيست»(2)

***

 


السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)

 ***

ویژگی‌های امام مهدی (عج)

سخاوت و بخشندگی

«درباره‌ی بخشش حضرت مهدى عليه السّلام روايات بسيارى آمده است. از جمله اين‌كه: او چنان اموال را مى‌بخشد كه كسى پيش از او چنان نكرده است.(3)  مال را بدون شمارش مى‌بخشد،(4)   بخشش‌هاى او بر مردم گوارا خواهد بود،(5) بهسنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رفتار مى‌كند،(6)  اموال را مشت مشت به مردم مى‌دهد و آن را نمى‌شمارد.»(7و8)

«يكى از روش‌هاى اساسى براى رسيدن به هدف‌هاى معنوى و تكامل انسانى، مبارزه با فقر اقتصادى و فراهم آوردن نياز زندگى آبرومندانه همۀ انسان‌ها است. بنابراين، ... برنامۀ حكومت حضرت مهدى عجل اللّه تعالى فرجه كه مقدمه‌اى براى آمادگى پذيرش تعليمات معنوى و انسانى است، تنظيم طرح اقتصادى كامل براى جوامع انسانى است. زمينى كه در آن زندگى مى‌كنيم، امكانات فراوانى براى زندگى ما و نسل‌هاى آينده و جمعيت‌هايى بسيار بيشتر از جمعيت كنونى دارد، اما نداشتن اطلاعات كافى از منابع موجود و بالقوه زمين از يك سو و فقدان نظام صحيح براى تقسيم ثروت زمينى از سوى ديگر، سبب احساس كمبود در ابعاد گوناگون شده است، تا آن‌جا كه در عصر ما همه روزه گروهى افراد، از گرسنگى مى‌ميرند.

نظام استكبارى و استعمارى حاكم بر جهان امروز، در كنار خود يك نظام جنگى ظالمانه‌اى تدوين كرده كه پيوسته قسمت مهمى از نيروهاى فكرى و انسانى را به خود مشغول مى‌سازد.»(9)

«نظام حاكم بر اقتصاد جهان امروز كه يك نظام استعمارى است در كنار خود يك نظام جنگى ظالمانه را پرورش مى‌دهد كه قسمت مهمّى از نيروهاى فكرى و انسانى را كه مى‌بايست بطور مداوم و پويا در جستجوى منابع جديد براى بهسازى زندگى انسانها به تلاش برخيزند؛ مى‌بلعد و نابود مى‌كند.

امّا به هنگامى كه اين نظام و نظام جنبى آن دگرگون شود، نيروها براى استخراج منابع بيشمار زمين به كار مى‌رود؛ و علم و دانش پيشرو در اختيار اين برنامه قرار مى‌گيرد و بسرعت منابع تازه‌اى كشف مى‌گردد و شكوفائى خاصّى به اقتصاد بشريّت مى‌بخشد.

لذا در روايات مربوط به حكومت آن مصلح بزرگ اشارات پرمعنائى به اين توسعه‌ی اقتصادى ديده مى‌شود كه از هر گونه توضيح بى‌نياز است.

از جمله در حديثى چنين مى‌خوانيم:

«انّه يبلّغ سلطانه المشرق و المغرب؛ و تظهر له الكنوز؛ و لا يبقى فى الارض خراب الاّ يعمّره؛ حكومت او شرق و غرب جهان را فرا خواهد گرفت؛ و گنجينه‌هاى زمين براى او ظاهر مى‌گردد و در سرتاسر جهان جاى ويرانى باقى نخواهد ماند مگر اين كه آن را آباد خواهد ساخت!»

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:

شما را به ظهور مهدى عليه السلام بشارت مى‌دهم؛ زمين را پر از عدالت مى‌كند همان گونه كه از جور و ستم پر شده است؛ ساكنان آسمانها و ساكنان زمين از او راضى مى‌شوند و اموال و ثروتها را بطور صحيح تقسيم مى‌كند.

كسى پرسيد: معنى تقسيم صحيح ثروت چيست؟

فرمود: بطور مساوى در ميان مردم

(سپس فرمود:) و دلهاى پيروان محمّد صلى الله عليه و آله و سلم را پر از بى‌نيازى مى‌كند، و عدالتش همه را فرا مى‌گيرد؛ تا آنجا كه دستور مى‌دهد كسى با صداى بلند صدا زند هر كس نياز مالى دارد برخيزد، هيچ‌كس - جز يك نفر بر نمى‌خيزد.

(سپس در ذيل حديث مى‌خوانيم كه امام دستور مى‌دهد مال قابل ملاحظه‌اى به او بدهند، امّا او بزودى بازمى‌گردد و پشيمان مى‌شود كه چرا آزمند و حريص بوده است.)

...در آن روز حتّى يك نفر محتاج و نيازمند وجود ندارد، به دليل اين كه آن يك نفر هم كه بر مى‌خيزد غناى روحى نداشته و گرفتار حرص و آز بوده و الاّ از نظر مادّى بى‌نياز بوده است؛ و مهم اين است كه او تحت رهبرى صحيح خود دلها را مملو از غناى معنوى و روانى مى‌كند؛ و اين خلق و خوى زشت «حرص» را از سرزمين دلها ريشه كن مى‌سازد؛ همان حرصى كه سرچشمۀ بسيارى از تلاشهاى بيهوده ثروت اندوزان تهى مغز است كه با داشتن هزاران برابر سرمايۀ مورد نياز زندگى خود و فرزندان خويش، بازهم دست و پا بر جمع ثروت فزونتر مى‌كنند؛ گوئى به بيمارى استسقا گرفتارند كه هر چه مى‌نوشند بازهم سيراب نمى‌شوند.

يكى ديگر از عوامل، يا صحيحتر، از بهانه‌هاى جمع ثروت، كه عدم اطمينان به وضع آينده است، در پرتو عدالت اجتماعى او بكلّى از بين مى‌رود و هيچ كس نيازى در خود به ثروت اندوزى نمى‌بيند؛ زيرا هم امروز و هم آيندۀ او تأمين شده است.»(10)

«در «دولت كريمه» هر ماه دو مرتبه حقوق براى عموم پرداخت خواهد شد و مردم در بى‌نيازى مطلق مادى زندگى مى‌كنند؛ بدين‌گونه كه صاحبان وجوهات و صدقات بدهى‌هاى خود را در دست مى‌گيرند و در شهر مى‌چرخند، اما مستحقّى پيدا نمى‌كنند كه دين خود را ادا نمايند.

خزاين دولتى به‌طور آزاد در اختيار همگان است و سكه‌هاى طلا و نقره و زر و سيم در دسترس عموم قرار مى‌گيرد و هركس به اندازه احتياج خود استفاده مى‌كند و اعلان مى‌شود برداشت از آن‌ها براى عموم آزاد است. در اين‌صورت ذخيره‌سازى و انباشتن ثروت و زراندوزى معنا و مفهوم خود را از دست خواهد داد؛

چون شب و روز هزينۀ زندگى دلخواه را مدام در اختيار دارد، ديگر دليلى ندارد كه جاى خودش را تنگ نمايد. از آن‌سو تعليم و تربيت و فرهنگ مردم نيز به نوعى بالا مى‌رود كه كسى پيدا نمى‌شود بيش از احتياج و نياز خود از خزاين دولتى برداشت كند. آخر براى چه زحمت نگهدارى و حمل و نقل مال و منال را به خود روا دارد؟!

اتّفاق ديگرى كه در حكومت مهدى (عج) در سطح جهان خواهد افتاد توزيع عادلانۀ ثروت در دنياست كه در اين‌خصوص هم، يك روايت از باب نمونه از ميان ده‌ها روايت مشابه، از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كنم كه فرمود وقتى مهدى (عج) بيايد: «يقسّم المال صحاحا» اموال و ثروتها را در جهان به‌طرز صحيح، تقسيم مى‌كند. يكى پرسيد: آقا، صحاحا يعنى چه؟ فرمود: السّوية بين الناس: يكسان به همۀ بشريّت.

چنين نخواهد بود كه از حيث حقوق، عدّه‌اى، انسان‌تر و عدّه‌اى كمتر انسان باشند!»(11)

***

سخاوت امام مهدی(عج) درکلام استاد حسن رحیم پورازغدی

...ثروت در سطح جهان چنان توزيع خواهد شد كه در همه دنيا يك انسان گرسنه و محتاج زكات، يافته نخواهد شد؛ «حتى لا ترى محتاجا الى الزّكاة» . فرمودند كه پول در دست، مى‌گردى تا يك مستحقّ فقير پيدا كنى و به او انفاق كنى اما كسى را در زمين نخواهى يافت كه گرسنه باشد! ! كسى نيست كه از تو بگيرد. اين هم درواقع، توصيف نحوۀ توزيع ثروت و سطح رفاه براى كلّ بشريّت خواهد بود. شما ممكن است بگوييد اكنون هم شايد يكى دو شهر در جهان اين‌چنين باشند؛ اما به شما عرض مى‌كنم اولا چنين نيست و امروز حتى در مرفّه‌ترين شهرهاى دنيا- على‌رغم اينكه آن رفاه هم در نتيجۀ ظلم و فاصله‌هاى طبقاتى جهانى به‌وجود آمده است-درعين‌حال، حتى در همان شهرها نيز هزاران شهروند از ابتدايى‌ترين امكانات زندگى محروم‌اند. گاه از گرسنگى در كنار خيابان مى‌ميرند و «مقوّاخواب» هستند علاوه‌بر اين‌كه همان رفاه بعضى شهروندان درجۀ يك، در همان شهرها را هم بايد ديد به قيمت حقّ‌كشى چه بخشهايى از بشريّت حاصل شده است.

فاصله طبقاتى به‌معناى دقيق كلمه در سطح جهان وجود دارد، اما روايت مى‌فرمايد در عصر مهدى (عج)، اين رفاه در همۀ شهرهاى جهان، بدون ظلم به ديگران و بدون تبعيض، جريان خواهد يافت و همه بشريّت، مستغنى و بى‌نياز مى‌شوند. پس يك انقلاب عميق طبقاتى در عرصۀ توزيع ثروت در سطح جهان نيز صورت مى‌گيرد كه ديگر فقيرى نخواهد ماند، انسان گرسنه‌اى نخواهد بود.

اصولا هرانقلاب اگر نتواند در سيكل گرسنگى، وقفه ايجاد بكند، يك انقلاب عميقا اجتماعى نيست و چيزى كم دارد. انقلاب حقيقى و تمام‌عيار، آن زمان اتّفاق خواهد افتاد.

مهدى (عج) به بشريّت مى‌گويد:

«بياييد و برداريد، اين همان است كه به‌خاطر آن به يكديگر ستم مى‌كرديد.

بياييد و برداريد؛ اين همان است كه به‌خاطر آن خويشان خود را رنجانديد. بياييد و برداريد؛ اين همان است كه به‌خاطر آن خون يكديگر را مى‌ريختيد. بياييد و برداريد؛ اين همان است كه به‌خاطر آن مرتكب آن همه گناه شديد.»

اين را امام مهدى (عج) به ما و به همۀ بشريّت خطاب مى‌كنند كه بياييد اى كسانى‌كه از سروكول يكديگر بالا مى‌رفتيد، به يكديگر دروغ مى‌گفتيد، خيانت مى‌كرديد، خون يكديگر را مى‌ريختيد، همين است، بياييد و برداريد. نيز روايت دارد كه بخششهاى او بى‌سابقه است و در زمان او، زمين چنان محصول مى‌دهد كه قبلا نداده است و آسمان چنان ببارد كه قبلا نباريده است و گنج‌ها و منابع زيرزمين خود را در اختيار مى‌گذارد و همۀ منابع استخراج مى‌شود.

روايت شده است كه هركس نزد مهدى آيد و بگويد: به من مالى بده! مهدى(عج) بى‌درنگ بگويد: «بگير». او اموال را مساوى بين همه، تقسيم مى‌كند و به كسى امتياز نمى‌دهد.

در دوران حكومت او در سراسر زمين، انسان گرسنه و محتاج به زكات نمى‌ماند. همه به آسايش مى‌رسند. در زمين، گياهان بسيار مى‌رويد. همه‌جا سبز است و زمين غيرسبز و نهر خشك‌شده‌اى در زمين نمى‌ماند. رسم جنگ، ستم، غارت، كينه و خون‌ريزى برمى‌افتد. بعد از خونريزى اجتناب‌ناپذيرى كه در انقلاب ايشان، صورت مى‌گيرد و قامت ظلم را درهم مى‌شكند و عدل را حاكم مى‌كند، آتش فتنه‌ها و آشوبها سرد مى‌شود و سردرگمى‌هاى بشر به پايان مى‌رسد.(12)

 

تشرفات

تشرفي از حاج سيد احمد خوشنويس

حاج سيد احمد اصفهاني (رحمة الله عليه) براي ما نوشت: من به مسجد سهله مشرف مي‌شدم.

روز جمعه‌اي در حجره نشسته بودم که ناگاه سيدمعمم و موقري داخل شد.

ايشان قباي فاخر و عباي قرمزي پوشيده و به آنچه درگوشه حجره بود، نظري انداخت در آن جا تعدادي کتاب و ظرف و فرشي بود فرمود: اينها نياز دنيوي‌ات را تأمين مي‌کند.

تو هر روز صبح به نيابت از صاحب الزمان عليه‌السلام زيارت عاشورا بخوان و من ماهيانه براي تو خرجي مي‌فرستم.

آن را بگير که اصلا محتاج به احدي نباشي.

سپس مقداري پول داد و گفت: اين مبلغ براي يک ماه تو کافي است.

بعد از اين حرف به طرف در مسجد براه افتاد در حالي که من قدرت نداشتم از زمين برخيزم.

زبانم هم بند آمده بود و هر چه خواستم صحبتي کنم، نتوانستم.

همين که بيرون رفت، مثل اين که زنجيرهايي آهنين به من بسته شده بود که با رفتن ايشان باز شد و قدرتي پيدا کردم.

برخاستم و از مسجد خارج شدم، ولي هر قدر جستجوکردم، اثري از آن آقا نديدم.(13)

***

شعری از مرحوم قیصر امین پور برای امام مهدی (عج)

چشمها پرسش بی پاسخ حیرانی‌ها/ دستها تشنه ی تقسیم فراوانی‌ها

با گل زخم سر راه تو آذین بستیم/ داغهای دل ما جای چراغانی‌ها

حالیا دست کریم تو برای دل ما/ سر پناهی است در این بی سروسامانی‌ها

وقت آن شد که به گل حکم شکفتن بدهی/ ای سر انگشت تو آغاز گل افشانی‌ها

فصل تقسیم گل و گندم و لبخند رسید/ فصل تقسیم غزلها و غزلخوانی‌ها

سایه ی امن کسای تو مرا بر سر بس/ تا پناهم دهد از وحشت عریانی‌ها

چشم تو لایحه ی روشن آغاز بهار/  طرح لبخند تو پایان پریشانی‌ها(14)

***

امام مهدی (عج) در کلام شهیدان

پدر و مادر عزيزم بدانيد و مطمئن باشيد كه امروز در راهي جاودانه گام نهادم كه انتهاي آن حضرت بقيه الله الاعظم قرار دارند.(وصيت نامه شهيد رحيم تركان)

***

پدر و مادر مهربان من! از زحمات چندین ساله شما متشکرم. من عاشق خدا و امام زمان گشته‌ام و این عشق هرگز با هیچ مانعی از قلب من بیرون نمی‌رود، تا اینکه به معشوق خود یعنی «الله» برسم. (فرازهایی از وصیتنامه شهید 12 ساله، شهید رضا پناهی) 

***

اين انقلاب به رهبري امام عزيز به انقلاب حضرت بقيه الله اعظم امام زمان (ع) پيوند خواهيم زد كه انقلاب اسلامي جهان باشد.

به اميد برافراشته شدن پرچم لا اله الا الله بر تمام جهان و ظهور مهدي (عج) و به اميد نابودي شرق و غرب و بر جا ماندن پرچم خونين انقلاب اسلامي ايران و درود فراوان بر رهبر كبير انقلاب اسلامي امام خميني. (جبهه الله اكبر - گردان حر- ساعت 5 بعد از ظهر علي اكبر بلورچي تبريزي 10/8/1360)(15)

***

منابع و پی‌نوشت‌ها:

1- بخشی از زیارت امام مهدی (عج) در روز جمعه

2- موعود نامه ص 160 به نقل از غيبة نعمانى، ص  ٢٣٨ ؛ بحار الانوار، ج  ۵٢ ، ص  ٣۵٢  و  ٣٩٠ ؛ صحيح بخارى، ج  ٢ ، ص  ١٣۵ 

3- بحار الانوار، ج  ۵٢ ، ص  ٣٩٠ ؛ غيبة نعمانى، ص  ٢٣٧ .

4- فتن ابن حماد، ص  ٩٨ ؛ مسند احمد، ج  ٣ ، ص  ۵ .

5- احقاق الحق، ج  ١٣ ، ص  ٢۴٨ ؛ الشيعة و الرجعة، ج  ١ ، ص  ٢٠٧ .

6-سنن ابى داوود، ج  ۴ ، ص  ١٠٨ .

 7-ملاحم ابن طاووس، ص  ۶٩ .

8 - موعود نامه فرهنگ الفبایی مهدویت ج1 ص160

9- گفتمان مهدویت: سخنرانی و مقاله‌های گفتمان چهار محمد امامی کاشانی ص 228

10- حکومت جهانی مهدی (عج) ، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صص271-265

11- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج)ج  2 محمد امینی گلستانی ص266-265

12- ده انقلاب در یک انقلاب، حسن رحیم پورازغدی ص55-54 و105

13- برکات حضرت ولی عصر عج حکایات عبقری حسان ص179 به نقل از عبقری حسان ج  1 ، ص  113 ، س  15

14- سیمای مهدی موعود علیه السلام در آیینه شعر فارسی صص401-400

15- برگرفته از سایت تخصصی و اطلاع رسانی دفاع مقدس؛ فاتحان